Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(


Hildestj

Recommended Posts

Du tok visst opp problemet da den "GJORDE fra seg", gjorde du ikke? - og du løste problemet - ikke ved å ta hunden ut av buret - men ved å forandre for og foringsrutiner, enkelte av oss mener fortsatt at burbruken din er problematisk, selv om hunden din ikke lenger driter i senga si...

Jo, og jeg synes det er nesten ufattelig at enkelte "nordbaggar" insisterer på å være mer reaksjonære enn den jevne svenske...

Hva andre mener angående burbruken min bryr meg overhode ikke. Det var ikke burbruk jeg i utgangspunktet ville diskutere, så om folk kunne holdt seg til tema hadde jo det vært en fordel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Hva andre mener angående burbruken min bryr meg overhode ikke. Det var ikke burbruk jeg i utgangspunktet ville diskutere, så om folk kunne holdt seg til tema hadde jo det vært en fordel :icon_redface:

Tema? Okei.

Jeg mener at det er ren mishandling å la hunder sitte innesperret i et lite bur i sin egen drit(prøvd det selv?). Jeg vil derfor anbefale deg å kaste buret ditt, og la valpen sove på rommet ditt til den blir større og tryggere på å være alene.

Det var min mening om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten HALVE døgnet det.. Ligger hun i bur når hun er alene og? Isåfall blir det natten+de timene hun er alene om dagen.. Synes du ikke det er litt betenkelig at nesten halve livet til hunden din foregår innestengt i bur?

vet ikke hvor langt et døgn er hos deg, men vanligvis beregnes det som 24 timer, iallefall her. Så dvs 1/4 av døgnet.

Jeg ser heller ikke problemet med bur så lenge hunden kan bevege seg inni buret og har friskt vann tilgjengelig.

her i huset er burbruk vanlig iallefall. Twiggy sover i bur om natten, i buret er det plass til sikkert 5 pommer og det er 3 ganger så høyt som henne. Dessuten står det rett ved siden av sengen min så jeg hører med én gang hun piper og skal ut. Jeg har pr dags dato aldri opplevd uhell i buret pga god lufting før vi legger oss og de to gangene (i løpet av en og en halv mnd) som hun har pept og vil ut så har jeg hørt henne og gått ut med en gang.

Folk kan si hva de vil, men denne ordningen fungerer iallefall for oss :icon_redface: Ikke har jeg planer om å endre noe heller pga noen ikke liker dette :P

At burbruk er forbudt i sverige klarer ikke jeg å forestille meg av at er pga burbruk om natten. Men heller overdreven bruk når folk er på jobb/skole og ellers bruker det som et slags fengsel enn en soveplass/avslappningsplass for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema? Okei.

Jeg mener at det er ren mishandling å la hunder sitte innesperret i et lite bur i sin egen drit(prøvd det selv?). Jeg vil derfor anbefale deg å kaste buret ditt, og la valpen sove på rommet ditt til den blir større og tryggere på å være alene.

Det var min mening om temaet.

Nå gjør ikke hunden fra seg i buret lengre, og det er ikke fordi hun ikke har mer avføring i systemet, før hun har hatt avflring ute så og si hver morgen før mat. Så nok en gang, vær så snill å les alle innleggene før dere kommer med meningene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør ikke hunden fra seg i buret lengre, og det er ikke fordi hun ikke har mer avføring i systemet, før hun har hatt avflring ute så og si hver morgen før mat. Så nok en gang, vær så snill å les alle innleggene før dere kommer med meningene deres.

Jeg synes fortsatt et den er ren og kjær mishandling å ha hund i bur om natten. Med eller uten avføring. Er faktisk av den mening at folk som bruker bur om natten/når man ikke er hjemme, og faktisk synes at det er en fin løsning, ikke burde hatt hund, men kanskje akvarium? Det finnes selvsagt ingen regel uten unntak.

Og ja, jeg har faktisk lest alle innleggene i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt et den er ren og kjær mishandling å ha hund i bur om natten. Med eller uten avføring. Er faktisk av den mening at folk som bruker bur om natten/når man ikke er hjemme, og faktisk synes at det er en fin løsning, ikke burde hatt hund, men kanskje akvarium?

