Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(


Hildestj

Recommended Posts

Skjønner du virkelig ikke at folk blir sinte når man blir kalt dyremishandlere?

Nei i grunn ikke, hvis du er totalt uenig med den personen som sier det....

Av erfaring gjennom tidligere diskusjoner her burde man vite at burdiskusjoner er noe det er sterke meninger om... For meg så er det faktisk på linje med å bruke pigghalsbånd eller strøm, andre "hjelpemidler" man har litt "anstrengt" forhold til... (Jeg synes faktisk det er bedre at folk bruker det i aktiv trening enn at de putter bikkja i bur i tide og utide)

Kan kan rett og slett ikke la henne gå løs på rommet mitt om natten for jeg har MASSE ledninger under databordet som ligger løst og som er veldig fristende for valpetenner. Det ville vært livsfarlig. Ikke kan jeg sikre dem heller for det er rett og slett for mange til å klare det. Og ikke har jeg råd til databenk som skjuler dem heller. Derav burbruk. For meg er det en sikkerthet å vite hvor hun er, og for henne er det en sikkerhet for det hindrer henne i å dø av elektrosjokk eller f.eks en treflis i halsen pga et bordbein.

Hvis noen ledninger er grunn nok til at bikkja står i bur hver natt synes jeg du er svært lite kreativ... Hva med å sette noe foran denne pulten om natta? Kompostbingene fra plantasjen feks må jo være supre til dette...

Treflis fra et bordbein?? Hva gjør du i skogen egentlig? Holder bikkja i kort bånd så den ikke skal spise på en pinne og få en flis i halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Om folk vil ha kattene i bur om natten så er det opp til dem, men selv har jeg aldri hatt det problemet at katten min har ødelagt noe i huset (bortsett fra revet ned juletreet :icon_redface: ) men hadde hun begynt å tygge/klore på ting og ødelagt noe så hadde hun fått tilbragt natten ute, ettersom hun er utekatt.

Selv er jeg fryktelig imot å bruke bur for å få hunden renslig, for dette løser ingenting, man bare "utsetter" det. Ettersom hunden vil sikkert begynne å gjøre fra seg inne igjen når den slipper buret pga da MÅ den ikke holde seg lengre. Men så lenge man ligger nært buret og hører noe med en gang den vil noe ser jeg ikke problemet. Ta nå denne morgenen f.eks hun pep og jeg gikk ut med henne. Hun både bæsjet og tisset. Da vi kom inn igjen var det enda en time igjen til jeg skulle stå opp så jeg ga henne et griseøre og der har hun lagt og kost seg til jeg sto opp.

Kan kan rett og slett ikke la henne gå løs på rommet mitt om natten for jeg har MASSE ledninger under databordet som ligger løst og som er veldig fristende for valpetenner. Det ville vært livsfarlig. Ikke kan jeg sikre dem heller for det er rett og slett for mange til å klare det. Og ikke har jeg råd til databenk som skjuler dem heller. Derav burbruk. For meg er det en sikkerthet å vite hvor hun er, og for henne er det en sikkerhet for det hindrer henne i å dø av elektrosjokk eller f.eks en treflis i halsen pga et bordbein.

Jeg har allurat det samme problemet..det virrer av lendinger her og jeg bruker stuebordet som databord :P Det jeg gjør er å trekke ut alle kontakter før jeg legger meg/drar fra henne. Hvis hun tygger over noe da så må jeg kjøpe ny ledning men hun er like hel. Jeg anser det som langt mindre sannsynlig at hun dør av en kvist i halsen etter å ha tygd på møblene enn at hun blør i hjel fordi hun har rivd av seg kjeven i burgitteret. Mitt problem med burbruk er at jeg har bodd med et utall forskjellige hunder og observert sovemøsntret deres..alle - uten untak - har flyttet på seg flere ganger i løpet av natten for å regulere varmen. Om det så bare er noen meter..Loke her har mye tykk pels så han skifter gjerne rom. De aller fleste har ikke et bur som er så stort at hunden kan stille det behovet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å engasjere meg i NOK en burdebatt, jeg bruker bur til yngstemann sjøl når jeg ikke er hjemme.. Nei, jeg har ikke et eget rom jeg kan putte henne i, og ja, hun ødelegger ting når jeg ikke er der - og jeg får ikke lært henne å ikke ødelegge ting og klatre i møbler når jeg ikke er der, for jeg er ikke der når jeg ikke er der, logisk nok..

Hun sover ikke i bur om natta da, for om natta så sover selv hun. Joda, det har hendt at hun har tisset på gulvet iløpet av natta - men det er LENGE siden nå, og hun slutta med det FØR hun slutta å gjøre sånt på dagtid, nettopp fordi at om natta så sover man.. Selv aktive belgervalper er trøtte om natta..

Jeg ser ikke helt logikken i at en valp som finner på faenskap om natta og derfor må sitte i bur for sin egen sikkerhets skyld, kan være løs på dagtid, da det faktisk er litt høyere aktivitetsnivå, så jeg antar at hunden din sitter i bur også når du ikke er hjemme.. Det er selvsagt også mulig at du er like lite hjemmefra som jeg er, så det ikke er mer enn 6-7 timer i døgnet hunden din sitter i bur, men igjen, jeg ser ikke nødvendigheten av å ha en hund i bur om natta..

