Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(


Hildestj

Recommended Posts

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Helt enig med deg! En kommer hit for å få råd å veilednig, ikke for å få skjenn. Bur er faktisk ikke en dårlig ting, for det er hundens friplass på mange måter. Alle har vi våre måter å ha hund på, å jeg kjenner mange med de forskjellige måtene. Noen har hundene i senga, noen har fast plass for de en plass i hjemmet å noen har bur. Selvfølgelig om natta jeg snakker om.

Jeg kan være enig i at den andre hunden deres kan virke stressende på valpen deres, så det kan være det som er problemet, men også det at den så brått blir satt en helt annen plass i huset. Ta det steg for steg som mange her har skrevet du :icon_redface:

Lykke til! :)

En fripalss er et sted hunden oppsøker frivillig. Å sperre en hund inn i bur er ikke noen friplass, med mindre døra er oppe og hunden kan velge om den vil forlate plassen....

Selvfølgelig koser hunden seg i buret sitt, det er vel ikke det det handler om. En hund hadde også koset seg i hundehuset sitt ute i -20, fordi det er bedre enn å ligge ute, men det vil ikke si at den heller vil ligge der enn inne i huset sammen med "flokken" sin for det....

Vi må huske at hunder er utrolig flinke til å tilpasse seg, og selvfølgelig hunder lider ingen nød mens den ligger i buret, den dør ikke av det liksom, men hvis hunden fikk velge hadde den sikkert flyttet liggeplass mange ganger i løpet av natten. De er ikke som oss, som legger oss i senga og blir der i 7-8 timer. De flytter seg gjerne til et kjøligere sted, et hardere underlag osv...

Bur har blitt altfor dagligdags, og det å anskaffe valp uten å kjøpe bur i samme slengen er i dag omtrent utenkelig. At veterinær forteller at hunder har fysiske plager pga den daglige burbruken er liksom underordnet så lenge hunden ikke ødelegger noe eller tisser på den nye parketten. At svenskene faktisk har fått et forbud, synes nordmenn bare er komisk.

Bruk bur så mye dere vil for meg, men det blir for dumt at argumentet er at dere gjør det for hunden. Burbruk er kun for å gjøre ting enklere for eier, hadde det vært for hundens interesse hadde man gitt den et valg og latt døra stå oppe...

Jeg synes det er greit å bruke bur i sammenheng med et treningsopplegg... Feks mot det å være alene hjemme. Men å bruke bur om natta, det synes jeg blir for lettvindt. Valpen sover som regel om natta, i hvert fall etter at den har kommet inn i normal døgnrytme og får det den trenger på dagtid, og da ser jeg ingen grunn til at den skal være nødt til å ligge i bur med døra igjen. Og hunder som ligger i bur om natta, må antakeligvis ligge i bur når den er alene hjemme også (ellers ser jeg i hvert fall ingen grunn til å ha den i bur om natta) og da blir antall timer i bur brått veldig mange...

Om man ikke fikser valpetreningen med renslighet og å være alene uten å bruke bur, synes jeg faktisk at man heller kan skaffe seg en voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.t men jeg må spørre om en ting. Er det kun konstruktivt om du liker rådene du får?

Nei det har ingenting med saken å gjøre. Da hadde jeg vel hatt lite å gjøre på et forum? Ettersom her florerer av ulike meninger. Jeg snakker om måten man får svar på. Den nedlatende og ironiske måten å svare på kan folk med fordel droppe.

En fripalss er et sted hunden oppsøker frivillig. Å sperre en hund inn i bur er ikke noen friplass, med mindre døra er oppe og hunden kan velge om den vil forlate plassen....

Selvfølgelig koser hunden seg i buret sitt, det er vel ikke det det handler om. En hund hadde også koset seg i hundehuset sitt ute i -20, fordi det er bedre enn å ligge ute, men det vil ikke si at den heller vil ligge der enn inne i huset sammen med "flokken" sin for det....

Vi må huske at hunder er utrolig flinke til å tilpasse seg, og selvfølgelig hunder lider ingen nød mens den ligger i buret, den dør ikke av det liksom, men hvis hunden fikk velge hadde den sikkert flyttet liggeplass mange ganger i løpet av natten. De er ikke som oss, som legger oss i senga og blir der i 7-8 timer. De flytter seg gjerne til et kjøligere sted, et hardere underlag osv...

