Gå til innhold
Hundesonen.no

Fy F...........


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Det finnes vel ikke ord som kan beskrive dette. En ting er at den ble avlivet, men at den først ble utsatt for pepperspray, og så en haug med skudd før den fikk det siste skuddet som tar livet av den, er jo rett og slett groteskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der, at pepperspray ikke roer ned allerede sinte dyr, liksom..

Siterer litt jeg:

Andreas Forsberg (26) hørte mannen skrike etter hjelp fra en gressplan mellom Eriksfältsgatan og Lindängsstigen. På asfalten lå blodige spor etter hundeeierens flukt fra kamphunden. Da Forsberg kom frem bet hunden seg stadig dypere inn i høyrearmen hans.

- Til slutt var det noen som slo den med jernrør eller baseballklubbe. Etter to tre-slag slapp den taket, sier politisjef Peter Lukic i Malmö.

Vitnene klarte deretter å holde hunden borte fra den hardt skadde hundeeieren til politiet kom på plass.

Bare så vi slipper å diskutere det, hunden ble ikke aggressiv av peppersprayen, den var vel forholdsvis klar for avlivning før de lekte seg med sånt..

Vi kan vel heller kanskje lure veldig på hvorfor sviende spray i øynene virker som en fornuftig måte å roe ned sinte dyr på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmø er en stor by, og jeg regner med at en hundepatrulje ville kunnet være like rask på pletten som en vanlig politipatrulje.

Jeg husker den britiske hundeeksperten Roger Mugford beskrev en episode i sin bok, som kom ut for en del år siden, der man nærmest hadde tilkalt spesialstyrkene for å skyte ihjel en rottweiler som ikke ville slippe dem inn i huset... men så kom hundepatruljens folk og ordnet hele greia uten vold og blod, men bare med litt kunnskap.

Vi vet vel ikke hva som har skjedd, annet enn at denne hunden kanskje har vært angrepstrent på et eller annet vis - eller vært syk. Kanskje den nye eieren skulle "se hva som bodde i den"? Ikke godt å si, men normale hunder - pitbull eller ikke - går vel neppe slik amok; da skal det noe MER til - som ulovlig trening eller "sinnsykdom" av noe slag. For hvorfor prøvde ikke hunden å angripe politiet, de forbipasserende (som slet med å holde hunden unna den nye eieren, ifølge saken; altså gikk den ikke umiddelbart på dem)? Nok om det... der vet vi vel alle for lite.

Men det som MÅ skje, er at politifolk får beskjed om at "nei, dyr blir IKKE passivisert av pepperspray" - noe de forsåvidt har testet ut sjøl.

Jeg tenker på saken der han triggerhappy politijævelen i Stavanger stoppet en "kjenning av politiet", heiv han på cella, nektet ham å få hjelp til å fjerne sine to amstaffer fra bilen, før politiet dagen etter sprayet dem ned med pepperspray - og så ble overrasket over at de ikke ble spake. Selv om de hadde hatt ET DØGN på seg, brukte politij.... FREMDELES pistol til å skyte i hjel hundene. For så å slippe eieren fri en time senere... uten at de klarte å få noe på ham.

Når du ser på Animal Planet hvordan trente folk lett og greit fanger inn hunder med stang, selv digre, ikke overvettes blide rottweilere, så antar jeg det hadde vært mer forsvarlig å hatt noen slike stenger liggende rundt om - heller enn å gå og skyte vilt rundt seg med pistol? Hva med rikosjetter, hva med forbipasserende, hva om det kommer noen på den andre siden av hekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sjokkert når jeg så denne artikkelen om hva som hadde skjedd i Sverige.

Greit, hunden bet eieren sin. Men hva gjorde hunden løs etter 3 dager med en ny eier som har tatt den over som en voksen hund? Sjokkerende i seg selv. Pepperspray fungerer ikke på dyr, det gjorde nok hunden enda mer forbannet om noe annet. Når politiet skjøt hunden var den ikke aggresiv som enhver oppegående person kan se på videoen (for de som har mage til å se den). Her burde de kontakte hundepatruljen eller viltnemda som sansynligvis ville vært på plass like raskt som noen hundeamatører som disse politifolkene var. Og 15 skudd? Dyreplagerei, om man skal avlive et dyr så skal det både være grunn til det, og gjøres på en human og verdig måte, de skal ikke plages med pepperspray og så bli skutt flere ganger av en amatør.

Grufult og forferdelig.

