Gå til innhold
Hundesonen.no

Old english sheepdog


Kristina
 Share

Recommended Posts

  • 2 years later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Kunne noen av dere OES-eiere fortalt litt om rasen? Hvordan det er å ha en OES? Aktiviserings og mosjonsbehov, adferd, pelsstell, fordeler og ulemper, særtrekk... Hadde vært veldig interessant å lese :)

Sheepdogen er veldig tilpasninsdyktig og krever egentlig ikke veldig mye mosjon sånn i det store og det hele. Min får 1,5-2 timer tur/aktivisering hver dag, men hadde greid seg med mye mindre også, så det blir hva du gjør det til egentlig.

De er ikke veldig lette å trene, konsentrasjonen er helt elendig, og Lunah faller veldig fort ut og 'glemmer seg' selvom vi har helt super belønning... Også er de litt treige i oppfattelsen :)

Ellers er de fleste veldig rolige og bedaglige og går helst i hæla på eieren sin både ute og inne, og stikker veldig sjeldent av. Min er ikke en som utforsker skog og mark på tur, hun tusler en/to meter enten foran eller bak meg (eller tråkker av meg skoa) stort sett.

Pelsstellet kommer helt ann på hvilke linjer du får i fra, min er fryktelig enkel i pelsstell i forhold til mange av de andre sheepdogene vi treffer som har en helt enorm pels, men vanligvis tar det tre-fire timer i uka omtrent når alle pelsskiftene er over.

Også er de litt sånn "jeg går rett fram uansett hva jeg støter på". Hehe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :whistle:

Går det an å holde dem i valpeklipp, altså jevnt over kortklipt, hvis man ikke tenker å satse på utsilling?

Klart det går an, jeg syns de er veldig pene helt nedklipte da, og pass på hvor du kjøper hund i fra, for det er mye gemyttproblemer ute å går.

Her er en nedklipt hannhund :lol:

DSC_0168.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...