Gå til innhold
Hundesonen.no

-Stamtavlenavn du husker


Yodel

Recommended Posts

Mange spesielle navn her, ja :angry:

Selv lager jeg afrikanske navn på mine valper, med masse fine betydninger. Men hvor mange er det egentlig som vet hva navnene mine betyr..? Tror ikke det er så mange med inngående kunnskap til Swahili som leser katalogen, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns kullet til Mona har litt artige navn, der heter alle hundene navnet på en blomst, og et navn etterpå på samme bokstav som blomsten.

Rosen Ramona (av Grunningen alle sammen)

Krokusen Kjartan

Leirfivelen Lage

Fiolen Frøya

Ellers leser jeg jo mange navn når jeg skriver resultater til bladet. Er mange fancy navn, ja... hehe.. Brandubh's Breasal, Anshling Anwen og sånne ting jeg sikkert ikke kan uttale. Men stilige :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hundene fra Kennel Almanza i Sverige heter aldri et vanlig navn som Tassen eller noe.. Husker godt en svensk en "Flaps Pudding Pastej" Eller "Elfremas Herlige Hjørdis" :Laugh:

Men finnes mye rart på flatten syntes jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra navn her. Må være gøy å sitte og finne på disse rare navnene :icon_confused:

Jeg ble veldig fornøyd med min hunds stamtavlenavn Garden Killer, spesielt morsomt er det at det skulle vise seg å passe bra. Hun graver hull og river opp små busker med stor entusiasme (når jeg ikke følger med :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
En annen cocker med navnet Grey Ghost fikk en datter som ble kalt Kick The Ghost - det er også litt morsomt Alle avkom fra disse oppdretteren har beholdt, heter noe med Ghost

Hmmmm den ideen likte jeg :icon_confused:

Ellers fins det en AK som heter Silver Dollar pga han kom som ene barn, på en helge dag med keisersnitt og ble generelt den dyreste valpen den oppdretteren noen gang har hatt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk et kull med 2 valper, ei tispe og en hann. De ble født i palme helga, og ble hetende Palme og Helga :icon_confused:

Jeg husker alltid når de fyller år, han har beholdt begge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner fikk et kull med 2 valper, ei tispe og en hann. De ble født i palme helga, og ble hetende Palme og Helga :icon_confused:

Jeg husker alltid når de fyller år, han har beholdt begge selv.

Jeg ble også født i palmehelga, men jeg har ikke bursdag i palmehelgen hvert år. Det kommer an på når påsken er det året;)

Ellers var det jo et festlig påfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også født i palmehelga, men jeg har ikke bursdag i palmehelgen hvert år. Det kommer an på når påsken er det året;)

Ellers var det jo et festlig påfunn.

Vet jo det da, men det er rundt samme tiden :icon_confused:

Påska havner sjeldent på høsten liksom ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange navn jeg husker fordi jeg synes de er urteite og dumme og latterliggjørende og denslags... og som jeg aldri ville hatt sjøl på en hund - eller gitt dem. Jeg synes ikke hunders kallenavn skal være "overfestlige" heller... synes de fortjener respekt, heller enn å få hahahha-navn. Og beklager, jeg ville knapt hatt en hund som skulle fått ropt opp navnet Tomatsuppe, nei...

Å le av tullingene som fant på navnet, derimot, og av de stakkarene som må lide med det så lenge de er aktive i hundesportsammenheng, det gjør jeg gjerne når jeg ser i utstillingskataloger! Strålende tidtrøyte, som jeg tror sosiologer og andre menneskeforskere kunne fått MYE utav...

Tidsbundne navn, som da "alle" skulle kalle opp hundene sine etter de mest kjente Tolkien-karakterene i kjølvannet av filmen, eller etter kjente sanger (hehe, jeg vet om minst to eller tre Guns-oppkallende oppdrettere av ulike raser... så det er mange Sweet Child Of Mine der ute), eller andre tilsvarende hendelser, blir også teit i ettertid. Det blir også ganske vanskelig med kenneler som har en dille på navn... som at alle må hete noe på roser (en hund som heter Odorata... eh) eller på en bestemt bokstav (prøv å finne på noe nytt på Z når man har ørten kull i året).

Kennelnavn som "liksom" skal ha med noe av rasenavnet, kan både bli dumt og tildels utdatert... ganske raskt. For ikke å snakke om hvis de bytter rase! Eller hvis kennelnavnet er heilnorsk, og hundenavnet veldig engelsk - som en nuffe som heter Bikkjehaugens Lord of the Rings, som blir dumt for meg.

Og hva med når de feilstaver engelske ord - og det kommer på stamtavlen? Eh... ordbok liksom...

Eller når japanske raser får så mye "rart" i seg, at det knapt går å se forskjell. Eller...

Jeg synes navn som klinger bra, ofte har vært fra England - der både kennelnavn og hundenavn har hengt bra sammen. Av en eller annen grunn husker jeg flatcoatednavnet Woodland Wagtail, som jeg så på trykk på en stamtavle eller noe sånt - og som bare klinger veldig bra, og dessuten gir meg de rette assosiasjonene på rasen - med logrehale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å studere utst.katalogen, kan gi mange gode flir, ja. Jeg synes det er urfestlig når folk skal sette engelske navn på kennel eller hunder,og så kan de ikke engelsk...

