Gå til innhold
Hundesonen.no

Fy F...........


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg tror heller ikke at hunden var sååååå agressiv. Hvis vitner kunne roe den ned og holde den, kan den ikke være så agressiv. Jeg kan ikke si at det er sikkert, fordi jeg stuerte ikke filmen så mye. Jeg har ikke lyst å se den igjen. Jeg blir bare dårlig.. Jeg kan ikke forstå at pepperspray kan roe ned en hund. Hadde de sprayet pepperspray på MEG, hadde jeg blitt forbanna! Jeg hadde prøvd å fått ut det som gjorde sååå vondt! Hadde jallefall ikke roet meg NED!

Uansett hva hunden hr gjort, om den så hadde drept et barn, kan de bare skyte hunden død med første skudd! Det er helt ufattelig at de kan skyte hunden 15 ganger før de avslutter den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står fullt av vitner rundt, og hunden ikke vilt og aggressivt har flydd på dem.... så burde nok polititjenestemenn, som faktisk har som JOBB å håndtere farlige situasjoner og er skolert til det, klare å vurdere situasjonen ATSKILLIG bedre.

Noe annet er dyrevernsaspektet i det:

Dette føyer seg inn i en rekke saker der politiet begynner å skyte på hunder/dyr med småkalibrede våpen (bordercollien som hadde rømt hjemmefra ble jo også skutt på av to politifolk - som ikke klarte å avlive den, den fant veien hjem sjøl, og eneste DEN hadde gjort var vel å bjeffe litt på en kar på et jorde).

Jeg reagerer på at dette i Sverige skjer midt på åpen gate (rikosjetter, folk bak hekken), og at man ikke har noen form for opplæring i håndtering av dyr - som det finnes MANGE av både i Sverige og Norge.

Politiet har selv svært gode ressurser på håndtering av aggressive hunder, siden de jo faktisk driver med politihundtrening sjøl - dermed burde dette inn i læreplanen. De blir jo satt til å håndtere alt mulig rart av dyr og oppgaver ellers (påkjørte grevlinger etc), ikke alltid er viltnemnda å få tak i, og det burde være en SMAL sak å kjøre inn litt lærdom fra jegerprøven etc om skyting og avliving av dyr - når tjenestemennene UANSETT blir satt til å gjøre det.

Vi HAR dyrevernlover i dette landet, og de bør følges - også i slike tilfeller.

Det er snakk om en relativt liten hund, og at de ikke klarer å uskadeliggjøre den på humant vis - om så det var avlivning. Nei, det tok ikke lang tid - men det var vel fordi de var på sylnært hold, hunden var liten og ble pumpet full av kuler. Hvorfor ikke få tak i kvalifiserte folk? Det eneste dette minner meg om, er den tragiske greia med sirkuselefanten i USA som det rablet for... som drepte treneren sin, og så stakk ut på gaten - hvorpå den ble skutt med for liten ammunisjon, flere hundre skudd eller så (?), før man klarte å gjøre noe. Igjen var det politiet som "ordnet opp", om jeg ikke husker feil - HAR de ikke noen egnede våpen liggende noe sted?

Nå ser vi det med NSB, som ikke "tør" la sine togførere skyte dyrene de kjører i filler og lar ligge levende igjen. Nei, i et stadig mer humant samfunn så går DENNE biten mer og mer skeis - vet ikke hvorfor, men kanskje fordi vi er for langt unna landsbygda og nøkternheten og realismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser vi det med NSB, som ikke "tør" la sine togførere skyte dyrene de kjører i filler og lar ligge levende igjen. Nei, i et stadig mer humant samfunn så går DENNE biten mer og mer skeis - vet ikke hvorfor, men kanskje fordi vi er for langt unna landsbygda og nøkternheten og realismen?

Og nå braker (omsider?) debatten om hunder og hundebitt løs også i vårt naboland...

http://www.aftonbladet.se/

Helt OT, selvsagt - men jeg trodde grunnen til at togførerne ikke fikk avlive skadede dyr var fordi de ikke får lov (av andre grunner...) å ha våpen om bord på togene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Da skjønner jeg brått hvorfor jeg ble behandlet som om jeg hadde pest i dag... Jeg har ikke amstaff, men likevel "flyktet" folk over på andre siden av gaten, eller ba meg ha dem i bånd eller som en skrek til meg "du har ikke kontroll, da de drittbikkjene i bånd", da lå begge to ved mine føtter fordi en barnefar fikk noia og løftet begge ungene opp på ett gjerde... La dem ned jeg, til han hadde fått ungene unna, før jeg tok dem opp og hadde dem under full kontroll ved mine føtter. Det går jo over, men innmari slitsomt å gå rundt å få kjeft hele tiden.

Ellers må jeg si at jeg er enig i fleste svarene i denne tråden. Her bør det dukke opp en diskusjon på hvordan politiet bør håndtere en slik situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT om NSB: har også forstått det slik at våpnene tas ut av togene grunnet andre årsaker enn at de ikke får avlive dyrene. Det har jo skapt masse debatt og sinne, da en slik avgjørelse bryter med lov om vilt. Men dette er en egen debaatt, så skal man diskutere den situasjonen videre får man vel lage egen tråd...

