Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker buret som toalett :(


Hildestj

Recommended Posts

Har en jack russel valp på 12 uker nå, og trener for fult på renslighet. Men det ser ut til å bli en hard prosess. Har fulgt med henne som en hauk siden vi fikk henne, roser henne og gir henne godbiter ute, overser ikke. Noen ganger sier hun ifra, men som oftest ikke. Og den siste uka har hun begynt å gjøre fra seg i buret hver eneste natt. For det meste besjer hun i buret, opptil 2 ganger om natten. Jeg tar henne ut før vi legger oss, så setter jeg vekkerklokke på 3 timer foran, står opp tar henne ut setter så vekkeklokka på 4 timer foran. Men som oftest er det bajs i buret hver eneste gang. Fryktelig slitsomt. Er det fordi hun ikke trives i buret? Hun skulle da klare å holde seg de timene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 200
  • Created
  • Siste svar
Har en jack russel valp på 12 uker nå, og trener for fult på renslighet. Men det ser ut til å bli en hard prosess. Har fulgt med henne som en hauk siden vi fikk henne, roser henne og gir henne godbiter ute, overser ikke. Noen ganger sier hun ifra, men som oftest ikke. Og den siste uka har hun begynt å gjøre fra seg i buret hver eneste natt. For det meste besjer hun i buret, opptil 2 ganger om natten. Jeg tar henne ut før vi legger oss, så setter jeg vekkerklokke på 3 timer foran, står opp tar henne ut setter så vekkeklokka på 4 timer foran. Men som oftest er det bajs i buret hver eneste gang. Fryktelig slitsomt. Er det fordi hun ikke trives i buret? Hun skulle da klare å holde seg de timene..

Hmm Noen hunder blir fortere renslig enn andre vet jeg.. Men aldri vært borti en Jack Russel Terrier..

Men er hun i samme rom som dere om natten? Jeg vet at...Jeg fikk veskjed om at..HVis buret skal stå i annet rom, så legg aviser der.. Sånn som valpen til pappa..Han er 15uker nå, og er allerede renslig..

Han har seff noen uhell inne, men man kan ikke forvente for mye..

Prøv å la henne ligge på gulvet inne hos deg/dere istedet.. La buret stå åpent for henne..

Sånn at hun kan føle det er en "friplass"... Hvis du skjønner?

Første natten jeg hadde pappas valp her var ingen problem..

Han sov hele natten igjennom...

Så prøv :icon_confused: Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere bør justere fòringsrutinene? En valp klarer ikke holde på avføring så veldig lenge, men hvis dere fòrer litt tidligere på kvelden vil hun kunne bæsje ute før dere legger dere. Jeg ville også gjort som BareLinn sier, ha buret åpent om natta. De aller færreste hunder vil gå på do i deres egen seng, men hvis buret er lukket har hun jo ikke noe valg. (Hvis buret ikke er lukket, og hun går inn dit for å gå på do ville jeg rett og slett satt det bort til hun blir eldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne hunden viser med all mulig tydelighet at den ikke trives i buret sitt må da være åpenbart?

En valp som ikke straks lærer at den ikke kan/skal/må gjøre fra seg på liggeplassen sin vil kunne få seriøse renslighetsproblemer resten av livet. Og ingen - hverken dyr eller mennesker - skulle være nødt til å ligge i sin egen dritt.

Hvor står dette buret når eieren sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne hunden viser med all mulig tydelighet at den ikke trives i buret sitt må da være åpenbart?

En valp som ikke straks lærer at den ikke kan/skal/må gjøre fra seg på liggeplassen sin vil kunne få seriøse renslighetsproblemer resten av livet. Og ingen - hverken dyr eller mennesker - skulle være nødt til å ligge i sin egen dritt.

Hvor står dette buret når eieren sover?

Ja det er vel dette som egentlig er problemet. Hadde henne litt over en uke på rommet sammen med oss, og da gikk det greit. Men etter jeg flytta henne ut i stua, sammen med den andre hunden vår har det bare blitt verre og verre. Så hun må vel inn på rommet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel dette som egentlig er problemet. Hadde henne litt over en uke på rommet sammen med oss, og da gikk det greit. Men etter jeg flytta henne ut i stua, sammen med den andre hunden vår har det bare blitt verre og verre. Så hun må vel inn på rommet igjen.

Nei - hun må ut av buret!

Antagelig så stresser og maser denne valpens å fryktelig (mistrivsel, rett og slett...) at den ikke klarer å holde seg om natta. Det er selvsagt ingen grunn for at hunder skal ligge innesperret i bur hjemme uansett, og her er et stjerneeksempel på hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - hun må ut av buret!