Jeampi - det er fullt mulig at dine hunder er like aktive som større raser, det skal jeg ikke si noe om. Men jeg tør vedde ganske mye penger på at rekkevidden til mine hunder er noe større enn rekkevidden til dine? Grunnen til at min valp sitter i bur når jeg ikke er hjemme, er at hun bl.a. klatrer i bokhylla - og hun rekker opp til øverste hylla.. Gjør dine hunder det, blir jeg veldig imponert, for da klatrer de som katter eller apekatter - og det har du vel ikke? Du har hunder du.. :icon_redface:

Jeg har forøvrig hatt EN valp som tygde over en ledning (til gitarforsterkeren til eksen), vi våknet av at det smalt og lynte blått, og sikringen gikk.. Og hunden levde til den ble nesten 13 år, til tross for det.. Han slutta å spise på ledninger da :P At de skal dø av å gnage over en ledning, forutsetter vel at strømmen blir ledet gjennom kroppen, og da skal det vel en del uheldige omstendigheter til for at det skal skje?

Å gidde å bli fornærma over at noen kaller deg dyremishandler - jeg heller til å være enig med SusanneL, Molly, Loke osv her.. Da har man et snev av dårlig samvittighet i utgangspunktet - og dårlig samvittighet er bra det! Det er ingen tvil om at burbruk blir mer og mer vanlig, og at hunder tilbringer flere og flere timer i bur - det ER en grunn til at det har blitt forbudt i f.eks Sverige. Det er mulig at folk ler rått av forbudet - jeg veit de som ler rått av at det er 40 km/t forbi barneskolen her og, det ligger sågar en video ute på utube (eller hva det heter) av et par lokale kjendiser som fliser forbi den før nevnte skolen i 180 km/t og - DET vil ikke si det samme som at loven er teit, unødvendig, ikke straffbar, det sier ikke annet enn at de ikke ble tatt DEN gangen..

Da jeg var ung (og jeg er faktisk ikke SÅÅÅÅ gammel) så var det ikke vanlig å ha bur til hund - ikke engang i bil. Bur i bil er for sikkerhet, ikke oppbevaring. Ja, jeg bruker bur inne nå, det er det mest lettvinte for meg (se, det kan innrømmes) for jeg har strengt tatt ingen rom som egner seg til hunderom - det må være lilledoen isåfall, og da er buret like stort som ledig gulvplass der, faktisk.. :P

Så - for å runde av her - ha hunden din i bur om natta, men ha såpass dårlig samvittighet at du tenker over hvor mange timer det blir i buret iløpet av en uke, en måned, et år.. Og vær sikker på at det er nødvendig.. Mener du at du har et forsvarlig burbruk, hvorfor bli fornærma over at noen kaller deg dyremishandler? Kan det være fordi du ikke er helt sikker på det selv? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet av 2ne. :icon_redface:

Det jeg stusser litt over, er at ingen av burtilhengerene er villig til å tenke på andre alternativer enn bur. Jeg vet at om jeg hadde beskrevet mitt liv med hunden her, og flere hadde svart med "stakkars hunden din" og lignende kommentarer hadde jeg virkelig fått noe å tenke på... Jeg hadde jo lurt på om kanskje det ikke var så bra det jeg drev med, i og med at så mange reagerte med avsky.

Flere av motstanderene her er de som ofte får skryt for god innsikt og fine råd i andre tråder, hvorfor er dere ikke villige til å høre litt på de med masse erfaring og flere hunder som har erfart at et liv uten bur går helt strålende? Vi er vel alle ute etter at hunden vår skal ha det best mulig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet av 2ne. :icon_redface:

Det jeg stusser litt over, er at ingen av burtilhengerene er villig til å tenke på andre alternativer enn bur. Jeg vet at om jeg hadde beskrevet mitt liv med hunden her, og flere hadde svart med "stakkars hunden din" og lignende kommentarer hadde jeg virkelig fått noe å tenke på... Jeg hadde jo lurt på om kanskje det ikke var så bra det jeg drev med, i og med at så mange reagerte med avsky.

Flere av motstanderene her er de som ofte får skryt for god innsikt og fine råd i andre tråder, hvorfor er dere ikke villige til å høre litt på de med masse erfaring og flere hunder som har erfart at et liv uten bur går helt strålende? Vi er vel alle ute etter at hunden vår skal ha det best mulig...?

Det er vist bare på forum jeg hører av folk som er helt imot burbruk, og at folk kaller hverandre dyremishandler. Mens oppdrettere, trenere og rett og slett de fleste ikke dømmer med engang man bruker bur. Merkelig!!

Tror ikke bur-folkene er så trangsynte som dere skal ha det til. Jeg har hatt hund før som vi ikke brukte bur på selv, så vet hvordan det er også. Men nå har jeg valgt å bruke bur, og det samme gjelder på neste hund. Men men, deres meninger. Men den dagen jeg slår, sparker, sulter, stenger hunden inne i lang tid osv osv, så skal dere få kalle meg dyremishandler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist bare på forum jeg hører av folk som er helt imot burbruk, og at folk kaller hverandre dyremishandler. Mens oppdrettere, trenere og rett og slett de fleste ikke dømmer med engang man bruker bur. Merkelig!

Krake søker make, vet du... (mens du på forum ikke kan velge hvem du må gå i klinsj med...)

Tror ikke bur-folkene er så trangsynte som dere skal ha det til. Jeg har hatt hund før som vi ikke brukte bur på selv, så vet hvordan det er også. Men nå har jeg valgt å bruke bur, og det samme gjelder på neste hund. Men men, deres meninger. Men den dagen jeg slår, sparker, sulter, stenger hunden inne i lang tid osv osv, så skal dere få kalle meg dyremishandler. ;)

Veldig mange som bruker positiv straff på hundene sine (slår/sparker) synes det er helt ok, de også... Da er de vel ikke mishandlere, de heller? :rolleyes:

- For en ukes tid siden så jeg et program på TVN om straff og oppdragelse av barn i Storbritannia - tårene rant mens jeg så voksne folk slå småunger over fingrene med linjaler, klaske dem over bare ben med flathånda (3-4 åringer), og det fordi "de måtte" - det var jo den eneste måten å lære ungene folkeskikk... Det handler om "kultur", og "aksept" - at man gjør det omgivelsene ikke protesterer mot, eller det man ikke får input om er feil - og det handler om empati. Jeg kommer til å si ifra mot burbruk så lenge det er pust igjen i meg, og så lenge tastaturet virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist bare på forum jeg hører av folk som er helt imot burbruk, og at folk kaller hverandre dyremishandler. Mens oppdrettere, trenere og rett og slett de fleste ikke dømmer med engang man bruker bur. Merkelig!

