Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk straff


ellish

Recommended Posts

I dette tilfellet var det helt feil å kue og straffe hunden, denne hunden burde vært varsomt og kjærlig behandlet og brukt tid til å opprette trygghet og samarbeid.

Eh, selvfølgelig. Det fant jeg ut helt uten å snakke med henne. Jeg kaller det å bygge selvtillitt og det gjør jeg på den måten at hun lærer lure ting å gjøre og på den måten oppnår hun både ball og godbiter og glemmer rent sine lite hensiktsmessige strategier for å få oppmerksomhet! (Svært enkelt fortalt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
Mentalt ustabile hunder legger man aldri i bakken, de når vi inntil på forskjellige måter med å være tolmodig, snakke sammen og etter hvert nå inn til problemet.

Biter en - får det konsekvens... etter på snakker vi om det.

Hunder som får blackout og blir fokusert må en ta på en annen måte også.. der må en nå r o l i g frem

Men ser du ikke hvilke konsekvenser det vil få av å legge en hund i bakken fordi den biter? Den vil kanskje bli redd deg ja, men årsaken til hvorfor den beit blir nok ikke borte. Og en mentalt stabil hund, vil den bite?

Og jeg vil gjerne vite HVA og HVORDAN du gjør det med de mentalt ustabile hundene som biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi skal en ha en hund med fri tankegang, kan en ønske og be de om å gjøre noe, men det er til slutt de og kun de og deres samvittighet og læren på hva som er rett og galt og impulser der og da + instinkt som avgjør handlingen.

De fleste ønsker å høre, men noen ganger tar intinktet over. Det er da vi bruker lydigheten...

Hvilke innstinkter i en hund sier at den skal bite et menneske da?

Og, hva sier hunden etter at den har bitt deg, selv om du ba den ikke gjøre det?

Hva sier den etter å ha ligget i bakken i 1 minutt? Og hvorfor nettopp 1 minutt? Er det en hund som har fortalt deg at den skal holdes nede i 1 minutt dersom den biter?

Jeg har studert hund i flokk i over 2 år. Så at noen hunder la andre i bakken for å korrigere dem, men det gikk kjapt, og de holdt dem ikke nede i 1 minutt. Med én gang den underkastede hunden viste tegn til å gi seg, så ble den sluppet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tror på alternativ behandling som f.eks akupunktur. Som har DOKUMENTERTE bevis på at det faktisk fungerer.

Jeg tror du burde holde deg langt unna trening av hund. Du burde sette deg ned å lese litt lærings-psykologi, og generellt om hundens mentalitet.

Dyrehvisking virker og ja da eg har mange fornøyde klienter og hunder som har fått et nytt liv.

Dokumentere mer .. dokumentere healing.. lykke til...

Jobben min er å hjelpe hunder med adferd, tanker og opplevelser som skaper konflikter i dagligliv og trening.

Fordi skal en ha en hund med fri tankegang, kan en ønske og be de om å gjøre noe, men det er til slutt de og kun de og deres samvittighet og læren på hva som er rett og galt og impulser der og da + instinkt som avgjør handlingen.

De fleste ønsker å høre, men noen ganger tar intinktet over. Det er da vi bruker lydigheten

Helt ærlig så klarer jeg ikke å se noen tilfeller hvor det er nødvendig å kue hunden. Har vært borti både aggresive, domenante, redde og driftsterke hunder og kan enda ikke se poenge i å legge den i bakken å holde den fast. Skal mann korrigere så skal det gjøres kjappt og ferdig med det. Å holde på lengre enn det blir bare en krangel.... en krangel du faktisk ikke kan vinne med alle hunder og kan gjøre ting mye værre.

Ps: hvor mange år noen har trent/hatt hund sier faktisk ingenting om kunnskapen til den personen.....

Du har aldri vært borti en hund som har vært nødvendig å kue.. du ser nok ikke de vanskeligste hundene, for en god del hunder trenger å jekkes ned noen hakk, før de begynner å lære.

En bryter ned hunden for å så bygge den opp igjen.

En kan og skal ikke vinne alle kamper heller.

Det gjelder å nå inn til det mentale i hjernen på hunden. Når skal dere skjønne det da !--------------------

Heidi- hundevisker... Jeg syntest det er fryktelig vanskelig å skjønne deg.. Hva er du vil frem til egentlig? Legger du hunder i bakken som biter?? Ja OM hunden er stabil nok menmtalt og det er hensiktsmessig ja, men ikke ellers.