Bur har blitt altfor dagligdags, og det å anskaffe valp uten å kjøpe bur i samme slengen er i dag omtrent utenkelig. At veterinær forteller at hunder har fysiske plager pga den daglige burbruken er liksom underordnet så lenge hunden ikke ødelegger noe eller tisser på den nye parketten. At svenskene faktisk har fått et forbud, synes nordmenn bare er komisk.

Bruk bur så mye dere vil for meg, men det blir for dumt at argumentet er at dere gjør det for hunden. Burbruk er kun for å gjøre ting enklere for eier, hadde det vært for hundens interesse hadde man gitt den et valg og latt døra stå oppe...

Jeg synes det er greit å bruke bur i sammenheng med et treningsopplegg... Feks mot det å være alene hjemme. Men å bruke bur om natta, det synes jeg blir for lettvindt. Valpen sover som regel om natta, i hvert fall etter at den har kommet inn i normal døgnrytme og får det den trenger på dagtid, og da ser jeg ingen grunn til at den skal være nødt til å ligge i bur med døra igjen. Og hunder som ligger i bur om natta, må antakeligvis ligge i bur når den er alene hjemme også (ellers ser jeg i hvert fall ingen grunn til å ha den i bur om natta) og da blir antall timer i bur brått veldig mange...

Om man ikke fikser valpetreningen med renslighet og å være alene uten å bruke bur, synes jeg faktisk at man heller kan skaffe seg en voksen hund.

Jeg har ikke problemer ved å vedkjenne at ja jeg bruker bur fordi det er lettvint. Men buret blir kun brukt inntil hun er stueren, og jeg er sikker på at hun ikke ødelegger ting.

Som du sier, hunden lider ingen nød ved å ligge i et bur. Og så lenge den ikke lider noen nød, er det vel ingen problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer ved å vedkjenne at ja jeg bruker bur fordi det er lettvint. Men buret blir kun brukt inntil hun er stueren, og jeg er sikker på at hun ikke ødelegger ting.

Som du sier, hunden lider ingen nød ved å ligge i et bur. Og så lenge den ikke lider noen nød, er det vel ingen problem?

Nei, den lider antakelig ingen nød der og da (annet enn at den må ligge i sin egen etterlatenskap, og at den ikke får mulighet til å bytte liggeplass) fordi den er tilpasningsdyktig og finner seg i det meste vi gjør med den. Men på lang sikt kan hunder som ligger for mye i bur som valper få forskjellige skader og plager.

Det er godt å se at du i hvert fall vedkjenner deg at du gjør det for din egen del, ikke alle som gjør det, men har du tenkt på at det faktisk kan ta veldig lang tid før du er sikker på at hunden ikke ødelegger ting...? Innen den tid har hunden din tilbrakt ganske mange timer i bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den lider antakelig ingen nød der og da (annet enn at den må ligge i sin egen etterlatenskap, og at den ikke får mulighet til å bytte liggeplass) fordi den er tilpasningsdyktig og finner seg i det meste vi gjør med den. Men på lang sikt kan hunder som ligger for mye i bur som valper få forskjellige skader og plager.

Det er godt å se at du i hvert fall vedkjenner deg at du gjør det for din egen del, ikke alle som gjør det, men har du tenkt på at det faktisk kan ta veldig lang tid før du er sikker på at hunden ikke ødelegger ting...? Innen den tid har hunden din tilbrakt ganske mange timer i bur...

Ettersom jeg har ei eldre jack russel tispe har jeg erfart at det ikke trenger å ta så lang tid. Vi hadde henne løs fra hun var vel 4 måneder. Og vi har allerede begynt å trene på å la henne være alene hjemme uten bur, da i korte perioder.

Ja jeg gjør det for min egen del, men ikke utelukkende for min egen del. Jeg har erfart at valper, iallefall mine, roer seg raskere ned i et bur, og at det derfor blir en trygg og god plass for hunden. Dessuten er buret stort nok til at hun kan legge seg i diverse stillinger om hun måtte ønske.