Hvilken "utdanning" tror du oppdrettere flest har ? Alle som har hatt et valpekull kan kalle seg oppdretter - og derav kan man selvsagt konkludere med at det "oppdretter" sier ikke nødvendigvis trenger å være så bra - eller hva ? Jeg vet om oppdrettere som har holdt på i mange herrens år jeg - uten at de har skjønt et skvett av hva adferd og trening innebærer. Og folk flest ? Vel - de har vel under middels kunnskap om hund - og har neppe reflektert stort over om bur er bra eller ikke, evt hvor mye burbruk som må til for å kunne kalles dyremishandling.

Tror ikke bur-folkene er så trangsynte som dere skal ha det til. Jeg har hatt hund før som vi ikke brukte bur på selv, så vet hvordan det er også. Men nå har jeg valgt å bruke bur, og det samme gjelder på neste hund. Men men, deres meninger. Men den dagen jeg slår, sparker, sulter, stenger hunden inne i lang tid osv osv, så skal dere få kalle meg dyremishandler. ;)

Så du lar ikke engang din neste hund få SJANSEN til å vise at den IKKE trenger bur ???

Vi får håpe du tar til vett når du får noen flere år på baken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom ikke mere å si, enn det som Loke og Molly og 2ne så pent og inntrengende klarer å få frem... og Susanne Ls poeng om dårlig samvittighet som pirkes borti er også meget to the point.

Men jeg legger merke til at verken trådstarter eller burtilhengere ellers I DET HELE TATT er villige til å kommentere Anders Hallgrens svært skarpe kritikk mot den tiltagende burbruken - som skjer av akkurat samme grunn som pomeranieneieren og trådstarteren bruker bur: For sin egen bekvemmelighets skyld.

Anders Hallgren har IKKE noe stort ego, han er derimot en ydmyk, fantastisk omtenksom person med sterk innlevelsesevne i hunders velvære - og det er HUNDENES sak han snakker, ikke for å hevde eget ego. Hans sterke buradvarsel stod på trykk i svenske Hundsport, fordi han ser nettopp denne tiltagende burbruken - som han mener vi har blitt påvirket av fra USA. Snakk med ham, så faller alle bekvemmelighetsargumentene til jorden - slik flere her forøvrig har vist til.

Katter blir sikkert det neste; godt poeng det... Og hva gjør de i USA for å gjøre det mer bekvemmelig å ha katt? Jo, fjerner klør så de ikke ødelegger møbler. Nice, ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok ikke vett inn i huet da jeg :rolleyes: Jeg velger det av grunner, og angrer på at forrige hund ikke var vandt til bur.

Men tror ikke bikkja mi har det så vondt fordi han sitter noen timer i buret sitt i døgnet. Men dere får dømme utifra internett da vet dere, og kose dere med å tråkke andre ned i skiten (ikke at dere får det til, men dere prøver aktivt).

(det jeg mente å si med de jeg har snakket med, er at ganske store deler av norge syns bur er greit, men det kommer bare ikke frem på nettet. Og jeg skjønner utrolig godt grunnen til dette ;) )

men igjen, kos dere med de hundene deres som har det sååå flott fordi de slipper buret. Jeg koser meg hvertfall med min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok ikke vett inn i huet da jeg :rolleyes: Jeg velger det av grunner, og angrer på at forrige hund ikke var vandt til bur.

Men tror ikke bikkja mi har det så vondt fordi han sitter noen timer i buret sitt i døgnet. Men dere får dømme utifra internett da vet dere, og kose dere med å tråkke andre ned i skiten (ikke at dere får det til, men dere prøver aktivt).

(det jeg mente å si med de jeg har snakket med, er at ganske store deler av norge syns bur er greit, men det kommer bare ikke frem på nettet. Og jeg skjønner utrolig godt grunnen til dette ;) )

men igjen, kos dere med de hundene deres som har det sååå flott fordi de slipper buret. Jeg koser meg hvertfall med min ;)

Her setter du jo fingeren på nettopp det som gjør de fleste av motstanderne til motstandere; normaliseringen av burbruk. Det at det nesten er blitt et "must" å ha bur om du har hund. De fleste prøver ikke engang å klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen ledninger er grunn nok til at bikkja står i bur hver natt synes jeg du er svært lite kreativ... Hva med å sette noe foran denne pulten om natta? Kompostbingene fra plantasjen feks må jo være supre til dette...

Treflis fra et bordbein?? Hva gjør du i skogen egentlig? Holder bikkja i kort bånd så den ikke skal spise på en pinne og få en flis i halsen?

Herlighet ser du virkelig ikke forskjellen på å gå tur med hunden hvor de er løs rundt deg hele tiden og du kan ha dem i øyesyn konstant, enn det å ligge å sove mens valpen finner på at "mmm det bordbeinet ser godt ut" ??