Ettersom jeg har skjønt så kan du forstå hva hunden "sier" og vil, men den kan da umulig forstå hva du sier?Det er ikke noe problem vi har en ordløs kommunikasjon, jeg hører han og han hører meg, veldig eneklt og greit, dessuten leser jeg tanker så det er jo et godt hjelpemiddel.

-------------------------------

En hund kan da ikke leve på luft å kjærlighet, den må jo ha noen regler å forholde seg til eller?

Føler du forandrer mening hele tiden jeg... Ene øyeblikket så skal man legge hunden i bakken i 1 min. og så skal hunden leve på luft å kjærlighet??

En hund skal ha 2 måltider om dagen, mer vist den er på jakt eller anstrenger seg. Den skal ha regler for å vite at det er greit og ikke det, men de må ikke oppdraes i en sånn grad at de mister sin egen vilje til å vite hva de selv ønsker. En hund har valg, la den velge og bruke hodet og de tankene den er utviklet med. --------------------

Hva snakker dere om da? Vi snakker om hvorfor dette angrepet kom, hva tenkte den på, og hvordan kunne det vært unngått. Hvorfor den biter? At det er galt å bite? Hvorfor kan du ikke, når du treffer hunden si til den at den ikke må bite?

Fordi det er opp til hunden og vite hva den vil og hva den ønsker og selv ta konsekvensene.--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke innstinkter i en hund sier at den skal bite et menneske da?

Og, hva sier hunden etter at den har bitt deg, selv om du ba den ikke gjøre det?

Hva sier den etter å ha ligget i bakken i 1 minutt? Og hvorfor nettopp 1 minutt? Er det en hund som har fortalt deg at den skal holdes nede i 1 minutt dersom den biter?

Jeg har studert hund i flokk i over 2 år. Så at noen hunder la andre i bakken for å korrigere dem, men det gikk kjapt, og de holdt dem ikke nede i 1 minutt. Med én gang den underkastede hunden viste tegn til å gi seg, så ble den sluppet opp igjen.

Hunden blir sluppet med en gang den gir seg, det er sånn det skal være.. men eg holder aldri en hund lengre nede en et minutt.

Ustabile hunder trenger oppfølging, varsom behandling og vi må snakke sammen for å finne grunnen og fjerne den. Var det grei nok forklaring.

Men, hvorfor vil hunden bite deg da?

Og hva snakker dere om ETTER at den har bitt?

Ved hunder i trening, når du kommer inn til den indre kjernen, der problemene er så sprekker det for de fleste hunder og da går jernteppe ned og de biter.

Dette skjer i ca uke 3, senest uke 5.

Vi snakker om husker du dette, vet du hva som hendte, vet du hvorfor, kan du skjønne at denne handlingen var feil, ble du redd, mistet du fokus.. osv.. vi snakker om det hunden lurer på og det er mye av og til.

*Dobbeltpost. Bruk siterfunksjonen. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke tvile på at hundehvisking fungerer, for vil ikke uttale meg om det før jeg selv har prøvd det. Og ja jeg ble positiv til det etter at en her inne fortalte om sin time med en hundetolk.

MEN virker som om du bør holde deg til det..!

For det andre du sier motsier du hele tiden, og du ror deg unna.

EDIT: vil du kalle en hund som biter en stabil hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir sluppet med en gang den gir seg, det er sånn det skal være.. men eg holder aldri en hund lengre nede en et minutt.

Ustabile hunder trenger oppfølging, varsom behandling og vi må snakke sammen for å finne grunnen og fjerne den. Var det grei nok forklaring.

Er ikke helt fornøyd med forklaringen jeg, du svarer jo ikke på hva dere snakke rom etter at hunden har bitt deg. Eller hva den synes om å bli lagt i bakken.

Jeg mener, hva sier en hund til deg ETTER at den har bitt deg? Hva gir den som forklaring på at den bet deg?

Og, hva i en hunds innstinkt sier at den skal bite mennesker? Siden du nevnte at innstinktene noen ganger tok overhånd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri vært borti en hund som har vært nødvendig å kue.. du ser nok ikke de vanskeligste hundene, for en god del hunder trenger å jekkes ned noen hakk, før de begynner å lære.

En bryter ned hunden for å så bygge den opp igjen.

En kan og skal ikke vinne alle kamper heller.

Jeg har trent endel vanskelige hunder! Ser fortsatt ikke poenge med det.

