Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar
ehm what? Det er du som sier at man ikke kan avskrive det han gjør og se at hunden er redd i løpet av noen få velregissserte minutter. Vel, så man kan altså se det motsatte... akkurat.

vi kan konkludere med at vi ikke er enige.

Ikke akkurat det jeg sa vel ?

Jeg konkluderer med at du tolker rimelig fritt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...så du dømmer psyken til ei bikkje ut i fra "noe" du ser i blikket på tv i noen vel regisserte minutter ???

...

Er til dels enig i en del av argumentene dine ( i tidligere innlegg) , men dette blir for dumt.

Her?? i hvertfall var det slik jeg tolket det. men pytt, har jeg misforstått vil det jo si at vi ikke har noe å diskutere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her?? i hvertfall var det slik jeg tolket det. men pytt, har jeg misforstått vil det jo si at vi ikke har noe å diskutere:)

Om det skal tolkes må det vel bli dithen at jeg ikke synes det er veldig sansynlig at man kan tolke noe som helst ut av et blikk man ser i noen få minutter, og ikke fri tolkning slik du driver med.

Men pytt pytt, hva er vel et diskusjonsforum om man ikke "diskuterer"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn ting er i hvert fall sikkert- uansett hvilken "erfaren super- hundetrener" som stikker seg frem i media, på hundekurs eller noe annet sted, er det alltids noen som blir sinte eller opprørte på grunn av hans/ hennes treningsmetoder :) Dèt kan vi i det minste være enige om. Jeg liker både Cæcar Millan og Victoria Steelwell, selv om de har forskjellige trenings- og behandlingsmåter. Jeg plukker ut det jeg liker og visker ut resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

OK Hør nå her. Nå har jeg vært i kontakt med flere vedr utageringa på min hund..

Det viser seg uten store fysiske belastninger men med en god leder at hunden fungerer faktisk !

Nå har jeg prøvd og trene positivt men hva signaler sender det til en schäfer at du går vekk fra sitausjonen?? Jo du sier at dette er skummelt osv..

Sånn jeg ser ting nå så er det lite vits i og dra inn læringsterorier hvis du har en krevende hund uten en fører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Hør nå her. Nå har jeg vært i kontakt med flere vedr utageringa på min hund..

Det viser seg uten store fysiske belastninger men med en god leder at hunden fungerer faktisk !

Nå har jeg prøvd og trene positivt men hva signaler sender det til en schäfer at du går vekk fra sitausjonen?? Jo du sier at dette er skummelt osv..

Sånn jeg ser ting nå så er det lite vits i og dra inn læringsterorier hvis du har en krevende hund uten en fører...

hihi du slipper ikke unna så lett, Snusken :) Jeg tenker det kommer helt an på schäferen vi leker med jeg. Jeg har selv hatt en schäfer som mente det var hans rett her i verden å brølte til alt og alle, men ikke før de kom bort til han. Grunnen var at han i utgangspunktet var en skjønn elg, men han hadde så mye smerter at han ikke ville ha noen oppe i seg. Her gikk jeg unna med han, så han slapp møter han møtte ordne opp i selv. Han lærte selv etterhvert å søke avstand og det gikk fin fint.

På den annen side har du jo helt rett (mener nå jeg) har du en usikker hund og du styrer voldsomt med å gå unna, søke avstand, fore med snop, eller leke osv, så blir det etter min mening dill og mer fokus på at hunden reagerer. Så jeg mener nå at har du en hund som egentlig bare "tuller" litt og er usikker, så mener jeg det er best å bare gå forbi uten å styre så voldsomt.

Nå skal det være sagt, før noen begynner å brøle, jeg har hatt tre hunder med sine greier, og alle måtte jeg løse på forskjellige måter. xxxxx: Brøleape (schäfer), ble behandlet slik man skulle på den tiden, ittno dill! Gikk så fint atte så lenge jeg hadde lydighet på han. Hund2: Brøleape (schäfer), smerter og fikk hjelp til å lære seg å holde seg unna. Hund2: Tja... artig case? (border collie), Skuddredd, dilldall mot andre hunder, vansklig å lese om han var redd, om han tuller eller hva nå i granskauen han surrer med inne i hodet sitt... Han bare marsjer jeg frem med, tull og tøys på seg! Han er vel den hunden som har fått gjennomgå mest av alt fiksfakseri og annen moro. Jeg prøve å klikke og finne løsninger på en god måte ang skuddene. Når han styrte som verst lekte jeg med baller (alene...). Det eneste jeg oppnådde var en hund som hadde utviklet fobi... Jeg hadde gjort alt så feil med en hund som i utgangspunktet ikke var så ille, men som ble ille fordi jeg (mener jeg bestemt) hadde vist og gjort oppmerksom på at dette var skikkelig skikkelig skummelt. Det var så ille til slutt at jeg vurderte avlivning, skulle bare innom en hundefører her i norge som ikke tuller med hundene sine :) Der lærte jeg både det ene og det andre, man tuller ikke med hunden. Hunden gikk igjennom testen uten å kny så fort jeg holdt kjeft og lot hund være hund, han stakk fra skuddet, men ikke mer enn 20 meter før han kom tilbake. Det var nemlig ikke jeg som holdt hunden, så jeg påførte ikke mer redsel. Så jeg mener jeg fikk bevis på at dette funker ikke på alle hunder, noen ganger er det faktisk bare å overse tull og gå på! Nå er denne hunden bare skrullete igjen. Han har mye for seg, og stadig nye dukker opp *sukk*.

