Gå til innhold
Hundesonen.no

Borzoi


sonja027

Recommended Posts

Hei,

Både jeg og moren min er blitt helt forelsket i Borzoi` en. De er jo helt vidunderlige de Russerne, mamma så flere Borzoi` er i Russland for noen uker siden, og ble helt forelsket. Jeg har hørt at man MÅ være forsiktig med å ha Borzoi` en sammen med katter/små hunder. Ble litt skeptisk da, har både katt og liten hund. Noen som orker fortelle litt mer om rasen? Blir veldig takknemlig. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, er ikke Borzoien en fantastisk flott rase:) Er selv eier av 3 Borzoi.

Jeg har hatt rasen i 21 år og har kun positiv erfaring med de.

De lever livet sitt sammen med to små dvergmynder av rasen Italiensk mynde og whippet, det har aldri vært noe problem. Kjenner også flere som har katt og andre smådyr boende i samme hjem uten problemer. Men klart det finnes untak også hær. De har jaktinstinkt som alle raser flest, men pga av dens kjapphet så kan man være uheldig. Får man en Borzoi fra valp av så kan man venne den på katter og små hunder. Ofte kommer jaktinnstinktet sterkere frem når de er i flokk og er løse. Men selv da har ikke jeg noen problem, men det ligger også litt trening bak disse og at de er vant med å omgås andre f.eks småhunder. Og litt ligger jo latent til enkelte linjer og mynder.

Håper jeg har svart på noe av det du lurer på og det er bare å spørre hvist det er andre ting også.

Mvh

"Sara"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, er ikke Borzoien en fantastisk flott rase:) Er selv eier av 3 Borzoi.

Jeg har hatt rasen i 21 år og har kun positiv erfaring med de.

De lever livet sitt sammen med to små dvergmynder av rasen Italiensk mynde og whippet, det har aldri vært noe problem. Kjenner også flere som har katt og andre smådyr boende i samme hjem uten problemer. Men klart det finnes untak også hær. De har jaktinstinkt som alle raser flest, men pga av dens kjapphet så kan man være uheldig. Får man en Borzoi fra valp av så kan man venne den på katter og små hunder. Ofte kommer jaktinnstinktet sterkere frem når de er i flokk og er løse. Men selv da har ikke jeg noen problem, men det ligger også litt trening bak disse og at de er vant med å omgås andre f.eks småhunder. Og litt ligger jo latent til enkelte linjer og mynder.

Håper jeg har svart på noe av det du lurer på og det er bare å spørre hvist det er andre ting også.

Mvh

"Sara"

Tusen takk for svar. Sara, vet du om noen oppdrettere som planlegger kull på den flotte rasen i nærmeste framtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også bør sjekke litt mer rundt gemyttet på rasen, og på de linjene dere eventuelt velger? Dette er en stor rase med solid jakthundbakgrunn, der en god del hannhunder ikke akkurat er overvettes omgjengelige. Jepp, de SER pene ut, men du skal HA dem også - og da kommer resultatet MYE an på både hvor du bor, hva slags turliv du har tenkt, og hvilket kjønn du velger på hunden. Det er også en rase der mesteparten av avlen foregår for utseende og eksteriør, med de konsekvensene det kan ha for gemytt.

Så det er nok ikke så dumt å tenke seg om, skaffe seg litt referanser, høre med vanlige valpekjøpere om hvordan det faktisk er å HA dem, og ikke kjøpe alt en oppdretter sier eller KUN falle for det ytre. Og så er det heller ikke dumt å ha litt erfaring med hund og trening av hund før man tar på seg det store ansvaret det er å ha en stor hund med jaktlyst. For å si det slik... det er enkelte av dem som ikke er overvettes populære i parkene, særlig på hannhundsiden.... og jeg pleier å sjekke for å se om eier har en slags kontroll før jeg tar sjansen med den lille hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om enkelte her inne trenger briller jeg, for jeg har da lest flere ganger at hun eier 2 hunder selv, og disse skal hun ta med seg når hun flytter.

Jeg har også lest at hun jobber i en dyreforretning.

Jeg har også lest at det er MOREN hennes som er interessert i Borzoi og at det er MOREN som skal ha denne hunden.

Jeg har også lest at det er hennes SØSTER som har de to andre hundene hun er deleier i.

Å kalle det samlermani - skjerp dere folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅvidt jeg forstår det ønsker moren din seg en Borzoi om 2-3 år, omtrent på samme tidspunkt som du flytter ut? Skjønner godt at hun ønsker selskap til den hunden som blir igjen og alltid har vært en del av en flokk tidligere.

Jeg blir litt sjokkert over "manerene" til enkelte folk her inne. Dere kommer med ganske krasse bekyldninger det egentlig ikke ligger så mye hold i.

