Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhund


Heidi
 Share

Recommended Posts

Hvordan er rasen i forhold til bjeffing på lyder utenfra og slikt? Tenker da som at naboen går på grusen forbi leiligheten, biler, barn som leker osv. (håper det går bra å spørre i denne tråden)

Det kommer helt an på hva som er "normalt" og hva som ikke er normalt. Bor du i et byggefelt vil du med riktig oppdragelse få en hund som sannsynligvis ikke bryr seg med mindre lyden kommer fra "deres tomt". Jeg bor derimot midt ute på landet, og er det noen som kommer på vår tomt, da blir det sagt fra om. Og hadde han ikke gjort det så hadde han jo tross alt manglet en ganske viktig schäferegenskap. Ingen fremmede har noe her på tomta å gjøre, og jeg vil tro det virker rimelig avskrekkende på noen som har mindre gode hensikter. :) Har vi f. eks arbeidere utenfor går det veldig fint, så lenge de er "klarert" av oss, så bryr han seg ikke.

Er vi dog på overnatting i en campinghytte, så varsler han dersom det kommer noen til hytta, men ikke på folk som går forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En valp som ikke får lek vil bli helt umulig å ha i hus. Lek vil også styrke samholdet deres. Her har du en link til informasjon om lek. Den er litt lang men det er mye bra å få med seg. https://www.y

Endelig kan jeg også være aktiv i en slik skrytetråd ettersom i år jeg fikk min første Schäferhund (og renraste hund da) Dette er min lille frøken; Kveåhagen's Ciska (uttales som Kiska, og til dagl

Klart du skal leke med valpen!! Det legger jo selv grunnlaget for all trening!

Posted Images

Hvordan er rasen i forhold til bjeffing på lyder utenfra og slikt? Tenker da som at naboen går på grusen forbi leiligheten, biler, barn som leker osv. (håper det går bra å spørre i denne tråden)

Mi bjeffer bare om det kommer folk på døra. Vi bor i blokkleilighet og hun hører forskjell på om det kommer folk på døra vår eller om det er naboen som bor vegg i vegg som kommer hjem. Hun spisser gjerne ørene når naboen kommer på gangen og tar i døra osv. men lager ikke lyd. Hun kan også ligge ute på verandaen og kikke på hunder og folk som går forbi på gaten uten å bjeffe. Generelt lite lyd i henne sånn all over. Vokter sjeldent i bil, kan knurre litt, men bjeffer ikke. Vokter ikke bilen når hun er alene i den, kun om vi også er i den og vi står stille. Lager derimot et rabalder om noen kommer og setter seg INN i bilen, inntil jeg ber henne tie stille ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er rasen i forhold til bjeffing på lyder utenfra og slikt? Tenker da som at naboen går på grusen forbi leiligheten, biler, barn som leker osv. (håper det går bra å spørre i denne tråden)

I stor grad hva man gjør det til. Kiska er forholdvis vandt til å bo på landet, men har ingen uvane på å bjeffe på lyder utenfor. Hvis gamlehunden gjør det kan hun finne å slenge seg litt på liksom, men ingen big deal. Naboen vi hadde jobbet mye med en garasje også, kjørte mye opp og ned oppkjørselen (som var rett ved siden av vår), og hu kunne ikke brydd seg mindre. Nå bor vi mer sentralt, og reagerer når noen kommer inn døra/i oppkjørselen eller noe (som hu også gjorde på landet), men ikke på trafikken utenfor huset :) Hu titter ofte ut av vinduet i andre etasje og ser på nabohunden i hagen rett ved siden av, uten å lage en lyd.

