Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk straff


ellish

Recommended Posts

1. Hunder er mentale vesener.

2. De tenker og reagerer som oss.

3. Adferdstrening er slik eg meiner en skal oppdra hunder og andre dyr.

Eg har oppdratt mange hunder.

Selvfølgelig biter de fleste hunder av frykt..

For siste gang: Oppdra som du lyster.. men husk at eg ikkje er langt på viddene når eg påpeiker at hunden har et mentalt liv som er der vi må begynne skal vi oppdra den.

Eg legger ALDRI ned hunder som eg ikkje jobber med, og som eg kjenner og leser tanker og reaksjoner på.

Biter en fremmed hund meg så får reaksjonen vere opp til eier.

De siste 15 åra har jobben min vært å hjelpa andre hunder til et tryggere heilhetelig og bedre liv. Eg har klart mange hunder, og de fleste har fått det mykje bedre.

Det er nok ein fordel at eg ser det som ikkje andre ser, og høyrer det andre ikkje høyrer.

Oppklaring av noen missforståelser.

1. Alfarulling. Eg legger aldri noen andre hunder en mine egne ned i bakken + dei eg trener om de for det første tåler det, om det er hensiktsmessig og det vil føre fram og om dei lærer noko av det.

I løpet av mine 30 år har eg måtte lagt hunder i bakken ca 10 ganger, dette er skjelden, men da har det også vært svært så stygt, blodet spruta osv...

Denne metoden bygger eg på hundens egen adferd.. har du gjort uønska adferd blir du tukta av den over deg i rangstigen, altså lederen.

2. Oppdragelse. Eg oppdrar hunder gjennom tolmodighet, gjenntatte repitisjoner, korrigereringer underveis osv, men eg tvinger ikkje hunden til noko eg vil, samarbeidet skal vere frivillig, det er her tilitten kjem til syne.. ønske om å gjere det rette...

Sjelsliv. Hunder og alle dyr har et svært aktivt sjelsliv. De trenger å bli lyttet til, de har tanker og følelser og meninger. De handler mye på instinkt, men mykje er også veldig gjennomtenkt.

Eg har hatt hund i 30 år, også meiner du at eg ikkje kan noko om hundeadferd.

Snakk for deg selv vøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar

1. Hunder er mentale vesener.

2. De tenker og reagerer som oss.

3. Adferdstrening er slik eg meiner en skal oppdra hunder og andre dyr.

1.Jaaa, de har jo beviselig en hjerne..

2.Nei, dette er helt feil, Hunder er ikke mennesker i pels, og kan/skal heller ikke behandles som dette! Denne uttalelsen er utrolig grov, fordi den forventer urettferdig mye av hunden, tilbake til Disney`s verden, liksom.

Det burde være mer enn nok å se på hundens fysiognomi og hjernestørrelse, for å skjønne at denne påstanden er håpløs. Om ikke det er nok, se på hvordan ville hunder lever. Ligner det på menneskenes levemåte? Nei.

3. Du har gjennom innleggene dine bevist det motsatte!

Du kan kalle deg hva du vil, men hundetrener har du ingen forutsetning for å kalle deg, utifra inleggene her.

Jeg synes inderlig synd på de hundene som kommer innom deg for såkallt behandling.

Dette kan jeg si på bakgrunn av mitt liv som aktiv hundeeier i 33 år. Aktiv også på området etologi og hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalle deg hva du vil, men hundetrener har du ingen forutsetning for å kalle deg, utifra inleggene her.

Jeg synes inderlig synd på de hundene som kommer innom deg for såkallt behandling.

Hun kan da vel godt kalle seg for hundetrener. Hun trener på sin måte og har sitt syn på det. Og du har ingen forutsetning til å si at du syntes synd på hundene hun har med å gjøre. Hvorfor det?? Hvordan hun velger å behandle dyrene på er hennes sak. Det er jo ikke akkurat det at hun slår og banker hundene heller.

Ut ifra det hun forklarer, høres det ut som at hundene har det riktig så fint. Gjøre som de selv vil og koser seg og tar sine egen valg... Selv om ikke jeg tenker som henne, så ser jeg ikke noe galt i hennes syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hunder er mentale vesener.

2. De tenker og reagerer som oss.

3. Adferdstrening er slik eg meiner en skal oppdra hunder og andre dyr.

1.Jaaa, de har jo beviselig en hjerne..