Antagelig så stresser og maser denne valpens å fryktelig (mistrivsel, rett og slett...) at den ikke klarer å holde seg om natta. Det er selvsagt ingen grunn for at hunder skal ligge innesperret i bur hjemme uansett, og her er et stjerneeksempel på hvorfor...

Nå var ikke jeg ute etter noen burdebatt. Jeg er ikke ute etter å få ødelagt en masse ting da valpen begynner å kjede seg om natten , eventuelt da den er alene hjemme om dagen. De få gangene jeg er borte på dagtid holder hun seg helt fint..men det er altså om natta. Så tror ikke buret er problemet, men snarere at hun har lyst å være på samme rom som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at valpen din vil ligge på samme rom som dere, prøv å ta henne inn på rommet igjen og jobb dere gradvis ut av rommet. Start der hun ikke gjør fra seg og flytt buret med små skritt ut av rommet. Når hun er kommet ut av rommet vil jeg tro det går greit å ta større skritt ut til stuen. Du må nesten se hva hun takler.

Eller, kan det være det at hun stresser seg opp av å sove i samme rom som den andre hunden deres, og derfor ikke klarer å holde seg gjennom natta? Bare en tanke fra min side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden bæsjer ikke i buret som en protest mot at den ikke får ligge på samme rom som dere, den bæsjer i buret fordi den må bæsje.

Ligger den på samme rom som dere, er det kanskje større mulighet for at dere hører at den blir urolig å prøver å si fra at den må ut?

Valper som herper og ødelegger om natta, har overskuddsenergi og har da ikke blitt stimulert nok på dagtid er min teori. De aller fleste valper sover om natta når huset er stille og alle andre to- og firbente har falt til ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke jeg ute etter noen burdebatt. Jeg er ikke ute etter å få ødelagt en masse ting da valpen begynner å kjede seg om natten , eventuelt da den er alene hjemme om dagen. De få gangene jeg er borte på dagtid holder hun seg helt fint..men det er altså om natta. Så tror ikke buret er problemet, men snarere at hun har lyst å være på samme rom som oss.

Hvis du ikke mener at buret er problemet - hva er det da som er problemet? At en liten valp må gjøre fra seg om natta og er tvunget til å gjøre det i senga si fordi den er innestengt i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke mener at buret er problemet - hva er det da som er problemet? At en liten valp må gjøre fra seg om natta og er tvunget til å gjøre det i senga si fordi den er innestengt i den?

Hun var jo ikke så treng når hun lå inne på soverommet -i buret- sammen med oss. Og hun fikk akkurat samme matmengde, til samme tider. Så det er merkelig at hun plutselig må besje mer når hun ligger i stua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hun var jo ikke så treng når hun lå inne på soverommet -i buret- sammen med oss. Og hun fikk akkurat samme matmengde, til samme tider. Så det er merkelig at hun plutselig må besje mer når hun ligger i stua?

Jeg syns 12 uker er litt tidlig å flytte valpen direkte fra soverommet til stua. Selv så flyttet hunden min gradvis ut fra soverommet som valp. Når jeg sier gradivs så mener jeg 1m for dagen. En natt ved hode enden av sengen, så fot enden, så ved døren, så i døråpningen osv Når hun var 5-6 mnd bodde hun sammen med dem andre hundene på hunderommet.

(Nå er hun forøvrig flyttet inn på soverommet igjen og er nok kommet der for å bli :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var jo ikke så treng når hun lå inne på soverommet -i buret- sammen med oss. Og hun fikk akkurat samme matmengde, til samme tider. Så det er merkelig at hun plutselig må besje mer når hun ligger i stua?

Kjære deg,

En 12 uker gammel valp er en hundebaby, hunder er flokkdyr og mistrives sterkt når de blir stengt borte fra flokken sin. Din lille valp har for bare 3-4 uker siden blitt tatt fra sin mor og søsken, fått flytte inn hos deg og hatt selskap med deg/dine på soverommet - nå har du stengt den ute - hvilket for hunder flest er av de mest skremmende og farlige ting som kan ramme dem. Klart valpen blir redd, oppskjørtet og lei seg?

Å gjøre på seg kan være et tydelig tegn på stress og uro - og i tillegg så er det ikke riktig å utsette en hund for den belastningen det er å ligge i sin egen avføring eller urin...

Altså - hundens reaksjon er ikke merkelig i det hele tatt, dessverre. (Forøvrig antar jeg at du øker matmengden etterhvert som hun vokser og behøver mer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, jeg tror du har vært tydelig nok...

