Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobermann


Calina
 Share

Recommended Posts

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På tide med en bildespam, da....! Så kanskje valpetråden 2014 får en rekrutt? En dobermann kan være med overalt,og jobber gjerne for maten! Og hjemme så er de rolig som få. Man merker ikke at de er

5 mndr uten et eneste dobermann innlegg? Hvor er alle sammen ? Jeg liver opp denne tråden jeg da. Med et bilde jeg har fått av en brun liten jente ">http:// Litt mørkt, men det klarte jeg

Og ja, jeg har fremdeles mine to hjerter! De er nå 6 1/2 år gamle,og full i sprell. ">http://

Posted Images

  • 1 year later...

Denne tråden trengs å oppdateres! Synd det er så få som har dobbis her på forumet! Har jo lyst å skravle litt om dobbiser :icon_confused:

Chanti har enda ikke blitt lagt ut her, så det er på tide! :aww: Hun er snart 4 år. Så snill og god pie, tålmodig og kjælen. Lett å like av folk! Men hun kan være veldig utspekulert og slu :aww: Det er interessant å oppleve forskjellene på henne og Hera. De er veldig forskjellige hunder, samtidig har de mange likehetstrekk.

nov4.jpg

aug8.jpg

P1070379.jpg

DSCF2456.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange flotte "Dobermenner" :whistle:

Mange elegante og kraftfulle hunder..

Jeg skal være med å hente en Dobermannvalp fra Danmark i midten av Januar.

SÅ jeg snoker litt rundt på nettet for å se på rasen som jeg kjenner svært lite til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange flotte "Dobermenner" :icon_confused:

Mange elegante og kraftfulle hunder..

Jeg skal være med å hente en Dobermannvalp fra Danmark i midten av Januar.

SÅ jeg snoker litt rundt på nettet for å se på rasen som jeg kjenner svært lite til.

Så morro! Hvor i DK skal du være med å hente valpis ? Sier som Elise - det hadde vært kjekt med litt flere dobbiser her på Sonen. :whistle:

Og når jeg for en gangs skyld er logget på,så må det jo et lite bildespam til..hihihih :blink:

Fortsatt god jul til alle !!

veronicasbilleder284-1.jpg

veronicasbilleder299.jpg

veronicasbilleder313.jpg

veronicasbilleder273.jpg

veronicasbilleder305.jpg

veronicasbilleder307.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Calina! :icon_confused: De er nå bra fine de dobberne dine! :blink:

Her er hjemmesiden til den danske oppdretteren de skal få valp fra: LINK

Har selv ikke hørt om dem før, men siden var bra :)

Takk,takk! Selv syns jeg jo de er verdens søteste.. :whistle::)

Lykke til med henting av valp! Jeg regner med vedkommende har hatt dobermann/hund før. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte bilder Calina og Djervekvinnen... Nydelig.

Venninna mi har hatt hund før ja. Sist Rottweilere. Hun har sågar hatt valpekull.. Så hun vet hva hun går til.

Jeg har iallefall respekt for Dobbiser.. Kjent ett par gjennom hundekurs..

Skal jeg si noe jeg har sett som en utfordring så er det at de modnes sent (er sprelske og viltre :aww:

Kennelen heter "Go on for ever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Valpen er hentet.og på plass i sitt nye hjem.

Lille Favelina var aldeles nydelig. Dessverre har jeg ingen bra bilder, bare noe på mobil.

Favelina med eier bor 3-4 timers kjøring fra meg. Jeg synes igrunnen det er litt trist for

jeg ble så betatt av henne og rasen at jeg gjerne skulle fulgt henne fram over.

Valpene var vokst opp i ett flott hjem med mye kjærlighet. De var veldig kjærlige og glad i menneskelig kontakt.

Veninnen min sier stadig at Favelina er så kosete

De har også fulgt opp og forsterket byttedriften godt. Småttingene elsket å leke/holde fast i filler :whistle:

Jeg fikk også en favoritt.. Falco. Han er fortsatt ledig :)

Han minnet meg veldig om min egen Danny.