Jeg respekterer din mening... men vær snill å ikke uttall deg om hva jeg har opplevd og ikke opplevd bare pga vi ikke er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med noen andre her,du burde holde deg til hundehvisking. Som hundeeier hadde jeg aldri sendt en hund til deg for å bli "temmet"! Helt enig med charlotte,jeg blir kvalm av å se folk som trøkker bikkjene sine i bakken for å få de til å underkaste seg! Det hjelper ikke hvor ofte eller sjeldent man gjør det,det er uansett en metode man da tydeligvis synes er grei,og det skjønner jeg bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ønsker å lye meg fordi eg har behandlet den pent, med respekt og kjærlighet, fordi hunden er glad i meg, ønsker min gode respons og ønsker å gjøre de hunden er glad i glad...

Dette blir veldig upresist og subjektivt. Så jeg spør igjen... hvorfor ønsker hunden å lyde deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt fornøyd med forklaringen jeg, du svarer jo ikke på hva dere snakke rom etter at hunden har bitt deg. Eller hva den synes om å bli lagt i bakken.

Jeg mener, hva sier en hund til deg ETTER at den har bitt deg? Hva gir den som forklaring på at den bet deg?

Og, hva i en hunds innstinkt sier at den skal bite mennesker? Siden du nevnte at innstinktene noen ganger tok overhånd ...

I de fleste situasjoner sier hunden at den ikke kan huske at den beit meg eller den andre hunden i det hele tatt.

NOEN TROR PÅ DYREHVISKERE OG HEALERE. ANDRE GJØR DET IKKE. PÅSTAND MOT PÅSTAND. TRO MOT TVIL.

JEG VET DET VIRKER, FOR SÅ MANGE HUNDER HAR FÅTT ET NYTT OG BERDRE LIV PGA DYREHVISKING OG HEALING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er nødvendigvis sånn det bare må bli tror jeg - når man ser en cowboyfilm om en hestehvisker og tenker - dette kan vi gjøre på dyr også - så kjører man Robert Redford varianten over på hund - hvilket vil si man bryter ned for så å bygge opp..

På hest kan jeg skjønne poenget - hadde hester vært smarte så hadde de ikke latt seg temme - på hund ser jeg ikke poenget - hunden/ulven hadde i sin tid hjerne nok til å innse at ett samarbeid med mennesker var lønnsomt - det fikk man gratis mat av .............

Men at kuing osv. skal ha noe med healing og parapsykologiske evner å gjøre - nei se det tror jeg ikke ett øyeblikk på - HVEM SOM HELST kan kue en hund til underkastelse - og man trenger ikke engang å knøvle den ett minutt for å få det til ...........

Og om det jeg har lest her er det som disse hundetolkene/hundehviskerne prediker rundt om - så kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at noen tør å la sine firbente venner komme så mye som i nærheten engang. For tro meg - fungerer det på den måten ville ingen av de fått legge så mye som en hånd på noen av mine hunder ...... EVER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig upresist og subjektivt. Så jeg spør igjen... hvorfor ønsker hunden å lyde deg?

Fordi den er glad i meg, setter pris på meg og øsnker å få glede av å glede noen som den er glad i og setter pris på, var det greit. ? Nå skal jeg sove.

Tro hva dere vil, jeg har laaange lister på folk som trenger hjelp, mange positive tilbake meldinger, og mange lykkelige hunder som er glad de fikk tilbake roen inni seg og kan nå gå ut og omgåes andre trygt og rolig i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilde Dyrehvisker - Healer' date='Feb 20 2007, 21:26 21' post='324959'

Dyrehvisking virker og ja da eg har mange fornøyde klienter og hunder som har fått et nytt liv.

Dokumentere mer .. dokumentere healing.. lykke til...

Jobben min er å hjelpe hunder med adferd, tanker og opplevelser som skaper konflikter i dagligliv og trening.

Jeg syns det er ganske sykt å innbille seg at man kan lese dyr eller andre menneskers tanker. Jeg syns man skal ta utgangspunktet i oberverbar adferd, og tanker er IKKE observerbar adferd med mindre du ser f.eks hunden er på vei til å stjele juleribba.

Fordi skal en ha en hund med fri tankegang, kan en ønske og be de om å gjøre noe, men det er til slutt de og kun de og deres samvittighet og læren på hva som er rett og galt og impulser der og da + instinkt som avgjør handlingen.

De fleste ønsker å høre, men noen ganger tar intinktet over. Det er da vi bruker lydigheten

Hunder har ikke samvittighet, og de kan ikke noe om læren om hva som er rett og galt. En hund gjør hva som lønner seg, og unngår det som ikke lønner seg.

Du har aldri vært borti en hund som har vært nødvendig å kue.. du ser nok ikke de vanskeligste hundene, for en god del hunder trenger å jekkes ned noen hakk, før de begynner å lære.