Veldig lite kreativ? Hele huset vårt er snart innredet og ommøblert pga twiggy kommer seg til alle plasser. Det står hindringer i hele stuen slik at hun ikke skal komme til plasser hun ikke er ønsket eller kan skade seg. Så å si at man er lite kreativ fordi at man ikke har lyst å dekke HELE soverommet med grinder syns jeg blir for drøyt. Jeg har langt i fra noe stort soverom, og det er dataledninger,tvledninger,dvd og videospillerledninger,ovn ledninger,høytaler ledninger osv rundt på nesten alle veggene. Så da kan jeg like godt plassere henne i et bur for det hadde ikke blitt mye igjen av rommet mitt anyway hvis jeg måtte grinde alt inn!

Jeampi - det er fullt mulig at dine hunder er like aktive som større raser, det skal jeg ikke si noe om. Men jeg tør vedde ganske mye penger på at rekkevidden til mine hunder er noe større enn rekkevidden til dine? Grunnen til at min valp sitter i bur når jeg ikke er hjemme, er at hun bl.a. klatrer i bokhylla - og hun rekker opp til øverste hylla.. Gjør dine hunder det, blir jeg veldig imponert, for da klatrer de som katter eller apekatter - og det har du vel ikke? Du har hunder du.. ;)

Samtidig så kommer mine hunder seg under ting som større hunder ikke gjør De kommer seg under kommoder osv hvor en større valp aldri hadde funnet på å prøve å komme seg under engang. Så jeg ser fremdeles ikke helt forskjellen.

Nei hun kan ikke komme seg opp i f.eks en bokhylle og gnage i stykker bøker osv som måtte ligge der, men hun kommer seg under og forbi det meste hvor det er andre ting/møbler som kan ødelegges.

Valpetiden er herlig. selvfølgelig er det mye som må passes på og det BLIR ødelagte ting uansett hvor bra godt man sikrer hjemmet. Men ingen kommer til å klare å få meg til å få dårlig samvittighet for at valpen min sover i bur om natten når hun har stort,godt,luftig bur med tilgang til det meste hun måtte trenge i løpet av en natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpetiden er herlig. selvfølgelig er det mye som må passes på og det BLIR ødelagte ting uansett hvor bra godt man sikrer hjemmet. Men ingen kommer til å klare å få meg til å få dårlig samvittighet for at valpen min sover i bur om natten når hun har stort,godt,luftig bur med tilgang til det meste hun måtte trenge i løpet av en natt ;)

Er hjemmet ditt bedre valpesikret om dagen når du er på skole (8.30-14.00 + reisetid), og når du arbeider om ettermiddager og i helgene, utenom? (Eller er valpen din i bur da også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet ser du virkelig ikke forskjellen på å gå tur med hunden hvor de er løs rundt deg hele tiden og du kan ha dem i øyesyn konstant, enn det å ligge å sove mens valpen finner på at "mmm det bordbeinet ser godt ut" ??

Nei, herlighet (?) jeg ser faktisk ikke den store forskjellen. Du har tidligere sagt at du våkner når valpen romsterer i buret sitt og må ut, så da våkner du antakelig når den begynner å romstere med ledninger etc også... Og hadde du prøvd å la den sove uten bur i, si en uke, hadde du antakelig etter et par netter merket at valpen SOVER om natta. Kanskje den ville romstert litt de første nettene den fikk være løs, bare fordi den hadde muligheten, men etter et par dager er jeg sikker på at den sover om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Store deler av Norge"? Dette er en god, gammel debatteknikk - brukt særlig av folk som ikke mener deres egne argumenter veier nok i seg selv. Formuleringen er gjerne "jeg, og mange med meg". Og er naturligvis HELT umulig å bevise... samtidig som jeg ikke vet om jeg hadde giddet å skryte på meg fellesskap med folk som har hundene sine i bur i 10-15 timer daglig i verste fall ;)

Sistemann jeg diskuterte bur med live, mente forøvrig at hunden hans ikke hadde noe vondt av bur hele dagen og hele natten, "for rasen var sånn". Den fikk sine to timer i parken der den lekte hysterisk og innbitt. Nå er den ikke der lenger heller, for den understimulerte og uoppdragne og ubeherskede hunden begynte å bite.

Morten Egtvedt reklamerer i sin blogg for den glimrende boken "Kulturkollisjonen", der han (http://hundetrening.blogspot.com/2007/02/kulturkollisjonen-mellom-hund-og.html) legger ut dette sitatet, som jeg håper jeg får tilgivelse for å gjengi her også - hvis jeg putter på en oppfordring om å kjøpe boken også? (virkelig verdt pengene sine):

Der står det:

"Et av høydepunktene i Kulturkollisjonen er fortellingen om planeten Gorn. Her får du servert hele utdraget.

Utdrag fra Kulturkollisjonen mellom hund og menneske

Tenk deg at du bor på en planet hvor den herskende arten er mer intelligente enn mennesker. Arten, som kalles Gorner, holder mennesker som kjæledyr. De kommuniserer med hverandre ved hjelp av en kombinasjon av telepati, øyenbevegelser og skingrende skrik, uforståelige og umulige å lære for mennesker fordi hjernene våre er tilpasset kun verbale språk. Det menneskene lærer seg er betydningen av enkelte lyder ved at de blir brukt gjentatte ganger i tilknytning til ting som er relevante for dem. Gornene og menneskene knytter sterke bånd, men det finnes mange Gorne-regler som menneskene må forsøke å ta til seg med minimal informasjon, og risikoen for å feile er stor.

Du er en av de heldige menneskene som bor inni huset til Gornene dine. Mange andre mennesker er lenket fast til små hytter i bakgården eller de bor ute i luftegårder av varierende størrelser. De er så sosialt utsultet at de ikke klarer å kontrollere seg følelsesmessig når en Gorn kommer bort. På grunn av denne atferden er Gornene enige om at disse menneskene aldri kan bli inne-mennesker. De er for viltre.

