Gå til innhold
Hundesonen.no

-Stamtavlenavn du husker


Yodel

Recommended Posts

Hadde en relataivt underholdende diskusjon med noen andre oppdrettere ang. stamtavlenavn på hunder. En av oppdretterne kalte alltid "ekstra lovende valper" noe som en ville huske. F.eks kalte hun en valp for "Microfobia Bacteria"og dens avkom for "Bacteria Salmonella" og "Virus Morte".

De ble definitivt husket. Det skjedde t.o.m en gang at en dommer gikk rett bort til hunden på en utstilling, utbrøt navnet dens og klappet den på hodet- Han husket den pga navnet:)

Elles synes jeg det er litt festlig når de roper opp hunder i gruppe/BIS finalen, og ønsker "Bøffen" eller "breiflabben" velkommen inn... Slike navn virker liksom litt malplassert i finalen på en skjønnhetskonkurranse. Det er kanskje derfor en trekker litt på smilebåndet?

Ellers er det jo mange flotte utstillingsnavn som "Walking on air" "Beauty" osv.. Men blir de husket??

Har du noen navn du husker godt, bare fordi det var.. vel.. morsomt?

Hva ville du ha kalt et lovende avkom om du fikk velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti en hund som heter 'Kom da' og en som heter 'Costa Nok', husker de fordi det var morsomt. Jeg vil nok kalt et lovende avkom noe mer i retning Nordic Hunter's Jegerina eller noe annet klisjéaktig jaktnavn :angry: Er lite oppfinnsom, gammeldags og trangsynt så da blir det vel sånn antar jeg :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjulpet mamma mye med kullnavn, der har vi brukt mye temanavn og spart "de beste" navnene til de hundene som kommer til utstillingshjem, mens de som blir familiehunder kan hete det familien ønsker.

Ofte bruker vi et adjektiv som fellesnevner i kullet, og familiene velger ofte å bare putte adjektivet foran hverdagsnavnet.

Sånn ellers så synes jeg navn som skiller seg litt ut er kult - Minnie heter Forbidden Love, fordi hun er en tjuvparring, mens Ace heter Acapella fordi jeg syntes at Ace var et alt for kjedelig navn til å ha på stamtavlen :angry:

Jeg synes det lagottokullet som romsterer rundt er kult -Nittinis Netti Spaghetti osv. Alle heter noe med pasta, og så rimer det.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg må nok si at pepper til guro og det kullet har de kuleste navnene jeg vet om:

Dalmrosa`s Gaute Pudding, Dalmrosa's Tine Melk, Dalmrosa's Toro Tomatsuppe (hvis jeg ikke husker helt feil) også var det 2 tisper til, synnøve og freia men de vet jeg ikke kennel navnet til.. hehe synes gaute pudding er best da (og den peneste) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det lagottokullet som romsterer rundt er kult -Nittinis Netti Spaghetti osv. Alle heter noe med pasta, og så rimer det.. :angry:

Det har jeg også sett :) Litt kult.

Og for ikke å glemme kennel Nordlandsbris som har så flotte navn på aussiene sine Kuling, Morgendugg osv Synes det er så fine navn :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen Akita navn fra en utstilling mange år tilbake. "Kan ikke hete Elvis", "Ivo kan ikke synge", den type navn.

Ialle fall "Kan ikke heter Roger".... Dette var en tispe, som det ble pøvd flere navn på, men det hun reagerte best på var Roger, men det kan man jo ikke kalle en tispe...

Var vel en oppdretter som var veldig god til å sette en del slike navn.... Har selv en tispe derfra som vi ville kalle Hazumi, som betyr impuls, siden vi egentlig bare skulle stoppe for kaffe.... På stamtavlen ble det Hazumi ut på tur.

Hun hadde også en hund som het Ka-Ta (etter foreldrene) Rakt Siri... Ikke akkurat det mest vellykkede, selv om hunden ikke fikk katarakt.

Navn som Det ble gufy, Sitt ligg Keiro nei, Som ikke heter noe, er også slagere fra samme oppdretter.