Og ja, jeg har faktisk lest alle innleggene i denne debatten.

La oss misshandle de stakkars dyrene våre da :rolleyes: De har det så fryktelig vondt...

Men til trådstarter. OM bikkja gjør fra seg i buret ville jeg nok ikke hatt den der, og heller begynt litt forfra igjen. Men Nå gjelder det egentlig ikke lenger, du har jo blitt kvitt problemet :icon_redface: Så hvorfor diskutere videre :P haha(ja jeg vet folk kommer til å si: "dette er jo et diskusjonsforum".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt et den er ren og kjær mishandling å ha hund i bur om natten. Med eller uten avføring. Er faktisk av den mening at folk som bruker bur om natten/når man ikke er hjemme, og faktisk synes at det er en fin løsning, ikke burde hatt hund, men kanskje akvarium?

Og ja, jeg har faktisk lest alle innleggene i denne debatten.

hehe skal si du tror godt om deg selv og dine metoder..Men godt er jo det!

La oss misshandle de stakkars dyrene våre da :rolleyes: De har det så fryktelig vondt...

Men til trådstarter. OM bikkja gjør fra seg i buret ville jeg nok ikke hatt den der, og heller begynt litt forfra igjen. Men Nå gjelder det egentlig ikke lenger, du har jo blitt kvitt problemet :icon_redface: Så hvorfor diskutere videre :P haha(ja jeg vet folk kommer til å si: "dette er jo et diskusjonsforum".)

Ja mine hunder har det iallefall fryktelig vondt høres det ut som. Vurderer å sy puter under bena deres jeg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eller uten avføring. Er faktisk av den mening at folk som bruker bur om natten/når man ikke er hjemme, og faktisk synes at det er en fin løsning, ikke burde hatt hund, men kanskje akvarium?

sitter du VIRKELIG her og sier at vi som bruker bur om natten burde fått oss akvarium?? Haha den må du lengre ut på landet med. Jeg driver minst like aktivt som det du gjør (har ikke peiling på hundeholdet ditt jeg, for alt jeg vet kan du like gjerne sitte på ræva hver dag og ikke gå tur med dem engang) og selv om en hund sover i bur så betyr ikke det at den er vanskjøtet og lever et dårlig liv. Sy sammen igjen litt du, for dette begynner å bli VELDIG drøyt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... ENDA en bur-diskjusjon :rolleyes:

Phobe har greid å ødelegge burdøra si (av stoff), så nå står den åpen hele natta. Hun sover på rommet sitt med to senger og ett bur å velge mellom... Men hun velger jammen meg buret! :icon_redface: Så at hundene blir redde for å stenges inne-grunnen funker ikke i allefall...

Uansett... TRÅDSTARTER: Flott du har løst problemet ditt :P Ønsker deg lykke til videre med velpetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn...

Da er vi over på navn-kallingen igjen, og de aggressive utbruddene.. Og fra hvem? Hvem er det som påstår at alle som er uenige med seg selv ikke vet en d...tt om det - eller at man må "sy igjen" hvis man ikke skjønner burets fortreffelighet som oppdrager av valpen?

Slutt nå, dette blir for tåpelig..

Hvorfor sånt sinne bare fordi endel av oss faktisk greier å oppdra både hund 1-5-10 og 20 uten burbruk? Hvorfor ikke prøve selv? Ikke bare prøve en natt eller to - og se at valpen er like aktiv som på dagen - men prøv å lære den rutine for at natt = sove = ro.

Og ikke minst - hvorfor i all verden er det bedre for en hund å være i bur om natten enn om dagen?

Er ikke dette kun fordi at VI oppfatter natten som et "vips, så er den borte"..

Prøv å ha valpen 7 timer i bur på dagtid istedenfor - DA ser man hvor lang tid man faktisk passiviserer valpen sin ved å tvinge den til å ligge på samme plass, ikke få tisse, bytte underlag, etc.. F.eks. fra kl. 16.00 til kl. 23..