Selv kan jeg ikke så mye om Borzoien, men de jeg har møtt har virket virket veldig harmoniske og fine. Men som på alle andre raser kommer det nok mye ann på både linjer og oppvekst. Et godt tips er å dra på utstillinger (eller i Borzoiens tilfelle et lure-cursing stevne) og snakke med "folket"- Både oppdrettere og "vanlige" hundeeiere. Da får du hilst på hundene, svart på spørsmål og også kommet inn i "miljøet".

Det er flott at dere har god tid på denne beslutningen, slik at dere virkelig er forberedt på hva dere (event.) får, og har god tid til å finne en oppdretter og et kull som passer godt for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om enkelte her inne trenger briller jeg, for jeg har da lest flere ganger at hun eier 2 hunder selv, og disse skal hun ta med seg når hun flytter.

Jeg har også lest at hun jobber i en dyreforretning.

Jeg har også lest at det er MOREN hennes som er interessert i Borzoi og at det er MOREN som skal ha denne hunden.

Jeg har også lest at det er hennes SØSTER som har de to andre hundene hun er deleier i.

Å kalle det samlermani - skjerp dere folkens!

Takk. :icon_redface:

SÅvidt jeg forstår det ønsker moren din seg en Borzoi om 2-3 år, omtrent på samme tidspunkt som du flytter ut? Skjønner godt at hun ønsker selskap til den hunden som blir igjen og alltid har vært en del av en flokk tidligere.

Jeg blir litt sjokkert over "manerene" til enkelte folk her inne. Dere kommer med ganske krasse bekyldninger det egentlig ikke ligger så mye hold i.

Selv kan jeg ikke så mye om Borzoien, men de jeg har møtt har virket virket veldig harmoniske og fine. Men som på alle andre raser kommer det nok mye ann på både linjer og oppvekst. Et godt tips er å dra på utstillinger (eller i Borzoiens tilfelle et lure-cursing stevne) og snakke med "folket"- Både oppdrettere og "vanlige" hundeeiere. Da får du hilst på hundene, svart på spørsmål og også kommet inn i "miljøet".

Det er flott at dere har god tid på denne beslutningen, slik at dere virkelig er forberedt på hva dere (event.) får, og har god tid til å finne en oppdretter og et kull som passer godt for dere.

Ja, mamma har planer om Borzoi når jeg flytter ut om ett par år. :lol: Blir veldig takknemlig om mere info om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Kan ikke fortelle deg mye om borzoien, men vil gjerne ønske deg og moren din lykke til med rasevalget og fremtidig valp. :lol: Har gått på tur med to voksne borzoier en gang, utrolig lydige og snille var de! Ordentlige "gentlemen" :) Har også sett Lill's Diva og Shakil, uuutrolig vakre!

Er utrolig nysgjerrig av meg så dette blir litt OT:

Har ikke helt fått med meg hvor gammel du er? Og har du 2, 3 eller 4 hunder hjemme hos deg nå? Du jobber på dyreforretning, hvor og hvordan fikk du jobb) (lurer på dette siden jeg selv er interessert i en slik jobb)..

Dette har selvfølgelig ingenting med ditt dyrehold å gjøre, men jeg er som sagt nysgjerrig av meg og får ikke så mye med meg :icon_redface: Send gjerne svar på pm, eller bare svar her (hvis det er lov). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fortelle deg nye om borzoien, men vil gjerne ønske deg og moren din lykke til med rasevalget og fremtidig valp. :lol: Har gått på tur med to voksne borzoier en gang, utrolig lydige og snille var de! Ordentlige "gentlemen" :P Har også sett Lill's Diva og Shakil, uuutrolig vakre!

Er utrolig nysgjerrig av meg så dette blir litt OT:

Har ikke helt fått med meg hvor gammel du er? Og har du 2, 3 eller 4 hunder hjemme hos deg nå? Du jobber på dyreforretning, hvor og hvordan fikk du jobb) (lurer på dette siden jeg selv er interessert i en slik jobb)..

Dette har selvfølgelig ingenting med ditt dyrehold å gjøre, men jeg er som sagt nysgjerrig av meg og får ikke så mye med meg :icon_redface: Send gjerne svar på pm, eller bare svar her (hvis det er lov). :)

Takk. :) Er 15år gammel, har 3 hunder hjemme, Pia, Nikki og Blackie. Foreldrene mine kjenner hu dama som eier butikken, og har kjent hu en del år. Hun har også hund, og jeg har gått turer med den hunden hun hadde før, han er dessverre død nå, og hu har alltid lovt meg at når jeg engang ble stor nok skulle jeg få jobbe i butikken, elsker dyr så at jeg jobber i dyrebutikk er ikke så veldig rart. Håper du fikk svar på det lurte på. Er bare å spørre om det er noe mer du lurer på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ah, så heldig du er! :icon_redface: Hyggelig at du tok deg tid til å svare, jeg vet jeg kan være litt masete noen ganger xD

Vil gjerne møte voffsene en gang, spesielt lille Blackie :lol: Archie er selvfølgelig alltid klar for en tur eller to gitt.

