Gå til innhold
Hundesonen.no

AK valpene som ble født Påsken'07


Guest Jonna

Recommended Posts

  • Svar 295
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna
Så søte de er!

Virker ikke som om Blaze har noen problemer med at de ligger å dier hvert fall :whistle:

Nei hun har ingen problemer med det. Avføring derimot :rolleyes: Hun fikser gjerne så det kommer ut, men rydde det opp blir for usmakelig for primadonnaen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Video.

Dem har lagt å diet en stund når jeg filmer dette. Den store tispen m/hvitt er god og mett og har vært oppå ryggen til Blaze og trillet ned bak halen hennes. Der fant hun ut at det var passende å sove :)

Herregud! Den valpelyden! :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har hun lagt sammen med dem hele natten. Noe som syns på vekten i dag morges Og hun har tatt seg av stellet av dem helt alene.

Nattpupping er effektivt for å holde melkeproduksjonen oppe også :)

Flott at valpene vokser og trives, den første uka skal fødselsvekta ca fordobles (og hvis de er plaget med dårlige mager så kan det tenkes at det er smart å gi dem ormekur tidlig, Banminth kan gis allerede når de er 7 dager gamle. Jeg ga ormekur på 8 døgnet sist og var veeeldig glad for det - sparte oss for mye gørr senere!)

Eneste jeg kan "klage" på nå er at Blaze har en sår pupp. Den liker hun ikke at dem sparker for mye i. Så etter at dem har pattet på den en stund så spretter hun opp også må alle ligge seg til på nytt. hun har skrubb sår på den ene siden av den etter små skarpe klør. Dette er jo selvsagt også super puppen som alle valpene vil ligge ved Så nå driver jeg å smører henne og steller pent med puppen hennes.

Det du kan forsøke (som er veldig effektivt på menneskepupper :) ) er å presse ut litt melk når valpene er ferdige med å die, og å "smøre inn" puppen med morsmelka og la det lufttørke... Valpenes klør burde kanskje files runde og fine slik at de ikke skraper opp huden mer enn høyst nødvendig? (Hvilken salve bruker du, forresten?)

Hun har jo ikke noe pels som beskytter ettersom hun ble klippet ned og hun er litt irritert i huden etter nedklippingen også.

Jøss, klippet du pelsen under magen på henne? Er hun ikke ganske korthåra i utgangspunktet? (Selve patten blir jo hårløs og perfekt til formålet helt av seg selv til valpene kommer - og jeg trodde bare det var ekstrempelstisper som ble klippet jeg? Afghanere og sånt...? :))

Jeg har puttet på henne en av mine gamle boksere slik at dem ikke dier hele tiden der bak, da blir det så mye uro. Så får jeg heller hjelpe henne med å passe på dem små labben litt når dem dier der bak.

Det er sikkert lurt å heller følge med når valpene dier - de kan jo henge seg opp i trusa (for en måte å komme til skade på da...:P ) - og det er jo viktig at alle puppene blir brukt og tømt jevnlig slik at tispa ikke får jurbetennelse :)

Tips mot såre pupper (rundt puppen) mottaes gjerne. jeg smører henne med meget feit krem nå, som ikke er farlig for valpene/mor. Men om det fins noe kjærring råd der ute så tar jeg gjerne i mot det. Hun har noen ordentlig såre flekker som det kan komme litt blod av også.

Som sagt - morsmelk kan brukes til så mangt - og det er sikkert lurt å unngå å smøre på for mye kjøpe-"greier" eller medikamenter som valpene kan få i seg når de drikker. Ev kan du forsøke å vaske med mildt grønnsåpe-vann (eller m litt Barnängen (kjøpes på apoteket, hvit flaske med blå kork) såpe i lunkent vann). Skyll godt med rent vann og sørg for at puppene får tørke godt (fukt er pyton for sår hud!). Rene kluter og/eller forsiktig blåsetørking med føhner (hvis tispa ikke blir for stressa av det?) er greit å tørke med.