Dessuten så bruker jeg bur for valpens sikkerhet også. Hva om hun begynner å tygge på ledninger? Noe som hun har vist stor interesse for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette jeg, denne damen blir jo angrepet fra alle kanter virker det som stakkar, greit at folk har sterke meninger, men få det frem på en vennlig måte da vel...det skremmer jo folk fra vettet å se dette...synd det skal være sånn...

Glad det ordner seg for deg jeg :icon_redface:

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette jeg, denne damen blir jo angrepet fra alle kanter virker det som stakkar, greit at folk har sterke meninger, men få det frem på en vennlig måte da vel...det skremmer jo folk fra vettet å se dette...synd det skal være sånn...

Glad det ordner seg for deg jeg :icon_redface:

Klem fra meg :)

Tusen takk :)

Men tar det ikke så tungt. Alltid slikt i hundemiljø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den lider antakelig ingen nød der og da (annet enn at den må ligge i sin egen etterlatenskap, og at den ikke får mulighet til å bytte liggeplass) fordi den er tilpasningsdyktig og finner seg i det meste vi gjør med den. Men på lang sikt kan hunder som ligger for mye i bur som valper få forskjellige skader og plager.

Det er godt å se at du i hvert fall vedkjenner deg at du gjør det for din egen del, ikke alle som gjør det, men har du tenkt på at det faktisk kan ta veldig lang tid før du er sikker på at hunden ikke ødelegger ting...? Innen den tid har hunden din tilbrakt ganske mange timer i bur...

Kan du si litt mer om "forskjellige skader og plager"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg aldri har hatt problemer med valper som gjør fra seg inne om natten jeg :icon_redface: (eller ødlegger om natten for den saks skyld). Jeg ville ha sett på fòringsrutinene og om valpen var trygg. Min lille frøken sov natten igjennom fra 2-3 natt og det samme har de foregående valpene gjort så jeg tror ikke det er tilfeldigheter eller at hun er noe unntak. Jeg ville luftet veldig godt før jeg la meg (og etter fòring) og latt valpen sove i samme som rom som meg. Jeg ville ikke brukt bur da min erfaring er at valper faktisk sover om natten slik at det ikke er nødvendig. Lyra sov i stua for første gang for noen uker siden (husker ikke hvor lenge :) ). Da var hun god og sliten før jeg la meg og når jeg sto opp lå hun og purket i sofaen sammen med katta. Hun hadde ikke rørt en ting... Nå har jeg soveromsdøren oppe så hun kan gå ut og inn som hun vil, jeg vet at det er litt i overkant av hva andre hunder for lov til, men altså: hun klarte seg en hel natt alene løs i stua 4 mnd gammel.

Ser du har en JRT og det skal sies at den eneste hunden jeg har hatt problemer med å få renslig OG har hatt problemer med at har ødlagt ting var en JRT. Han er verdens herligste gamlemann nå men han var et fordømt monster frem til han var ca 8mnd. Han ødela eller gjorde fra seg som sagt aldri om natten, men han tisset inne til han var 6-7 mnd og måtte sperres inne på et sikret rom når vi gikk i fra han hvis ikke så ødela han bokstavelig talt omtrent hele kåken. Nei, han var ikke understimulert ei heller hadde han seperasjonsangst han bare var sånn til han kom på bedre.Og etter hva jeg har hørt så er han ikke den eneste av rasen som bare er litt sånn en god stund. Sånn ikke for å skremme deg, men det er ingen lett rase du har å oppdra så det er altfor tidlig å bli frustrert enda :)

Edit:Ser nå at du har JRT fra før så da vet du vel hva du går til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg aldri har hatt problemer med valper som gjør fra seg inne om natten jeg :icon_redface: (eller ødlegger om natten for den saks skyld). Jeg ville ha sett på fòringsrutinene og om valpen var trygg. Min lille frøken sov natten igjennom fra 2-3 natt og det samme har de foregående valpene gjort så jeg tror ikke det er tilfeldigheter eller at hun er noe unntak. Jeg ville luftet veldig godt før jeg la meg (og etter fòring) og latt valpen sove i samme som rom som meg. Jeg ville ikke brukt bur da min erfaring er at valper faktisk sover om natten slik at det ikke er nødvendig. Lyra sov i stua for første gang for noen uker siden (husker ikke hvor lenge :) ). Da var hun god og sliten før jeg la meg og når jeg sto opp lå hun og purket i sofaen sammen med katta. Hun hadde ikke rørt en ting... Nå har jeg soveromsdøren oppe så hun kan gå ut og inn som hun vil, jeg vet at det er litt i overkant av hva andre hunder for lov til, men altså: hun klarte seg en hel natt alene løs i stua 4 mnd gammel.