En bryter ned hunden for å så bygge den opp igjen.

En kan og skal ikke vinne alle kamper heller.

En normal og sunn hund vil ikke ha noe behov for å bite. En hund som biter for å bite er det noe galt med. Du løser ikke prøblemet ved å denge dyret i bakken. Du undertrykker det som ligger der, du løser IKKE problemet! Og korrigerer man skal man være NØYE på timing. Og iløped av et minutt har hunden glemt hvorfor den ligger i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt over en hund som ble trent til å "underkaste seg" ved å bli lagt i bakken så har jeg mer eller mindre konkludert med at det er noe av det mest ødleggende man kan gjøre med en hund. Heller elektrisk halsbånd enn den djevelskapen der.. det er ihvertfall presist og konsist. Jeg tror faktisk ikke noe på at du har så veldig mye erfaring med problemhunder skal jeg være ærlig.. i såfall så hadde du merket fruktene av slik behandling. Jeg var i utgansgpunktet skeptisk til hundetolker og nå er jeg blitt enda mer skeptisk. En person som liksom kan lese en hunds tanker bør vite hvilket stress noe sånt er for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er glad i meg, setter pris på meg og øsnker å få glede av å glede noen som den er glad i og setter pris på, var det greit. ? Nå skal jeg sove.

Tro hva dere vil, jeg har laaange lister på folk som trenger hjelp, mange positive tilbake meldinger, og mange lykkelige hunder som er glad de fikk tilbake roen inni seg og kan nå gå ut og omgåes andre trygt og rolig i naturen.

Ja vel det er greit..du vet ikke svaret på spørsmålet, men det er ok... Svaret ditt forutsetter at hunder tenker abstrakt og kan filosofere. Tror du de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho.

Den forrige tråden kunne jo til tider nesten ha snev av overbevisning, men hundehviskingen i denne tråden virker jo å være skremmende lite troverdig(men dog underholdende lesning). Jeg ville ikke latt mine hunder blir utsatt for slik behandling som blir beskrevet her.

Det er forresten stort sett de mest kunnskapsrike menneskene med mye erfaring som har svart i denne tråden, så å kalle dem 14-15 åringer er for meg ganske feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir sluppet med en gang den gir seg, det er sånn det skal være.. men eg holder aldri en hund lengre nede en et minutt.

Hvordan kan du vite at hunden skjønner hva den ble korrigert for etter 1 minutt? Og tenker du ikke på bivirkningene? Det er ingen hemmelighet at mange hunder som blir dengt i bakken i et minutt ofte glefser til på både forbipasserende mennesker og hunder etter å ha blitt slengt i bakken på den måten.

Nei, korrigerer man skal man ha rimelig god peil på hva man driver med. Og det syns jeg ikke man har når man holder en hund nede i 1 minutt.

Etter å ha tatt over en hund som ble trent til å "underkaste seg" ved å bli lagt i bakken så har jeg mer eller mindre konkludert med at det er noe av det mest ødleggende man kan gjøre med en hund. Heller elektrisk halsbånd enn den djevelskapen der.. det er ihvertfall presist og konsist. Jeg tror faktisk ikke noe på at du har så veldig mye erfaring med problemhunder skal jeg være ærlig.. i såfall så hadde du merket fruktene av slik behandling. Jeg var i utgansgpunktet skeptisk til hundetolker og nå er jeg blitt enda mer skeptisk. En person som liksom kan lese en hunds tanker bør vite hvilket stress noe sånt er for en hund.

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer om og om igjen Hilde, men du ser ikke at det de fleste her inne reagerer på er ikke at du påstår du kan snakke med hunder. De reagerer på at du holder hunden nede over lengre tid etter et bitt. Du forklarer med at instinktene tar over, men får du på ingen måte noen forvarsler om at denne hunden er i ferd med å "flippe"? Det er det som for meg er svært vanskelig å forstå...du provoserer den på en måte til å bite deg da?

Det som svekker din troverdighet er for meg alle selvmotsigelsene dine. Du kommer i en setning med påstander som

Aldri straff hunden, det er ikkje bra. Det skaper berre redsel og frykt i ein ond sirkel.

Mens to setninger lenger ned skriver du

Einaste gongen eg meiner at ein skal gje hunden straff er visst han biter, da tar eg hunden, og legg han rett i bakken, holder han der et minutt på ryggen og holder hodet ned i bakken.

Ser du ikke at det er selvmotsigelser, når du bruker ord som aldri?