De andre schäferhundene vi har hatt i hus har heller ikke vært noe problem der (ihvertfall som jeg kan huske). Men jeg mener at det ikke er noe problem det, at de boffer litt. Bare man hører når man får beskjed om å tie så 
:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hvordan takler dere bitingen på schæferhunden? Her er det blitt ganske frustrerende. Har lest alt der er å lese (tror jeg), både med å rope au, kutte han ut fra leken, bruke streng bestemt stemme, sette den i kort band i stuen hvor jeg snur ryggen til en stund til valpen blir rolig, men han biter hardt og ofte etterpå. Jeg har prøvd avledningsleker, masse biteleker, godbiter og overseeing, men det er som han bare vil bite mer. Ser ikke ut på nevene av bitt. Nappingen på den 8 ukers valpen vi fikk er i dag 2 uker senere blitt i ivrige lekebitt med bromling med DE skarpe tennene. Høres sikkert ut som den uerfarne hundepersonen, noe jeg også er med kvalp. Men jeg har prøvd alle tidligere tips. Så hvorfor blir det verre? 

Jeg innbiller meg at det går over senere, for mange sier det. Samtidig sier mange at "den bitingen må man få av dem når de er små", bitingen bør få en konsekvens. Men når ikke konsekvensene virker er det vanskelig å se for seg at han vil slutte... :(

Jeg har oppdratt flere katter som alle forstår NEI. Etter lang tids terping med ordet stopper de selv ved en matskål når jeg sier nei. Forskjellen er bare at de var ikke ivrige pirayaer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis korreks får den til å bite mer og hardere så hadde jeg hvertfall sluttet med det. Sjøl blir jeg bare passiv og tar ut hånda når han tar tak-skifte. Bitingen er IKKE noe de fortsetter med. Mitt beste råd er at du leker med valpen, med ei fille eller en annen egnet dra/kampleke. Gi den stimulans via lek og da lek med noe som ikke er hender eller kroppsdeler :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.   ...Og flere andre steder står det at man IKKE burde leke drakamp og "iltre" leker fordi det kan trigge et instinkt man ikke vil ha i et familiekjæledyrs bruk. Det er så mange motstridende råd. Et sted stod det at valpen ikke skal direkte lekes med, bare mentaltrenes. Men skjønner at det kan være bra å få han til å leke-dra i noe når han først har begynt å leke med hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 at 9:59 PM, Catgirl skrev:

Takk for svar.   ...Og flere andre steder står det at man IKKE burde leke drakamp og "iltre" leker fordi det kan trigge et instinkt man ikke vil ha i et familiekjæledyrs bruk. Det er så mange motstridende råd. Et sted stod det at valpen ikke skal direkte lekes med, bare mentaltrenes. Men skjønner at det kan være bra å få han til å leke-dra i noe når han først har begynt å leke med hender.

Det er jo helt tullete. Ingen som kjøper brukshund og som skal bruke den til noe lar være å leke med den som valp. Kamplek og jaktlek er jo et av de viktigste verktøyene du har i trening ift. belønning. Det ville jo vært tullete å ikke legge grunnlaget fra de er små og er naturlig lekne. 

For meg høres det kanskje ut som om valpen din enten sliter med å roe seg på tross av nok aktivitet, eller at den får for lite aktivitet. Du har en schäfer, det er aktive hunder, selv som små. Jeg har et bitemonster av en annen verden hjemme selv, og det som funker best for å unngå vonde biteraptuser, er en sliten valp. En sliten valp som har fått kjørt seg både mentalt og fysisk finner på lite ugang. Når mine valper er 10 uker gamle er vi ute og går i skogen i rundt en time, da er de ganske kaputt når vi kommer hjem og holder seg noenlunde rolige i mange timer etterpå. Når jeg sier gå i en time, så mener jeg ikke å gå som for mosjonens del, men å være ute og tusle rundt. La valpen får løpe rundt og undersøke, øve på innkalling etc. Du skal ikke slite ut valpen slik at den er utslitt, men sånn at den er godsliten og fornøyd. Etterpå er jeg nazi-nøye på at valpen skal sove å slappe av. Noen kan få raptus pga. de er overtrøtt i starten når de får slike turer. Da holder jeg fast, stryker og roer ned valpen til den sovner. Når man vet valpen er sliten, lar jeg hvert fall ikke mine spole rundt, for jeg vil de skal lære at etter aktivitet så skal de sove. På den måten lærer du de å ha en avknapp.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dette. Han er verken under- eller overaktivisert, generelt. Når han er sliten sover han. :) Flere ganger om dagen, som han trenger. Når han er våken biter han etter hendene/beina om han ikke er opptatt med annet. Når vi f.eks. tar henda mot han eller går over gulvet. Men det gjelder vel bare å gi han annen aktivitet når han gjør dette. Vertfall funket dette i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Catgirl skrev:

Vet dette. Han er verken under- eller overaktivisert, generelt. Når han er sliten sover han. :) Flere ganger om dagen, som han trenger. Når han er våken biter han etter hendene/beina om han ikke er opptatt med annet. Når vi f.eks. tar henda mot han eller går over gulvet. Men det gjelder vel bare å gi han annen aktivitet når han gjør dette. Vertfall funket dette i dag. :)

Jepp, han må få noe annet å surre med når buksebein og hender er skrekkelig gode å tygge på. Bytt ut med margbein eller noe annet rolig. Forer du med tørrfor kan du putte det i en flaske og la han slite litt med å få det ut. Pakk inn noe godt i en dorull med teip, gjem godbiter i stua. Da har han i hvert fall litt å gjøre. Jeg ville vært litt forsiktig med å dra frem leke når han holder på slik, det er lett for å forsterke den atferden du ikke vil ha. Klarer han ikke å roe seg, så er det tvangsroing. Enten i sofaen hos deg, bak en grind, bundet fast i ett eller annet inne. Ha ting han liker der du velger å sette han, men det skal være en form for timeout. Han kan godt engasjere deg med lek, men da på en litt hyggeligere måte. Kommer han med noe han vil du skal tulle med, så tull. Engasjer han i lek om han ser ut til å kjede seg litt. Lek og drakamp og slike ting er bare sunt for forholdet og relasjonen dere i mellom. 

Jeg er sikker på du gjør alt du kan for å få det til :) Dette er en slik ting alle, inkludert meg som har hatt noen valper, blir like frustrert over hver gang. Det er slitsomt og noen dager funker ikke noe av det du prøver, mest av alt har du lyst til å sende driten tilbake til oppdretter med brå allergi, MEN du får trøste deg med at det går over og så har du det fint en liten stund, og så er ******* i gang igjen og slik går det frem til han er drøye to og vips har du verdens fineste gutt i huset og snart har du lyst på ny valp, for den voksne var jo såååå grei som liten. Det å ha valp unghund og da spesielt hannhunder, er litt som å føde. Grusomt når det står på, men alt er glemt når ting blir bra :lol: 

Æ har trua!! Om du bor i Oslo har vi kjempefine plasser å trene på og kursoppstart til høsten, men instruktøren er grei og tar inn problembarn med eiere som er på randen til hysteri før det.  :) Send meg gjerne en pm om du vil, kanskje jeg kan sette deg i kontakt med andre sch.klubber i nærheten av der du bor :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 at 8:05 AM, Margrete skrev:

Jepp, han må få noe annet å surre med når buksebein og hender er skrekkelig gode å tygge på. Bytt ut med margbein eller noe annet rolig. Forer du med tørrfor kan du putte det i en flaske og la han slite litt med å få det ut. Pakk inn noe godt i en dorull med teip, gjem godbiter i stua. Da har han i hvert fall litt å gjøre. Jeg ville vært litt forsiktig med å dra frem leke når han holder på slik, det er lett for å forsterke den atferden du ikke vil ha. Klarer han ikke å roe seg, så er det tvangsroing. Enten i sofaen hos deg, bak en grind, bundet fast i ett eller annet inne. Ha ting han liker der du velger å sette han, men det skal være en form for timeout. Han kan godt engasjere deg med lek, men da på en litt hyggeligere måte. Kommer han med noe han vil du skal tulle med, så tull. Engasjer han i lek om han ser ut til å kjede seg litt. Lek og drakamp og slike ting er bare sunt for forholdet og relasjonen dere i mellom. 