Lykke til,

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, klippet du pelsen under magen på henne? Er hun ikke ganske korthåra i utgangspunktet? (Selve patten blir jo hårløs og perfekt til formålet helt av seg selv til valpene kommer - og jeg trodde bare det var ekstrempelstisper som ble klippet jeg? Afghanere og sånt...? )

Nopp, det var nødvendig ettersom det ble keisersnitt. Dem 4 fremste puppene fins det ingen sårhet på, der har hun fortsatt pels.

Kremen jeg bruker er Exomega. En barriere krem som brukes til "ekstrem" allergikere med atopisk eksem. Var nede på apoteket å hørte før jeg smurte med den og dem mente at det ikke var noen fare. Den tørker også fort inn så jeg tar å smører henne rett før jeg lufter eller gir henne mat.

Det er sikkert lurt å heller følge med når valpene dier - de kan jo henge seg opp i trusa (for en måte å komme til skade på da... ) - og det er jo viktig at alle puppene blir brukt og tømt jevnlig slik at tispa ikke får jurbetennelse

Selvsagt :)

Takk for tipsene! Jeg skal prøve det med morsmelken. Også skal jeg ned igjen på apoteket for å hente resten av resepten min så da kan jeg kjøpe den såpen.

Nattpupping er effektivt for å holde melkeproduksjonen oppe også

Flott at valpene vokser og trives, den første uka skal fødselsvekta ca fordobles (og hvis de er plaget med dårlige mager så kan det tenkes at det er smart å gi dem ormekur tidlig, Banminth kan gis allerede når de er 7 dager gamle. Jeg ga ormekur på 8 døgnet sist og var veeeldig glad for det - sparte oss for mye gørr senere!)

Hvordan var det å få det i dem da? Antaglivis har dem diare pga smertestillende hun får, men hun har bare 2 dager igjen på dem. Diare'en er alt blitt mye bedre. Dem er litt løs enda, men blir ikke klinete lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig søte de er!

åååååååh, som jeg gleder meg til jeg har små bebisser i hus igjen :rolleyes:

Du skriver at hun har såre patter... Er de kun såre? Ingen begeynnende jurbetennelse? ( Blaze er helt frisk- ingen feber, og juret er ikke hardt, rødt og varmt?) Er det jurbetennelse finnes det et kjerringråd som sier at du ( i tilegg til masseringen av juret) kan vaske juret med en eddikk oppløsning et par ganger i døgnet. (En del 7 % mateddikk til 4 deler vann). Fukt deretter en bomullsdott med denne blandingen, og hold den foran det betente juret. Det vil minske melkeproduksjonen i dette juret i noen timer, samtidig som det har en antiseptisk effekt. Er det kun sårt (små sår fra sylkarpe valpeklør) kan det være greit å smøre med en tykk, mykgjørende krem som ikke er farlig for mor/ valper (slik du gjør). Spenol eller grønnsåpe vann som skylles av kan være fin til dette bruket. Pass også på at valpenes klør holdes korte.

Edit: Lottas råd om bruk av morsmelk var også godt.

Ang navn synes jeg

Furie Of Blaze var kjempetøfft!

Gogo Yubarani var også tøfft..

Festlige, originale navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Den valpelyden! :) :) :)

Ja den er herlig! Men dem kan også bli ganske sinna på hverandre alt. Og det hører mann lang vei :P

Blaze er nå 100% sikker på at dette er hennes valper og dem skal hun ta seg av med liv og lyst Det begynnte å går når jeg skulle veie dem (jeg har veiet dem morgen og kveld pga diare) og da skulle hun ta dem ut av nevene mine. Siden har hun bare beveget seg mindre og mindre bort fra dem. I natt har hun lagt sammen med dem hele natten. Noe som syns på vekten i dag morges Og hun har tatt seg av stellet av dem helt alene

Tispen med hvitt er nå 500g (80 g siden i går morges)