Den største og førstefødte.. Når alle valpene sammlet seg.. trakk han seg ofte litt bak de andre for å få

oversikt. Satt der og studerte alt og alle.. før han "handlet".

Her er en direktelink inn på hjemmesiden til filmsnutt om Falco. (start/play er nede til venstre på FALCOs "ramme"

FALCO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst.. Dobermannvalper er det skjønneste jeg har opplevd. SUKK.

Og så luktet de så godt i tillegg.

Artig, gøyal uredd og tøff rase Dobermann.

Kunne sikkert også blit super i agility

Kan jo legge til at de er elegante i tillegg.

Men en stakkars Doberman hadde nok frøset ihjel sammen med mine samiser på våre turer.

Igrunnen hadde det vært litt kos også med en hund som var litt frosenpinn..og som hadde elsket å

ligge under teppe sammen med meg.

Ja djervekvinne..virkelig leit å ikke få fulgt opp valpen. Føler meg nesten som ei tante for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dobermann er født med hengeører og hale, men noen folk velger å skjære av ørene,sy og så bandasjere de opp slik at brusken stivnes etter noen mnd og ørene vil da stå oppreist. Halene blir kuttet av når de er små valper. Dette er KUN for utseendet, fordi eierne syns det er tøffest/finest. Det er ikke lov i norge og kupere (som det heter), og mange land har også forbud. Men i USA feks. er det lov, og der er det standard å ha kuperte ører og hale på dobermann.

Jeg er selv helt imot det, og det er mange som misliker denne praksisen. Det er lov å importere inn kuperte hunder til Norge, fra land som har lov til å gjøre det. Men de får ikke delta på utstillinger og konkurranser. Samt de koster flesk (20-25000 og opp)

¨

Her har jeg skrevet litt om det i bloggen:

kupering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann er født med hengeører og hale, men noen folk velger å skjære av ørene,sy og så bandasjere de opp slik at brusken stivnes etter noen mnd og ørene vil da stå oppreist. Halene blir kuttet av når de er små valper. Dette er KUN for utseendet, fordi eierne syns det er tøffest/finest. Det er ikke lov i norge og kupere (som det heter), og mange land har også forbud. Men i USA feks. er det lov, og der er det standard å ha kuperte ører og hale på dobermann.

Jeg er selv helt imot det, og det er mange som misliker denne praksisen. Det er lov å importere inn kuperte hunder til Norge, fra land som har lov til å gjøre det. Men de får ikke delta på utstillinger og konkurranser. Samt de koster flesk (20-25000 og opp)

Jeg må si jeg selv foretrekker de med hengeører og lang hale :( Slemt å påføre de smerte bare for utseendets skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Siden dere savner litt flere dober på sonen var det jo bra jeg dukket opp da :P

Alpha Nordic's GolleGumpe er født 08.05.2010 og er min første Dobermann, han er alt jeg hadde drømt og håpet på, så dober nr 2 er under planlegging :D

1) Her er han nesten 4 mnd'r

2) Dette er tatt i dag, på frihetens ferie i Sverige på stugan

3) Slik overlevde vi vinteren, og var på tur ned til -34

(jeg vet ikke hvordan dere skriver kommentar sammen med bildene)

post-9039-0-60726300-1308587952_thumb.jp

post-9039-0-56438900-1308588219_thumb.jp

post-9039-0-20689200-1308588530_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fiN! :D

Måtte le litt av det siste bildet. Minner meg litt om en afganer med den hetten hihi. Men kjekt å ikke fryse om vinteren da! :ahappy:

Takk :)

Hehe, bruk av "lue" lærte jeg av ei med en eller annen mynde :D og jeg så straks forskjell på hodeføringen han ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldig? ikke i det hele tatt :innocent::ahappy:

Hvor stor er han?

Nei ikke i heletatt sant :whistle:

Jeg synes han er/virker liten men han er ca.69 cm og veier 40-41 når han er i det holdet han er nå.

*Jeg får aldri til å ta skikkelig utstillingsbilde*

Her er Chantimora

Oii for noen muskler! man ser jo konturen til og med i de lange magemusklene, og hun har jo skinkemuskler til en hest :cheer:

Til forskjell, min forrige tispe Hera. To helt forskjellige typer hund i bygning.