Hvis JEG hadde glede av å sette hundene mine i bur - så hadde jeg da definitivt valgt å ha dem der på dagtid, mens jeg er på jobb.

Ikke på natten, når man er hjemme og faktisk kan våkne av at valpen holder på med noe den ikke skal.. Men, det er heldigvis noe jeg har vokst ifra meg i løpet av mine år som hundeeier..

Men tro meg - jeg HAR vært igjennom tankeeksperimentet MANGE GANGER nå sist uke - med TRE valper løse på kjøkkenet hele arbeidsdager og netter... Det var utrolig fristende å finne fram tre bur - og vips hadde ikke kjøkkengulvet mitt vært fullstendig "bomba" hver dag.. Men ja, de to minste (3 mnd) sto i binge på natten inne på soverommet mitt. Men det er mest fordi jeg er så utrolig gretten på morgenkvisten - at hadde det kjøkkengulvet møtt meg da hadde valpene troligvis ikke fått komme ut av bingen sin noensinne før de er 3-4 år gamle...

Jeg kan godt innrømme at det er kjempedeilig å sette pelsene i bur - i dag og natt. Selvsagt er det det! Massevis av kennelhunder har det slik - hele livet. Noen bor i burene sine i 20-22 timer i døgnet.. Men det er kanskje greit det også - fordi disse går også inn i burene sine frivillig?

Jeg tror faktisk ikke de synes det er bedre enn å få være løse i huset/rommet.. (UANSETT hvor frivillig de går inn i burene sine - og faktisk sover mesteparten av tiden). Så vær så vennlig å slutt å bruke DET som et argument for hvor fint hundene har det i buret sitt.

MEN, det går faktisk an å leve med valp uten bur også, tro det eller ei.

Joda, noen tisseflekker her og der, litt gnaging, herping av tisseavisen, tygge på bordbeinet, etc.. Hva så? Er det så sjokkerende for folk at en valp (eller et lite barn) faktisk setter sitt "preg" på huset/leiligheten de bor i?

Man kommer ikke til å få ha et prydhjem når man har hund (hvis ikke burtilværelsen skal vedvare resten av livet, da..) - kan man ikke akseptere dette først som sist?

Og trådstarter - du sier selv i et tidlig innlegg at valpen er i bur på natten og når den er alene på dagen, selv om du senere retter det til at den ikke er alene på dagen.

Kanskje litt derfor at vi som leser det antar at det dreier seg om kanskje mer enn 6,5 - 7 timer i døgnet?

Men OK - la oss holde oss til 7 timer i døgnet - det er 2555 timer på et år - 106 døgn av det første året.

Bare en liten time til pr dag eller natt = over 120 døgn på et år..

Men jøss - "gjør som dere vil" med hundene deres.. Men vær så snill å ikke gå i fistel for at noen poengterer at det går an å gjøre det annerledes. Hvorfor bli så sint - hvis samvittigheten din er helt ren for det du gjør?

Jeg hadde selv den samme tankerekken for litt siden, da det et sted ble hevdet at hunder som er på utstilling blir plaget. Da tenkte jeg på det jeg hører ganske ofte på utstillinger når jeg står og børster på mine hunder (de ligger da på et bord) - "Staaaaaakars - må du ligge der, du...".

Og ærlig talt - jeg KAN da ikke bli sint på noe slikt - JEG vet jo at jeg har rett i mine antakelser at det er slett ikke synd på hunden selv om den blir stelt...

Tenk over HVORFOR man blir så sint når noen sier "staaaakars hunden din" - enten så blåser man i det, kan innta en ovenfra-nedad holdning og si (eller best: tenke) "DETTE vet du faktisk ikke noe om!" - eller så blir man sint, snurt og sur fordi sine egne argumenter ikke egentlig holder for en selv heller, sånn innerst inne...

PS - litt vanskelig å si til folk her som har drevet på i flere ti-år at de ikke har peiling.. Men prøv heller det likevel - det funker i alle fall bedre enn å begynne å slenge dritt mot hverandre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig enig med SusanneL sitt innlegg... hvorfor så sinte?

Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvorfor man ikke prøver å la hunden være uten bur jeg..jeg mener: hvorfor ha pommer i bur om natten!? Pommer er på størrelsen med kattene mine og de er langt mindre spretne og oppfinnsomme så bør jeg putte kattene mine i bur da? Har man prøvd å ha de løse?

Min lille valp har begynt å være alene hjemme sammen med storebror hele dagen. Hun tisser en liten skvett på en avis og ellers er alt i sin skjønneste orden når jeg kommer hjem. Hun er av en aktiv og kreativ rase.. Hadde mye vært ødelagt så hadde jeg funnet et mer valpesikkert rom og tatt meg den tiden det tar å sikre det totalt før jeg drar på jobb om morgnen. Det fungerer helt fint for meg og jeg er sikker på det fungerer fint for flere hvis man bare prøver :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk av den mening at folk som bruker bur om natten/når man ikke er hjemme, og faktisk synes at det er en fin løsning, ikke burde hatt hund, men kanskje akvarium? Det finnes selvsagt ingen regel uten unntak.

Og ja, jeg har faktisk lest alle innleggene i denne debatten.

Nå begynner dette å bli så latterlig at jeg kan like godt spørre...

Så fisker i "bur" er ok??? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at noen mener bur er en teit og dum ting, som ingen bør bruke, men vi respekterer det og vet dere mener det. Men kan ikke dere respekter at andre har andre meninger? Uten å måtte kalle andre for dyremishandlere? De som kaller hverandre det vet sjelden noe om hundeholdet utenom det at man velger å bruke bur, men ikke hvor lenge, og når alltid. Hvorfor kan ikke folk begynne å respektere at vi aldri kommer til å ha samme meninger? hvorfor skal man hele tiden måtte begrunne hvorfor, når det ikke er det man spør om engang`?

Har ikke noe med at man aldri har prøvd uten bur, eller syns det er lettere (sånn er det hvertfall ikke her, så snakker mest for meg selv der), Men det er person krenking å kalle hverandre dyremishandlere...

Det er et stort ord, som betyr noe stygt, og vil da tro at ingen her inne er dyremishandlere. Sånn utenom det å bruke bur, strup, fysisk straff osv osv. Men dette er da IKKE dyremishandling. Tror ingen hunder sitter i bur 24/7. De fleste aktiviserer hunden sin, og gjør det som kreves av deg om man eier en hund. Og bryr de seg ikke om hunden sin, så tviler jeg sterkt på at de hadde sittet på et hundeforum. For de som sitter her har en interesse der hund inngår, og vil da også tro at ingen her har i interesse å mishandle dyr.

Noen bør tenke seg om før de skriver her, fordi man kaller ikke en person for en mishandler. om den virkelig ikke er det da, men det er ingen her. Og syns moderatorene bør slå ned på dette. For dette er person krenking..!

Men til deg trådstarter: Jeg syns det er flott at du står på ditt, og du fant ut av problemet. (Om du fikk så mye hjelp her, kan vel diskuteres), men uansett, det er bra du fant en løsning, som passer deg og hunden din :icon_redface::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at noen mener bur er en teit og dum ting, som ingen bør bruke, men vi respekterer det og vet dere mener det. Men kan ikke dere respekter at andre har andre meninger? Uten å måtte kalle andre for dyremishandlere? De som kaller hverandre det vet sjelden noe om hundeholdet utenom det at man velger å bruke bur, men ikke hvor lenge, og når alltid. Hvorfor kan ikke folk begynne å respektere at vi aldri kommer til å ha samme meninger? hvorfor skal man hele tiden måtte begrunne hvorfor, når det ikke er det man spør om engang`?

Har ikke noe med at man aldri har prøvd uten bur, eller syns det er lettere (sånn er det hvertfall ikke her, så snakker mest for meg selv der), Men det er person krenking å kalle hverandre dyremishandlere...