"Lille" tispen er ikke så liten lengre. Hun er nå 480g (80g siden i går)

Joker er nå 490g (70g siden i går)

Eneste jeg kan "klage" på nå er at Blaze har en sår pupp. Den liker hun ikke at dem sparker for mye i. Så etter at dem har pattet på den en stund så spretter hun opp også må alle ligge seg til på nytt. hun har skrubb sår på den ene siden av den etter små skarpe klør. Dette er jo selvsagt også super puppen som alle valpene vil ligge ved Så nå driver jeg å smører henne og steller pent med puppen hennes. Hun har jo ikke noe pels som beskytter ettersom hun ble klippet ned og hun er litt irritert i huden etter nedklippingen også.

Jeg har puttet på henne en av mine gamle boksere slik at dem ikke dier hele tiden der bak, da blir det så mye uro. Så får jeg heller hjelpe henne med å passe på dem små labben litt når dem dier der bak.

Tips mot såre pupper (rundt puppen) mottaes gjerne. jeg smører henne med meget feit krem nå, som ikke er farlig for valpene/mor. Men om det fins noe kjærring råd der ute så tar jeg gjerne i mot det. Hun har noen ordentlig såre flekker som det kan komme litt blod av også.

Alle valpene har nå fått sine hjem. Hannhunden flytter til Sverige og skal bli runderingshund, en av tispene reiser til Gol og skal vell bli redningshund når når hun blir stor (og eieren blir vist mobbet ettersom hun skal kjøpe seg en liten hund som er enkel å ha med i skiheis og frakte rundt som redningshund )

En av dem blir hos meg.... skulle det dukke opp en som vil ha på halvför i nærområde så kaaaanskje, men hun skal konkurrere bruks eller bli redninghund om jeg skal sette henne ut.

Navn?? Jeg må jo finne navn også Jeg har tenkt på noen navn, men klarer ikke bestemme meg. Jeg må jo holde meg til tema.

Ett av dem jeg har tenkt på er "Furie", men det kommer til å bli "Furri" i skogen For dem som lurer på hva/hvem Furie er så er det en Hevn Gudinne fra romersk Mytologi:

En furie er en rasende kvinde, og en hævngudinde i romersk mytologi svarerer til de græske hævngudinder, erinyerne.

Selve ordet stammer fra latin: furia = raseri.

Jeg tenkte på å ha navnet noe slikt:

Furie from Blaze =raseriet fra Blaze eller er det bedre med Furie of Blaze?? Hva blir riktig gramatisk egentlig?

Det andre navnet jeg har tenkt på er Gogo Yubari navnet er hentet fra Filmen Kill Bill vol.1 Gogo er hun gærne jenta... hun er ikke helt god i filmen..

Kanskje jeg ligger opp til en Jævel hund med slike navn Men jeg har fortsatt tid til å finne flere navn

Så dagens Spam:

april07042.jpg

april07051.jpg

En som ikke er fornøyd med innkvateringen og bestemmer seg for å ta en liten "Prison Break":

april07055.jpg

april07056.jpg

ps: valpen kom ikke over kanten, men trilte ned igjen og laget masse "jeg er sint" lyder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig søte de er!

åååååååh, som jeg gleder meg til jeg har små bebisser i hus igjen :rolleyes:

Du skriver at hun har såre patter... Er de kun såre? Ingen begeynnende jurbetennelse? ( Blaze er helt frisk- ingen feber, og juret er ikke hardt, rødt og varmt?) Er det jurbetennelse finnes det et kjerringråd som sier at du ( i tilegg til masseringen av juret) kan vaske juret med en eddikk oppløsning et par ganger i døgnet. (En del 7 % mateddikk til 4 deler vann). Fukt deretter en bomullsdott med denne blandingen, og hold den foran det betente juret. Det vil minske melkeproduksjonen i dette juret i noen timer, samtidig som det har en antiseptisk effekt. Er det kun sårt (små sår fra sylkarpe valpeklør) kan det være greit å smøre med en tykk, mykgjørende krem som ikke er farlig for mor/ valper (slik du gjør). Spenol eller grønnsåpe vann som skylles av kan være fin til dette bruket. Pass også på at valpenes klør holdes korte.