Jeg har også valp, som må ut på natta!

Han sover også i bur på stua, og han trives. Men vi har døra oppe, så vi hører han når han må ut. og han er som regel ute 1-2 ganger pr natt.

Men i natt var han ute 23 og holdt seg til 06, så da var mannen min ute med han før han gikk på jobb.

Luksusnatt!

At din valp gjør fra seg kan være at han bare ikke kan holde seg, kanskje bytte för. om det er det som er problemet?

Eller han er stresset?

Ta han med på kveldstur, se om det hjelper?

Kan også hende han stresser seg på den andre hunden, eller rett og slett savner dere.

Det er kjempe slitsomt å være oppe på natta, så håper at dere finner en ordning.

Vi har matfar sin ullgenser i valpen sin seng, det roer han veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale valpebinge med seng (evt åpent bur) og vannskål, og evt aviser til å tisse på. Om valpen stresser fordi den er alene om natta så kan kanskje din andre hund sove i bingen den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som skal være bedrevitere, og alltid belære andre, istedetfor å gi råd, men det driter jeg i. Tusen takk til dere som gir konstruktiv tilbakemelding ihvertfall ;)

Jeg har byttet bur til et litt mindre. Samt trenet mye på å gjøre buret til en koselig plass, lar henne ha leker der inne, lar henne få godbiter osv.

Jeg gir henne siste måltid 3 timer tidligere enn jeg gjorde før, og de siste 2 nettene har det verken vært tiss eller bais i buret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver man "belæring" når man påpeker noe den andre er uenig i - mens det er "gode råd" når rådgiverne er helt enige? Jeg bare spør. For du beskrev jo selv hva som var årsaken til denne "plutselige" bæsjingen - at du endret noe, og da vet du jo selv hva du endret?

Pussig... heller trene på å gjøre det ubehagelige "akseptabelt" (valper og hunder er dessverre lette å hjernevaske), enn å gjøre det ubehagelige overflødig. Man fôrer tidligere, så valpen ikke har noe mer å bæsje ut når den stresser eller ikke klarer å roe seg...

Jeg tror heller Lotta kan utnevnes til burbrukernes Timmy Gresshoppe - som sitter på skulderen deres og prøver å gi dem gode råd og være samvittigheten deres. Ække noe morsomt å få samvittigheten sin pirket borti nei, da kaller vi det for bedrevitersk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som har sterke meninger om det meste, og ofte så har de mye rett i det de sier... Men det er noe med måten det legges fram på, man kommer gjerne lengere med sukker og det er det noen som glemmer på sin quest to change the world :P

Nå har dere funnet en løsning som ser ut til å fungere, men merk at det er en såkalt gammeldags løsning. Om det fungerer i lengden er en annen sak ;) Om hunden må gjøre fra seg i løpet av natta, f.eks pga dårlig mage som valper fort kan få, så kommer den til å gjøre det i buret. Og med et mindre bur blir den nødt til å sove i etterlatenskapene sine.. derfor vil jeg fremdeles anbefale valpebinge. Kompostbinger fra Biltema er billige og helt ideelle til formålet :P

Blir hun ikke veldig sulten når det går så lang tid mellom kveldsmat og frokost? Jeg gir min valp siste måltidet før sengetid, og da sover hun godt i bingen sin til vi står opp om morgenen. Det fungerer flott for oss ihvertfall, men jeg vil ikke bastant påstå at det er noen fasit av den grunn :P Men verdt å prøve, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å si tingene på en ordentlig måte, istedenfor å være nedlatende overfor den man svarer. Det er unødvendig synes nå jeg :rolleyes: Men om folk ønsker å sitte på sin høye hest, så må de gjerne gjøre det for min del...

Og hva i all verden er gammeldags ved å bruke bur?

Den erfaring jeg har med mine 2 jack russel er at de stresser mer om de ikke har buret som en time out plass, og en rolig trygg plass. Nå kan min eldste jack russel ligge rolig å slappe av uten bur, men det kunne hun ikke som valp. Og det samme gjelder denne nye valpen min. Jeg prøde ha henne på soverommet uten bur et par netter, men hun la seg ikke ned for å sove. Da jeg la henne i buret la hun seg ned med en gang. I utganspunktet ønsker jeg ikke en burdebatt, men jeg ser jo at dette blir bringet opp gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammeldags holdning at hunder ikke gjør i fra seg i senga si og man på den måten kvitter seg med problemet ved å bruke et mindre bur :P Må de så må de, og det beste er vel å gi dem muligheten til å gjøre i fra seg et annet sted enn i senga si?