2.Nei, dette er helt feil, Hunder er ikke mennesker i pels, og kan/skal heller ikke behandles som dette! Denne uttalelsen er utrolig grov, fordi den forventer urettferdig mye av hunden, tilbake til Disney`s verden, liksom.

Det burde være mer enn nok å se på hundens fysiognomi og hjernestørrelse, for å skjønne at denne påstanden er håpløs. Om ikke det er nok, se på hvordan ville hunder lever. Ligner det på menneskenes levemåte? Nei.

3. Du har gjennom innleggene dine bevist det motsatte!

Du kan kalle deg hva du vil, men hundetrener har du ingen forutsetning for å kalle deg, utifra inleggene her.

Jeg synes inderlig synd på de hundene som kommer innom deg for såkallt behandling.

Dette kan jeg si på bakgrunn av mitt liv som aktiv hundeeier i 33 år. Aktiv også på området etologi og hundetrening.

Kan du snakke med de ? Vet du hvordan de tenker ? Nei, du gjør ikke det. Du er ikke den eneste med et langvarig studium bak deg i dyrs adferd. Nei hunder er ikke mennesker i pels, det er hunder, men de kan samarbeide med andre individer som forstår dem, og de kan trenes deretter.

Det aller viktigste uten diskusjon må være å oppdra hunder til trygge og fungerende individer.

*Dobbelt post. Bruk redigerfunksjonen. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus tok mine poenger.

Bortsett fra at du først hevder at hunder er MORALSKE vesener (noe man fremdeles diskuterer om menneskene faktisk er...), og så går over til å hevde istedet at de er MENTALE vesener (hva er et "mentalt vesen"? Tenker du på mental being, så betyr det mer noe a la mental helse... men brukes IKKE i din sammenheng, så dette var rimelig uklart - jeg antar at du mener hunder kan tenke, men mener du fremdeles at hunder har en moral og vet hva som er riktig og galt, eller hva?).

Når det gjelder læring:

Det er en himmelvid forskjell på mennesker og dyr når du kommer over et visst punkt. Canis-grunnleggerne Morten og Cecilie nevner blant gode bøker man kan lese for å lære mer om hundetrening et kompendium beregnet på dem som jobber med psykisk utviklingshemmede - fordi ETT sted stopper det, der hunder ikke går videre, ikke evner til å gå videre, men der mennesker flest går videre.

Antall år:

Jeg har hatt hund lenger enn deg, men har lært mer på de siste ti årene da jeg var mer VILLIG til å lytte til folk som hadde noe å tilføre, enn å tro at jeg hadde alle svarene selv - og det selv om vi alltid har hatt velfungerende hunder i min familie.

Riktignok hevder jeg ikke at jeg har overnaturlige evner, og derfor er MER egnet til å ta i bruk harde fysiske metoder enn "resten av verden" er. Men jeg har også innsett, etter møter med nokså mange hundemennesker i et aktivt liv med hund, at verken tid man har hatt hund eller alder behøver å ha noe med hvor mye VITEN man tar til seg og tilegner seg.

Og jeg sier VITEN, og ikke SYNSING, som du bedriver - for du kjører altså på at healingevnene dine gjør at du vet bedre, og fordi du hevder at du "snakker" med dyrene, så kan de godt tåle en behandling hos deg, som dyktige atferdseksperter fraråder alle ANDRE å gjøre.

Dette blir bare i mine øyne lightvarianten av Bibelens ord om "den man elsker, tukter man" - at bare man gjør det i beste mening, og har troen, så kan man gripe inn med "tukt". Altså: Du, fordi du hevder å ha noen udokumenterbare evner, kan altså ta tildels hardt i - der andre ikke kan gjøre det? Fordi... hundene skjønner at du er noe helt annet og frelsende, enn resten av verden?

Beklager, den kjøper jeg ikke, og det du har skrevet i denne tråden gjør at jeg mister svært mye av troen på det du fremholder i den andre tråden. Jeg var tilbøyelig til å tenke "jaja, kanskje" der, men det du her har fremvist sparker effektivt beina under den smule tiltro, det må jeg si.

Men TRO er vel egentlig hele stikkordet - og ikke VITEN.