Ser du har en JRT og det skal sies at den eneste hunden jeg har hatt problemer med å få renslig OG har hatt problemer med at har ødlagt ting var en JRT. Han er verdens herligste gamlemann nå men han var et fordømt monster frem til han var ca 8mnd. Han ødela eller gjorde fra seg som sagt aldri om natten, men han tisset inne til han var 6-7 mnd og måtte sperres inne på et sikret rom når vi gikk i fra han hvis ikke så ødela han bokstavelig talt omtrent hele kåken. Nei, han var ikke understimulert ei heller hadde han seperasjonsangst han bare var sånn til han kom på bedre.Og etter hva jeg har hørt så er han ikke den eneste av rasen som bare er litt sånn en god stund. Sånn ikke for å skremme deg, men det er ingen lett rase du har å oppdra så det er altfor tidlig å bli frustrert enda :)

Edit:Ser nå at du har JRT fra før så da vet du vel hva du går til ;)

Nå skal det sies at jeg har vært utrooolig heldig med min første jrt. Hun er virkelig et prakteksemplar. Helt klart en jack russel, men har aldri hatt noen store problemer med henne. Den nye er det jo for tidlig å si noe om, men hun virker også veldig grei og snill :) Hun har ikke ødelagt noen ting til nå, eller forsøkt bite på noe, annet enn ledninger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som skal være bedrevitere, og alltid belære andre, istedetfor å gi råd, men det driter jeg i. Tusen takk til dere som gir konstruktiv tilbakemelding ihvertfall ;)

Vel - hvis ikke du også mente at det kunne være noen som visste bedre enn deg, så hadde du kanskje ikke spurt om råd i et hundeforum?

Jeg har byttet bur til et litt mindre. Samt trenet mye på å gjøre buret til en koselig plass, lar henne ha leker der inne, lar henne få godbiter osv.

Jeg gir henne siste måltid 3 timer tidligere enn jeg gjorde før, og de siste 2 nettene har det verken vært tiss eller bais i buret ;)

Det er omtrent like smart som å slutte å gi bikkja mat for å få henne til å la være å "baise" i det hele tatt...

Er du klar over at mange hunder får problemer med å holde seg på gamle dager når de blir tvunget til å gjøre det som små? Det er usunt for blære- og tarmfunksjon (spør legen din om det, neste gang du er innom), og det er usunt for hundens mentale velbefinnende å ev måtte ligge i sine egne etterlatenskaper fordi den har det så trangt at den ikke kan flytte seg. Beklager hvis du synes det er "nedlatende" av meg å fortelle deg dette, men det er altså de harde realiteter.

Det går an å si tingene på en ordentlig måte, istedenfor å være nedlatende overfor den man svarer. Det er unødvendig synes nå jeg :rolleyes: Men om folk ønsker å sitte på sin høye hest, så må de gjerne gjøre det for min del...

Hva er det jeg har sagt som er så "nedlatende", synes du?

Og hva i all verden er gammeldags ved å bruke bur?

You figure it out...

Den erfaring jeg har med mine 2 jack russel er at de stresser mer om de ikke har buret som en time out plass, og en rolig trygg plass. Nå kan min eldste jack russel ligge rolig å slappe av uten bur, men det kunne hun ikke som valp. Og det samme gjelder denne nye valpen min. Jeg prøde ha henne på soverommet uten bur et par netter, men hun la seg ikke ned for å sove. Da jeg la henne i buret la hun seg ned med en gang. I utganspunktet ønsker jeg ikke en burdebatt, men jeg ser jo at dette blir bringet opp gang på gang.

Din erfaring er altså den samme som alle andre hundeeieres gjennom historien? At valper er mer aktive og slitsomme enn voksne hunder? Og derfor skal du bruke bur? (Hva annet skulle hunden din foreta seg i buret enn å sove, egentlig, surfet på nettet?)