Synes litt synd på alle de med kamphunder i slike situasjoner som dette, så mange av dem er jo bare snille og greie men en sånn hendelse skaper mye irrasjonell frykt.

Med så mye hunder som det etterhvert finnes rundt om i landet, og hos mange uerfarne eiere, så burde hund både i grunnskole og politskole/ brannmann være et obligatorisk fag. Så folk har et minimum av kunnskap i hvordan de skal håndtere en slik situasjon. Men ser fortsatt ikke for meg så mye annet valg for politimennene enn å holde avstand samt avlive dyret. Sånn løkkesak som folk har pratet om kunne nok gjort jobben lettere, bedre og raskere (uten pepperspray?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet også den årsaken som NSB trekker frem - men det er noe med HOLDNINGENE i dette; at man ikke har et svært sterkt ansvar overfor dyr som rutinemessig skades på sporet, akkurat som politiet ikke tar innover seg at hunder/dyr ER en del av samfunnet, med rettigheter, og at man har PLIKTER til hensiktsmessig atferd/opplæring fra politiets side.

At man bare sier "jammen..." - og avfeier dyrevernlovgivning ut fra hensyn som egentlig burde være underordnet (togene) eller fordi man mangler rutiner og aldri heller prøver å innarbeide dem.

Ikke sant - hva skjedde etter de to lovlige amstaffene som ikke hadde gjort en flue fortred, men var i en bil som ble stoppet og liksom skulle gjennomsøkes? Ja, de bjeffet til politiet - men det hadde vel chihuahuaen til Paris gjort dersom "annen verdenskrig" hadde brutt ut rundt ørene på den og eieren også.

Den saken gikk til SEFO - men fikk den noen KONSEKVENSER for hva politiet skal gjøre i lignende situasjoner? Det bare skjer og skjer og skjer... dessverre. Og det er tankegangen bak det, eller den manglende tankegangen, som skremmer meg.

Og som sagt: Tilfellet med bordercollien kunne rammet mange her inne. Det var ingen kamphund, men en arbeidshund, som stakk av fra gården etter å ha blitt skremt av et elektrisk gjerde, bjeffet - jeg kan ikke huske at det stod noe om biting - mot en fyr på et jorde, hvorpå to politifolk rykker ut, sa at hunden "snerret og bjeffet" mot dem, hvorpå de begynner å skyte på den... med maskinpistol. Riktignok hadde politiet prøvd med både lokking og godbit, sjekket etter bedøvelsesrifle uten hell, før viltnemnda (!) anbefalte avlivning. Men politiet valgte da å bruke MASKINPISTOL og beskriver det slik - "det første traff bra. Også det andre traff, men det er usikkert hvor. Deretter hoppet den opp i luften og forsvant inn i skogen", som politiet beskrev det som.

Men LÆRER man noe av dette?

FØLGER MAN DET OPP?

Skaffer politikamrene seg oversikt over hva som er av ressurser, hva slags våpen de bør ha liggende?

DET er poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag tyckte det var jäkligt onödigt att spreya hunden med peppar spray & sen tjuta den med 15 skott !

vilket djurplågeri !!

det var ju ändå hundägarens eget fel att hunden gick till attack mot honom.

för det är ju koppeltvång nu så man släpper ej hunden lös. & inte släpper man lös en hund som man inte skänner mer än 3 dagar heller. han hade köpt hunden av en främande person ,som han inte ens skände. det har jag hört. det är ju inte ett seriöst sätt att köpa en hund på heller.

vad vi inte får eller fick veta var hur hunden hade det hos den gamla ägaren eller hur han hade det hos den nya ägaren.

vi vet inget om denna hund kanske blivit illa behandlad eftersom han högg den nya ägaren.

en hund föds ej ond ,den blir vad man fostrar den till. så detta som hände är inte hundens fel utan ägarens !

är ägare till Apbt själv som aldrig fått stryk eller liknande. & han är världens goaste familjehund.

har haft honom sedan han var 8 veckor gammal.

han har aldrig visat någon som helst aggresivt beteende mot varken djur eller människa.

så jag säger bara: man ska inte dömma hunden,utan hundägaren !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke dette var en veldig "pinefull" død. samtdlige 15 skudd avfyres på under 10 sekund. Alle untatt det siste ble avfyrt mens politimannen løp og han har nok derfor truffet med ganske få av disse skuddene. Det ser veldig brutalt ut, men jeg tviler på at hunden led veldig under dette. Men det ser veldig stygt ut, det gjorde det. Peppersprayen ble i motsetnig til den tankeløse(eller kanskje snarere sadistiske) stavanger episoden her brukt for å blinde/uskadliggjøre hunden. Ikke roe den ned. I denne spisoden hadde politifolkene flere hensyn å ta bla hensynet til forbipasserende osv.