Det er et stort ord, som betyr noe stygt, og vil da tro at ingen her inne er dyremishandlere. Sånn utenom det å bruke bur, strup, fysisk straff osv osv. Men dette er da IKKE dyremishandling. Tror ingen hunder sitter i bur 24/7. De fleste aktiviserer hunden sin, og gjør det som kreves av deg om man eier en hund. Og bryr de seg ikke om hunden sin, så tviler jeg sterkt på at de hadde sittet på et hundeforum. For de som sitter her har en interesse der hund inngår, og vil da også tro at ingen her har i interesse å mishandle dyr.

Noen bør tenke seg om før de skriver her, fordi man kaller ikke en person for en mishandler. om den virkelig ikke er det da, men det er ingen her. Og syns moderatorene bør slå ned på dette. For dette er person krenking..!

Men til deg trådstarter: Jeg syns det er flott at du står på ditt, og du fant ut av problemet. (Om du fikk så mye hjelp her, kan vel diskuteres), men uansett, det er bra du fant en løsning, som passer deg og hunden din :icon_redface::P

Nei har nok ikke fått så masse nyttig ut av denne diskusjonen. Ofte kommer store egoer i veien for de som faktisk kommer med gode råd. Her kan man spy ut hva man vil..Menmen :P Lever i ganske god tro om at jeg ikke er noen dyremishandler, til tross for at jeg har hunden i bur om natten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har nok ikke fått så masse nyttig ut av denne diskusjonen. Ofte kommer store egoer i veien for de som faktisk kommer med gode råd. Her kan man spy ut hva man vil..Menmen :icon_redface: Lever i ganske god tro om at jeg ikke er noen dyremishandler, til tross for at jeg har hunden i bur om natten :P

Det er bra :P Kos deg videre med valpen du :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har nok ikke fått så masse nyttig ut av denne diskusjonen.

Det er både utrolig og beklagelig...

men forklaringen har du vel selv?...:

Ofte kommer store egoer i veien for de som faktisk kommer med gode råd. Her kan man spy ut hva man vil..Menmen :icon_redface: Lever i ganske god tro om at jeg ikke er noen dyremishandler, til tross for at jeg har hunden i bur om natten :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idè du, gi dyret et mindre bur, helst et som er så lite at dyret ikke klarer å gå på do i det hele tatt, da ordner det seg serru. <_<

Ja buret er så lite at alle 4 labber stikker ut av gitteret :rolleyes: fint du har vært hjemme hos meg og sett :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvorfor man ikke prøver å la hunden være uten bur jeg..jeg mener: hvorfor ha pommer i bur om natten!? Pommer er på størrelsen med kattene mine og de er langt mindre spretne og oppfinnsomme så bør jeg putte kattene mine i bur da? Har man prøvd å ha de løse?

Ærlig talt så er jeg MEKTIG lei av at du drar inn størrelsen på hundene mine inn i en diskusjon som ikke har en dritt med størrelse å gjøre. Som da Pito ble trampet på en hest så hadde jo jeg tydligvis "egne" regler pga hun var så liten :rolleyes:

Er pommene mine mindre oppfinnsomme pga de er små? Jaja du om det, da har ikke du oppholdt deg lenge med pommer...Mindre spretne? Tja i forhold til sin egen størrelse så vil jeg si at de er mer spretne dem enn andre større raser. Twiggy som klarer å jumpe over en grind som er nesten to ganger så høy som henne selv, eller Pito som hopper agility hinder som er 1 1/2 ganger hennes høyde.

Men de er vel ikke spretne eller oppfinnsomme nok i forhold til andre raser for de er jo like liten som katten din :icon_redface::rolleyes:

EDIT: Dessuten hvis du lurer på noe generelt om burbruken min som f.eks at jeg ikke har prøvd å hatt dem løse så send meg en PM i stedenfor.

Syns dette blir for teit jeg. Vil du starte en diskusjon om størrelser på hunder i forhold til oppfinnsomhet, eller det å ha dem i bur pga dem er små, så værsegod. Men vær så snill og hold deg til burbruk generelt i denne tråden... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at noen mener bur er en teit og dum ting, som ingen bør bruke, men vi respekterer det og vet dere mener det. Men kan ikke dere respekter at andre har andre meninger? Uten å måtte kalle andre for dyremishandlere? De som kaller hverandre det vet sjelden noe om hundeholdet utenom det at man velger å bruke bur, men ikke hvor lenge, og når alltid. Hvorfor kan ikke folk begynne å respektere at vi aldri kommer til å ha samme meninger? hvorfor skal man hele tiden måtte begrunne hvorfor, når det ikke er det man spør om engang`?