Og det går veldig bra. Muligens det er gammeldags, men det er iallefall lettvint. Fikk min første jrt renslig på 2 uker ved hjelp av bur.

Nemlig - det er lettvint. Og vips så har du oppsummert enhver "forklaring" på burbruk i 3 små ord...

(At din andre jrt ble renslig på to uker sier ingenting om burets fortreffelighet, det sier bare at hunder er forskjellige... )

Nå har hun gått inn i buret av fri vilje, og ligger og sover. Det står åpent om dagen. Så jeg tror ikke det var buret som var så ikke. Kanskje var det foret, har jo byttet nå så.

Du tror ikke frivilligheten en åpen dør betyr har noe å si? At hun kan være nær resten av flokken sin hvis hun vil?

Helt enig med deg! En kommer hit for å få råd å veilednig, ikke for å få skjenn. Bur er faktisk ikke en dårlig ting, for det er hundens friplass på mange måter. Alle har vi våre måter å ha hund på, å jeg kjenner mange med de forskjellige måtene. Noen har hundene i senga, noen har fast plass for de en plass i hjemmet å noen har bur. Selvfølgelig om natta jeg snakker om.

Jeg kan være enig i at den andre hunden deres kan virke stressende på valpen deres, så det kan være det som er problemet, men også det at den så brått blir satt en helt annen plass i huset. Ta det steg for steg som mange her har skrevet du ;)

Lykke til! ;)

Hvis jeg sier: "Jeg dresserer hundene mine ved hjelp av pigghalsbånd og strømgjerde", og spør her inne hvordan jeg skal få pelsen til å gro på halsen deres, er det da OK at noen nevner at "pigghalsbånd" og "strømgjerde" ikke er optimale virkemidler å bruke på hund? Eller er det "slemt", syns du?

Ja, jeg mener at har en ikke noe konstruktivt å si, så kan man heller la være å svare. Dette er jo tross alt et hundeforum, hvor man skal kunne spørre om ting.

Jeg har gitt deg veldig konstruktive svar på hvorfor hunden din har reagert som den gjorde, jeg - men du har ikke lyst til å vite hva noen av oss syns...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg fra Molly og fra Loke, og Lotta er avslørende som vanlig når det kommer veldig halvveise svar fra burbrukere :rolleyes:

Til sammenligning med hvor "glade" hunder blir i burene sine: Jeg passet i sin tid en viltfanget papegøye, som fikk mangelsykdommer fordi den kun spiste en bestemt type frø - den ville ikke ha noe annet. Fuglespesialisten sa at det var det man gjerne fôret fuglene på etter at de ble fanget, så det var spis disse frøene - eller dø. Og selv om stakkaren var født til frihet, så var den så tilvennet det buret at den vendte tilbake til det - selv når den hadde klart å fly ut til friheten (etter det... så blir det aldri mer burdyr på meg, for å si det sånn; fuglen bor forøvrig nå hos en som har den løs i hele sitt fuglevennlige, store hus)

Hunder venner seg til alt. De er glade i menneskene sine nær sagt uansett hva menneskene gjør mot dem, og har de tillit, så finner de seg i utrolig mye - dessverre, vil jeg nesten si. Så slike "bevis" teller dårlig i min bok, og jeg er litt lei av det.

Jeg synes også det er merkelig at det skal være så fryktelig vanskelig å trene valper. Vi har hatt en hærskare med valper i hus, av ymse raser, og ja, det blir litt tiss her, en bæsj der, det er leven og livat gitt, men selv om vi faktisk etter første hunden nesten kontinuerlig har hatt hunder av ulike aldre i hus, har ALLE sovet om natten - ingen vekkerklokke på oss, nei, for å lufte hund; bare sent ut og tidlig opp, og aksept for en tisseavis nattestid den første tiden.

Og når Lokes såkalt "hypre brukshund" gjør det, så tror jeg da ikke at terriere skal være verre? Med mindre de da ikke er av stressede/dårlige linjer som ikke klarer å roe seg? Men som sagt: Jeg har fått noen "krisetelefoner" i min tid fra venner som har GLEMT hvordan det var å ha valp - etter å ha overlevd valpetiden og så hatt grei, voksen hund i mange år. De tror gjerne da at valpen er "unormal"... mens den bare er VALP.