Jeg er ikke noen ihuga burmotstander, mine sover også i bur. Dog åpne, med teppe over... da har de har muligheten til å forlate senga si dersom det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammeldags holdning at hunder ikke gjør i fra seg i senga si og man på den måten kvitter seg med problemet ved å bruke et mindre bur :P Må de så må de, og det beste er vel å gi dem muligheten til å gjøre i fra seg et annet sted enn i senga si?

Jeg er ikke noen ihuga burmotstander, mine sover også i bur. Dog åpne, med teppe over... da har de har muligheten til å forlate senga si dersom det skulle bli nødvendig.

Når hun har blitt renslig, og ikke biter på ting og slikt, så skal buret være åpent. Men jeg har døra til soverommet åpen slik at jeg hører om hun vil ut. I tillegg setter jeg vekkerklokka på hver 3time for å sjekke om hun sover, eller vil ut o.l.

Og det går veldig bra. Muligens det er gammeldags, men det er iallefall lettvint. Fikk min første jrt renslig på 2 uker ved hjelp av bur.

Nå har hun gått inn i buret av fri vilje, og ligger og sover. Det står åpent om dagen. Så jeg tror ikke det var buret som var så ikke. Kanskje var det foret, har jo byttet nå så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico sitt bur er kjempe stort.

Da har han plass til sengen sin, han har også vannkopp og aviser han kan tisse på.

Jeg merket også at han ikke roer seg uten bur, blir helt hyper når han er overtrøtt. Men målet er når han sover hele natta, så skal burdøra være åpen. Men åpner vi den nå, er han vips lysvåken og herper det meste. Han er jo terrier må vite:)

Men med så stort bur fungerer det jo som valpebinge:)

Om dagen er døra åpen, og det hender han legger seg der, og jeg løfter han inn der når han sovner.

052006042005_0104_172430.jpg

Buret.

052006042005_0104_153601.jpg

Kroken vår, katten vår koser seg oppå buret og stativene, samt sover på bokhylla hun.

Virker som peico koser seg her, sover hele natta nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å si tingene på en ordentlig måte, istedenfor å være nedlatende overfor den man svarer. Det er unødvendig synes nå jeg :rolleyes: Men om folk ønsker å sitte på sin høye hest, så må de gjerne gjøre det for min del...

Og hva i all verden er gammeldags ved å bruke bur?

Den erfaring jeg har med mine 2 jack russel er at de stresser mer om de ikke har buret som en time out plass, og en rolig trygg plass. Nå kan min eldste jack russel ligge rolig å slappe av uten bur, men det kunne hun ikke som valp. Og det samme gjelder denne nye valpen min. Jeg prøde ha henne på soverommet uten bur et par netter, men hun la seg ikke ned for å sove. Da jeg la henne i buret la hun seg ned med en gang. I utganspunktet ønsker jeg ikke en burdebatt, men jeg ser jo at dette blir bringet opp gang på gang.

Helt enig med deg! En kommer hit for å få råd å veilednig, ikke for å få skjenn. Bur er faktisk ikke en dårlig ting, for det er hundens friplass på mange måter. Alle har vi våre måter å ha hund på, å jeg kjenner mange med de forskjellige måtene. Noen har hundene i senga, noen har fast plass for de en plass i hjemmet å noen har bur. Selvfølgelig om natta jeg snakker om.

Jeg kan være enig i at den andre hunden deres kan virke stressende på valpen deres, så det kan være det som er problemet, men også det at den så brått blir satt en helt annen plass i huset. Ta det steg for steg som mange her har skrevet du :icon_redface:

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg! En kommer hit for å få råd å veilednig, ikke for å få skjenn. Bur er faktisk ikke en dårlig ting, for det er hundens friplass på mange måter. Alle har vi våre måter å ha hund på, å jeg kjenner mange med de forskjellige måtene. Noen har hundene i senga, noen har fast plass for de en plass i hjemmet å noen har bur. Selvfølgelig om natta jeg snakker om.

Jeg kan være enig i at den andre hunden deres kan virke stressende på valpen deres, så det kan være det som er problemet, men også det at den så brått blir satt en helt annen plass i huset. Ta det steg for steg som mange her har skrevet du :icon_redface:

Lykke til! :)

Ja, jeg mener at har en ikke noe konstruktivt å si, så kan man heller la være å svare. Dette er jo tross alt et hundeforum, hvor man skal kunne spørre om ting.

Det går forøvrig bra om nettene nå, ingen uhell på 3 netter. :)

Og hun går ofte inn i buret og legger seg om dagen også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...