Før dere plukker på hva jeg gjorde feil, så hadde jeg fått hjelp av en av norges beste atferdsspesialister :) Samme person hjalp meg med hund nr 2 som reagerte på smertene sine. Så det er ikke tvil om personen er flink, men det er ikke så lett likevel, selv med batchler i lomma. Sunt hundevett kommer også langt med.

Så, slik jeg ser det, så finnes det INGEN hunder som er like, noen trenger en brannslukning for å våkne litt, andre trenger ro og fred og gobiter, andre igjen trenger faktisk bare en fast "leder"/hundefører som er trygg i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Før dere plukker på hva jeg gjorde feil, så hadde jeg fått hjelp av en av norges beste atferdsspesialister :) Samme person hjalp meg med hund nr 2 som reagerte på smertene sine. Så det er ikke tvil om personen er flink, men det er ikke så lett likevel, selv med batchler i lomma. Sunt hundevett kommer også langt med.

Så, slik jeg ser det, så finnes det INGEN hunder som er like, noen trenger en brannslukning for å våkne litt, andre trenger ro og fred og gobiter, andre igjen trenger faktisk bare en fast "leder"/hundefører som er trygg i alle situasjoner.

Blir mye om jeg skal svare deg på alt her. Har selv vært i kontakt med bl.a. Gry Løberg vedr dette og jeg trur vi alle er skjønt enige..

Selv med en batchelor i lomma :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. jeg er nok ikke noen god menneskekjenner.. hunder derimot.. :)

jeg synes det er regelrett tragisk at folk går god for metodene CM praktiserer og forherliger. Hadde det vært den eneste måten å trene hund på, tror jeg at jeg hadde begynt å samle på frimerker.

å forsvare hans metoder bare fordi det er så mange "Klikkertanter" som får problemhunder.. it makes me sick! Forøvrig, denen mannen hentet inn klikkerboksen da han skulle hjelpe brannfolka med å trene dalmisen. Snakk om å blande korta kanskje?? et øyeblikk NEI OG FY OG RYKK OG NAPP, det andre klikke og belønne. Slikt får man forvirrede dyr av..

CM er ikke den eneste som snakker om viktigheten av å fremstå som trygg og selvsikker. Han har ikke copyright på dette, og er ikke den første som har fortalt oss (som har fulgt med i timen før) det. Konsekvens er viktig uansett treningsform. CM har ikke funnet opp kruttet. Han bare bruker det på en litt annen måte enn jeg ville gjort. OG SIDEN DET stort sett er UNØDVENDIG å trene på den måten han (og en del andre hundetrenere. nei rehabiliterere) gjør så synes jeg at det strider i mot dyrevernlova. Jeg håper så inderlig loven innskjerpes nå som en ny lov er på trappene. Samfunnet ser ut til å trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal jo amerikanerne overdrive litt mer enn andre da. Noe som jeg merker når jeg ser programmet. Legge hunden i bakken fordi den bet ham, osv. (Refererer til den episoden da han ble bitt av en engelsk bulldogg i Texas) Jeg kan tenke meg at grunnen til at han blir hyllet av fansen er kanskje fordi ikke alle har så god greie på hund og at de går mot de enkleste og hurtigeste løsningene (som vi vet ikke alltid er det enkleste eller det beste) dessuten- dersom han har det eneste "hundepsykologi"-programmet på TV der borte, er det så klart den eneste treningsmetoden som blir vist på TV og den eneste treningsmetoden som folk får med seg. De fleste hundeeiere synes det er kjekt å få med seg slike program- for det angår dem litt, men er faktisk ikke så mange som likevel har greie på treningsmetoder. Så dette er det de ser, og det er dette de tror på.

Det har også litt med å gjøre hvordan media fremstiller ham. Føler på en måte at amerikanere tror mye på det de ser på TV. Ser de en muskuløs, middelaldrende, mørk mann som får hundene til å gjøre som han vil... Vet ikke jeg, men de var vel på jakt etter en ny "hestehvisker" og tok det de fant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...