Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund


Yodel

Recommended Posts

Etter inspirasjon fra Susannes tråd om "Et valpekull blir til", hadde jeg tenkt til å lage en tråd som følger framgangsmåten fra planlegging til realisering av import/ parring med frossen-sæd.

Det er en forholdsvis lang prossess, I årevis har jeg studert linjer, helse og gemytt hos basenjier over store deler av verden. Tilslutt fant jeg drømmehunden i en Australsk Grand Ch ved kallenavn "sunny".

Da det er noget tungvindt å dra til Australia for å parre, var eneste måten å få brukt denne hannhunden å importere sperm, og en lang prosess startet.

Først ble hannhundeier forespurt, og en hel masse mail ble sendt. Her fikk jeg alle helsedata om hannhund, søsken og familie, bilder av tidligere avkom, foreldre og slektninger. Jeg fikk også tilsendt endel dommerkritikker, og generell info om hans væremåte/ gemytt. Dette har jeg også kryssjekket hos en bekjent oppdretter som selv har besøkt Sunny, og har hans kullsøster (som jeg har besøkt personlig).

Hannhundeier fikk de samme opplysninger om min tispe, og da vi begge likte det som ble lagt fram ble avtalen gjort, og prosessen satt i gang slik at min drømmekombinasjon mellom centa/sunny kan realiseres.

Den første jeg tok kontakt med var mattilsynet. Hos dem fikk jeg informasjon om hvilke regler som gjaldt ved import av sæd, og fikk tilsendt et skjema som vetrinæren i Australia må fylle ut når han tapper sæden. Blant annet kreves det at hannhund er frisk, ID merket, vaksinert (bl. a mot leptospirose), og han kan ikke brukes i andre parringer i samme tidsrom som tappingen skal skje.

Mer info kan leses HER.

Deretter har jeg søkt NKK om lov til å importere sæden (må legge ved en god begrunnelse), og om lov til å lagre den i deres sædbank ved ankomst. Denne søknaden har jeg allerede fått positivt svar på.

Jeg har kontaktet Ragnar Thomassen, som er den vetrinæren på vet. høgskolen som kommer til å utføre insemineringen, og spurt om ytterligere info, gjort ham klar over når sæden ventes, og fått hans adressen som sæden skal sendes til.

Hannhundeier har nå ordnet den påkrevde leptospirose behandlingen, og avtalt med et transportbyrå som spesialiserer seg på transport av hundesæd.

Både transport, avgifter til den Australske KC for overføring av sæd til mitt navn og parringsavgift er forhåndsbetalt av meg for å dekke hannhudeiers utgifter. (Og ja, jeg stoler helt på hanhundeier:))

Nå venter vi på at hannhundeiers tisper skal få løpetid (ventes hvert øyeblikk)- Da får vi nemlig ut sæd av høyest mulig kvalitet.

Selv venter jeg at Centa får løpetid i April, så dette blir spennende!

Om ønskelig kan dere lese mer om det kommende kullet HER:

centa_ch.jpg

N uCh Century "Centa"

&

sunny.jpg

BISS Aus Grand Ch Afrikenji Hot SumaKnight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 351
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Ekstra intressant for meg ettersom det er Australia du importerer fra :P

Tanken er ikke helt uaktuell for min del heller, dog om noen flere år. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen ser lekker ut! Skjønner godt at du vil bruke han.

Tar du hjem så mye sæd at du kan ha til flere tisper? Regner med at transportkostnaden blir ganske høy, så da kan det være fint å ha litt på lager til fremtiden når man først gjennomfører en så stor aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen ser lekker ut! Skjønner godt at du vil bruke han.

Tar du hjem så mye sæd at du kan ha til flere tisper? Regner med at transportkostnaden blir ganske høy, så da kan det være fint å ha litt på lager til fremtiden når man først gjennomfører en så stor aksjon.

Ja, synes han er fin... :icon_confused:

Jeg importerer 3 parringsdoser, dvs 12 strå. (Det anbefales 4 strå pr. parring).

