Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk straff


ellish

Recommended Posts

  • Svar 209
  • Created
  • Siste svar
Leser og hører så mye forskjellig om fysisk straff. I noen bøker skal man "ta" i hunden, i andre er dette helt forkastlig. hva mener dere om fysisk straff av hunden? bruker dere det og hvorfor/hvorfor ikke? :D

Jeg har bare et ord som beskriver hva jeg mener om det: FORKASTELIG

Da jeg begynte som lydighetsinstruktør for mange år siden, var dette med å ta i hunden helt vanlig. Noen instruktører brukte til og med dressurlenke for å få kuet hunden! Man opplevde at dette resulterte i mange aggressive og redde hunder. Glemmer aldri da jeg selv var vitne til at en hund angrep sin eier med å bite henne skikkelig i armen. Vil tro at hun den dag i dag har arr etter dette. Denne hunden ble påtvunget en dressurlenke for å få kuet den!

Jeg bruker aldri fysisk straff hverken på mine hunder, eller anbefaler noen av elevene mine til å praktisere dette med deres hunder.

Om noen fysisk straffer sin hund på mine kurs, får de først en advarsel. Gjentas det blir de rett og slett ekskludert fra kurset uten å få pengene igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke fysisk straff nødvendigvis er negativt. MEN, og det er et stort men her, det skal brukes i rett sammenheng. ]Å løfte en hund etter nakken og kaste den ned igjen, bite den i øret til den blør eller bruk av pigghalsbånd er ting som blir å dra det for langt.

Men fysisk straff i form av et fast, men ikke smertefullt tak over nakken/ hode om hunden ikke hører etter 10. gangen ser jeg ikke noe i veien med. Men man skal aldri slå, psike eller på slik måte ta hunden.

Personlig er jeg imot å aldri ta i hunden, hovedgrunnen til dette er at jeg har sett og opplevd en hundeflokk. Ros og kos sitter ikke løst der. Men advarsler, overseeing og evt klar beskjed (bitt uten å skade) var hyppig brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å bruke fysisk straff på hunden min..

Men hvis jeg en dag skulle finne ham på middagsbordet, så vil jeg nok løfte ham ned derfra...men ikke mer. Jeg vil heller at hunden min skal være lydig fordi han forventer å få noe godt, enn å være lydig for å unngå straff..

Men dette er det helt sikkert delte meninger om :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk straff utført rett kan noenganger være mest hensiktsmessig... Jeg bruker det ikke lenger, men har brukt det på tidligere hunder med godt resultat. Uten at noen av de har blitt nervøse eller aggresive av den grunn. Etter å ha hatt 3 hunder på rappen som ikke tålte negative tilbkemeldinger måtte jeg lære meg andre måter å trene på og nå er jeg ikke lengre selvsikker og kontant nok til å bruke straff effektivt. Desverre er det veldig mange (de aller fleste) som ikke bruker fysisk straff riktig og det er veldig mange som ikke er klar over alle faremomentene ved bruk av fysisk straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i det der. Veldig mange hundeeiere jeg har vært i kontakt med er av den oppfatning at man skal "Sette bikkja på plass" uten at de egentlig forstår hva det betyr...de tror at respekt er det samme som å "være redd for", og i deres tilfelle stemmer det nok også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært et elendig kurs du var instruktør for og enelendig skole du gikk, scarlet, dersom de brukte strupelenke for å kue hunden.

På de kurs jeg holdt da jeg var nyutdannet hundeinstruktør ble strupelenken brukt, og den ble brukt rett - vi lærte våre elever å bruke den. Ingen av hundene var kuet, ingen av hundene ble agressive.

Å si at en hund som man fysisk tar i blir agressiv og kuet, det er rimelig firkantent og viser at man ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Først, hva betegner dere som fysisk straff? Er det å dytte hunden ned fra bordet? Ta den lett men fast og bestemt i nakkeskinnet? Å røkke den til deg etter nakkeskinnet og slengde den bortover gulvet? Å gi den en liten fik/lett slag akkurat i gjerningsøyeblikket? Å dælje til bikkja og slå? Å kaste nøkkelkniper på den? Osv osv sånn kunne jeg fortsatt. Og er det forskjell på innlæring av nye øvelser og når hunden "skal kunne" øvelsen? Er det forskjell på lydighetstrening type LP og å lære hunden at den ikke får gå på bordet og jage katter?

Først kommer det ann på hva man betegner som fysisk straff og så kommer det ann på om man kan å bruke det riktig. Fysisk staff kan være veldig effektivt vis man bruker det rett og på rett hund og gir da hverken nervøse eller kua hunder. Men når man bruker fysisk straff feil har man mye større fallhøyde enn om man belønner feil med godbit eller lek.

riktig bruk av fysisk straff til riktig hund mener jeg er greit og kan være veldig effektivt.