Jeg forbeholder meg også retten til å si fra, også når jeg er uenig. Klappe på skulder-tråder er ikke min ting; jeg har mest lyst til å klappe HUNDEN på skulderen og si stakkars deg, jeg... heller enn å trøste eieren med "umulig" valp. Men stjerne i boken for én ting, og det er at eier innrømmer at "ja, dette er fordi det er mest lettvint for meg" - og det er iallfall mer ærlig enn de fleste andre, som hevder at "hunden min liker bur bedre enn frihet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg fra Molly og fra Loke, og Lotta er avslørende som vanlig når det kommer veldig halvveise svar fra burbrukere :rolleyes:

Til sammenligning med hvor "glade" hunder blir i burene sine: Jeg passet i sin tid en viltfanget papegøye, som fikk mangelsykdommer fordi den kun spiste en bestemt type frø - den ville ikke ha noe annet. Fuglespesialisten sa at det var det man gjerne fôret fuglene på etter at de ble fanget, så det var spis disse frøene - eller dø. Og selv om stakkaren var født til frihet, så var den så tilvennet det buret at den vendte tilbake til det - selv når den hadde klart å fly ut til friheten (etter det... så blir det aldri mer burdyr på meg, for å si det sånn; fuglen bor forøvrig nå hos en som har den løs i hele sitt fuglevennlige, store hus)

Hunder venner seg til alt. De er glade i menneskene sine nær sagt uansett hva menneskene gjør mot dem, og har de tillit, så finner de seg i utrolig mye - dessverre, vil jeg nesten si. Så slike "bevis" teller dårlig i min bok, og jeg er litt lei av det.

Jeg synes også det er merkelig at det skal være så fryktelig vanskelig å trene valper. Vi har hatt en hærskare med valper i hus, av ymse raser, og ja, det blir litt tiss her, en bæsj der, det er leven og livat gitt, men selv om vi faktisk etter første hunden nesten kontinuerlig har hatt hunder av ulike aldre i hus, har ALLE sovet om natten - ingen vekkerklokke på oss, nei, for å lufte hund; bare sent ut og tidlig opp, og aksept for en tisseavis nattestid den første tiden.

Og når Lokes såkalt "hypre brukshund" gjør det, så tror jeg da ikke at terriere skal være verre? Med mindre de da ikke er av stressede/dårlige linjer som ikke klarer å roe seg? Men som sagt: Jeg har fått noen "krisetelefoner" i min tid fra venner som har GLEMT hvordan det var å ha valp - etter å ha overlevd valpetiden og så hatt grei, voksen hund i mange år. De tror gjerne da at valpen er "unormal"... mens den bare er VALP.

Jeg forbeholder meg også retten til å si fra, også når jeg er uenig. Klappe på skulder-tråder er ikke min ting; jeg har mest lyst til å klappe HUNDEN på skulderen og si stakkars deg, jeg... heller enn å trøste eieren med "umulig" valp. Men stjerne i boken for én ting, og det er at eier innrømmer at "ja, dette er fordi det er mest lettvint for meg" - og det er iallfall mer ærlig enn de fleste andre, som hevder at "hunden min liker bur bedre enn frihet"!

Jeg må si at om du har hatt så mange valper, og ikke måtte ha gått ut om nettene har du vært utrolig heldig. Og denne hunden er absolutt ikke en stresset hund. Den kommer fra en særdeles seriøs oppdretter. Faktisk så er denne valpen en av de mer bedagelige valper jeg har møtt. Er ting skal være sikkert, denne valpen tisser MYE, er sikkert ute 3-4 ganger i timer. Det begynner imidlertid å bedre seg litt nå. Det var akkurat det samme med Cindy. Grunnen til at jeg heller ønsker å stå opp om natten i en periode og slippe den ut , er for å få den renslig raskere. Får den mindre mulighet til å gjøre fra seg inne, vil renslighetrreningen gå raskere. Og nå sier hun så og si ifra hver gang hun må på do.

