Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan rutiner har dere på valpen?


netteliten

Recommended Posts

Jeg kan jo fortelle litt, selv om Mike er snart voksennå, men husker tilbake til den tiden han var valp :o

Mike fikk mat 4 ganger om dagen. Kl 07:00, kl 11:00, kl 15:00, kl 19:00 . Han måtte ut på do ca 5 min etter at han hadde spist for bomelibom. Han sov veldig mye som valp, og da fikk han være i fred til han våknet, men husker jeg klødde i fingrene etter å kose med lille deigklumpen.Den deilige valpelukten. Vi gikk turer, uforsket mye, jeg tok med meg en sekk,teppe,saft, godbiter til Mike og satt meg i skogen hvor Mike kunne få utforske rundt. Han turte aldri å gå mer enn max 5 meter borfra meg, og med en gang jeg ropte på han kom han i full fart til meg, så fornøyd. Overstrømmet han med ros med en gang han kom. Han var heldigvis veldig grei om natta, første dagen vi hadde han, så sov han hele natten pga han var sliten av mye nye intrykk og nye opplevelser. Natten etter så måtte han på do, men bare en gang, samme natten etter. Men etter de 2 nettene, så har han sovet hele natten ved siden va meg i sengen!

Vil ikke si det var så mye forskjell på hverdager og helger, utenom at jeg hadde han med meg på jobb på hverdagen. Tror han hadde veldig godt av det pga mange forskjellige mennesker som ville hilse og han ble fort trygg på mennesker.

Dagen min var som en drøm med Mike, jeg hadde gledet meg i flere år til dette, så jeg syns alt var gøy... selv det å stå ute på natta i regnvær og vente på at valpen skal gjøre fra seg.. han tisset lydig, fikk godbit, kom inn og tisset en stor og fin dam inne også.

Døgnrytmen... tja.. det var jo mye ut å tisse og bomelibom hver gang han hadde lekt, spist, sovet... Vende han til alt mulig som bilkjøring, og sosialisering... Hadde også faste tider hvor han fikk maten sin.

Valpetiden var slitsom, men jeg savner den... Nyt den valpetiden, den er så fort forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokrates er nå 6måneder gammel, og føler rutinene er ganske innarbeidet. Han får mat på begynnelsen av dagen, og det står framme til ca to timer før vi legger oss. (han spiser veldig lite, så vi vil gi han sjansen til å spise når han ønsker). Bæsje må han 2-3 ganger for dag, morgen, ettermiddag og kveld. Ellers så går vi ut med han etter han har spist, leket (litt mer voldsom lek) og sovet, og når han skraper på døren. Når det kommer til tissinga, så syns han fortsatt det er kjekt å gjøre det inne, så det skjer en sjelden gang. V prøver å være ute og leke, trene, gå tur, ca to timer hver dag (går ikke en to timers tur), men noen dager blir det litt mindre

Vi legger oss rundt elleve, da har Sokrates som oftest sove en times tid, og stort sett sover han til morgenen etter rundt 7, med visse unntak.

I helgene går vi ut med han, og legger oss igjen, og han sovner nok fortere enn hva jeg gjør. i helgene har vi også bedre tid, og tilbringer mye tid ute, spesielt om været er fint. Da går vi også på Bråstein, for dere som ikke kjenner plassen, er det en flott sti hvor nesten alle går med hund, og som oftest er hunden løs. En ypperlig plass til sosialisering.

erfaringer jeg har gjort meg er at det er lurt å la valpen springe fritt uten band iblant. Hvis det er mulighet for det (vi gjorde det for sent). Da får han utforsket mer, og itillegg får du øvet på bla innkalling, kontakt og mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får mat på begynnelsen av dagen, og det står framme til ca to timer før vi legger oss. (han spiser veldig lite, så vi vil gi han sjansen til å spise når han ønsker)

Jeg ville benyttet sjansen mens han var liten til å lage gode matvaner. Tre måltider om dagen som senere blir til to, det er nok av miniatyrhunder som har merkelige spisevaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville benyttet sjansen mens han var liten til å lage gode matvaner. Tre måltider om dagen som senere blir til to, det er nok av miniatyrhunder som har merkelige spisevaner.