Huset du deler med Gornefamilien din har fullt opp av porselenskåler med vann, og alle kan trekkes ned. Hver gang du forsøker å urinere i en av dem kommer en Gorn og angriper deg. Du lærer å bare bruke toalettet når det ikke er noen Gorner tilstede. Innimellom kommer de hjem og dytter hodet ditt oppi toalettet uten noen åpenbar grunn. Du kan ikke fordra dette og begynner å smiske med Gornene når de kommer hjem for å forsøke å forhindre dette, men de ser på dette som et klart bevis for at du er skyldig.

Du blir også straffet for å se videoer, lese visse bøker, snakke med andre mennesker, spise pizza eller ostekake, og for å skrive brev. Alle disse anses som problematferder for Gornene. For ikke å bli gal, venter du nok en gang til Gornene er borte før du gjør noe av det du har lyst til. Så lenge de er i nærheten sitter du i ro og stirrer rett fremfor deg. Fordi de ser på dette som god oppførsel, noe du tydeligvis er i stand til, blir videotitting og andre uønskete atferder som du gjør mens de er borte sett på som trass. Det er helt tydelig at du misliker å være alene. Du får flere turer om dagen og de gir deg kryssordblader når de går fra deg. Du har aldri brukt dem fordi du ikke kan fordra kryssord; Gornene tror du overser dem for å hevne deg.

Det verste av alt er at du liker Gornene dine. Tross alt er de som regel snille mot deg. Men når du smiler til dem, straffer de deg. Det samme skjer når du håndhilser. Om ber du om unnskyldning blir du straffet enda en gang. Du har ikke sett et annet menneske siden du var et lite barn. Når du ser et på gaten blir du nysgjerrig, ivrig og noen ganger redd. Du vet ikke helt hvordan du skal oppføre deg. Derfor holder Gornene du bor sammen med deg unna andre mennesker. De sosiale egenskapene dine får aldri utvikle seg.

Topp 10 atferdsproblemer hos hundene på planeten Gorn

1. Se på TV

2. Bruk av vannfylte porselenskåler som toalett

3. Høre på annen musikk en countrymusikk

4. Snakke med andre mennesker

5. Røyking

6. Sitte på stoler (”Hvordan kan jeg få han til å slutte å sitte på STOLER?!”)

7. Børste tennene

8. Spise alt unntatt (sunn) menneskemat

9. Håndhilsing

10. Smiling

Til slutt ender du opp på kurs. En stor del av treningen foregår ved at du blir kvalt av en kjettinglenke rundt halsen din. De er sikre på at du forstår hvert hvin og telepatiske signal, for innimellom gjør du riktig. Du gjetter bare og hater treningen. Du er stresset store deler av tiden. En dag ser du en Gorn som kommer mot deg med strupelenken i hånden. Du har PMS, er øm i nakken og orker rett og slett ikke den forvirrende tvangen som venter. Med den morskeste stemmen du klarer å få til ber du dem gå vekk og la deg være i fred. Gornene er sjokkert over denne uprovoserte, aggressive atferden. De trodde du hadde et godt temperament.

De setter deg i en av kjøretøyene sine og tar deg med på en kjøretur. Du ser på det fine planet-landskapet som passerer og lurer på hvor dere skal. Kjøretøyet stopper og du blir tatt med inn i en bygning som stinker av svette og avføring fra mennesker. Overalt er det mennesker i små bur. Noen er nervøse, noen deprimerte, de fleste sitter i fengslene sine og følger med på det som skjer utenfor. Gornene dine – dem du har tilbragt hele livet ditt hos – leverer deg til en fremmed som tar deg med inn på et lite rom. Du er livredd og skriker for at Gornfamilien din skal komme og hjelpe deg. De snur seg og forsvinner ut av bygningen. Du blir holdt nede mens den dødelige injeksjonen blir satt. Dette er tross alt den humane måten å gjøre det på.

Denne marerittaktige verdenen er den samme som mange familiehunder lever i hele tiden. Nesten alle naturlige hundeatferder – tygging, bjeffing, voldsom lek, å løpe etter gjenstander som beveger seg, spise mat innen rekkevidde, hoppe opp for å komme opp i ansiktet på folk, å løse problemer ved hjelp av trusler, å ta kontakt med fremmede hunder, å passe på ting, trekke i båndet for å komme seg fremover, urinering på myke underlag som tepper, forsvare seg mot ting de oppfatter som trusler – blir alle sett på som problematferder av mennesker. Regler som er så åpenbare for oss mennesker, har absolutt ingen mening for hunder. De er ikke mennesker i hundeklær."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistemann jeg diskuterte bur med live, mente forøvrig at hunden hans ikke hadde noe vondt av bur hele dagen og hele natten, "for rasen var sånn". Den fikk sine to timer i parken der den lekte hysterisk og innbitt. Nå er den ikke der lenger heller, for den understimulerte og uoppdragne og ubeherskede hunden begynte å bite.

Selvfølgelig er jeg i mot det der, men det kan hvertfall ikke sammenlignes med mitt burbruk. Og tviler sterkt på at noen andre her har det sånn. Nå trekker du frem de værste tilfellene.

Jeg vil ikke ha valpen i bur fordi den ikke skal få ødelegge ting. Lang derifra..! Mitt ansvar å rydde vekk ting den kan ødelegge, og valpetiden er sånn. Den vet ikke hva som er rett og galt.