Men når det gjelder innlæring av forskjellige øvelser, lydighetstrening osv. mener jeg man i de aller, aller fleste tilfellene vil oppnå et bedre resultat ved å belønne det man ønsker isteden. Man kan få en hund som går fin fri ved fot ved bruk av straff under innlæringen også. Hunder er såpass enkle at de alltid gjør det de tror lønner seg for dem enten det er for å unngå ubehag eller oppnå et gode, men hunder som jobber for å oppnå et gode utfører øvelsene på andre primisser enn en hund som jobber for å unngå et ubehag. Hunder som jobber for å oppnå et gode utfører ofte øvelsene med større intensitet og glede, også er det jo mye artigere å trene lydighet når hunden er glad enn når du må drive å kjefte og staffe hele tiden. Hele treninga blir mye artigere for både deg og hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært et elendig kurs du var instruktør for og enelendig skole du gikk, scarlet, dersom de brukte strupelenke for å kue hunden.

På de kurs jeg holdt da jeg var nyutdannet hundeinstruktør ble strupelenken brukt, og den ble brukt rett - vi lærte våre elever å bruke den. Ingen av hundene var kuet, ingen av hundene ble agressive.

Å si at en hund som man fysisk tar i blir agressiv og kuet, det er rimelig firkantent og viser at man ikke har peiling.

Jeg har ALDRI brukt hverken dressulenke (piggbånd) eller fysisk straff på mine kurs! Les hva jeg skriver da :D "Noen instruktører brukte til og med dressurlenke for å få kuet hunden" Dette var som jeg sier mange år siden. Det var i 1985 :D Da ble det på et kurs brukt dressurlenke altså piggbånd. Som faktisk noen pr dagens dato får tak i og bruker "grøss og gru"

Når det gjelder min utdannelse, burde du gjerne sjekke opp hvilken jeg har, før du uttaler deg. Du kjenner meg jo ikke :D Dessuten gjorde jeg regning med at folk flest vet forskjellen på en dressurlenke og strupelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra innlegg Tijon! viktig poeng at man må finne ut hva man betegner som fysisk straff.

Og jeg synes man skal skille mellom straff og negativ forsterkning i treningsøyemed. Straff kommer når hunden gjør noe som krysser de fastsatte grenser. Negativ forsterkning er når hunden får "straff" ved feil utført øvelse. Jeg er for å si nei om hunden kan øvelsen og prøver seg på noe anet, men ikke for å straffe. Vi skal ha hundene våre til å gjøre masse unaturlige ting og dermed kan vi ikke straffe dem for det:)

Men en hund som hopper på bordet, tygger på sko eller raponerer sofaen synes jeg godt kan få litt fysisk straff, da dette (iallefall i mitt hus) er klare brudd på rammene. Men da er jeg nødt til å ta bikkja i det den holder på å gjøre noe, først advare og så evt straffe fysisk. Man skal ikke gå rett på og hive hunden avsted.. det gir feilvirkning tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen instruktører brukte til og med dressurlenke for å få kuet hunden" Dette var som jeg sier mange år siden. Det var i 1985 :D Da ble det på et kurs brukt dressurlenke altså piggbånd. [...]Dessuten gjorde jeg regning med at folk flest vet forskjellen på en dressurlenke og strupelenke.

Her må du nok sjekke opp litt Scarlet. Dressurhalsbånd er en samlebetegnelse for pigghalsbånd, dressur/strupelenke og evt strømbånd. Pigghalsbånd heter pigghalsbånd, evt korallhalsbånd. Strupelenke og dressurlenke er det samme, småleddet kjetting som raskt strammer og slipper igjen. Brukt riktig er disse gode dressurverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nok sjekke opp litt Scarlet. Dressurhalsbånd er en samlebetegnelse for pigghalsbånd, dressur/strupelenke og evt strømbånd. Pigghalsbånd heter pigghalsbånd, evt korallhalsbånd. Strupelenke og dressurlenke er det samme, småleddet kjetting som raskt strammer og slipper igjen. Brukt riktig er disse gode dressurverktøy.

Ok da :D , men den gang var det forskjell på dette. Dressurlenke var pigghalsbånd og strupelenke var småleddet kjetting. :D Det har nok litt med min alder å gjøre. Men her på disse kanter får man bare tak i de "gamle" piggbåndene om man direkte spør etter dem. Etter min mening burde de være bannlyst, men det er MIN mening :D

Takk for opplysningen Vipsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her på disse kanter får man bare tak i de "gamle" piggbåndene om man direkte spør etter dem. Etter min mening burde de være bannlyst, men det er MIN mening :D

De selges vel 'overalt' men skal ikke brukes annet enn under aktiv dressur (samme som for bruk av strømbånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selges vel 'overalt' men skal ikke brukes annet enn under aktiv dressur (samme som for bruk av strømbånd).

Det kan godt være, men det er ikke å se "offentlig" i dyrebutikker jeg har vært i her i området :D . Heldigvis. Strømhalsbånd derimot, har jeg sett.

