Gå til innhold
Hundesonen.no

13 av 37 er Border Collie eller blandinger med BC


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

X-antall er blanding av BC og Dalmantiner, så har man BC og føgglehundblandinger og selvsagt en fire fem renrase BC'er.

Gid bort på Finn

Felles for alle er at de overhodet ikke er problemhunder, de bare går ikke med andre hunder eller trenger erfarne eiere??? De er skrekkelig snille og greie alle sammen..... (duuuh)

BC/Dalmantiner blandinger er imidlertid rimelig vanlig, ser støtt annonser med det - og nå omplasseres/gis bort flere av blandingen i ymse aldre.

Hvordan kommer man på at det er en god ide å blande BC og Dalmantiner?

Hvem har skylden for BC'en har havnet i Dalmantinerfella?

Alle skal jo nå ha BC, selv hvermansen jeg treffer på tur har lyst på BC fordi de har sett en på TV og den var så lydig. Å forklare disse at det ikke er lurt funker ikke.........

Trist for rasen, men hva kan gjøres og burde noe gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem har skylden for BC'en har havnet i Dalmantinerfella?"

Tja kanskje "alle" går med en dröm om Dalmantiner etter diverse filmer og böker, så sjekker de opp litt om hunden, finner ut at den er regnet som ganske "vanskelig" å trene. Hva fjör man da, jo man kjöper en Dalmantiner som er blandet med verdens lydigste hund, BC. Da får man vel i både pose og sekk?

Comic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns folk tenker utrolig kort når de tror at en BC er en meget enkel hund som hvem som helst kan få lydig. Men igjen, hvor mange setter seg virkelig inn i saker og ting FØR de bestemmer seg for kjøp og rase? Jeg vet at jeg kunne gjort en bedre jobb selv, men endte heldigvis opp med en noe mildere rase :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med føggelhundbcblandingser, så synes jeg at vi treffer tre millioner hver gang vi er på tur.. Også eiere som kommer kavende etter og roper på hunden i ett sett, fordi den er jo border collie blanding, hvorfor går den så langt vekk i fra meg??

Og hva får man egentlig når man krysser fugliser med bc'er? En hund som gjeter sau også dreper den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en perfekt blanding i nærheten her dersom dere sliter litt med å bestemme dere for rase! Her er nemlig ALT du trenger i èn og samme pakke. Mor er en nervøs og småfryktaggresiv blanding av BC, labrador og doberman, pappa er en alaska malamute som aldri har opplevd annet enn å stå i line :o Det er 10 valper i kullet, så det er bare å løpe og kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda en festlig tilleggsopplysning om BC, som kommentar til Pointerguris spørsmål.. Av alle hunderaser er BC den som dreper flest sau i året.. Som regel bondens egen hund. Hvor er avisoppslagene??

--

Når det gjelder BC blandinger tror jeg det har mange grunner. En, oppdrettere avler og selger ukritisk og til lave priser. To, alle har møtt en superlydig BC som tusler ved eierens føtter.. Og siden de er SÅ lette å trene (det er jo noe ALLE vet, eller så har man kanskje sett EN lp-konkurranse, og sett hvem som dominerer der), og i tillegg relativt pene mange av de, så er det lett å tenke at det er en ypperlig familiehund. Det er manglende informasjon, dårlige oppdrettere og lav pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett det skyldes at border collies ofte får tusle løse rundt på gården/i hagen og at de enkelte ganger tar seg en liten avstikker. At det ofte er fuglehund med i bildet er vel ikke overaskende..de er også ofte løse uten eier. Har selv hatt en bc blanding. Omplasseringshund sådann. Snilleste og greieste hunden jeg noensinne har hatt og møtt;) 2 av naboene har bc blandinger. Den ene omplasseringshund som ser ut til å være fryktelig lik den jeg hadde den den virker snill og grei og går aldri ut av hagen uten å få lov.. Den andre er en buhund/bcblanding som Loke av en eller annen grunn er svært skeptisk til, men som virker svært harmonisk og lydig - er daglig med hestene på ridetur og virker fryktelig styrbar. Jeg tror ikke bc blandninger i seg selv er så mye verre enn andre blandinger, de er bare så mange flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om det er så veldig mange av dem, er det rart at folk ikke "tar mer vare" på dem fordet? Er BC eiere sløvere enn andre? Er vel nok noe i det Loke skrev. At mange er løse på landsbygda og gjør som de vil. Ser det selv på bygda der foreldrene mine bor. Flere hunder ligger på trappa uten bånd og ingen legger merke til at de blir borte en times tid. Også tisper som har løpetid står ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som jeg har sagt i en tidligere diskusjon om temaet bc- blandinger; BC eiere er urimelig uansvarlige og hundene har særdeles høy kjønnsdrift. Det er svaret, eller?