Edit: Lottas råd om bruk av morsmelk var også godt.

Ang navn synes jeg

Furie Of Blaze var kjempetøfft!

Gogo Yubarani var også tøfft..

Festlige, originale navn :)

Jeg tror nok at dem kun er såre. hun står også på en antibiotikum som er ganske "bred". (synilox) Det enkeleste er å vise ett bilde egentlig:

april07064.jpg

Blaze har ingen feber. jeg måler den morgen og kveld og den ligger på 38,7-38,9. Jeg sjekket melken i den bakerste jurene nå og dem kommer greit og har ingen missfarge og nå er den også klint litt med. :)

Jeg får ta å klippe klørene alt på dem da..

Jeg heller litt mot Furie of Blaze jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med de små! :icon_fun: De ble født på dagen 2 år etter mitt første kull faktisk, om jeg ikke har lest feil. Utrolig hvor fort de to årene har gått! Gleder meg til valper igjen til vinteren ja :) Blir jo helt ekstatisk valpesyk av å lese sånt som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at dem kun er såre. hun står også på en antibiotikum som er ganske "bred". (synilox) Det enkeleste er å vise ett bilde egentlig:

april07064.jpg

Med alle mulige forbehold om at "tilstanden" er verre i virkeligheten enn på bildet - det der "må man regne med", tror jeg :) - Det ser bare ut som noen små kloremerker, og god kloklipping burde gjøre susen (ev med filing av "skarpe" klokanter :) )

Jeg ville vært veldig forsiktig med å smøre på noenting som helst på pattene som en eller annen "tror" er iorden - selv naturmedisin inneholder virkestoffer (får man jo håpe) som kan gi ymse utslag når de inntas - særlig ville jeg unngått stoffer som i utgangspunktet ikke er MENT å komme inn i fordøyelsessystemet.

(Salven du bruker er såvidt jeg kan forstå på info fra apoteknettsider ikke et legemiddel (finnes ikke i felleskatalogen, ihvertfall?), og er ment for ekstremt tørr hud - ikke sår hud?)

Hvis du gjerne vil smøre med "et eller annet" for å føle at du gjør noe (det vil man jo gjerne for å hjelpe til og gjøre det så godt vi kan :) ) så hadde jeg fulgt Yodels råd om Spenol, som tross alt gjennom generasjoner har vært brukt på kuspener og menneskehender uten kjente bivirkninger hverken for folk eller dyr...

At valpene har fått diare kan også forklares med mammas antibiotikakur - antibiotika dreper også de gode bakteriene i tarmen, og dine valper vil kanskje ha nytte av en liten dråpe zoolac?

Det var overhode ingen problemer med å gi 8 dagersvalpene banminth, forresten - hver valp fikk rett antall cm banminth plassert laaaaaangt bak på tunga, og så kosemoste vi litt på halsen og rundt munnvikene slik at de svelget. I gamle dager ventet man gjerne med å gi ormekur til valpene var 2-3 uker gamle og spiste litt selv, hvilket selvsagt gir de medfødte innvollsormene rikelig tid til å vokse innvortes, og også legge egg til "neste runde". Jeg mener vi hadde fantastisk gevinst av å gi ormekur så tidlig som produsenten av middelet anbefalte.

Jeg heller litt mot Furie of Blaze jeg også :)

Mange mener at hunder gjerne lever opp til navnene sine... Kanskje ikke så gunstig om man heter Furie... :P

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med valpene! :)

Skal du ha en av de selv?

Dumt det ble keisersnitt.. Jeg har venta på 3 kull nå i påsken, Blaze og to bernerkull, og alle tre endte me få valper og keisersnitt. Søstra til Albin ligger under kniven akkurat nå faktisk!