Dette begynner å minne mer om å være på Bibelleir og protestere vilt mot dem som gjerne vil tro.... enn det gjør om ansvarlig hundetrening. Og på det området ville du nok opplevd at for eksempel Norsk Atferdsgruppe for Selskapsdyr nok har NOE strengere krav enn Healingforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg også bare kunne snakke med hunden om hva den har gjort feil og fortelle den hva den skal gjøre i stedet :rolleyes: Det hadde spart meg for mange timer med intens trening.

Jeg er en av de gammeldagse bartefolka som tror at hunden jobber for å tilfredstille eier/fører, men det som "hundehviskeren" lirer ut av seg her kan jeg ikke støtte. Å legge hunden i bakken og holde den nede er så stygt å se på at jeg blir småkvalm. Hvis man skal bevege seg ut på den tynne isen hvor man bruker positiv straff så burde straffen være riktig timet og være rask og akkurat sterk nok til at atferden reduseres uten at hunden skal gå å være slukøret på trening. Som ei vis jente refererte til på et annet forum, fra bloggen til Morten Egtvedt (riktig stavet?) så er det ikke selve straffen som er 'farlig', men det at hunden hele tiden går og er redd for neste gang den skal straffes. Men samtidig, hvis man får det til så er det veldig effektivt og jeg føler selv at det er naturlig og riktig. (Med måte!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 30 år har eg lagt hunder i bakken 10 ganger ved alvorlige bite episoder. Hundene eg jobber med er ikke redde, de er lykkelige og fornøyde.

Nå er det no en gang sånn. EG er ikkje kristen, og dette er ingen bibel lære.

Men eg veit at hunder har ein rangordning.

Det virker som du trur at eg "slenger hunden i bakken, slår den og skremmer livet av den..

Vil du fortelle meg korleis kjærlig samarbeid med hundens tanker kan føre til mindre heldige oppdargelse metoder.

Eg oppdrar hunden på hundens premisser.

Trur du at det er uten grunn eg har oppdratt så mange hunder igjennom så mange år....

og alle er fornøyde.

Oppdragelse for meg er at hundene kan oppføre seg, komme, sitte og vente og at de ikkje er aggresive... noe meir en det synes eg ikkje er nødvendig.

Siste meining her: Hunder bør ikkje kues og straffes for å innlære noe. Trening skal være lystbetont.

En hund må få lov å være en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som historien endrer seg for hver gang det dukker opp noen som ikke vil stille seg bak henne..

Det er seint på kvelden.

Eg veit kva eg står for og kan.

Eg trur nok at det er nokon voksne her også, men mesteparten trur eg er 15 - 16 åringer som trur de veit så mykje om oppdragelse og adferd på hund.

... Noen små ting. Det er like mange måter å oppdra ein hund på som det er hunder.

Det viktigste er at hunden vokser opp i et trygt og stabilt miljø og får en oppdragelse som gjør hunden stabil, rolig og trygg.

Husk at 90% er genetikk og kun 10% er miljøet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er seint på kvelden.

Eg veit kva eg står for og kan.

Eg trur nok at det er nokon voksne her også, men mesteparten trur eg er 15 - 16 åringer som trur de veit så mykje om oppdragelse og adferd på hund.

De fleste som har svart i denne tråden er hvertfall over 20 ++ Bare for å ha sagt det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er seint på kvelden.

Eg veit kva eg står for og kan.

Eg trur nok at det er nokon voksne her også, men mesteparten trur eg er 15 - 16 åringer som trur de veit så mykje om oppdragelse og adferd på hund.

Vel... Det er en del godt voksne mennesker du ser i tråden her. F.eks Akela. Og en ungdom som virkelig kan trening ville jeg hatt mer tro på enn en som mener den kan lese tankene til hunden, og legge den i bakken for å ta en prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Det er en del godt voksne mennesker du ser i tråden her. F.eks Akela. Og en ungdom som virkelig kan trening ville jeg hatt mer tro på enn en som mener den kan lese tanker, osv. God underholdning er det nå da.

Tror du ikkje på dyrehviskere og healere du da ?

Eg har også lang erfaring i å trene og oppdra hunder.

Til dere alle.

Har aldri hatt ønske om vere ein bedreviter, men når du kan, som eg, å lese hunders tanker, skjønner du at mange av dei hundene som er oppdradd til ekstrem lydighet faktisk er ganske ulykkelige.