Nei jeg kan selvfølgelig ikke bevise at de jeg snakker med er for bur, eller om de er mot bur, så respekterer de at andre tar det valget. Men jeg juger hvertfall ikke, uansett hva dere tror. Jeg finner ikke bare på historier for å få saken til å se "litt bedre" ut. Jeg har fått anbefalt bur av en/ei(sier ikke her hvem), og dette er snakk om en/ei som har hvert oppdretter i lang tid (snakker om flere ti-år) som aldri har brukt bur og har hvert så skeptisk mot det. Men den har snudd andre veien.

Men hvorfor ikke la oss ha disse stakkars understimulerte hundene i bur da? uten å Skrike, forbanne og true. DET blir rett og slett for dumt. For dere aner ikke åssen hundeholdet er ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at nettopp fordi at burbruk blir mer og mer normalt, så må det ropes og skrikes litt, for hund er ikke et burdyr, det burde ikke være normalen at folk ukritisk har hund i bur hele natta og halve dagen fordi de enten sover eller er på jobb/skole.

Ja, man drar frem skrekkhistoriene, som Akela gjør her - nettopp fordi det begynner med "jeg tror ikke at hunden min tar skade av å bo i bur om natten" som utvikler seg til "min hund må bo i bur om natten og om dagen for sin egen sikkerhets skyld, dessuten føler den seg trygg i hulen sin, og må få være der når den trenger å være i fred, og den blir så gira når vi får besøk, ser på tv og spiser middag, og roer seg bare i buret sitt, så da må den få være der, for den velger det selv".

Igjen - for bare 15 år siden (det er ET langt hundeliv det) så var det ikke vanlig å ha bur til hunden, knapt nok i bil. Vi leita lenge vi, for å finne et bur som passet til hund og bil den gangen vi bestemte oss for at vi måtte ha det (og da var det fordi han klippte seler i bilen, ikke pga sikkerhet), men går du inn i en dyrebutikk nå, så er bur konstant på tilbud, og man blir anbefalt å kjøpe med bur når man kjøper andre ting til valpen - fordi den trenger et trygt sted å være, en egen hule, og det er så kjekt når man driver med renslighetstrening, for de gjør helst ikke fra seg der den sover.. Og du blir nesten sett på som rar om du sier at du ikke vil ha bur..

Det burde ikke være normalt at hunder bor i bur minst 2/3 av døgnet (sove 8 timer, jobbe/skole 8 timer = 16 timer, døgnet har 24 timer, 24-16=8 timer.. Altså, natt og mens man er på jobb = 2/3 av døgnet). En normal hund burde ikke trenge et bur for å kunne slappe av og føle seg trygg - da er det noe alvorlig galt med mentaliteten (og nei, det vil ikke si det samme som at jeg mener at alle hunder som legger seg i bur frivillig er gale - jeg mener at om de IKKE KAN slappe av utenfor buret, så er de gale - så slipper noen å misforstå det).

På 15 år har det blitt normalt å ha bur til hunden, på 15 år har det blitt normalt at hunden bor i bur hele natta og når folk ikke er hjemme.. Hvis ingen er kritiske og ingen roper og skriker, hva tror du er normalt da om 5-10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemmet ditt bedre valpesikret om dagen når du er på skole (8.30-14.00 + reisetid), og når du arbeider om ettermiddager og i helgene, utenom? (Eller er valpen din i bur da også?)

Da er hun i en stor valpegård. Eller så passer foreldrene mine henne hvis de er hjemme

Nei, herlighet (?) jeg ser faktisk ikke den store forskjellen. Du har tidligere sagt at du våkner når valpen romsterer i buret sitt og må ut, så da våkner du antakelig når den begynner å romstere med ledninger etc også... Og hadde du prøvd å la den sove uten bur i, si en uke, hadde du antakelig etter et par netter merket at valpen SOVER om natta. Kanskje den ville romstert litt de første nettene den fikk være løs, bare fordi den hadde muligheten, men etter et par dager er jeg sikker på at den sover om natta.

Jeg hadde ikke våknet av at hun tygget på en ledning som ikke lager noe spesiell lyd når man rører på den nei. Men hvorfor i det hele tatt ta sjangsen?

Jeg har ingen grunn til å sitte her og måtte forklare hvorfor hundeholdet mitt er som det der. Jeg behandler hundene mine akkurat som jeg vil, så lenge JEG vet at de har det godt og trives så er det ALT som betyr noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hun i en stor valpegård. Eller så passer foreldrene mine henne hvis de er hjemme

Jeg hadde ikke våknet av at hun tygget på en ledning som ikke lager noe spesiell lyd når man rører på den nei. Men hvorfor i det hele tatt ta sjangsen?

Så om DAGEN er det greit med valpegård (jeg antar den er innendørs ???) - men om NATTA må man altså ha hunden i bur. Hvorfor kan den ikke også om natta være i valpegården ?

Du våkner ikke av at valpen tygger på en "stille" ledning - men du våkner vel av at valpen GÅR dit ledningen er ? Eller ? For om du ikke gjør DET, da våkner du kanskje HELLER ikke av at valpen er urolig i buret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om DAGEN er det greit med valpegård (jeg antar den er innendørs ???) - men om NATTA må man altså ha hunden i bur. Hvorfor kan den ikke også om natta være i valpegården ?

Du våkner ikke av at valpen tygger på en "stille" ledning - men du våkner vel av at valpen GÅR dit ledningen er ? Eller ? For om du ikke gjør DET, da våkner du kanskje HELLER ikke av at valpen er urolig i buret ?

Jeg har henne i bur om natten fordi at valpegården står i 2.etasje og jeg vil ha henne i nærheten av meg om natten. Og den er TUNG og lager riper i parketten så hvis jeg skulle ha dratt den opp og ed to ganger om dagen så hadde jeg ødelagt både trappen og parketten. DERFOR!