Hun er sånn type jeg ønsker min fremtidige tispe blir :wub:

Trøtt i bil ja, han her kommer i bilen og sover til vi er framme, om det er 2 eller 10 timer senere, han rett og slett elsker å ligge i bilen :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke i heletatt sant :whistle:

Jeg synes han er/virker liten men han er ca.69 cm og veier 40-41 når han er i det holdet han er nå.

Det høres bra ut! Mange dobber hanner er så store og tunge, og det er ikke alltid like gunstig. Størrelsen og vekta høres veldig fin ut

Oii for noen muskler! man ser jo konturen til og med i de lange magemusklene, og hun har jo skinkemuskler til en hest :cheer:

Hehe ja hun er en kraftplugg! :ahappy: Når jeg kom hjem med henne var moren min sikker på at jeg hadde blitt lurt og fått med meg hjem en annen rase :lol: Siden hun var vant til min forrige feminine tispe, så ble Chanti ganske annerledes i hennes øyne.

Hun er sånn type jeg ønsker min fremtidige tispe blir :wub:

Ja jeg syns personlig at det er penere med slankere og mer feminint preg på tispene. Hera var veldig nydelig, men ikke noen særlig utstillingshund fordi hun var så lang og smal. Dommerne liker de mer kompakt og kraftig.

Chanti er 65 cm og veier 38 kg, Hera var 70 cm og veide 34-35 kg. Stor forskjell på typene ja! Nå er Chanti sterilisert, så det ligger nok et par ekstra kilo der som liksom er stuck :P

Trøtt i bil ja, han her kommer i bilen og sover til vi er framme, om det er 2 eller 10 timer senere, han rett og slett elsker å ligge i bilen :thumbs:

Så flott at han liker bilen! :ahappy: Tispa mi kan være litt masete, men hvis vi kjører langt slår hun seg tilro.

Har du lagt merke til noen endringer i oppførselen hans nå som han begynner å modnes? Mange hanner endrer seg rundt om 1,5-2 års alderen og kan bli mer testende også mot andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera var veldig nydelig, men ikke noen særlig utstillingshund fordi hun var så lang og smal. Dommerne liker de mer kompakt og kraftig.

Har du lagt merke til noen endringer i oppførselen hans nå som han begynner å modnes? Mange hanner endrer seg rundt om 1,5-2 års alderen og kan bli mer testende også mot andre hunder.

Nå har det seg slik at jeg egentlig ikke "driver" med utstilling (men kjenner jeg begynner å bli bitt av basillen :whistle: ) da det er hva de har i hodet som er viktig for meg, også at jeg synes de er fin å se på (brun brun brun, liker brune klær også)...så Hera-type tispe hadde passet meg fint (dog brun), hannhunden skal være maskulin, tispa skal nesten være spe :lol: elegant er vist rette ordet.

I motsettning til oppdretter mente dommeren Norman Deschuymere (i mai) at GG var liten men ikke for aldreren (mente at norske dobere ikke var ferdige før fylte 3år) og noe kort i ryggen. Da lurer jeg jaggu på hvor stor han mener doberen skal være :huh:

Vistnok så har jeg sluppet unna veldig mange av de vansklige tingene hans søsken (spes tispene) har funnet på i første trassalderen (7-10mnd'r) og han har ikke begynt å endre seg ennå, han er jo bare 13mnd'r.. men han er veldig pågående på andre hunder, han er liksom litt rett på lek også snuser vi etterpå, i tillegg er han, i mine øyne, litt vell rask med å kjekke seg ved å legge ene labben på nakken til den andre :| og jeg står med hjertet i halsen, men han har alltid kommet godt ut av det og leken har fortsatt *puhh*

Vi har i den siste tiden begrenset antall hunder han får hilse på, han har sin egen flokk og noen lekekamerater han er vokst opp sammen med, og det synes jeg e nok.