Selv har vi japanske navn på valpene og uttalen kan av og til være ymse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taikas sju halvbrødre som ble født i januar, har fått disse navnene utdelt:

Karloz Kanel

Kazper Kalvadoz

Killen Kalua

Koffee Konfetti

Kozmoz Krumelur

Kruze Kaztanj

Jeg likte spesielt navn nr. 5 og 6 :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skal vi snakke om navn som har festet seg?

Det eneste navnet som faktisk noen sinne har festet seg hos meg - sånn ordentlig altså - sånn - guri, jeg husker både navn og rase og omtrent hvor og når den vant - det navnet tilhører en Airdale Terrier.... En rase jeg synes er totalt intetsigende, ekstremt kjedelig og lite tiltalende *ler* - Men like fordømt - for en del år siden travet en staselig kar av rasen rundt i ringen og sparket fra seg så det holdt og han bar det velklinende navnet: Rabben's Jense-mann

Andre navn hører man og de blir borte igjen - man kommer på de neste gang man ser hunden - Men Jensemann - vel, han husker man .......

Jeg liker jo ikke terrierdyr - men jeg tror også at den lille kjekkasen Red Timber's Barnaby kommer til å feste seg ......

Enkelte navn husker man bare - og begge disse er spradebasser av dimensjoner...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabben's Jense-mann

Andre navn hører man og de blir borte igjen - man kommer på de neste gang man ser hunden - Men Jensemann - vel, han husker man .......

Jeg liker jo ikke terrierdyr - men jeg tror også at den lille kjekkasen Red Timber's Barnaby kommer til å feste seg ......

Enkelte navn husker man bare - og begge disse er spradebasser av dimensjoner...........

Hvem kan vel glemme Jensemann ? Han er en av de jeg også husker godt - både pga navnet og fordi han viste seg som en konge i ringen.

Ellers er det vel en oppdretter av nuffer på vestlandet et sted som har en haug med kule navn på sine hunder... var det kennel Kanikula tro ? Men nå husker jeg jo ingen av dem... :angry:.

For en som leser utstillingskatalogen av A-Å er det jo mange navn man merker seg og ler litt av, men selvsagt greier jeg jo ikke å komme på noen nå da... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ialle fall "Kan ikke heter Roger".... Dette var en tispe, som det ble pøvd flere navn på, men det hun reagerte best på var Roger, men det kan man jo ikke kalle en tispe...

Var vel en oppdretter som var veldig god til å sette en del slike navn.... Har selv en tispe derfra som vi ville kalle Hazumi, som betyr impuls, siden vi egentlig bare skulle stoppe for kaffe.... På stamtavlen ble det Hazumi ut på tur.

Hun hadde også en hund som het Ka-Ta (etter foreldrene) Rakt Siri... Ikke akkurat det mest vellykkede, selv om hunden ikke fikk katarakt.

Navn som Det ble gufy, Sitt ligg Keiro nei, Som ikke heter noe, er også slagere fra samme oppdretter.

Selv har vi japanske navn på valpene og uttalen kan av og til være ymse...

Kan ikke hete Roger ja, det var det. Hadde katalogen fra den utstillingen liggende, men fant den ikke igjen. Har i allefall ført til at jeg husker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som leser utstillingskatalogen av A-Å er det jo mange navn man merker seg og ler litt av, men selvsagt greier jeg jo ikke å komme på noen nå da... :angry:

Hihi - jeg trodde jeg var den eneste som gjorde det der.. Når jeg og lillesøster var barn tilbrakte vi tiden mellom utstillingen og jh med å finne de fineste/dummeste/styggeste osv. navnene i katalogen :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg har kalt opp siste kullet sitt etter matprodukter. Vi har for eksempel Gaute Pudding, og i dag ble Toro Bernaise BIS 2 på valpeshow...