Nei jeg hadde ikke våknet av at hun hadde lusket seg stille bort i andre enden av rommet. Hun er 1.5 kg og har mye pels på beina så hun går rimelig lydløst. Men er det noe i veien om natten så piper hun med en gang. Og JA hun gir lyd hvis hun er det minste ukomfortabel, frøkna vet å si fra når noe ikke passer henne. Men nå gidder ikke jeg diskutere mitt hundehold lengre. Lurer dere på noe så får dere heller sende en PM

EOD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo det INNLYSENDE spørsmålet... hvorfor ikke lage en valpegård TIL? Kompostgrinder koster omtrent femti øre, vel, ikke mer enn at man har råd til å ha to, og uansett langt billigere enn bur hvis man gjør det enkelt.

Det er en DÅRLIG unnskyldning, og det er nettopp dem det florerer av når det gjelder å rettferdiggjøre burbruk. Også BCRex gjør det, og hører på en "erfaren oppdretter" som anbefaler det varmt - istedenfor å høre på folk som faktisk KAN atferd, som Anders Hallgren.

Skulle jeg ha gjort som oppdretterne mine praktiserte, så hadde jeg ikke sluppet hundene av gamlerasen, og aldri nærmet meg noen som helst form for treningsplass med dem - de var jo utstillingshunder, de "kunne" jo ikke brukes til noe annet. Jeg tok bronsemerket med gamlefar da han var valp, og broren hans veivet seg rundt i valpeshowringen, så joda, det lønnet seg ikke å høre på "erfarne oppdrettere" - som knapt turde slippe sine hunder løs noe sted, "fordi de er umulige å ha innkalling på", mens mine gikk løs der normale hunder gikk løs...

Og oppdrettere med lang fartstid kan like gjerne være de FØRSTE som tar alskens snarveier og lettvintheter, som de kan være svært dyktige - det handler om hva de sier og faktisk KAN og praktiserer... mer enn noe annet. Så da det inntagende portrettet av en oppdretter med små pommer i kø på gulvet i bur og små gårder... ikke noe et vettugt hundemenneske ville tatt som godt forbilde, nei. Men kjekt når man skal ha en horde med småhunder, ja. Igjen - finner man sine unnskyldninger.

Ellers 2ne: Det innlegget ditt burde du ta patent på. Godt og TÅLMODIG skrevet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo det INNLYSENDE spørsmålet... hvorfor ikke lage en valpegård TIL? Kompostgrinder koster omtrent femti øre, vel, ikke mer enn at man har råd til å ha to, og uansett langt billigere enn bur hvis man gjør det enkelt.

Det er en DÅRLIG unnskyldning, og det er nettopp dem det florerer av når det gjelder å rettferdiggjøre burbruk. Også BCRex gjør det, og hører på en "erfaren oppdretter" som anbefaler det varmt - istedenfor å høre på folk som faktisk KAN atferd, som Anders Hallgren.

Skulle jeg ha gjort som oppdretterne mine praktiserte, så hadde jeg ikke sluppet hundene av gamlerasen, og aldri nærmet meg noen som helst form for treningsplass med dem - de var jo utstillingshunder, de "kunne" jo ikke brukes til noe annet. Jeg tok bronsemerket med gamlefar da han var valp, og broren hans veivet seg rundt i valpeshowringen, så joda, det lønnet seg ikke å høre på "erfarne oppdrettere" - som knapt turde slippe sine hunder løs noe sted, "fordi de er umulige å ha innkalling på", mens mine gikk løs der normale hunder gikk løs...

Og oppdrettere med lang fartstid kan like gjerne være de FØRSTE som tar alskens snarveier og lettvintheter, som de kan være svært dyktige - det handler om hva de sier og faktisk KAN og praktiserer... mer enn noe annet. Så da det inntagende portrettet av en oppdretter med små pommer i kø på gulvet i bur og små gårder... ikke noe et vettugt hundemenneske ville tatt som godt forbilde, nei. Men kjekt når man skal ha en horde med småhunder, ja. Igjen - finner man sine unnskyldninger.

Ellers 2ne: Det innlegget ditt burde du ta patent på. Godt og TÅLMODIG skrevet ;)

Hvorfor ikke la hele huset være valpegård, så kan menneskene flytte ut? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo det INNLYSENDE spørsmålet... hvorfor ikke lage en valpegård TIL? Kompostgrinder koster omtrent femti øre, vel, ikke mer enn at man har råd til å ha to, og uansett langt billigere enn bur hvis man gjør det enkelt.

Det er en DÅRLIG unnskyldning, og det er nettopp dem det florerer av når det gjelder å rettferdiggjøre burbruk. Også BCRex gjør det, og hører på en "erfaren oppdretter" som anbefaler det varmt - istedenfor å høre på folk som faktisk KAN atferd, som Anders Hallgren.

Skulle jeg ha gjort som oppdretterne mine praktiserte, så hadde jeg ikke sluppet hundene av gamlerasen, og aldri nærmet meg noen som helst form for treningsplass med dem - de var jo utstillingshunder, de "kunne" jo ikke brukes til noe annet. Jeg tok bronsemerket med gamlefar da han var valp, og broren hans veivet seg rundt i valpeshowringen, så joda, det lønnet seg ikke å høre på "erfarne oppdrettere" - som knapt turde slippe sine hunder løs noe sted, "fordi de er umulige å ha innkalling på", mens mine gikk løs der normale hunder gikk løs...

Og oppdrettere med lang fartstid kan like gjerne være de FØRSTE som tar alskens snarveier og lettvintheter, som de kan være svært dyktige - det handler om hva de sier og faktisk KAN og praktiserer... mer enn noe annet. Så da det inntagende portrettet av en oppdretter med små pommer i kø på gulvet i bur og små gårder... ikke noe et vettugt hundemenneske ville tatt som godt forbilde, nei. Men kjekt når man skal ha en horde med småhunder, ja. Igjen - finner man sine unnskyldninger.