Eg har bare et ønske at det er mange flere som forstår at de må samarbeide med hunden for å oppnå noe, være dens venn og fortolige. Det er kun når en samarbeider om ønsker at en oppnår handlinger. Det være seg med godbiter, ros eller annet.

Målet er en lykkelig og trygg hund i mange år framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du fortelle meg korleis kjærlig samarbeid med hundens tanker kan føre til mindre heldige oppdargelse metoder.

Eg oppdrar hunden på hundens premisser.

Jeg tror du hadde stått deg langt bedre på å uttrykke deg på en helt annen måte enn det du gjør dersom du ønsker å framstå som en seriøs utøver av faget ditt. Å blande inn uttrykk som "kjærlig samarbeid" (det holder å si samarbeid - da blir det langt mindre menneskeliggjøring og disneyfisering) og "hundens tanker" gjør kommunikasjonen med "oss vanlige" helt feil og den havner på et helt annet nivå enn det "vi dødelige" har evne til å forholde oss til.

Hundetrening er ikke noe hokus pokus egentlig - det handler om å forsterke de adferder vi ønsker, og svekke de vi ikke ønsker. Hvordan man gjør dette kan jo være så ymse... Jeg har vel knappest hevet stemmen til min yngste hund i løpet av de 6,5 årene jeg har hatt henne - og hun er da en velfungerende og lydig hund som kan mye rart fordi JEG har lært henne det ved å benytte helt konvensjonelle treningsmetoder (med litt fantasi og individuell tilpasning... hehehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 30 år har eg lagt hunder i bakken 10 ganger ved alvorlige bite episoder. Hundene eg jobber med er ikke redde, de er lykkelige og fornøyde.

Nå er det no en gang sånn. EG er ikkje kristen, og dette er ingen bibel lære.

Men eg veit at hunder har ein rangordning.

Det virker som du trur at eg "slenger hunden i bakken, slår den og skremmer livet av den..

Vil du fortelle meg korleis kjærlig samarbeid med hundens tanker kan føre til mindre heldige oppdargelse metoder.

Eg oppdrar hunden på hundens premisser.

Trur du at det er uten grunn eg har oppdratt så mange hunder igjennom så mange år....

og alle er fornøyde.

Oppdragelse for meg er at hundene kan oppføre seg, komme, sitte og vente og at de ikkje er aggresive... noe meir en det synes eg ikkje er nødvendig.

Siste meining her: Hunder bør ikkje kues og straffes for å innlære noe. Trening skal være lystbetont.

En hund må få lov å være en hund.

Nå må jeg innrømme at jeg etter å ha lest denne tråden, ikke er helt sikker på hva du mener. Jeg tror rett og slett at jeg ikke forstår hva du skriver. Lenger opp her skriver du blandt annet at du går inn i hundens hjerne... Det er langt utenfor min fatteevne, å forstå hvordan det skulle foregå uten kirurgi.. Men du er ganske klar på at du oppdrar hunden på hundens premisser.

Altså, det er du selv som sier at ved biting legger du hunden i bakken i ett minutt. At du senere modererer dette til nesten aldri å ha forekommet, er jo kanskje riktig. Det vet jo du best selv. Men da jeg leste at dette ble benyttet som en slags fast metode ved forekomst av en (eller flere liknende?) atferder, fikk jeg vår ganske nære fortid i et flashback tilbake.

Da vi overtok prinsessa for halvannet år siden, var hun som noen her vet aldeles og fullstendig gal. Hun var 7,5 måneder og hele kroppen var anspent, øynene svarte (og fortvilte?), hun angrep oss absolutt hele tiden (særlig ti-åringen) og for ingenting og tilta bare hun så en ball, bamse eller annet som kunne jaktes på eller "drepes". Hun gjorde fra seg inne, ikke små uhell, men rimelig regelmessig. Det var altså et vrak av en hund vi fikk i hus. Hun hadde i løpet av de siste ukene i sitt forrige hjem vært på såkalt utredning i noen dager hos en såkalt atferdsspesialist. Der var hun "blitt lagt i bakken og holdt nede i ett minutt" som behandling når hun angrep! Jeg prøvde denne metoden èn gang og hun ble mer forrvirra og fortvila enn noen gang og fløy rett på meg igjen i det jeg slapp taket! Man kan jo da si at jeg ikke holdt lenge nok, eller var bestemt nok. Jeg valgte å gå helt andre veien og bestemte meg der og da for at det å fysisk "kue" en fortvila hund (du har selv sagt oppi her at hunder som biter er usikre), er fullstendig bortkastet og malplassert.