Jeg har også en liten frøken som er veldig småspist. Burde vi likevel bare sette frem for i veldig kort tid? Og hva gjør vi når hun da ikke spiser noe? Foreløpig har hun fått forkuler også som belønning(ja, jeg er jammen kjip, men vi driver og utvider reportoaret!), så hun spiser jo litt da, men ikke mye av maten som er bløtet opp! Når bør jeg slutte å bløte maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico er småspist også.

Men når han er sulten nok så spiser han.

Eller jeg tar en liten ss tunfisk i bunnen av skåla, så heller jeg på forkulene og litt vann!

Da er det utrolig hvor sulten han plutselig var...

Jeg bruker også tørrfor som godbiter, for da er det noe sundt i alle fall. Og jeg vet han får i seg næringen han trenger.

Man mener man skal bløte foret hele livet.

Jeg spurte oppdretter om det, og hun liker best at man bløter opp maten alltid.

Men du må jo føle deg frem.

De småttisene er jo også i tyggealder, så om man bløter opp litt, men gir litt tørt gjør sikkert ikke det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er nybegynner i dette forumet, men begynner å lære....;-)

Vil nevne at jeg har også en liten tasse som er svært småspist. Hun er svært ivrig når jeg lager maten og fram til jeg setter den ned, da er den ikke så spennende lenger.

Spiser litt, men gir seg fort!

Jeg har holdt meg hard og tatt bort maten når hun går fra den og venter litt med å sette den ned igjen. Dette funker faktisk til tider... i går kveld spiste hun opp ALL maten sin og jeg stod der med tårer i øynene.

Men gleden varte ikke lenge for hun var like sær igjen i morrest.

Sånn kan det gå... bare starte på nytt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er småspiste i perioder.. Jeg tror likevel (med de fleste raser) at så lenge det ikke er noe medisinsk galt med hunden skal man være streng, og kun ha maten fremme i ti minutter f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å blande noe godt i maten etter den er satt ned, er ihvertfall ris til egen bak...

Da må man fortsette med det hele tiden. Jeg snakker av erfaring da jeg tidligere har hatt en bullmastiff som IKKE var glad i mat. Den feilen skal jeg aldri gjøre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund vil aldri sulte i hjel hvis den får tilgang på mat... Så stae er de ikke.

Du må utnytte byttedominansen til hunden. dvs: ulven fanger f.eks et rådyr, spiser den ikke opp bytte, så stikker byttet av eller noen andre tar det. Byttet ligger ikke der og venter på at det skal bli spist opp...

Ta fra hunden mat etter 10-15 min, sett frem igjen maten til neste måltid...

Ikke bland masse godsaker i maten, da får du en hund som blir meget vanskelig i matveiene senere, mye verre enn den er nå. Vet det er tøft, men gjør det for hunden din.. tross alt for dens eget beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lufter og mater dere valpen?

Lufter når hun må på do og gir han masse små måltider spredd utover dagen. grunnen til dette er at storegutt er ekstremt småspist i perioder og erfaringen tilsier at han spiser langt mer hvis han får flere bitte små måltider fremfor 2 store. Lyra må og få for å lage litt konkuranse.

Hvordan er deres dag med valp?

Veldig variabel.. hun er alltid med på jobb og blir luftet med ujevne mellomrom.

Er det forskjell på ukedager og helger?

Jepp.. som det alltid har vært..i helgene er det ofte noe hundeting som skjer.

Hvordan er dørgnrytmen med valp i hus?

Som før.. jeg tilpasser meg ikke valpen;)

Vil dere dele gode/ dårlige erfaringer?

Hva som er lurt og ulurt er så forskjellig på hver hund. Ofte som gjør man nye feil når man prøver å unngå gamle.. synes det er vanskelig å gi råd e.l da det som var riktig for min forrige valp ville vært helt feil for min nye etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...