Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden i Agility!


Guest Maritus

Recommended Posts

Ja! Det er ingen grunn til at en helt frisk golden ikke skal kunne utføre agillity. Problemet er vel som oftest farten i konkurranse. De små lette hundene er ofte raskere. Har du tenkt å begynne? Det er kjempe gøy! Hundene elsker det! Jeg er ingen ekspert på dette, men mange her inne som driver med den sporten. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Ja! Det er ingen grunn til at en helt frisk golden ikke skal kunne utføre agillity. Problemet er vel som oftest farten i konkurranse. De små lette hundene er ofte raskere. Har du tenkt å begynne? Det er kjempe gøy! Hundene elsker det! Jeg er ingen ekspert på dette, men mange her inne som driver med den sporten. Lykke til.

Hehe... Ja, ville gjerne det! Lager hinderet til Golden tispa mi i hagen! Tar det med storm... Det eneste er at, jeg har sett at noen har bikkjene sine løse når dem hopper, men det kan ikke jeg med bikkja mi...hehe Er føste bikkja mi og kan ikke ha henne løs med andre i nærheten... Alt for opptatt med dem da, men hun kan hoppe ganske høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem.

Selv om de kanskje ikke er like raske og smidige som for eksempel border collier, kan de fint trenes opp til å få stor fart, presisjon og smidighet. Og uansett om du ikke har som mål å konkurrere på høyt nivå, vil det allikevel være en veldig morsom aktivitet for både deg og hunden. :ahappy:

Edit: Om du skal kunne trene agility vil det nok være en fordel, for ikke å si nødvendighet (i alle fall med tanke på konkurranse), å kunne ha hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er ikke noe problem.

Selv om de kanskje ikke er like raske og smidige som for eksempel border collier, kan de fint trenes opp til å få stor fart, presisjon og smidighet. Og uansett om du ikke har som mål å konkurrere på høyt nivå, vil det allikevel være en veldig morsom aktivitet for både deg og hunden. :ahappy:

Edit: Om du skal kunne trene agility vil det nok være en fordel, for ikke å si nødvendighet (i alle fall med tanke på konkurranse), å kunne ha hunden løs.

Hun ser ut til å like det ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten kunne ha hunden løs. Du kan jo trene med band, men senere må du nok ta det av. Der vi trener har ingen band på hunden når de går over broa. De kan dette på motsatt side og henge igjen. Når du etter hvert begynner å føre, er det ganske umulig å holde hunden i band. gjennom tunnelen så må du jo ta i mot hunden med en gang den kommer ut, så det er veldig vanskelig. Hvis hunden skal I AG bør man ha endel lydighet i bunn. Hunden min er ikke super lydig, men er veldig tålmodig og lydig når det gjelder AG fordi det liker han så godt. Dette er en kjempe god måte å aktivisere hunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Du må nesten kunne ha hunden løs. Du kan jo trene med band, men senere må du nok ta det av. Der vi trener har ingen band på hunden når de går over broa. De kan dette på motsatt side og henge igjen. Når du etter hvert begynner å føre, er det ganske umulig å holde hunden i band. gjennom tunnelen så må du jo ta i mot hunden med en gang den kommer ut, så det er veldig vanskelig. Hvis hunden skal I AG bør man ha endel lydighet i bunn. Hunden min er ikke super lydig, men er veldig tålmodig og lydig når det gjelder AG fordi det liker han så godt. Dette er en kjempe god måte å aktivisere hunden på.

Tips på hvordan jeg kan lære hun og ikke bry seg om de andre, når hun går løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe lett :rolleyes: Du må bare være myye kjekkere enn de andre hundene. Det høres jallefall lett ut, men å få en hund til å ville være hos deg i steden for de andre hundene er vanskelig. Hvis min hund plutselig går motsatt vei, løøøper jeg så for jeg bare kan og da vil hunden ofte( nesten alltid) løpe etter. Masse kos og godbit. snakk mye med hunden så den blir hos deg, få øyenkontakt og masse positiv belønning. Det går fint med trening. Bruk gjerne langline mens du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Viktig med kontakt trening. Er hun flink til det? Da er det lettere :ahappy:

Det er den første hunden, jeg har og har lært opp selv... Hva mener du med kontakt trening???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link

På den linken står det litt om kontakt trening. Kontakt er akkuratt som ordet sier. Hunden skal ha kontakt med fører. Den skal se på føreren. Det er super duper viktig :ahappy: Det er ikke så enormt lengesiden jeg begynte å trene kontakt. Det er veldig viktig for meg at han har god kontakt med meg fordi han er veldig usikker sammen med andre hunder og kan lett utagere. Da skal han kunne holde kontakten med meg, og ikke se på dan andre hunden.

Det er veldig lett å trene for hver gang hunden ser på deg gir du den en gobit. Den vil etterhvert se på deg fordi da kommer det noe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Link

På den linken står det litt om kontakt trening. Kontakt er akkuratt som ordet sier. Hunden skal ha kontakt med fører. Den skal se på føreren. Det er super duper viktig :) Det er ikke så enormt lengesiden jeg begynte å trene kontakt. Det er veldig viktig for meg at han har god kontakt med meg fordi han er veldig usikker sammen med andre hunder og kan lett utagere. Da skal han kunne holde kontakten med meg, og ikke se på dan andre hunden.