At det i tillegg stappes inn noen tanketomme (no offence) fuggliser gjør vel ikke saken noe bedre. Eller den alltid populære bc og retrivere av ymse slag blandingen. Kjempelurt! ;)

Tror ikke det har så mye å si om bikkja bor på landet eller byen, i følge usikre kilder i hundesport er det bare 1/3 av norges bc som er registrert, så de resterende 10 000 sort/hvite er det bare å avle i vei på med hvem som helst for det blir jo blandingser allikevel.. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om det er så veldig mange av dem, er det rart at folk ikke "tar mer vare" på dem fordet? Er BC eiere sløvere enn andre? Er vel nok noe i det Loke skrev. At mange er løse på landsbygda og gjør som de vil. Ser det selv på bygda der foreldrene mine bor. Flere hunder ligger på trappa uten bånd og ingen legger merke til at de blir borte en times tid. Også tisper som har løpetid står ute.

Kan vell si at jeg er litt av den typen :closedeyes: . Labbetuss er mye løs. Han er kastrert og ville ikke gjort så mye skade om han hadde stykket av. Har han jo bundet da, men av og til så lar jeg han bare være løs alene ute. Han reagerer jo ikke på løpetid.. Trur aldri han har stukket av noe særlig. Han er ganske mye inne her hos meg ellers. Me bur jo et stykke fra folk. Har alltid hatt naboer som ikke har brydd seg noe særlig. Disse hundene kommer ofte opp på besøk :rolleyes: . synes bare det er gøy jeg så lenge det ikke skjer noe galt.

Skjønner hva du mener. Hadde en nabo med en Bc-blanding. Stakk av hele tiden, spesielt i løpetiden. Parte jo alle tispene som var i bygda hver løpetid <_< . Litt overdriving, men det var tre tisper som han alltid klarte å få et møte med. Eieren passet jo mye på, men hunden klarte alltid å lure seg bort. han visste til og med hvordan han skulle få opp buret, så han måtte bestandig være inne... jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har jo nå en såkalt blandings Bc. Hun skal være renrasa men er ikke regga.

Før hun kom til meg hadde hun et kull, annonsen var lik de fleste på finn.no: border collie valper gis bort!

Det er vel som noen sier at det er gårdshunder, de springer rundyt på gården å gjør nesten hva de vil.

Og "alle" vet jo at Border Collien er så snill og lett lært, en perfekt førstegangshund :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja jeg har lagt merke til alle blandinger med BC og selv stusset på det. Jeg tror noe av årsaken er så enkel som at rasen går for å være lærevillig og at man ønsker å overføre den egenskapen til andre raser. Bc selv var jo utsatt for det samme i sin tid da den ble mixet med engelsk setter. Lærevillighet og enkel å trene har vært nøkkelord lenge og jeg husker selv hva som verserte i lp miljøet den gang jeg fikk mitt første eksemplar. Bc er så lette å lære opp at man trenger ikke å kunne noe for å få de til. En profilert utøver/dommer sa rett ut. "De som ikke har greie på hund, kjøper seg gjerne Border collie". Jeg tror at denne holdningen i enkelte miljøer fremdes er til dels intakt og at man derfor bruker rasen i ulike blandinger.

I virkligheten er Bc en av de vanskligste hunder å trene med, nettopp av årsaker som er nevnt i andre innlegg og de fleste som skaffer seg Bc for å trene lydighet med oppdager fort at rullegardina går langt raskere ned enn opp. Hva kan gjøres? Ja i og med rasen for lengst har spredt ut over gjeterhundmiljøer, så bør det satses på andre kriterier for rasen enn det NKK og Norsk sau og Geitealslag...kan tilby. Bli flinkere til å selektere avlsdyr og derfor burde rasen fått en egen raseklubb til å ivareta akkurat dette. Dette er i alle fall det jeg tenker om dette nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er mye man kan komme over på Finn.no.

en klassiker er jo denne:

"Verdens snilleste familiehunder selges. Dette er en nøye gjennomtenkt blanding med X og Y , vi har hatt mange kull med denne blandingen fra før, og alle eierne er kjempefornøyde med hundene osv"

Blandingshunder kan være kjempeflotte hunder, men å bevisst avle på blandingshunder synes jeg ikke er rett om det ikke da er en grunn til blandingen som f.eks endel jakt\brukshunder. Og ikke bare eierens ønske om å sette et kull til verden for tispen og pengene sin del. Det er også tildels vanskelig å forutsi hvilke egenskaper endel hunder får da det ofte er helt forskjellige raser som mixes.

Det er også som det sies veldig mange av disse som omplasseres etter en tid da eieren kanskje ikke blir fornøyd med utseendet eller gemyttet når hunden vokser opp og ikke er en søt liten valp lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...