Selvom jeg har hatt hund siden 1982 (og da var jeg voksen), er dette første hunden jeg har som ikke i utgangspunktet var et normaltfungerende individ, så jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise i så måte. Men jeg regner med at siden du kaller deg hundetrener, eller hva det var, så får du også hunder med spesielle behov under dine vinger. For meg høres det svært betenkelig ut at en såkalt ekspert i det hele tatt vurderer å bruke den slags "nedleggingsprosedyrer". Hvordan i all verden kan du vite om hunden tåler det, før du har prøvd? Hva er egentlig å tåle?

Du sier jo at du kan snakke med hunden. Hadde du spurt hunden min om hun syntes det var greit å bli lagt i bakken, tror jeg ganske sikkert at jeg vet svaret. Tviler sterkt på om noen andre hunder jeg vet om, ville sagt værsågod, bare legg meg ned, du..... Jo, kanskje Otto, han finner seg i alt det rare vi menneskene gjør, men det er bare fordi han er verdens tryggeste hund. Så da er det kanskje ikke noe poeng å bryte han ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns det høres litt brutalt ut å legge en hund i bakken om den biter, hva vil du få ut av det?

Etter hva du skriver så syns jeg det strider litt mot resten av det du sier, og hvorfor gjøre det på værst mulig måte?

En hund biter (som de fleste har sagt) av frykt, og tror du da det vil bli bedre? Og du sier at du kun gjør dette på mentalt stabile hunder, men hva med de som ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg etter å ha lest denne tråden, ikke er helt sikker på hva du mener. Jeg tror rett og slett at jeg ikke forstår hva du skriver. Lenger opp her skriver du blandt annet at du går inn i hundens hjerne... Det er langt utenfor min fatteevne, å forstå hvordan det skulle foregå uten kirurgi.. Men du er ganske klar på at du oppdrar hunden på hundens premisser.

Altså, det er du selv som sier at ved biting legger du hunden i bakken i ett minutt. At du senere modererer dette til nesten aldri å ha forekommet, er jo kanskje riktig. Det vet jo du best selv. Men da jeg leste at dette ble benyttet som en slags fast metode ved forekomst av en (eller flere liknende?) atferder, fikk jeg vår ganske nære fortid i et flashback tilbake.

Da vi overtok prinsessa for halvannet år siden, var hun som noen her vet aldeles og fullstendig gal. Hun var 7,5 måneder og hele kroppen var anspent, øynene svarte (og fortvilte?), hun angrep oss absolutt hele tiden (særlig ti-åringen) og for ingenting og tilta bare hun så en ball, bamse eller annet som kunne jaktes på eller "drepes". Hun gjorde fra seg inne, ikke små uhell, men rimelig regelmessig. Det var altså et vrak av en hund vi fikk i hus. Hun hadde i løpet av de siste ukene i sitt forrige hjem vært på såkalt utredning i noen dager hos en såkalt atferdsspesialist. Der var hun "blitt lagt i bakken og holdt nede i ett minutt" som behandling når hun angrep! Jeg prøvde denne metoden èn gang og hun ble mer forrvirra og fortvila enn noen gang og fløy rett på meg igjen i det jeg slapp taket! Man kan jo da si at jeg ikke holdt lenge nok, eller var bestemt nok. Jeg valgte å gå helt andre veien og bestemte meg der og da for at det å fysisk "kue" en fortvila hund (du har selv sagt oppi her at hunder som biter er usikre), er fullstendig bortkastet og malplassert.

Selvom jeg har hatt hund siden 1982 (og da var jeg voksen), er dette første hunden jeg har som ikke i utgangspunktet var et normaltfungerende individ, så jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise i så måte. Men jeg regner med at siden du kaller deg hundetrener, eller hva det var, så får du også hunder med spesielle behov under dine vinger. For meg høres det svært betenkelig ut at en såkalt ekspert i det hele tatt vurderer å bruke den slags "nedleggingsprosedyrer". Hvordan i all verden kan du vite om hunden tåler det, før du har prøvd? Hva er egentlig å tåle?