Ellers 2ne: Det innlegget ditt burde du ta patent på. Godt og TÅLMODIG skrevet ;)

Også har du det med å overdrive. :rolleyes:

Det finnes flere personer som har studert adferd, og det er like mye uenighet der, om å godta bur eller ikke. Så om jeg velger å høre på akkurat HAN du trekker frem er mitt valg, og lev med det..! Jeg valgte egentlig buret av meg selv, ikke fordi noen sa det var lurt, eller ikke var lurt. Men jeg sier bare det at det finnes (sikkert) minst like mange som er for bur, som mot bur. Vi ser forskjellig på ting, og sånn kommer det alltid til å være. Heldigvis for det...

Selvom hunden min tilbringer noen timer i bur, betyr ikke at han har det vondt, at jeg ikke egner meg som hundeeier, at hunden min er understimulert, at jeg mishandler osv osv. Men dere over et internett tror dette om alle så lenge man ikke liker det man hører. :rolleyes: Utrolig, MEN sant..! flinke er dere til å dømme, og det skal dere ha... ;) (*ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med det arbeidet det medfører at valper gjør fra seg inne på natta. Har jeg valp er den løs på stua. De første dagene ligger jeg på madrass på stua sammen med den, men etterhvert er den alene eller sammen med den andre hunden nå som jeg har to. Det å gå med våte sokker blir en vane. Kanskje tar det(høyst sansynlig) lengre tid for den å bli renslig når den har fri benyttelse av huset. Men heller det enn å tvinge den i ro i et lite bur for at den skal bli raskere renslig. Syns det er en del av ansvaret som følger med valp.

Jeg prøvde meg på å bruke bur på dagtid for en av hundene mine for noen år siden. Ble påvirket av de som sa at det bare måtte jeg ha. Da jeg kom hjem fra jobb en dag og han hadde bendet hjørnene fra hverandre og blødde fra munnen var det slutt. I dag har jeg buret stående på stua åpent med dyne inni så kan de legge seg der når de vil.

Har vi besøk av folk som er redd hund eller ikke liker hunder kan de og bli putta inn der for en times tid.

Syns det er alt for mange i dag som har hund, men det skal helst ikke vises verken her eller der. Det er klart huset mitt hadde vært renere og med færre hundehår om hundene lå mye i bur. Hadde jeg puttet de rett inn der etter at de kom fra tur hadde jeg også sluppet skitne poter på gulvet. Jeg hadde sluppet at de kom masende med lekene sine til meg. Og hadde jeg gitt de mat i buret så hadde jeg også sluppet alt griseriet på kjøkkenet. Men jeg har valgt å ha hund og da har jeg forpliktet meg til å gi de et optimalt hundeliv så godt jeg kan iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med det arbeidet det medfører at valper gjør fra seg inne på natta. Har jeg valp er den løs på stua. De første dagene ligger jeg på madrass på stua sammen med den, men etterhvert er den alene eller sammen med den andre hunden nå som jeg har to. Det å gå med våte sokker blir en vane. Kanskje tar det(høyst sansynlig) lengre tid for den å bli renslig når den har fri benyttelse av huset. Men heller det enn å tvinge den i ro i et lite bur for at den skal bli raskere renslig. Syns det er en del av ansvaret som følger med valp.

Jeg prøvde meg på å bruke bur på dagtid for en av hundene mine for noen år siden. Ble påvirket av de som sa at det bare måtte jeg ha. Da jeg kom hjem fra jobb en dag og han hadde bendet hjørnene fra hverandre og blødde fra munnen var det slutt. I dag har jeg buret stående på stua åpent med dyne inni så kan de legge seg der når de vil.

Har vi besøk av folk som er redd hund eller ikke liker hunder kan de og bli putta inn der for en times tid.

Syns det er alt for mange i dag som har hund, men det skal helst ikke vises verken her eller der. Det er klart huset mitt hadde vært renere og med færre hundehår om hundene lå mye i bur. Hadde jeg puttet de rett inn der etter at de kom fra tur hadde jeg også sluppet skitne poter på gulvet. Jeg hadde sluppet at de kom masende med lekene sine til meg. Og hadde jeg gitt de mat i buret så hadde jeg også sluppet alt griseriet på kjøkkenet. Men jeg har valgt å ha hund og da har jeg forpliktet meg til å gi de et optimalt hundeliv så godt jeg kan iallfall.

Det er da for f... ikke snakk om å ha hunden i bur 24/7. Nå begynner jeg å bli temmelig lei av overdrivelsene her inne. Det er snakk om at hunden ligger i bur om natten, i mitt tilfelle 6-7 timer i døgnet. Ellers er hun sammen med familien og den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det fordi hun ikke trives i buret? Hun skulle da klare å holde seg de timene"

Dette skriver du i første innlegg. Og nei, jeg tror ikke hun klarer å holde seg de timene. Begge hundene jeg har i dag brukte noen måneder på å bli stuerene. Andre klarer det på kortere tid, men det er individuelt. Din valp klarer ikke å holde seg hele natta. I tillegg er det en belastning for han å være nødt til å gjøre fra seg der han skal sove.

Forsøk å la han ligge på gulvet nedfor senga. Ha bånd på han som du har rundt hånda di. Da vil du merke når han begynner å bli urolig og så ta han med ut. Jeg har ikke prøvd det, men sett det foreslått av andre.

Eller gjør som jeg, la de være løs på stua. Det blir noen skvetter her og der, men sturene ble de begge to når blæra var moden for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...