Lykke til videre med Blaze og de små kelpiebarna :)

Edit; Ser nå at du har skrevet at du skal beholde en tispevalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle mulige forbehold om at "tilstanden" er verre i virkeligheten enn på bildet - det der "må man regne med", tror jeg :P - Det ser bare ut som noen små kloremerker, og god kloklipping burde gjøre susen (ev med filing av "skarpe" klokanter :P )

:) Det er vell jeg som vil være litt for snill.. Det ser nok også mye "værre" ut en det jeg tidligere har sett når det ligger ett snitt mitt i buken og all pelsen er borte.

Jeg har forresten oppdaget at å klippe klør på bare dager gamle valper er nervekirugi. Ikke blir det enklere av en mor som skygger for lyse og lurer å hva jeg skal med bebien hennes :rolleyes:

Hvis du gjerne vil smøre med "et eller annet" for å føle at du gjør noe (det vil man jo gjerne for å hjelpe til og gjøre det så godt vi kan :) ) så hadde jeg fulgt Yodels råd om Spenol, som tross alt gjennom generasjoner har vært brukt på kuspener og menneskehender uten kjente bivirkninger hverken for folk eller dyr...

Da får jeg invistere i spenol istedet (som forsåvidt er mye billigere enn Exomega)

At valpene har fått diare kan også forklares med mammas antibiotikakur - antibiotika dreper også de gode bakteriene i tarmen, og dine valper vil kanskje ha nytte av en liten dråpe zoolac?

Vetrinæren her har ikke zoolac lengre da dem mener det ikke fungerer... Jeg reiser ikke fra valpene i 1 time for å komme til neste vet kontor for øyeblikket.. :P

Det var overhode ingen problemer med å gi 8 dagersvalpene banminth, forresten - hver valp fikk rett antall cm banminth plassert laaaaaangt bak på tunga, og så kosemoste vi litt på halsen og rundt munnvikene slik at de svelget. I gamle dager ventet man gjerne med å gi ormekur til valpene var 2-3 uker gamle og spiste litt selv, hvilket selvsagt gir de medfødte innvollsormene rikelig tid til å vokse innvortes, og også legge egg til "neste runde". Jeg mener vi hadde fantastisk gevinst av å gi ormekur så tidlig som produsenten av middelet anbefalte.

Mange mener at hunder gjerne lever opp til navnene sine... Kanskje ikke så gunstig om man heter Furie... :)

MVH/"Lotta"

Ja kanskje jeg skal prøve det. Leser på pakken nå at det står 1 uke og siden hver 14 dag til valpene. Av en eller annen grunn har jeg fått for meg at det var ved 14 dager dem skulle ha den.. Slik går det når mann leser fort :)

Anngående navnet så har jeg jo lyst på en uslåelig hund på konkurransebanen... men navnet kan jo selfølgelig ta feil vending og jeg kan ende med noe av det vanskeligste jeg noen gang har hatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis navnet skaper hunden så lurer jeg på hvorfor Loke er som han er *ler* Han er mer en "Ferdinand" hehe... kanskje det var det første navnet hans , Herman, som har gjort han sånn?

Synes Furie of Blaze var knallfint jeg! :) Og du liker de litt sånn, gjør du ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er vell jeg som vil være litt for snill.. Det ser nok også mye "værre" ut en det jeg tidligere har sett når det ligger ett snitt mitt i buken og all pelsen er borte.

Huff, ja - kjenner følelsen av å sitte med hjertet i halsen og være redd og bekymret for at tispa har det vondt, at såret ikke gror, at valpene skraper opp stingene, etc etc... Pust med magen og prøv å kose deg! Det går som regel veldig bra :)

Jeg har forresten oppdaget at å klippe klør på bare dager gamle valper er nervekirugi. Ikke blir det enklere av en mor som skygger for lyse og lurer å hva jeg skal med bebien hennes :rolleyes:

Hi, hi - brainsurgery på høyt nivå... Det er kanskje ikke så viktig enda heller? (Jeg har forresten brukt en liten "menneskeneglesaks" til spevalper - eller så får du tak i kloklippere til marsvin og sånt som er ganske smått i dyrebutikken.