Vet om en butikk her som selger det, men hun som driver denne har båndet liggende under disken i en skuff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke fysisk straff under trening, men jeg gir beskjed hvis de gjør noe jeg ikke liker. Jeg hadde feks et problem med at Tassa sprang etter katten når jeg slapp henne ut. Da var det på med strupehalsbånd og langline. Jeg slapp henne ut, hun tok ut etter katten, jeg tok langlinen sa "NEI" og ga henne 3 små rykk i langlinen(for å få hennes oppmerksomhet) for å så rope henne inn med lys/positiv stemme. Skal man bruke strupe lenke må man ta hunden rettferdig. Mine hunder går kun med halvstrup. Det er ingen som får gå tur med hundene mine i strupe lenke. For å bruke det, må man lære hvordan man skal gjøre det. Hunden skal ikke gå å dra når den har strup, det lærer den ingenting av. Sett heller på hunden sele og felexibånd hvis det skal få lov å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at fysisk straff er forkastelig. Så utrolig mange andre måter å trene hund på, som fungerer MINST like bra. Men, jeg godtar at noen trener sånn (så lenge det ikke går for langt over streken, da).

Vil ha en trygg hund som liker å jobbe, ikke en utrygg hund som jobber for å ikke bli straffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at fysisk straff er forkastelig. Så utrolig mange andre måter å trene hund på, som fungerer MINST like bra. Men, jeg godtar at noen trener sånn (så lenge det ikke går for langt over streken, da).

Vil ha en trygg hund som liker å jobbe, ikke en utrygg hund som jobber for å ikke bli straffet.

Vet ikke om det er meg du sikter til :D Men jeg svarer for det :D Mine hunder jobber ikke for å ikke bli staffet. De jobber fordi det er gøy :D Som sagt så straffer jeg ikke på treningene. Så på en lp konkurranse for noen år siden at det var tydlig at hunden jobbe for å ikke bli straffet. Det var ikke noe pent syn <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er meg du sikter til :D Men jeg svarer for det :D Mine hunder jobber ikke for å ikke bli staffet. De jobber fordi det er gøy :D Som sagt så straffer jeg ikke på treningene. Så på en lp konkurranse for noen år siden at det var tydlig at hunden jobbe for å ikke bli straffet. Det var ikke noe pent syn <_<

Nei, nei siktet ikke til noen som helst jeg altså :P Høres ikke ut som du trener hundene dine ekstremt slemt liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er fysisk straff annerledes enn korreksjon. Hvis jeg tar hunden for noe ulovlig, er det et hardt tak i nakkeskinnet eller klyp i øret. Korreksjon kan jeg bruke under trening, feks et napp i kobbelet hvis hunden er helt på jordet. Da først ved å prøve med "kremtkremt", men hvis hunden fortsetter å dra etter en lukt feks. blir det da et NEI, og et nykk. Dette er veldig jærveruds trening ,og det er slik jeg trener.

Min hund tåler korreksjon og straff, og det er effektivt. jeg hadde kanskje ikke gjort det akkurat likt hvis jeg hadde hatt en annen type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre her har nevnt så er fysisk straff så mangt, folk har forskjellige oppfatninger om hva som er fysisk og hva som er straff. Nykk i båndet for å lære hunden å gå pent i bånd er for min del ikke fysisk straff, men mild korrigering som gir ønsket resultat. Jeg ser ikke på folk som dyremishandlere om de tar hunden i øret og sier "nei!" når hunden hopper på folk eller ødelegger noe. Men når man trener så synes jeg man skal gjøre det så lysbetont som mulig for at hunden skal ha det gøy i læringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man det riktig og ser grundig an om hunden er typen som tåler det (en utfordring i seg selv), ser jeg ikke noe stort "moralsk" problem med bruk av (mild) straff i trening.

Grunnen til at jeg ikke bruker det, er fordi jeg vil ha en hund som gjør mer enn å daffe gjennom øvelser - jeg vil ha en hund som utfører øvelser med gnist og entusiasme.

Her er det jo rase- og individforskjeller - noen raser og individer har tendens til å reagere på korreksjon med økt intensitet, mens andre (som min) reagerer med å gi blaffen og heller finne på noe annet. Her i gården er treningen pent nødt til å være en fest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke fysisk straff, hverken i trening eller i hverdagen. Først og fremst fordi jeg er elendig til å utføre det, jeg nøler, og timingen blir derfor helt feil, noe som kan få fatale følger.

Jeg har ingen ting i mot at andre bruker fysisk straff (innenfor visse rammer selvfølgelig) hvis det blir utført riktig. Men dessverre, som Loke også påpeker, er det sjelden man ser noen som er "gode" på dette.

Jeg mener at det krever mye mer av hundeføreren å bruke korreksjon og straff i trening, enn det er å bruke fravær av belønning som straff. Og at konsekvensene ved dårlig timing fort kan få mye større følger...

Er man god til å utføre straffen, ser man kjapt resultater, men det er bare trist og så hundeførerere som korrigerer og korrigerer samme adferd gang etter gang. Da funker det IKKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...