Jeg er sikker på du gjør alt du kan for å få det til :) Dette er en slik ting alle, inkludert meg som har hatt noen valper, blir like frustrert over hver gang. Det er slitsomt og noen dager funker ikke noe av det du prøver, mest av alt har du lyst til å sende driten tilbake til oppdretter med brå allergi, MEN du får trøste deg med at det går over og så har du det fint en liten stund, og så er ******* i gang igjen og slik går det frem til han er drøye to og vips har du verdens fineste gutt i huset og snart har du lyst på ny valp, for den voksne var jo såååå grei som liten. Det å ha valp unghund og da spesielt hannhunder, er litt som å føde. Grusomt når det står på, men alt er glemt når ting blir bra :lol: 

Æ har trua!! Om du bor i Oslo har vi kjempefine plasser å trene på og kursoppstart til høsten, men instruktøren er grei og tar inn problembarn med eiere som er på randen til hysteri før det.  :) Send meg gjerne en pm om du vil, kanskje jeg kan sette deg i kontakt med andre sch.klubber i nærheten av der du bor :)

Takk for innspill. Setter stor pris på det. :) Jeg bor i Vesterålen, Nordland så det er nok litt langt fra Oslo. Nærmeste schæferklubb er i Harstad, som er et par timer unna med bil. Men er heldigvis hunder i nærheten og sosialisere med.

Har du forresten et merke av hundesele å anbefale? Vi bruker sele når han bruker langline (for at han ikke skal dra til med halsband). Har fått lånt en Puppia-sele nu, men var problemer med bestilling av det merket på div. nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Catgirl skrev:

Takk for innspill. Setter stor pris på det. :) Jeg bor i Vesterålen, Nordland så det er nok litt langt fra Oslo. Nærmeste schæferklubb er i Harstad, som er et par timer unna med bil. Men er heldigvis hunder i nærheten og sosialisere med.

Har du forresten et merke av hundesele å anbefale? Vi bruker sele når han bruker langline (for at han ikke skal dra til med halsband). Har fått lånt en Puppia-sele nu, men var problemer med bestilling av det merket på div. nettbutikker.

Du har en Vågan hundeklubb i Svolvær. Blir det å langt unna? http://www.vaganhundeklubb.com/ Da har du ett sted å trene på, hvor det er organisert i hvert fall, så bedre enn ingenting :) Så får du heller ta deg en tur til Harstad når du har bedre tid :)

Jeg har veldig god erfaring med Zero DC  sin seler til mine hunder, er så definitivt de som er best som ruslepåtur sele, eller non-stop sporsele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Du har en Vågan hundeklubb i Svolvær. Blir det å langt unna? http://www.vaganhundeklubb.com/ Da har du ett sted å trene på, hvor det er organisert i hvert fall, så bedre enn ingenting :) Så får du heller ta deg en tur til Harstad når du har bedre tid :)

Jeg har veldig god erfaring med Zero DC  sin seler til mine hunder, er så definitivt de som er best som ruslepåtur sele, eller non-stop sporsele. 

Ja, det er over 16 mil én vei. Ligger i et annet distrikt. Men har en hundeklubb knapt en halvtime unna, i nabokommunen. Følger dem på nettstedet når de kommer med kurs osv. Her i kommunen kjenner jeg mange med hund så vi er begynt å møtes for sosialisering nu når hunden har fått 3 månders-vaksine. Kjempeartig og sosialisere. :D
Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Catgirl skrev:

Ja, det er over 16 mil én vei. Ligger i et annet distrikt. Men har en hundeklubb knapt en halvtime unna, i nabokommunen. Følger dem på nettstedet når de kommer med kurs osv. Her i kommunen kjenner jeg mange med hund så vi er begynt å møtes for sosialisering nu når hunden har fått 3 månders-vaksine. Kjempeartig og sosialisere. :D
Takk for tips.