På den måten har jeg fortsatt sæd om tispen skulle gå tom, og mulighet for flere parringer. Jeg har alt blitt kontaktet av oppdrettere som ønsker å kjøpe sæden sammen med meg, men her er jeg egoistisk, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes han er fin... :icon_confused:

Jeg importerer 3 parringsdoser, dvs 12 strå. (Det anbefales 4 strå pr. parring).

På den måten har jeg fortsatt sæd om tispen skulle gå tom, og mulighet for flere parringer. Jeg har alt blitt kontaktet av oppdrettere som ønsker å kjøpe sæden sammen med meg, men her er jeg egoistisk, gitt...

Fult lovlig i slik buisness da :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått endel PM ang. pris, så jeg setter opp hannhundeiers regnestykke her:

$1880 Transport from Melbourne to Norway

$900 1 Stud fee for 1 breeding (pay for the other stud fees when you use it)

$448 Collect & store the semen at Vets

$52 Vet Consultation

$134 Leptospirosis Blood test

$162 Brucella blood test

$24.50 (Victorian Canine Association) Register semen

$23.50 (VCA) Transfer registration of semen to your name

So it all comes to a total of $3624 Australian Dollars

I NOK tilsvarer dette ca. 17.500 KR

I tilegg kommer lagring i NKK's sædbank (koster rundt en hundrelapp i kvartalet)

Og blodprøver av tispa.

Alt i alt har jeg satt av 20000 KR.

Men jeg importerer inn nok til 3 parringer, og på de neste to parringene trenger jeg kun å betale 900 AUD (ca 4200KR) i stud fee-

Det er vel ikke så mye å bli rik av, trekker jeg fra utgifter til vet, för regisrering osv skal jeg få ganske mange valper for å gå i pluss. Men det er jo ikke pga pengene man gjør dette, selvom det selvsagt er flott om man en gang i blant kan få litt igjen for strevet.

Første tapping av hannhund ble gjort for 3 dager siden. Der fikk de ut nok sperm til 2 parringer- av meget god kvalitet. Blodprøver er sendt inn, og svar ventes omtrent samtidig med andre tapping, om ca 1 uke.

Ellers går jeg rundt på tå hev og sjekker Centa bak for å undersøke antydninger til blod... I følge hennes syklus bør hun komme i disse dager.. Spennende :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår en liten applaus for Yodel som gjør denne jobben for å fremme Basenjirasen!

Helt klart. :icon_confused:

At det skulle være så dyrt, ante meg ikke.

Er hvertfall spennende å følge med en tråd som handler om dette også :icon_redface: Man lærer jo bare mer av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til :icon_confused:

Håper alt går "etter boken" ingen problemer med frakten av verdisakene o.l

også vet jeg hvem jeg skal hendvende meg til om import sæd fra australia noen gang blir aktuelt *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår en liten applaus for Yodel som gjør denne jobben for å fremme Basenjirasen!

:o

Jeg synes det er skrekkelig spennende, da. Og jeg gjør kun parringer jeg har lyst til å beholde noe fra selv. Det er liten vits i å parre med nabo bikkja "fordi det er beleilig" om man ikke har et langsiktig mål, en plan for det en gjør. Alle kombinasjoner gjøres som del av en langsiktig plan for rasens beste.

Jeg har også fått bestilling på valp fra en av Finlands mest framgangsrike og dyktige oppdretter på dette kullet, og slikt er jo gøy.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, lykke til!

Hørtes veldig spennende ut!

Når tenker du valpene er ventet ??

Vel, hun pleier å være forholdvis stabil i sine løpetidsintervaller. I fjor fikk hun løpetid 15 april og 10. oktober.

Venter dermed løpetid i disse dager.

Dersom hun (f.eks) får løpetid om en uke, vil hun bli parret i beg. av Mai, og valpene vil da komme ut i beg. av Juli en gang. Om alt går etter planen, iallefall :o

Edit: Men det er aldri greit å vite med løpetider. Er jeg riktig uheldig hopper hun over denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har det gått sakte framover i denne prosessen. En trenger virkelig god tid! (Her nytter det ikke å starte planleggingen en mnd eller to før forventet løpetid, nei.)

Centa har ennå ikke fått løpetid, og det er vel i og for seg bra, da det er en HAUG av papirarbeid som fortsatt er til behandling i Australia. Hannhunden ble tappet for andre gang i forige uke. Denne tappingen ga nok sperm til hele 9 parringer.