Igjen - lykke til med borzoiplanene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så heldig du er! :lol: Hyggelig at du tok deg tid til å svare, jeg vet jeg kan være litt masete noen ganger xD

Vil gjerne møte voffsene en gang, spesielt lille Blackie :) Archie er selvfølgelig alltid klar for en tur eller to gitt.

Igjen - lykke til med borzoiplanene :)

Hehe, alle vil visst møte Blackie. :icon_redface: Blir gjerne med på tur engang vi. Takk igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har vi bestemt oss for å ha to Borzoi søsken på för, lille Tassen og Ace er de foreløpige navnene. De kommer til oss 8. mars. Åå, gleder meg. Mamma har snakket med oppdretter, og vi skal ha de på för noen mnd. Mer info og bilder kommer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare på för til sommeren da, bli litt kjent med rasen. Torsdag i neste uke drar vi for å hilse på "lille" Tassen og Ace.

blir det ikke litt mye med fire hunder hjemme? er det tre valper? tilsammen med den du har hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første.. Mange her vet at jeg og Sonja, ADLRI har vært "perlevenner"...

Og jeg sier ikke dette for å smiske meg innpå noen..

Men som dere alle sa til Sonja, når hun kverulerte i mine tråder:

La være! :D

Og om Sonja og hennes familie har bestemt at det kommer 2borzoi valper den 8mars...

Ja,da kommer det 2 borzoi valper, den 8mars :D

Ingen her som kan få gjort noe med det alikevel =)

1 hund eller 8 hunder...

Tror foreldrene hennes vet hvilket ansvar det er, og ettersom jeg har skjønt så

er ikke Sonja så "negativ" til dyr hun heller :D

Lykke til når di små kommer i hus, ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det ikke litt mye med fire hunder hjemme? er det tre valper? tilsammen med den du har hjemme?

Det er vell vårt problem, orker rett og slett ikke svare på det. Spesielt ikke etter at du påstår at jeg har "samlemani". Tro hva du vil, jeg bryr meg ikke hva andre mener, de mener hva de vil.

Hvilken kennel kommer de fra?

Mer info kommer etterhvert.

For det første.. Mange her vet at jeg og Sonja, ADLRI har vært "perlevenner"...

Og jeg sier ikke dette for å smiske meg innpå noen..

Men som dere alle sa til Sonja, når hun kverulerte i mine tråder:

La være! :D

Og om Sonja og hennes familie har bestemt at det kommer 2borzoi valper den 8mars...

Ja,da kommer det 2 borzoi valper, den 8mars :D

Ingen her som kan få gjort noe med det alikevel =)

1 hund eller 8 hunder...

Tror foreldrene hennes vet hvilket ansvar det er, og ettersom jeg har skjønt så

er ikke Sonja så "negativ" til dyr hun heller :D

Lykke til når di små kommer i hus, ihvertfall :D

Åå, tusen takk Linn. :P Ja, vi er nok fullt klar over hva vi gjør når de skaffer oss hunder, og vi har hunder fordi vi elsker dem. Hva andre sier og mener gir jeg blanke i. Ja de kommer uansett hva andre mener eller sier. Sånn er det. :P

En ting til, bilder og stamtavle kommer om ikke så lenge så bare å følge med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar alt av konstruktive innlegg, som er ment som hjelp til kritikk er vel det din egen feil.. Syntes det blir litt mange hunder.. men men...

Poenget mitt er: At DU syntes det LITT mange hunder.. Javel... Men HVORFOR bry seg da?

Jeg blir litt irritert på sånne svar..at folk i det hele tatt gidder, er mine tanker da..

Og du skjønner ikke hvorfor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppdretter skulle jeg vært VELDIG trygg på en person før jeg overlot to valper til denne. To valper er mer enn dobbelt så mye arbeide enn bare én. De skal trenes individuellt, de skal sosialiseres - ikke bare sammen med den andre - det er så utrolig mye som tilsier at jeg ikke ville satt ut to valper til en og samme person.

Jeg er hundevant, har hatt hunder hele livet, har drevet med omplassering siden jeg var 15 år og har erfaring med stort sett de fleste raser, men ikke pokker om jeg hadde tatt på meg 2 valper, særlig ikke når jeg hjemme hadde hatt unghunder fra før av.

Hvor lenge har dere tenkt gjennom dette da? Det er jo bare et par uker siden din mor ble forelsket i rasen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...