Edit:

Og hva med bedøvelsepil? Slik at den kunne fått en verdig avsluttning og ikke bli plaget til døde, om det ble bestemt at den skulle avlives. Man må også spørre seg hva eieren har gjort for å provosere hunden slik, imotsettning til hva mange mennesker tror er Pit Bulls spesielt trent til å IKKE angripe mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man hele filmen. hvordan hunden gikk og snuste i gresset når politiet kom og sprayet den: http://www.newshunter.se/

Angrer på at jeg så filmen...det var helt jæ...g å se på hvordan den desperat prøvde å få peppersprayen ut av øynene og så pipingen når skuddene kom.... :icon_redface:

Forbaska uintelligente våpenkåte møkkapolitimenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatter som dette går ganske heftig for seg flere steder på nett, og jeg blir sjokkert over enkeltes holdninger. Noen mener at pepperspray faktisk beroligger hunder, og at politiet ikke kunne handlet på en annen måte, fordi det var en kamphund.

Enkelte folk som er mot dyremishandling mener også at dette ikke var noe form for dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm, sint, og skuffet over oppførselen til politiet...

HUnden sto jo bare å snuset da de kom, og viste ingen aggresive tendenser, og enda må de leke seg med pepperspray i øynene på den, og misshandle den med å lage en kamp på liv og død... kan til tider virke som om det er en form for oppgisselse i det å plage det stakkars dyret... :icon_redface: Spraye pepperspray i øynene og skyte så mange ganger de skøyt, er jo bare helt forkastelig.. kunne fint drept den stakkaren kun med ett skudd om de virkelig ville ha drept den fort og gælig liksom...

nei det her burde få en skikkelig reprimade... finnes ikke ord altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir mer og mer forbannet! Våpenkåte politimenn ja, MINST! Steeike!

Og blei ekstra forbanna når politimannen som blei intervjua stod å sa på TV at hunden var agressiv når politet kom til stedet, når alle vitnene som var der sier at hunden var ROLIG når politiet kom dit, og alikavel sprayet de pepper spray på hunden?!

OMG! Som om en hund blir rolig av pepper spray!

Og 15!! skudd?! Helt uhørt altså! Istede for å spraye pepper spray så ser man på filmen hvor nært den eine politimannen er hunden (før de sprayer), og hadde han vært hent til å behandle våpen skikkelig som en POLITI man SKAL kunne så hadde han fiint klart og treffe med 1 skudd rett i hodet, og hunden hadde sluppet og lide!

Og på slutten, når hunden har lagt seg ned ligger den og spreller litt før politimannen makker seg til og skyte det siste skuddet! ÅÅH! Sint, sint, sint! :wallbash: :icon_redface:

Hadde jeg vært der hadde jeg ikke hatt noe i mot og gitt inn politiet der og da!

Blir så provosert altsåå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at hunden akkurat hadde skambitt sin egen eier er det ikke utenkelig at den var noe hissig selv om den på filmen ser ut til å bare snuse...

Hadde dere gått bort til en pitbull som akkurat hadde skambitt sin egen eier og sag :" god dag lille venn, vil du ha en kjøttbit?"

Det hadde vært omtrent like toskete som å spraye pepperspray på den!

Men utover det å holde oppsyn med hunden burde kanskje politiet ventet til å gjøre ytterligere handlinger til etter å ha kontaktet hundepatruljen? Hunden ville nok blitt avlivet uansett, men antakelig heller med et skudd enn med 15 (tenk så mange skadeskudd.... fysjom, stakkars lille:().

Mye toskete og ugjennomtenkte handlinger, men utifra forholdene er det kanskje ikke så rart at politiet handlet som de gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at hunden akkurat hadde skambitt sin egen eier er det ikke utenkelig at den var noe hissig selv om den på filmen ser ut til å bare snuse...

Hadde dere gått bort til en pitbull som akkurat hadde skambitt sin egen eier og sag :" god dag lille venn, vil du ha en kjøttbit?"

Det hadde vært omtrent like toskete som å spraye pepperspray på den!

Men utover det å holde oppsyn med hunden burde kanskje politiet ventet til å gjøre ytterligere handlinger til etter å ha kontaktet hundepatruljen? Hunden ville nok blitt avlivet uansett, men antakelig heller med et skudd enn med 15 (tenk så mange skadeskudd.... fysjom, stakkars lille:().

Mye toskete og ugjennomtenkte handlinger, men utifra forholdene er det kanskje ikke så rart at politiet handlet som de gjorde?