Ikke spesielt elegante navn kanskje, men morsomme og dømt til å bli lagt merke til :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som leser utstillingskatalogen av A-Å er det jo mange navn man merker seg og ler litt av, men selvsagt greier jeg jo ikke å komme på noen nå da... :angry:

Ja, og det er ganske mange hunder som heter Akita eller Shiba, for meg blir jo det det samme som å kalle en hund Dobermann eller Schæfer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi - jeg trodde jeg var den eneste som gjorde det der.. Når jeg og lillesøster var barn tilbrakte vi tiden mellom utstillingen og jh med å finne de fineste/dummeste/styggeste osv. navnene i katalogen :angry:

Hehehhehee... det er jo litt pinlig å innrømme at man driver med slikt, men... Det er jo et utmerket sladreblad også :angry:. Hvem har kjøpt valp hos hvem liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker faktisk de aller fleste navnene på Portugisiske vannhunder som utmerker seg (eller som stiller mye) i utstillingsringen eller på agilitybanen. Jeg har vel nesten pugget de fleste linjene som finnes i Norge og Sverige i dag.. :angry: hehe.

Men navn som de aller fleste Portisfolk husker må nok være (de to øverste lever ikke lengre):

Nico D'Obra Do Vale Negro (mye brukt hannhund, en av de første som kom til Norge

Fryksdalens Dryga Drillo (Sønn av Nico. Så og si alle av hans mange avkom er HDfrie)

Barco Da Casa D'Alandra (Portugisisk import med utrolige mengder avkom. Gitt supre hofter)

Lacustrine TT on Toast (Mye brukt og veldig pen hannhund)

Abadessan`s Cacao D`Caramba (Vinner det meste av utstillinger i Sverige i dag og er sykt fin :angry:)

Kunne nevnt navn i fleng.. Over ser jeg det er listet opp kun hannhunder, men det er faktisk de som utmerker seg mest. Det er en del avstisper som ikke lever lengre som er godt kjent.

Et annet navn jeg peresonlig alltid kommer til å huske er navnet på den første hunden jeg og Chessea møtte på valpeshow og navnet på de to første vannhundene jeg noen gang så i levende live:

- Isostars Missmatch (Møtte på valpeshow. Ser henne ofte)

- Wildside's Joysea (mor til Chessea)

- Isostar's Emperess Egeria O'Vannsea (bestemoren til Chessea. En hund som har gjort stort inntrykk på meg og som jeg mener er en av de beste representantene som finnes for rasen i Norge, spesielt med tanke på temperament).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle spesielle navn skiller seg like positivt ut. Det vakte visstnok (berettiget) harme i Sverige, da en whippetoppdretter valgte å kalle en valp etter en tjuvparring mellom mor og sønn for "Incest Baby". Han fikk det godkjent av kennelklubben, men jeg lurer på om ikke reglene ble endret etter det.

Ellers synes jeg franskmenn er i en klasse for seg når det gjelder feiende flotte navn. So Proudly We Hail du Sac a Malices var en franskfødt, veldig flott whippet.

Den svenske whippetkennelen Balzac har utrolig flotte, litterære navn på sine hunder, spesielt når de velger svensk: Bild och Bubbla, Moster Gudrun, Ockulta Dagboken, Røda Rummet, Café Existens, Moderna Tider, Strålande Tider, Blomvas och Violinist (sistnevnte for øvrig en sønn av tidligere nevnte So Proudly We Hail).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må innrømme at jeg er lite flink til å gå rundt og huske kennelnavn fordi de er morsomme eller spesielle om jeg ikke veit historen bak, egentlig :angry:

Som en dalmis-oppdretter jeg kjente, som kalte den unge og lovende tispa hun skulle beholde fra et kull for Collectors Item - og det ble hun virkelig.. Pen tispe som vant masse.. Det var egentlig ikke hun som er grunnen til at jeg husker da, for denne oppdretteren valgte å beholde en søster og, fordi hun var Close Enough :angry:

En annen morsom greie jeg husker, er en cocker som het Mixed Blessings - hun kledde det, for hun var pen og hyggelig nok når hun syns hun burde det, men den ***** monsterhunden når hun syns det var påkrevet.. *flirer* Hun lærte meg vel egentlig å respektere cocker-gemytt.. Og ja, hun var rød..

En annen cocker med navnet Grey Ghost fikk en datter som ble kalt Kick The Ghost - det er også litt morsomt :) Alle avkom fra disse oppdretteren har beholdt, heter noe med Ghost :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...