Her er siste oppdatering fra hannhundeier:

"I have to ring the vets again tomorrow (Thursday) to see if the final pathology report has arrived there yet. Once they have that then I am waiting on the company based in NSW to come down to collect the semen and take it back up there. Then they will let me know when they have the transport arranged. Hopefuly it will be soon. I hope Centa can wait. I have also rang the VCA (our kennel control council here in Victoria) and I need to write a letter to them requesting Sunny's pedigree paper (for semen purposes) to be stamped and sent to us. You need that to be able to register the puppies born. I will then send it to your address along with other things to you.

What is it that I have to write for you to have ownership of the sperm? "(Her sikter hun til det dokumentet NKK trenger fra hannhundeier så jeg får reg mine valper der)

I have also received the Frozen Smen report from the Veterinary Clinic.

I will be sending you breeding units from the second collection as it is better than the first lot.

Here is the Semen Report for your information:

The Initial motility was 95 %

Motility Status Speed: Fast

Sperm Count: 1505 million

Post Thaw Motility 80 % (WOW)

Total number live sperm post thaw: 1059 million

Post Thaw motility status Speed:Fast

Quality: Excellent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Utrolig spennende! Håper alt går i orden slik at du ikke må vente til neste løpetid, men den som venter på noe godt venter jo aldri forgjeves :whistle:

I tillegg vil jeg si at jeg er imponert over at du gjør så mye for å fremme avl av basenji her i Norge. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med proskjektet da venter i spenning

Akk, ja... Det går vel framover på et vis?? Akuratt nå er "prosjektet" inne i en meget frustrerende etappe.

Først hadde ikke transport byrået plass -IKKE PLASS- til Sunny sin sperm :whistle:

Etter at hannhundeier ringte og kjeftet dem ned (De hadde LOVET på tro og ære å hente den i forige uke) har de lovet å hente spermen i morgen... Så får vi se om de holder ord denne gang.

Problem nr. 2 er følgende:

<"The receptionist at the vets was checking everything and even though the results came back as negative the vet didn't check to see if it was done at the right dilution level she thinks it may not have been done at the correct dilution and is checking with the lab tomorrow.

Fortunately they still have some blood at the pathology, the Brucella Canis is getting re done and will have the result by the end of the week,there are two components of the Lepto test,

1/ The blood tests Lepto Ecterio Haemorrhagea (spelling??) this one is o.k. we will have the results (again) by the end of the week at the right dilution level.

2/ The second component Lepto Canicola is the one that they are checking on. They are not sure if it can be done in Australia at the level that Norway wants but she will find out tomorrow and let us know."

Hvis jeg har forstått dette brevet korrekt, er det en test som er nødvendig for eksport vetrinæren ikke har testet. *FÅ UT LITT FRUSTRASJON*

En god ting er iallefall at Centa ikke har begeynt å løpe ennå, selvom hun er "over tiden". På en måte bekymrer det meg litt også. Det hadde passet så bra om hun fødte i Juli, da jeg har fri i hele skoleferien. (Jobber som lærer). Tenker mitt og lurer på om hun har planer om å skippe hele løpetiden denne gang?

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kompliserte ting skulle være! Får håpe det ordner seg for dere så fort som mulig, kjedelig med den type forsinkelser.

Et veldig OT-spm: det er du som har holdt til på ØFG med Chance?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her står alt bom stille. Tror Centa har bestemt seg for å vente på Sunny sin sperm, da hverken løpetid eller sæd har kommet ennå.

Basenjien får jo vanligvis løptid 1. gang i året, og da på høsten. Centa har tilhørt unntakene som- fram til nå- også har hatt løpetid om våren. Regner derfor med at den nå er borte igjen, og venter ikke løpetid før september -oktober nå. På den lyse siden trenger vil jeg iallefall være rimelig sikker på at spermen er her innen den tid. Det var som sagt litt kluss med de påkrevde testene, og sendingen ble derfor forsinket. Testresultatene skal nå være i orden, og jeg venter derefor spent på mail om at den er på vei...

Vil informere dere straks jeg vet mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...