Og "oferet" i denne saken var surprise, surprise en kjenning av politiet. Sikkert ikke hatt det greit denne hunden siden den ble tatt ut av valpekassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. det jeg ragerer på er som flere andre har påpekt, hvorfor satte dem ikke et skudd i hodet på hunden da den virket rolig i starten der? de hadde fin mulighet og gjøre det da( det ser man jo siden dem var ganske nær med perrersprayen).Så jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor dem brukte pepperspray i det hele tatt her, skape panikk og stress hos hunden var det eneste dem oppnådde med dette. Men så klart de måtte tenke på forbipasserende, men da burde dem tatt hunden med en gang de hadde muligheten, ikke ventet til den la på sprang?

Men men... kanskje disse hadde lite erfaring med hund, og viste ikke helt hvordan dem skulle takle situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det mulig?

Hunden ser nå ganske så rolig ut da politiet begynner og spraye på den.. For meg ser det nesten ut til at de tror det er bedøvelse i den sprayen..

Om de først skal skyte en hund syntes jeg nå de kunne gjort det da den faktisk stod i ro..

Det jeg derimot ikke skjønner er hvorfor i alle det ikke gikk ann og prøve og få tak i den? Med tau eller lignende.. Jeg synes som sagt ikke den ser agressiv ut i det hele tatt før de begynner og spraye, og for å være ærlkig har jeg mine tvil om at hunden "plutselig" angrep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange meninger. Viss den hunden plutselig beit eigeren, så burde den blitt drept ja. Men de kunne gjort det på en annen måte. Peppersprayen kunne de ha droppet. Skulle heller bare tatt ei sånnen hundestang med løkke og bundet hunden og deretter skutt den en plass der de visste at den ville dø ganske fort. Slik at den ikke fikk lide så mye i sine siste minutt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD at det går ann!

Jeg blir så forbanna. For meg så det ut som at hunden ovegav seg.

Politiet er jo så tette i hodet, de burde tatt saken på en annen måte.

Hunden måtte sikkert ha blitt avlivet uansett det er ikke det, men å gjøre det på denne måten ved en trafikkert vei HALLO!!

Som sagt for meg så det ut som at hunden overgav seg, da hadde det gått ann å taklet situasjonen anderledes. Det de gjorde var rett og slett misshandling.

Jeg satt rett og slett med tårer i øynene når jeg så dette, nå sitter jeg med spørsmålet " Hva går det av mennesker i dag" ?

De har jo rett og slett ikke peiling.

AT DET GÅR ANN SIER JEG!!

min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som lurer på hvorfor politiet ikke skjøt hunden med en gang, når de hadde den så nært.. Jeg vet ikke dette med sikkerhet, så dere får ta det med en liten klype salt, men etter det jeg har forstått er politiet opplært til IKKE å skyte med mindre alt annet (av tilgjengelige midler) er prøvd - altså peppersprayen. Mitt inntrykk, fra både denne saken og fra andre saker, er at politiet har minimalt med opplæring på atferd, rasekunnskap o.l. når det gjelder hund. Politiet får (visstnok) streng beskjed om at de skal bruke pepperspray først, før de skyter.

Jeg er HELT enig i at de enten burde ha tilkalt en hundepatrulje, eller i det minste hatt en stang med løkke på. Det som virkelig begynner å irritere meg er den manglende opplæringen av håndtering av hund mens de går på politiskolen :shocked: At det går an å få jobbe med aggressive hunder, og ha SÅ lite kunnskap... Dessverre var nok ikke dette siste gangen det skjer heller ;)

Men å klandre kun politibetjentene som var på stedet, synes jeg blir feil, for etter det jeg kan se, har de fulgt reglene de blir opplært til å følge. Jeg blir mer sinna på de som har ansvaret for læreplanen i politiutdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som lurer på hvorfor politiet ikke skjøt hunden med en gang, når de hadde den så nært.. Jeg vet ikke dette med sikkerhet, så dere får ta det med en liten klype salt, men etter det jeg har forstått er politiet opplært til IKKE å skyte med mindre alt annet (av tilgjengelige midler) er prøvd - altså peppersprayen. Mitt inntrykk, fra både denne saken og fra andre saker, er at politiet har minimalt med opplæring på atferd, rasekunnskap o.l. når det gjelder hund. Politiet får (visstnok) streng beskjed om at de skal bruke pepperspray først, før de skyter.

Jeg er HELT enig i at de enten burde ha tilkalt en hundepatrulje, eller i det minste hatt en stang med løkke på. Det som virkelig begynner å irritere meg er den manglende opplæringen av håndtering av hund mens de går på politiskolen :shocked: At det går an å få jobbe med aggressive hunder, og ha SÅ lite kunnskap... Dessverre var nok ikke dette siste gangen det skjer heller ;)

Men å klandre kun politibetjentene som var på stedet, synes jeg blir feil, for etter det jeg kan se, har de fulgt reglene de blir opplært til å følge. Jeg blir mer sinna på de som har ansvaret for læreplanen i politiutdanningen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...