Må sies at han allerede som valp har fått merkelige reaksjoer fra voksne tisper, de vil ikke ha noe som helst med han å gjøre (???) Den første virklig voksne dama han traff turte vi ikke presangtere igjen, hun gikk til direkte angrep (han var 8uker) og vi trodde at hun måtte det være noe galt med... men vår "gamla" og siden flere tisper reagerte på noe samme måten :o fram til han var rundt 4-5mnd'r.

Skrev meg litt bort her, håper du fikk svar, hehe

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok lurt å begrense omgang med andre hunder og ha faste lekekompiser (helst tisper). Et par stykker jeg kjenner med dobber hadde to hanner som de gikk faste turer sammen med og lot de leke fra de var ganske unge. Plutselig en dag rundt om 1,5 år ca. begynte de å sloss skikkelig, og siden da tålte de ikke hverandre.

Det er liksom noe som skjer ved et veiskille, når det kommer til hormoner, enten blir de Okei, eller så blir de pågående og bøllete. Jeg har omgått ganske mange dobbere de siste årene, og flesteparten av hannene, og ja tisper også men ikke like mange, skal blåse seg opp og vise seg og bråke litt. Noen få hanner har vært trivelige og greie med alle omtrent.

Vi var på dobermanntreff en gang og en fyr hadde en hanne som var bøllete. Så kom det en fyr med en rottweiler hanne, type mega svær, og hannene røk ihop og rottweileren deisa dobbern i bakken, og jeg glemmer ikke det blikket på dobbern. Han ble regelrett flau og overassket over å ikke være den sterkeste og han skjemtes. Det gikk bra med dem, det var bare komiskt å se. :P

Det beste man kan gjøre med en hanne er å unngå uønskede hendelser, og ikke la de få erfare det å måtte blåse seg opp,sloss osv. Mange kan bli usikker av å havne i krangel/slossing, og dette hjelper ikke på tøffeadferden. (det kan bli utagering pga usikkerhet) Ikke hils på andre hanner nå i denne fasen, hold avstand og gå tur i bånd er okei. Lek med tisper, eller hvis du kjenner noen med en ukomlisert hanne. Jeg har ihvertfall troen på at forebygging er det beste. :)

Ang det med ustilling er det så mange ulike oppfatninger fra dommere. De fleste jeg stilte Hera for , likte ikke henne. Kun 1 dommer gjorde det. Ser det med greyhounden min, der er det ulike typer hunder, min er mer kraftig, mens andre linjer er lange og smale og noen dommere liker dem, andre liker "min" type.

Jeg syns det er rart at en dommer vi nevne størrelsen på din som liten, da standaren sier 68-72 cm. Så da er han helt som han skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste man kan gjøre med en hanne er å unngå uønskede hendelser, og ikke la de få erfare det å måtte blåse seg opp,sloss osv. Mange kan bli usikker av å havne i krangel/slossing, og dette hjelper ikke på tøffeadferden. (det kan bli utagering pga usikkerhet) Ikke hils på andre hanner nå i denne fasen, hold avstand og gå tur i bånd er okei. Lek med tisper, eller hvis du kjenner noen med en ukomlisert hanne. Jeg har ihvertfall troen på at forebygging er det beste. :)

Ang det med ustilling er det så mange ulike oppfatninger fra dommere.

Ja utstilling er noe for seg selv, jeg gleder meg nu veldig til å høre dommeren på NKK i Trondheim :) og hvem vet, om han, når han blir eldre, gjør det bra så kan det jo være vi fortsetter, men jeg kommer nok ikke til å bli ei av de som reiser fra utstilling til utstilling og ha hunder bare for å føre den livstilen!

Det er akkurat derfor jeg begrenser hilsingen hans nå, han har gamletispa hjemme, så har han ei dobertispe på 11år og 2 miniræsere som han får løpe løs sammen med sånn innimellom, det synes jeg er nok. Og vi er på trening hver onsdag, men vi holder oss alltid i bakgrunnen og jeg går før de slipper de andre løs, jeg er der for at han skal lære seg å fokusere på meg, omgås andre hunder i bånd og uten å på død og liv måtte hilse.

Forebygging er nok det beste! Jeg levde 4 år med en hundeaggresiv hund, og ønsker ikke meg selv så vondt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...