Har ikke sett så fryktelig mye til den respekten du her påberoper "siden din", men.... ?

Forøvrig ett veldig bra innlegg av Susanne L.... Hvorfor bli så sint om det ikke rører litt i samvittigheten liksom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett så fryktelig mye til den respekten du her påberoper "siden din", men.... ?

Forøvrig ett veldig bra innlegg av Susanne L.... Hvorfor bli så sint om det ikke rører litt i samvittigheten liksom...?

Skjønner du virkelig ikke at folk blir sinte når man blir kalt dyremishandlere?

Ærlig talt så er jeg MEKTIG lei av at du drar inn størrelsen på hundene mine inn i en diskusjon som ikke har en dritt med størrelse å gjøre. Som da Pito ble trampet på en hest så hadde jo jeg tydligvis "egne" regler pga hun var så liten :rolleyes:

Er pommene mine mindre oppfinnsomme pga de er små? Jaja du om det, da har ikke du oppholdt deg lenge med pommer...Mindre spretne? Tja i forhold til sin egen størrelse så vil jeg si at de er mer spretne dem enn andre større raser. Twiggy som klarer å jumpe over en grind som er nesten to ganger så høy som henne selv, eller Pito som hopper agility hinder som er 1 1/2 ganger hennes høyde.

Men de er vel ikke spretne eller oppfinnsomme nok i forhold til andre raser for de er jo like liten som katten din :icon_redface::rolleyes:

EDIT: Dessuten hvis du lurer på noe generelt om burbruken min som f.eks at jeg ikke har prøvd å hatt dem løse så send meg en PM i stedenfor.

Syns dette blir for teit jeg. Vil du starte en diskusjon om størrelser på hunder i forhold til oppfinnsomhet, eller det å ha dem i bur pga dem er små, så værsegod. Men vær så snill og hold deg til burbruk generelt i denne tråden... <_<

Ja dette stusset jeg også på. En pomme er da like fult en hund selv om den er liten, og kan på ingen måte sammenlignes med en katt.

*Dobbelpost, vennligst bruk siter-funksjonen. Mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pommene mine mindre oppfinnsomme pga de er små? Jaja du om det, da har ikke du oppholdt deg lenge med pommer...Mindre spretne? Tja i forhold til sin egen størrelse så vil jeg si at de er mer spretne dem enn andre større raser. Twiggy som klarer å jumpe over en grind som er nesten to ganger så høy som henne selv, eller Pito som hopper agility hinder som er 1 1/2 ganger hennes høyde.

Men de er vel ikke spretne eller oppfinnsomme nok i forhold til andre raser for de er jo like liten som katten din :icon_redface::rolleyes:

EDIT: Dessuten hvis du lurer på noe generelt om burbruken min som f.eks at jeg ikke har prøvd å hatt dem løse så send meg en PM i stedenfor.

Syns dette blir for teit jeg. Vil du starte en diskusjon om størrelser på hunder i forhold til oppfinnsomhet, eller det å ha dem i bur pga dem er små, så værsegod. Men vær så snill og hold deg til burbruk generelt i denne tråden... <_<