Ser ikke hva som er så grusomt med bur. Og jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for at valpen min sover i bur om natten. Inntil det blir bevisst at det er skadelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hva som er så grusomt med bur. Og jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for at valpen min sover i bur om natten. Inntil det blir bevisst at det er skadelig...

"Bevist"? Når du tillegner deg grunnleggende kunnskaper om hunders fysiologi og mentalitet, så vil du se at bevisene for at bur - særlig brukt slik du gjør her, for å tvinge en valp til å overstyre kroppens naturlige, automatiske funksjoner - er SÆRDELES ugunstig både for kropp og sjel.

Men det skal du ha, du lar deg ikke vippe av pinnen av sunn fornuft... (og det er du dessverre ikke alene om...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevist... holder det at en av de fremste hundeatferdsekspertene, Anders Hallgren, har gått SKARPT ut mot den overdrevne burbruken - som skjer nettopp av akkurat samme grunn som du bruker bur: At det er LETTVINT?

Eller må du ha en studie over 10 år for å gjøre det som er pent og rettferdig mot egen hund?

Jeg synes det er rart å kunne ha hund uten den ringeste dårlig samvittighet for noe... jeg har dårlig samvittighet selv her og der, fordi jeg ikke kan gjøre det jeg vet ville vært maksimalt for mine hunder (bare det som holder mål mer enn nok) og det er en god korreks til mye det er "lettvint" å gjøre. Men men... å ha hjerte til å lempe valpen rett ut av senga og rett inn i bur i et annet rom, det vitner om ikke helt den store innlevelsesevnen. UANSETT bursyn så burde du nok tatt det mye mer gradvis, det har du jo fått tips om fra andre som ikke er burmotstandere - og gitt dem rett i.

Så kanskje tenke litt empati?

Seriøse oppdrettere... vel, også de kan ha dårlige hunder og dårlige kull etter kombinasjoner som ikke funker. Er jackene så vanskelige, så er det jo noe rart. Synes jeg ser mange usikre jacker, og det er pussige greier - vi hadde våre første jacker i familien for 20-25 år siden, og de var alt annet enn usikre; flotte hunder var de. Og bur var jo heller ikke "oppfunnet" da, det er noe som har kommet i takt med urbanisering og muligens manglende bondevett... akkurat som hannhundbleier og lignende festlige oppfinnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevist... holder det at en av de fremste hundeatferdsekspertene, Anders Hallgren, har gått SKARPT ut mot den overdrevne burbruken - som skjer nettopp av akkurat samme grunn som du bruker bur: At det er LETTVINT?

Eller må du ha en studie over 10 år for å gjøre det som er pent og rettferdig mot egen hund?

Jeg synes det er rart å kunne ha hund uten den ringeste dårlig samvittighet for noe... jeg har dårlig samvittighet selv her og der, fordi jeg ikke kan gjøre det jeg vet ville vært maksimalt for mine hunder (bare det som holder mål mer enn nok) og det er en god korreks til mye det er "lettvint" å gjøre. Men men... å ha hjerte til å lempe valpen rett ut av senga og rett inn i bur i et annet rom, det vitner om ikke helt den store innlevelsesevnen. UANSETT bursyn så burde du nok tatt det mye mer gradvis, det har du jo fått tips om fra andre som ikke er burmotstandere - og gitt dem rett i.

Så kanskje tenke litt empati?

Seriøse oppdrettere... vel, også de kan ha dårlige hunder og dårlige kull etter kombinasjoner som ikke funker. Er jackene så vanskelige, så er det jo noe rart. Synes jeg ser mange usikre jacker, og det er pussige greier - vi hadde våre første jacker i familien for 20-25 år siden, og de var alt annet enn usikre; flotte hunder var de. Og bur var jo heller ikke "oppfunnet" da, det er noe som har kommet i takt med urbanisering og muligens manglende bondevett... akkurat som hannhundbleier og lignende festlige oppfinnelser.

OVERDREVEN bruk ja! Der kan jeg være enig. Men de 6,5 til 7 timer min valp er i bur ser jeg ikke på som overdreven bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OVERDREVEN bruk ja! Der kan jeg være enig. Men de 6,5 til 7 timer min valp er i bur ser jeg ikke på som overdreven bruk.