Du sier jo at du kan snakke med hunden. Hadde du spurt hunden min om hun syntes det var greit å bli lagt i bakken, tror jeg ganske sikkert at jeg vet svaret. Tviler sterkt på om noen andre hunder jeg vet om, ville sagt værsågod, bare legg meg ned, du..... Jo, kanskje Otto, han finner seg i alt det rare vi menneskene gjør, men det er bare fordi han er verdens tryggeste hund. Så da er det kanskje ikke noe poeng å bryte han ned...

I dette tilfellet var det helt feil å kue og straffe hunden, denne hunden burde vært varsomt og kjærlig behandlet og brukt tid til å opprette trygghet og samarbeid.

Men syns det høres litt brutalt ut å legge en hund i bakken om den biter, hva vil du få ut av det?

Etter hva du skriver så syns jeg det strider litt mot resten av det du sier, og hvorfor gjøre det på værst mulig måte?

En hund biter (som de fleste har sagt) av frykt, og tror du da det vil bli bedre? Og du sier at du kun gjør dette på mentalt stabile hunder, men hva med de som ikke er det?

Mentalt ustabile hunder legger man aldri i bakken, de når vi inntil på forskjellige måter med å være tolmodig, snakke sammen og etter hvert nå inn til problemet.

Biter en - får det konsekvens... etter på snakker vi om det.

Hunder som får blackout og blir fokusert må en ta på en annen måte også.. der må en nå r o l i g frem

*Dobbelpost, endret av Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikkje på dyrehviskere og healere du da ?

Eg har også lang erfaring i å trene og oppdra hunder.

Jeg har tror på alternativ behandling som f.eks akupunktur. Som har DOKUMENTERTE bevis på at det faktisk fungerer.

Jeg tror du burde holde deg langt unna trening av hund. Du burde sette deg ned å lese litt lærings-psykologi, og generellt om hundens mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet var det helt feil å kue og straffe hunden, denne hunden burde vært varsomt og kjærlig behandlet og brukt tid til å opprette trygghet og samarbeid.

Helt ærlig så klarer jeg ikke å se noen tilfeller hvor det er nødvendig å kue hunden. Har vært borti både aggresive, domenante, redde og driftsterke hunder og kan enda ikke se poenge i å legge den i bakken å holde den fast. Skal mann korrigere så skal det gjøres kjappt og ferdig med det. Å holde på lengre enn det blir bare en krangel.... en krangel du faktisk ikke kan vinne med alle hunder og kan gjøre ting mye værre.

Ps: hvor mange år noen har trent/hatt hund sier faktisk ingenting om kunnskapen til den personen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor en som kan prate med hunder trenger legge dem i bakken jeg da. Kan man ikke bare si til dem: Ikke bit, gjør sånn og slik ...?

Fordi skal en ha en hund med fri tankegang, kan en ønske og be de om å gjøre noe, men det er til slutt de og kun de og deres samvittighet og læren på hva som er rett og galt og impulser der og da + instinkt som avgjør handlingen.

De fleste ønsker å høre, men noen ganger tar intinktet over. Det er da vi bruker lydigheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi- hundevisker... Jeg syntest det er fryktelig vanskelig å skjønne deg.. Hva er du vil frem til egentlig? Legger du hunder i bakken som biter??

Ettersom jeg har skjønt så kan du forstå hva hunden "sier" og vil, men den kan da umulig forstå hva du sier?

En hund kan da ikke leve på luft å kjærlighet, den må jo ha noen regler å forholde seg til eller?

Føler du forandrer mening hele tiden jeg... Ene øyeblikket så skal man legge hunden i bakken i 1 min. og så skal hunden leve på luft å kjærlighet?? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentalt ustabile hunder legger man aldri i bakken, de når vi inntil på forskjellige måter med å være tolmodig, snakke sammen og etter hvert nå inn til problemet.

Biter en - får det konsekvens... etter på snakker vi om det.

Hunder som får blackout og blir fokusert må en ta på en annen måte også.. der må en nå r o l i g frem

Hva snakker dere om da? Hvorfor den biter? At det er galt å bite? Hvorfor kan du ikke, når du treffer hunden si til den at den ikke må bite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...