Det er veldig lett å trene for hver gang hunden ser på deg gir du den en gobit. Den vil etterhvert se på deg fordi da kommer det noe godt :D

Å ja, det tror jeg ikke er så mye av! Det blir kontakt etter hinderet, da ser hun på meg fordi hun vet hun får godbit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Bra :ahappy:

Så er det veldig greit å bare gi når hunden ser på deg :)

Okey...haha Jeg tror jeg begynner i morgen.. Blir vel kanskje mett på godbiter... Men da ser hun jo på meg hele tiden på turer og sånn... Pappa og jeg har tenkt til å kjøpe en karabinkrok og feste det til ett langt tau... Blir ikke det som en løpeline... Jeg håper at kanskje jeg en gang møter noen her i område som kan vise meg med ho... Hvordan det skal gjøres... Men dette er til stoor hjelp... Lært mye av deg... Tuusen takk! Har du flere råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Bra :ahappy:

Så er det veldig greit å bare gi når hunden ser på deg :)

Okey...haha Jeg tror jeg begynner i morgen.. Blir vel kanskje mett på godbiter... Men da ser hun jo på meg hele tiden på turer og sånn... Pappa og jeg har tenkt til å kjøpe en karabinkrok og feste det til ett langt tau... Blir ikke det som en løpeline... Jeg håper at kanskje jeg en gang møter noen her i område som kan vise meg med ho... Hvordan det skal gjøres... Men dette er til stoor hjelp... Lært mye av deg... Tuusen takk! Har du flere råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden i agility går bra :) Har ei venninne som holdte på en stund.

Men har du HD-/AD røntget?

(fant ikke om du hadde det noe sted). For det kan være en fordel om du har gjort. Er det ikke en del HD på rasen?! :ahappy:

Ellers ville jeg kanskje meldt meg på et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør så skal jeg se om jeg muligens kan svare deg :ahappy:

Jeg kan ikke så mye, men jeg har lært utrolig mye det siste året :)

Har du venner som driver med hund? Så kan du jo trene sammen med de, med tanke på at hun ikke kan være løs når det er andre hunder tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Golden i agility går bra :) Har ei venninne som holdte på en stund.

Men har du HD-/AD røntget?

(fant ikke om du hadde det noe sted). For det kan være en fordel om du har gjort. Er det ikke en del HD på rasen?! :ahappy:

Ellers ville jeg kanskje meldt meg på et kurs.

Nei, vi har ikke det. Vet ikke hvor mye det koster. Og har ikke råd til å betale det selv ennå, tror jeg. Er bare 13år... Jeg har spurt stefaren min om vi kan det, men han svarer aldri. Det er ikke noe HD i familien som vi har på stamtavla hennnes... Det er mamma og stefaren min som kjøpte henne til meg... Og er bare med til pappa noen ganger når jeg er der... Men kan høre om vi kan det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Bare spør så skal jeg se om jeg muligens kan svare deg :ahappy:

Jeg kan ikke så mye, men jeg har lært utrolig mye det siste året :)

Har du venner som driver med hund? Så kan du jo trene sammen med de, med tanke på at hun ikke kan være løs når det er andre hunder tilstede.

Ja, venninda mi har.. hehe, men bare en liten Bichon Frisè og en anen til har en blanding av BC, Poineter og Flat, men hun bor i Stavern... Så får ikke trent så mye med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :ahappy: Hadde jeg vert deg hadde jeg gått på kurs. Det er utrolig lærerikt! Jeg har ikke vert på kurs enda, men har kjempe lyst, men må reise 1 time frem og 1 t tilbake for å komme dit det er kurs. Men skal nok snart få det til :)

Røtging tror jeg koster rundt 1000 kr hvis jeg ikke tar helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
ok :ahappy: Hadde jeg vert deg hadde jeg gått på kurs. Det er utrolig lærerikt! Jeg har ikke vert på kurs enda, men har kjempe lyst, men må reise 1 time frem og 1 t tilbake for å komme dit det er kurs. Men skal nok snart få det til :)

Røtging tror jeg koster rundt 1000 kr hvis jeg ikke tar helt feil...

Er Golden en rase som er mye utsatt for HD. Jeg har hørt at det ikke er nødvendig vis det ikke er noe som tyder på det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Har ikke peiling! Men hvis hunden har det, er det ganske vondt for den å hoppe hinder å slikt. Jeg kjenner ikke rasen...

Hun ser ikke ut til at det gjør vondt for henne og løpe, hoppe o.s.v. Naboen der vi bor i Svarstad har en Collie. Og der springer dem rundt som bare det lenge, da tror jeg ikke hun har vondt. Hvis hun hadde hatt det, hadde vel hun ikke løpt og hun hadde nektet å hoppe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...