Nettopp. (Men valpen din, som gjorde fra seg i buret, var tydeligvis ikke helt enig - og det er ikke jeg heller, for den saks skyld...).

Visste du at det i Sverige er forbudt å holde hunder regelmessig i bur, og at det er spesifisert til mer enn 1 time pr døgn? Ikke det, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OVERDREVEN bruk ja! Der kan jeg være enig. Men de 6,5 til 7 timer min valp er i bur ser jeg ikke på som overdreven bruk.

Det er nesten HALVE døgnet det.. Ligger hun i bur når hun er alene og? Isåfall blir det natten+de timene hun er alene om dagen.. Synes du ikke det er litt betenkelig at nesten halve livet til hunden din foregår innestengt i bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten HALVE døgnet det.. Ligger hun i bur når hun er alene og? Isåfall blir det natten+de timene hun er alene om dagen.. Synes du ikke det er litt betenkelig at nesten halve livet til hunden din foregår innestengt i bur?

Hunden er ikke i bur om dagen nei, da jeg studerer desentralisert, og er hjemme og leser om dagene. Om du hadde lest innleggene mine hadde du fått med deg at jeg ikke bruker bur til min litt over 1 år gamle jack russel tispe, og kommer til å slutte å bruke bur på den minste når den er renslig, samt at den ikke er en "trussel", verken for seg selv eller andre ting. Så nei jeg synes ikke det er betenkelig å bruke bur til valpen om natta til den er ca 4-5 måneder.

Nettopp. (Men valpen din, som gjorde fra seg i buret, var tydeligvis ikke helt enig - og det er ikke jeg heller, for den saks skyld...).

Visste du at det i Sverige er forbudt å holde hunder regelmessig i bur, og at det er spesifisert til mer enn 1 time pr døgn? Ikke det, nei...

Valpen min som GJORDE fra seg ja, men som ikke gjør det lengre.

Og jo jeg visste det om loven i Sverige. Men vi bor i Norge, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min som GJORDE fra seg ja, men som ikke gjør det lengre.

Du tok visst opp problemet da den "GJORDE fra seg", gjorde du ikke? - og du løste problemet - ikke ved å ta hunden ut av buret - men ved å forandre for og foringsrutiner, enkelte av oss mener fortsatt at burbruken din er problematisk, selv om hunden din ikke lenger driter i senga si...

Og jo jeg visste det om loven i Sverige. Men vi bor i Norge, eller?

Jo, og jeg synes det er nesten ufattelig at enkelte "nordbaggar" insisterer på å være mer reaksjonære enn den jevne svenske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt flere oppdrettere som er på kurs og utstilling i sverige, om de ikke bruker bur, at jeg leser her at det er forbudt. De ler bare.

Og jeg har spurt svensker som nå bor i Norge, de har aldri hørt det heller...

Å le av det er jo litt drøyt, men OM det er forbudt i sverige, så blir det tydeligvis praktisert uten problemer å sverige å bruke bur...

Ingen som kan sjekke at hunden virkelig bare er der i en time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt flere oppdrettere som er på kurs og utstilling i sverige, om de ikke bruker bur, at jeg leser her at det er forbudt. De ler bare.

Og jeg har spurt svensker som nå bor i Norge, de har aldri hørt det heller...

Å le av det er jo litt drøyt, men OM det er forbudt i sverige, så blir det tydeligvis praktisert uten problemer å sverige å bruke bur...

Ingen som kan sjekke at hunden virkelig bare er der i en time...

Eh....? Og poenget er??

Det er ikke lov å kjøre fortere enn i 50 i tettbebyd strøk heller, men mange gjør det likevel.... Det er ikke lov til å stjele eller slå heller, men mange gjør det også... Det betyr vel ikke at disse forbudene er "helt på jordet" for det...?

Hvor vidt svenskene bruker bur eller ikke er meg knekkende likegyldig, men det forunderer meg at ikke burfolk flest tenker seg om en gang ekstra når de hører om dette. Et forbud er liksom ikke bare en pekepinn eller anbefalning, det er faktisk ulovlig å sette hunden i bur. Og det er selvfølgelig ikke fordi en snodig svenske har bestemt seg for å lage et forbud bare for å være morsom liksom, det er fordi det er et reelt problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...