Jeg har altså hatt( /har) store og små hunder og det ER lettere å rydde vekk for små hunder. Små hunder når b.l.a ikke fullt så lett opp på kjøkkenbenken som visse andre <_< Ja, jeg vet at små hunder ofte er spretne men det blir ikke helt det samme..Min jack er spretten men han når alikevel ikke opp der hvor storegutt når bare han reiser seg på bakbeina og det blir ikke så naturlig å forsyne seg fra store høyder. Spørsmålet mitt er hvorfor? Hvorfor har man hunder i bur om natten når det er såre enkelt å sikre et rom slik at de ikke får skadet seg? Og når man vet at hunder faktisk sover på natterstid? Jeg skjønner det ikke oppriktig talt ikke, jeg skjønner ikke at det skal være lettvint en gang når det ikke lengre er snakk om "renslighetstrening". :P Jeg var åpen for at jeg kunne komme til å skifte mening når jeg fikk en valp av en såpass "krevende" rase som jeg har nå men nei..jeg har faktisk enda ikke hatt behov for bur til henne her hjemme og da klarer jeg ikke for mitt bare liv å skjønne behovet hos folk som har roligere og mindre raser. Jeg ser bare ikke hvor behovet melder seg, ihvertfall hvis behovet er så stort at det må gå på bekostning av hundens naturlige bevegelsestrang når den sover.Det er overhodet ikke trygt for en hund å sove i bur, det har jeg smertelig erfart med min forrige valp. Han festet kjeven i bursprinklene som han tygde på fordi han kjedet seg. Hadde han vært alene og fått panikk så hadde han rivd av seg underkjeven..jeg hadde aldri i livet sovi godt med en hund i bur i huset etter den episoden. Hvilke valper tygger ikke litt på sprinklene når de kjeder seg? Jeg hadde aldri trodd at det faktisk kunne skje for sånt hører man jo aldri om! Til man forteller om det selv..da dukker det brått opp hunder som har knekt en tann her og der og enkelte som har blitt stygt skadet...

MEN jeg er enig i at det er for sterkt å kalle det dyremishandling at hunder sover 6 -7 timer i bur i døgnet. Jeg hadde hatt ekstremt dårlig samvittighet ovenfor min hund var det meg, men så har jeg kronisk dårlig samvittighet ovenfor hundene mine uansett. Det er alltid noe jeg føler jeg kan og bør gjøre bedre.. <_<

Edit: Hildestj, hvorfor kan ikke en pomme, eller en hvilken som helst hund, sammenlignes med en katt? Jeg har spurt det spørsmålet før jeg..dere som er redde for at hundene skal skade seg når dere sover, har dere kattene i bur? Det eneste dyret jeg har hatt som har mistet livet pga biting på ting var en kattunge som tygde over en ledning når jeg var liten. I tillegg har jeg en pusekatt her nå som jeg brukte 4 mnd på å få renslig.. Hvordan hadde folk her reagert hvis jeg sa at kattene mine lå i kattebur om natten og når jeg jobbet? Hadde det vært greit? Eller er det ikke blitt naturlig å ha katt i bur i stua enda? (jeg antar det kommer, det er ikke så lenge siden hunder også bare lå i bur under transport) Eller er ikke katter viktige nok til at det er trist hvis de skader seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk vil ha kattene i bur om natten så er det opp til dem, men selv har jeg aldri hatt det problemet at katten min har ødelagt noe i huset (bortsett fra revet ned juletreet :icon_redface: ) men hadde hun begynt å tygge/klore på ting og ødelagt noe så hadde hun fått tilbragt natten ute, ettersom hun er utekatt.

Selv er jeg fryktelig imot å bruke bur for å få hunden renslig, for dette løser ingenting, man bare "utsetter" det. Ettersom hunden vil sikkert begynne å gjøre fra seg inne igjen når den slipper buret pga da MÅ den ikke holde seg lengre. Men så lenge man ligger nært buret og hører noe med en gang den vil noe ser jeg ikke problemet. Ta nå denne morgenen f.eks hun pep og jeg gikk ut med henne. Hun både bæsjet og tisset. Da vi kom inn igjen var det enda en time igjen til jeg skulle stå opp så jeg ga henne et griseøre og der har hun lagt og kost seg til jeg sto opp.

Kan kan rett og slett ikke la henne gå løs på rommet mitt om natten for jeg har MASSE ledninger under databordet som ligger løst og som er veldig fristende for valpetenner. Det ville vært livsfarlig. Ikke kan jeg sikre dem heller for det er rett og slett for mange til å klare det. Og ikke har jeg råd til databenk som skjuler dem heller. Derav burbruk. For meg er det en sikkerthet å vite hvor hun er, og for henne er det en sikkerhet for det hindrer henne i å dø av elektrosjokk eller f.eks en treflis i halsen pga et bordbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...