Da får jeg invistere i spenol istedet (som forsåvidt er mye billigere enn Exomega)

Og så får du tak i det på Mega! Billig, velprøvd og bra. :P

Vetrinæren her har ikke zoolac lengre da dem mener det ikke fungerer... Jeg reiser ikke fra valpene i 1 time for å komme til neste vet kontor for øyeblikket.. :P

Jeg hører enkelte er kjempefornøyde med zoolac og bruker "bøttevis" når de har kull, mens andre ikke har noen effekt av middelet i det hele tatt. Jeg hadde for sikkerhetsskyld en tube på lur forriga gang, men brukte bare et par små "splasher" til 1 eller 2 valper som var pittelitt løse i magen når de fikk ormekur.

Forstår at valpene dine er bedre nå, men du kan ev gi en dråpe (bokstavelig talt!) biola naturell - inneholder angivelig de samme gode bakteriene som zoolac...

Anngående navnet så har jeg jo lyst på en uslåelig hund på konkurransebanen... men navnet kan jo selfølgelig ta feil vending og jeg kan ende med noe av det vanskeligste jeg noen gang har hatt :)

Jeg forbinder bare "furie" med illsint - er det særlig gunstig på banen, egentlig?

Når det gjelder navn så synes jeg (egen, helt personlig synsing) at temanavn (film, musikk, bøker, etc) er håpløse - det hjelper jo lite for dem som i framtiden skal studere stamtavler og oppdrettet ditt (eller finne en passende hannhund) om alle valpene i kullet er oppkalt etter filmer fra 1940-åra - når ingen som noensinne har sett disse filmene lever lenger... Nei, takke meg til bokstavnavn eller navn med et felles ord, DET kan gamle tanter holde orden på (bare ikke navnene blir for lange, da :)

Lykke til videre med de søte små,

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, takke meg til bokstavnavn eller navn med et felles ord, DET kan gamle tanter holde orden på (bare ikke navnene blir for lange, da

Kullet kommer til å få romertall bak seg. I dette tillfellet eks: Joker I. Så da håper jeg folk klarer å bevare kontrollen.

Hi, hi - brainsurgery på høyt nivå... Det er kanskje ikke så viktig enda heller? (Jeg har forresten brukt en liten "menneskeneglesaks" til spevalper - eller så får du tak i kloklippere til marsvin og sånt som er ganske smått i dyrebutikken.

Fant fort ut at neglesaks til katt var for stor, så jeg endte med min egen som fungerte mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntaler meg selv: jeg vil ikke ha kelpie, jag vil ikke ha kelpie, jeg vil ikke ha, jeg vil ikke, jag vil, JEG VIL HA KELPIE!!

men kanskje ikke akkurat nå, men om 10 år eller noe

:) alle mine er solgt så jeg skal ikke kaste noen etter deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) alle mine er solgt så jeg skal ikke kaste noen etter deg :P

Puster lettet ut :D

Men om jeg skal väre ärlig så virket det som en lokkende kombinasjon selv om jeg ikke har mött foreldrene irl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!

Har ikke sett her inne på valpeprat på lenge.

Så jeg skulle prøve å tippe da jeg leste hva alle tippet, glemte at det stod i overskiften hva det var, men husket ikke det så tippet feil uansett.

Tippet at det ble 7 valper, lol. 3 tisper og 4 hanner.

Og at de ble født 04.30, tippet ikke noe dag.

Tror det er mest ordrett med Furie Of Blaze og ikke from.

From er vell mer fra og of er av liksom, om du skjønner hva jeg skulle fram til.

Likte navnet ihvertfall.

Lykke til videre med valpene, og håper du får mange flere kull ettersom at det er så få oppdrettere i norge og det var så mange her inne som ville ha, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...