Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund


Yodel

Recommended Posts

  • Svar 351
  • Created
  • Siste svar

Nå er "gutta" på Gardermoen! (igjen...)

DA bør vel ting ordne seg får en håpe.

Centa er ikke klar ennå, så dette var godt "timet" av henne :rolleyes:

For å oppsummere:

Løpetiden var ventet i April. Det samme var spermen.

Hverken løpetid eller sperm kom.

I juni fikk jeg beskjed om at spermen var på vei. 2 dager senere fikk Centa løpetid. Deretter forsvant sæden. Dette gjorde også løpetiden. (Bekreftet av vet)

Spermen dukker så opp i Australia igjen, og løpetiden kommer tilbake.

Nå er spermen i Norge, og Centa er ikke langt unna å være klar...

Skal som sagt til vet. for blodprøve for å teste progestron nivået på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende spennende! Ser ut til å ordne seg jo :ahappy: Hvor stor sjanse er det for at de tar seg ved inseminering egentlig?

Vel, jeg har lest et sted at den statistiske sannsynligheten for at en hund blir drektig etter en vellykket (normal) parring er 80 %.

Denne prosentandelen synker noe ved bruk av frossen-sperm, men ikke markant.

Det blir også -statistisk sett- ofte noe færre valper enn gjennomsnittet på rasen ved bruk av frossen sperm.

Når det er sagt blir Ragnar Thomassen på vet- høgskolen regnet som en av verdens mest kunnskapsrike og dyktige fagpersoner når det gjelder kunstig befruktning.

Han har inseminert en av mine hunder med frossen sperm tidligere, og da var resultatet 4 valper.

Så "gutta" kommer til de beste hender, og vi håper at sjansene er gode..

Edit:

Leste akuratt noe som motbeviser det som står over:

During research with Camelot Farms between 1992 - 1994 Sharyn Conoleachieved a 86% conception rate by vaginal AI of frozen semen using multiple inseminations over 2 days with semen frozen by the Camelot Farms method and extender

Men det er jo bare bra? Nå vet jeg ikke om Hr. Thomassen benytter denne metoden, men.

*Ønsker at alt skal gå problemfritt heretter, og at resultatet blir bra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del oppdateringer, og faktisk litt ROS til FedEx!

Etter den første (katastrofale) forsendelsen overvåket de på kundeservice Fed Ex- Norge forsendelsens minste skritt, og ringte og "pushet" på for at det skulle gå så raskt som mulig hele veien. Når forsendelsen landet på Gardermoen dukket de PERSONLIG opp for å frakte den til grensevetrinær/ fortolling.

Deretter sendte de den med en EGEN BIL til vet. høgskolen, slik at den skulle komme fram samme dag.

Vet. Thomassen hadde da dratt noe tidlig fra jobb, men han dro tilbake for å sjekke spermen, og lagre den forsvarlig.

Spermen så ut til å være i "meget god forvaring, og ingen skade skjedd" JOHOOO!

Finally some good news! :icon_fun:

Jeg og Centa var og hilste på pakken og "gutta" i dag (glemte dessverre kameraet).

Utstryket til Centa viste at hun var ganske klar, men blodprøven viste at Progestron nivået bare såvidt var begynt å stige, da dette lå på 1.

Her er en tabell for måling av Progestron:

Progesterone Table

Table 1. Correlation of serum progesterone concentration with significant reproductive events in the bitch. The margin of error is estimated to be about +/- 1 days.

Serum

Progesterone (ng/ml) Event

Less than 1.0 Anestrus or proestrus

1.0 - 1.9 Ovulation minus 3 days - recommend recheck

2.0 - 2.9 Ovulation minus 2 days – LH surge occurs

3.0 - 3.9 Ovulation minus 1 day

4.0 - 10.0 Ovulation day

- Ovulation plus 2 days is optimal breeding day

Greater than 10.0 with cornified vaginal smear Ovulation plus 1 to 5 days

Progesterone testing is one way breeders can know when a female dog is ovulating, and thus determine the ideal time to breed. Progesterone testing is the single most important tool breeders have.

Progesterone is a reproductive hormone that begins to increase in the bloodstream just prior to ovulation. For most bitches a progesterone reading of 2.0 nanograms (one billionth of a gram) indicates a surge in the luteinizing hormone (LH) from the pituitary gland, which triggers the release of eggs from the follicles. When progesterone levels reach 5.0 to 10.0 nanograms, a bitch is ovulating.

After ovulation, the released eggs continue to go through maturation until they are mature two to three days later.

Canines have multiple ovulating eggs that may not be released at exactly the same time. Once the maturation process is completed, the eggs are ready for fertilization. As a result, the prime time to breed is 48 to 72 hours post ovulation

Since fresh semen lives 3-5 days in the bitch, breeding may begin when the PG level reaches 5.0 ng/mL or greater.

For å oppsummere: progestronet begynner å stige rundt 3 dager før eggløsning. Optimal dag for parring er 2 dager etter eggløsning.

Vi (uhm.. min mor) skal derfor teste Centa på nytt på Onsdag til uka.

Spennende.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det virker som om det blir lykkelig slutt på denne laaange visa!

Og jammen er det rart at Centa har venta på at "gutta" skulle komme trygt frem! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noen er i Egypt denne uken *ler* - var det ikke det vi leste?

Så da får vi vente til uka da og høre om noe er skjedd........

Morsom story dette i alle fall........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg lurer også veldig.. Men de skulle vel en tur til Egypt om jeg ikke husker feil?

Noen er i Egypt denne uken *ler* - var det ikke det vi leste?

Så da får vi vente til uka da og høre om noe er skjedd........

Morsom story dette i alle fall........

Ja hun er det, men jeg håpte liksom noen hadde inside info :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ok- Better late then never? :rolleyes:

For å ta unnskyldningen først: Var på et gigantisk hotell med kun en -EN- lånbar internett computer, og den var konstant okkupert... <_<

Uansett-

CENTA BLE INSEMINERT PÅ FREDAG 29.06! :icon_fun:

Inseminasjonen var vellykket, og spermen av ypperste kvalitet, ifølge vet. Det er -i følge han- ca 80 % drektighetsjanse ved inseminasjon.

Wohooo!

Så nå er det bare å vente og se. Personlig synes jeg det er vanskelig å si noe før det er gått et par- 3 uker. Da skal jeg også ta ultralyd.

Hvis alt nå går etter planen får vi valper i hus ca. 31 August.

Skal ta bilde av Centa nå så dere kan følge utviklingen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...