Der var masse vitner som sa til avisa at hunden var helt rolig når politiet ankom.. Og den lydde en av vitnene når han sa at den skulle sitte.. Så, sååå agressiv som politiet skal ha det til var den nok ikke..

Men uansett! Politiet visste hva de kom til og de skulle så absolutt vært forberedt på situasjonen.. De skulle hatt med seg ei stang med løkke på (husker ikke hva det heter nå igjen) slik at de hadde kontroll på hunden og kunne siktet og skutt EN gang og ikke 15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle de la hunden ha løpt rundt hjørnet for å knaske litt på nestemann kanskje...

greit å være glad i hund,men av og til må man gjøre slike ting...politimann eller ikke.Vet jo alle at politiet spesielt i Norge er på hugget etter disse liknende rasene,og at politiet kan gjøre fæle ting,som er lite gjennomtenkt.Men jeg vil heller si at det er godt at den blir skutt på stedet .

At mannen kunne truffet bedre er en annen sak.Men vi kan jo "trøste" oss med at han mannen umulig kan ha skutt særlig mye i sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit de tok det med en gang, men de kunne gjort det på en mer human måte. Uansett hvor rolig den var når de var der, så har den skambitt en person, og da er det døden det eneste rette (ja det mener jeg).

Men igjen, så ser du på den ene filmen at hunden står ganske rolig, og politiet skal spraye pepperspray på den. Hvorfor ikke bare skyte den da? Da hadde han kanskje truffet med første skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit de tok det med en gang, men de kunne gjort det på en mer human måte. Uansett hvor rolig den var når de var der, så har den skambitt en person, og da er det døden det eneste rette (ja det mener jeg).

Men igjen, så ser du på den ene filmen at hunden står ganske rolig, og politiet skal spraye pepperspray på den. Hvorfor ikke bare skyte den da? Da hadde han kanskje truffet med første skudd.

nettopp! det er det jeg mener! Selvfølgelig skulle denne hunden avlives uansett.. men politet viste hva de kom til og istede for å spraye PS på hunden hvorfor ikke bare skyte med en gang.. PS gjør jo bare hunden mer urolig og seff springer den da..

Men de burde vært litt mer forberedt på situasjonen enn de var! Helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, bare for å ha sagt det først; jeg syns det burde reageres kraftig mot politiets bruk av pepperspray på dyr - fordi at rein skjær logikk tilsier at aggressive dyr ikke blir beroliget av å få sprayet øyne med sviende substanser. Det bør også bli satt lys på hvordan de avliver dyr, og hvorfor (tenker på Stavangersaken), og hvordan dyrene blir behandlet frem til de faktisk blir avlivet - jeg mener, når amerikanerene klarer å håndtere ville alligatorer, bør det være mulig å håndtere selv en sint hund på noenlunde humant vis.

Men, når det er sagt, så går jeg litt i forsvar av politimennene her jeg - er det noen i diskusjonen her som noen gang har blitt satt til å håndtere en forholdsvis ukjent hund dere visste var aggressiv? Det gir en ikke en "juhu, dette blir moro"-følelse det altså, selv ikke for hundevante.. Og man blir litt forsiktig, faktisk, man har ikke veldig lyst til å ruse frem og ta i bikkja fysisk..

Jeg gir egentlig beng i hva slags rase det er, hvorfor hunden beit, om det var eierens egen feil, om det ikke var noen fare for at han kom til å fly på noen flere - stress er en merkelig greie, og får både folk og dyr til å reagere irrasjonelt.. Og JEG hadde vært en anelse stressa av å måtte møte ei bikkje man akkurat har måtte denge løs på med jernstenger for å få den til å slippe armen på den som har hatt den med seg.. Samme hvor rolig den tilsynelatende var når jeg kom..

Nei, jeg mener ikke at det var riktig håndtering av situasjonen, men man må ikke være hundevant for å komme inn på politihøyskolen så vidt jeg veit, og jeg går ut fra at disse politimennene kanskje ikke hadde rare kunnskapen om hund.

Jeg veit ikke hvorfor det ikke blir brukt sånne snørekjepper (husker ikke hva det heter jeg heller), det burde jo være standard utstyr når man blir sendt ut på sånne oppdrag. 2 sånne kjepper, og hunden kunne vært avlivet med sprøyte - man hadde ikke trengt å skyte i det hele tatt - eller holdt hunden rolig nok til å kunne treffe riktig på første forsøk. Det burde bli et krav om at de bytter ut peppersprayen med sånne kjepper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...