Bare ett steinkast unna, sier nordlendingen bak meg :lol: Jeg skjønner deg godt! Så lang hadde jeg aldri i verden kjørt bare fellestrening en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Wilhelmina skrev:

Det sier jeg og, jeg kjører glatt ganske nøyaktig 16 mil hver vei for å delta på kurs med lørva :P 

Det har jeg sluttet med :P Da skal det være helgekurs i så fall, men å kjøre så langt for en dags trening, nei, det gidder jeg ikke lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann! Er det noen her som skal være med på Norsk Vinner til helga? Har du/dere fått noe informasjon på mail/post? Eg har meldt på tispa mi og fått bekreftelse på mottatt betaling, men ingen annen info :P Det er jo bare noen dager til og eg har aldri vært på utstilling før så aner ikke hva som skal foregå og når eg skal møte opp :o (det er oppdretteren som ønsket at eg skulle melde hunden på, og som skal vise hunden frem, tror ikke eg hadde funnet på dette på egenhånd!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Jack-Pot said:

Heisann! Er det noen her som skal være med på Norsk Vinner til helga? Har du/dere fått noe informasjon på mail/post? Eg har meldt på tispa mi og fått bekreftelse på mottatt betaling, men ingen annen info :P Det er jo bare noen dager til og eg har aldri vært på utstilling før så aner ikke hva som skal foregå og når eg skal møte opp :o (det er oppdretteren som ønsket at eg skulle melde hunden på, og som skal vise hunden frem, tror ikke eg hadde funnet på dette på egenhånd!)

 

Jeg skal på Norsk Vinner ja. :) Hvor gammel er hunden din? Har ikke oppdretteren din gitt deg noe informasjon?

Det ligger litt informasjon ute her: http://www.yourvismawebsite.com/norsk-schaferhund-klub-1

Men detaljert tidsskjema osv får vi nok ikke får vi får katalogen. Det ligger et kort tidsskjema her: http://www.yourvismawebsite.com/norsk-schaferhund-klub-1/dommere-og-tidsskjema

Om hunden din er under 12 mnd, så skal den i ilden på fredag, og du må møte opp FØR kl 09.00.

Om hunden din er over 12 mnd, så skal den i ilden på lørdag morgen og enten lørdag ettermiddag fra kl 14.15 (hvis det er snakk om langhår) eller på søndag fra kl 09.00 (dersom det er normalhår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuvane said:

Jeg skal på Norsk Vinner ja. :) Hvor gammel er hunden din? Har ikke oppdretteren din gitt deg noe informasjon?

Det ligger litt informasjon ute her: http://www.yourvismawebsite.com/norsk-schaferhund-klub-1

Men detaljert tidsskjema osv får vi nok ikke får vi får katalogen. Det ligger et kort tidsskjema her: http://www.yourvismawebsite.com/norsk-schaferhund-klub-1/dommere-og-tidsskjema

Om hunden din er under 12 mnd, så skal den i ilden på fredag, og du må møte opp FØR kl 09.00.

Om hunden din er over 12 mnd, så skal den i ilden på lørdag morgen og enten lørdag ettermiddag fra kl 14.15 (hvis det er snakk om langhår) eller på søndag fra kl 09.00 (dersom det er normalhår).

Tusen takk for svar :D Ja da skal eg møte opp lørdags morgen, og så får vi katalogen når vi kommer der? Verken eg eller hunden har vært med på utstilling før, så det blir jo spennende å starte med noe som er så stort :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jack-Pot said:

Tusen takk for svar :D Ja da skal eg møte opp lørdags morgen, og så får vi katalogen når vi kommer der? Verken eg eller hunden har vært med på utstilling før, så det blir jo spennende å starte med noe som er så stort :blink:

Katalogen må du kjøpe når du kommer ja. :) Anbefaler deg å komme før kl 8.00, så får du med deg motprøvene på morgenen. :)

Det er årets største utstilling for schäferhund, så det blir litt av en debut ja. :) Lykke til! :)

Hvem er oppdretteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tuvane said:

Katalogen må du kjøpe når du kommer ja. :) Anbefaler deg å komme før kl 8.00, så får du med deg motprøvene på morgenen. :)

Det er årets største utstilling for schäferhund, så det blir litt av en debut ja. :) Lykke til! :)

Hvem er oppdretteren din?

Takk! Skal prøve å være tidlig ute ja :D Regner med det skjer mye i løpet av dagen, så det er sikkert nok å se på :) 

Hunden kommer fra en oppdretter i Sverige, Hyldebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...