Jeg har en mistanke om at mye av misforståelsene her ligger i det at du har litt vanskelig for å formulere deg...og det skal sies at denne diskusjonen har blitt mer og mer innviklet. Men du burde passe deg for å komme med selvmotsigende påstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er glad i meg, setter pris på meg og øsnker å få glede av å glede noen som den er glad i og setter pris på, var det greit. ? Nå skal jeg sove.

Tro hva dere vil, jeg har laaange lister på folk som trenger hjelp, mange positive tilbake meldinger, og mange lykkelige hunder som er glad de fikk tilbake roen inni seg og kan nå gå ut og omgåes andre trygt og rolig i naturen.

Jeg har ingen peiling på hundevisker/dyrevisker, men jeg så to programmer om dette temaet på Naturekanalen. Denne damen i England påsto også at hun kunne snakke med hundene. Disse programmene overbeviste meg slett ikke om at det var sant. Derimot var det en annen dame som trente hunder med adferdsproblemer som VIRKELIG imponerte meg.

Hun hadde noen råd jeg testet ut på mine hunder, og var i utgangspunktet overbevist om at dette ikke ville gå. Men det funket superb. Det aller fineste var at dette ble gjort uten å ta hardt i hunden.

Når det gjelder dette med å holde hunden i ETT minutt ned i bakken, var det noe som ble praktisert på stort sett alle lydighetskurs for en halv generasjon siden. Ikke bare skulle hunden bli holdt der, man skulle kikke dem dypt inn i øyene og virkelig "trykke" dem ned.

Slik treningsmåte har jeg personlig ingen tro på i det hele tatt. Dette er MIN mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er seint på kvelden.

Eg veit kva eg står for og kan.

Eg trur nok at det er nokon voksne her også, men mesteparten trur eg er 15 - 16 åringer som trur de veit så mykje om oppdragelse og adferd på hund.

... Noen små ting. Det er like mange måter å oppdra ein hund på som det er hunder.

Det viktigste er at hunden vokser opp i et trygt og stabilt miljø og får en oppdragelse som gjør hunden stabil, rolig og trygg.

Husk at 90% er genetikk og kun 10% er miljøet rundt.

Det er mange her inne som vet hva de står for og vet hva de kan....

Det er mange kloke voksne med lang "hundefartstid" på ulike nivå, men det er jammen mange av de unge som er svært kunnskapsrike og forstandige også.

Tror ikke du vil treffe på noen her som vil bestride at et stabilt og trygt miljø er med på å forme en stabil og trygg hund.

Kan du dokumentere dine tallpåstander. Jeg sier ikke at det nødvendigvis ikke er korrekt, men både her og i andre tråder kommer du med prosentutregninger jeg gjerne skulle ha dokumentert!

Noen ganger kan det være lurt å gå ut fra at andre også vet noe om det de snakker om. Du vil kanskje bli forbløffet over hvor mye innsikt og forstand de ulike har, hvis du bare gir deg selv anledning til å ta inn hva andre skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er ganske forundret over at jeg virkelig leser noe sånt som dette, dette er jo helt på viddene.... :shocked:

Hilde dyrehvisker, tankeleser etc... Du sier opptil flere ganger at du ikke legger ustabile, mentalt svake hunder i bakken, dvs at er det en trygg, stødig mentalt god hund som biter deg, legger du den i bakken og lar den ligge der i 1 minutt, for en liten samtale.

Det jeg da lurer på, er hva du har gjort i forkant for å få en trygg stødig hund til å bite deg... Og dette har du klart hele 10 ganger??? En trygg, stødig, mentalt god hund biter ikke, med mindre den føler seg veldig truet. Du som t.o.m kan lese tankene dens, burde vel ikke satt den i en situasjon der den følte seg så truet at den går i forsvar og biter... Hva "sier" du egentlig til det stakkars dyret, som er så himla provoserende at den angriper deg... ? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en underholdende tråd! Først må jeg bare si en ting: Hva har alder med dette temaet å gjøre? Hvor mange års trening du har med hund har ikke alltid så mye å si med hvor mye kunnskap du har. Etter min erfaring har det mer å si at du klarer å høre på andre enn dine egne erfaringer, og at du er villig til å fortsette å lære. Det er utrolig hvor mye du lærer av andre som oppfatter ting annerledes.

Menneskene har litt for god tro på seg selv til å straffe hunden. Med dette mener jeg at vi tror at vi vet det hunden tenker, og grunnen til at han/hun oppfører seg på den måten. Men hvor mye vet vi egentlig? Det blir jo stadig skrevet nye, mer eller mindre, "revolusjonerende" bøker om hundens kroppspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...