Et hundenavn som har festet seg, er Willy Nickerson, tror det var en cocker. Det styggeste kennelnavnet jeg vet om, er Pelstryne(noen verre?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti en hund som heter 'Kom da' og en som heter 'Costa Nok', husker de fordi det var morsomt. Jeg vil nok kalt et lovende avkom noe mer i retning Nordic Hunter's Jegerina eller noe annet klisjéaktig jaktnavn :icon_redface: Er lite oppfinnsom, gammeldags og trangsynt så da blir det vel sånn antar jeg :Laugh:

Hehe! Mora til ei venninne av meg har ei bichon frisè tispe ved navn Costa Pænga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennet til et par sheltier som sinnsykt kule navn! Det beste er nok Trym sitt. Sheltien som trener i klubben der vi trener og. Mjøstunets Trym Tram Brasker Fram heter han ;)

Tror det er søstra hans som heter Mjøstunets Tirill Tutta Tei. Husker også Lille Majas Iver. Rett og slett fordi jeg kjenner bikkja...

Ellers husker jeg mora til Bajnok sitt nav; Nyiersegfia Bukfenc (det tok meg tid å lære hvordan man skriver første delen.. Fortsatt ikke sikker på om jeg skriver det riktig...)

Romeo sin mor het Angelic Parade og faren het Little Red Pirate.

Også husker jeg så klart Bajnok og Romeo sitt... Sigerdrivas Büszke Bajnok og Plutonium el Pequeno. Bajnok sitt er egentlig ganske lett å huske.. Det er ungarsk og betyr Stolt(e) Champion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange navn som sitter i hodet, både på egne raser og andre hunder. Det jeg reagerer på, er når folk bruker "store" navn om igjen. Dels er det utrolig ambisiøst, og dels er det fantasiløst og litt... Ja, jeg liker det ikke. Har nettopp sett en valp i egen rase nå få samme navn som en tidligere hund i samme rase hadde. Den første vant mye, var en spesiell hund - og jeg synes det er smakløst å gi valpen samme navn. Hadde det vært snakk om Ronja, er det greit - men spesielle navn er unike, synes jeg. Jeg ville blitt litt sur om noen brukte "mine" navn. OK, det er ingen copyright - men jeg bruker god tid på å finne særegne navn som gjør at den hunden skiller seg ut og ikke kan forveksles med andre hunder. Hver hun er for meg særegen, så jeg vil heller aldri ha Rex 1-12.

Jeg kunne ikke tenke meg å ha en hund som heter Contradicition, Barnaby, Jensemann, Far & Flyg, the Knockout, Ygor, Norwegian Wood, Oye Como Va, Mercury, også videre - nettopp fordi det er ekstra unike hunder.

Jeg oppdaget en berner sennenhund som heter Puddingtrynet, og det navnet sitter. Kanskje litt for unikt... Men kataloger er überfestlig underholdning, og egentlig verdt femtilappen mange arrangører tar. Hva koster en kinobillett? På en stor utstilling bruker jeg like lang tid på katalogen som på en kinofilm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som har tendens till å huske "alle" hunders stamtavle navn. Men noen av de mest passende synes jeg mamma og pappas 2 collier har

Moonhill's Just the Way I Am - ingen hund kunne ha hatt et mer passende navn enn han. Jeg bruker å fleipe med at "Bullens" motto er "It's my way or no way!" ;)

Moonhill's Let's Fall In Love

eller så liker jeg veldig godt navnet på Falcos mormor; Sabakos Öyensten - jeg synes det er så vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter jeg kjenner drømmer om å kalle en valp for "Blame it on the handler" eller noe i den duren, det synes jeg er utrolig festlig. Bare synd hun kom på det lenge etter B-kullet.. nå er hun vel på K, så det blir en stund til neste B-kull.

Ellers får jeg mange kommentarer på navnene fra mitt første kull, nettopp fordi de skiller seg ut. Begge valpene har ett islandsk og ett latinsk navn i registreringsnavnet; Andvaka Solaris og Arvakur Sirius ;) Det er nok ikke så mange som husker navnene, men de husker at det var noe "rart", hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg har misforstått,men jeg husker et navn som var Toshikos chi-sa oki sendosha max.Det var en akita i et akitaposten-blad som jeg fikk av noen naboer.

Jeg kom ikke på at bladene var gamle og at denne hunden faktisk var død,men jeg drømte om valp etter denne.

Ikke spør meg hvorfor,jeg vet ikke om jeg ville likt den idag,men følte på den tiden at det var "skikkelig Akita" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg har misforstått,men jeg husker et navn som var Toshikos chi-sa oki sendosha max.Det var en akita i et akitaposten-blad som jeg fikk av noen naboer.

Jeg kom ikke på at bladene var gamle og at denne hunden faktisk var død,men jeg drømte om valp etter denne.

Ikke spør meg hvorfor,jeg vet ikke om jeg ville likt den idag,men følte på den tiden at det var "skikkelig Akita" .

Kullet med Max var vel langt foran de andre når man ser på "akita" den gang.

Vår Toshikos Griz-Ke Hazumi Ut På Tur er datter av Max' søster Toshikos Chi-Sa Keo Lita-Go

... og når vi snakker om hvite hunder med morsomme navn... Hva med westien "Ikke bare bare", som har etterkommerne "Ikke Bares barn" og "Bares barnebarns barn"...... eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...