Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine akvarium


Marianne

Recommended Posts

De er snille og fredlige mot andre fisker, men noen skikkelige j... mot andre artsfrender - et etablert par jager som oftest ihjel andre artsfrender. Derfor holder jeg aldri mer enn et par ciklider i et kar - de er tross alt ciklider...

Hadde du holdt deg til kun hanner eller kun hunner er det en grei fisk å ha flere av, men danner de par vil paret før eller siden ta kverken på de andre desverre. Da er du advart. :twitch:

Ikke hvis du har stort nok kar. Da går det fint å ha to par, så lenge en innreder det slik at det finnes nok av gjemmeplasser. Gjerne flyteplanter og en del røtter/stener. Og del kanskje karet i to, liksom med en steinbarriere midt i, så kanskje de to parene oppfatter det som en "revirgrense" :)

Husk at de legger eggene på flate stener så hvis du vil ha dem i lek, så putt noen flate stener nedi, f.eks skifer. Og ikke fôr med røde mygglarver! Har lest at mange har mistet sommerfugler pga. det.. Hvite og svarte går greit!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 384
  • Created
  • Siste svar
De er snille og fredlige mot andre fisker, men noen skikkelige j... mot andre artsfrender - et etablert par jager som oftest ihjel andre artsfrender. Derfor holder jeg aldri mer enn et par ciklider i et kar - de er tross alt ciklider...

Hadde du holdt deg til kun hanner eller kun hunner er det en grei fisk å ha flere av, men danner de par vil paret før eller siden ta kverken på de andre desverre. Da er du advart. :)

Hmmm... Får bare håpe at det går bra, ellers så får jeg bare selge et av parene, erikke værre enn det! :twitch:

Ikke hvis du har stort nok kar. Da går det fint å ha to par, så lenge en innreder det slik at det finnes nok av gjemmeplasser. Gjerne flyteplanter og en del røtter/stener. Og del kanskje karet i to, liksom med en steinbarriere midt i, så kanskje de to parene oppfatter det som en "revirgrense" :D

Husk at de legger eggene på flate stener så hvis du vil ha dem i lek, så putt noen flate stener nedi, f.eks skifer. Og ikke fôr med røde mygglarver! Har lest at mange har mistet sommerfugler pga. det.. Hvite og svarte går greit!

Lykke til!

Ja jeg vet at de legger egg på flater.. Nå har jeg 112 liter så jeg tviler vel på at det er stort nok kar sånn sett..

Får jo bare håpe at det ordner seg! ;)

Og det med røde mygglarver strides de lærede om tror jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Får bare håpe at det går bra, ellers så får jeg bare selge et av parene, erikke værre enn det! :twitch:

Ja jeg vet at de legger egg på flater.. Nå har jeg 112 liter så jeg tviler vel på at det er stort nok kar sånn sett..

Får jo bare håpe at det ordner seg! :)

Og det med røde mygglarver strides de lærede om tror jeg! :D

Er jo bare til å prøve ;) Får håpe det ordner seg.

Det jo sikkert veldig individuelt det med mygglarvene, men jeg tror ikke jeg tar sjangsen om jeg skaffer meg sommerfugler..

Hvordan oppfører de seg? Har aldri sett sommerfugler "live", og skulle gjerne visst hva de "gjør på"? Er de aktive? Holder de seg mest i bunn - eller midtsjiktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare til å prøve :) Får håpe det ordner seg.

Det jo sikkert veldig individuelt det med mygglarvene, men jeg tror ikke jeg tar sjangsen om jeg skaffer meg sommerfugler..

Hvordan oppfører de seg? Har aldri sett sommerfugler "live", og skulle gjerne visst hva de "gjør på"? Er de aktive? Holder de seg mest i bunn - eller midtsjiktet?

Nå har jeg ikke hatt de så lenge så jeg har ikke blitt helt kjent med de enda for å si det sånn! :D Men inntrykket mitt er at de er ganske aktive, de syns ihvertfall endel i karet..

Du kan jo lese litt om de her :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer meg ikke inn på sonen fra hjemme-PC'n så benytter sjansen nå... :ahappy:

Har noen ting på hjertet her:

1) Min påstand om at Marianne ikke har stort nok kar er basert på at jeg vet størrelsen på hennes kar, og en 112 liter er IKKE stort nok for to PAR - enslige sommerfugler (les=KUN et kjønn) er ikke teritorielle og ser ikke på de andre som konkurrenter, men når et par etablerer seg blir de teritorielle og vil jage og stresse ALLE andre artsfrender.

Har selv erfart at til og med en 240 liter ikke er stor nok - dette ligger i fiskens natur.

2) temaet røde myggiser og sommerfugler er, som Marianne sier, et omdiskutert tema som ikke er bevist med kalde fakta, dvs. at en del ANTAR at sommerfugler ikke "tåler" røde myggiser. Dog er min erfaring, etter å ha foret sommerfugler med dette i 2-3 år, at sommerfugler og røde myggiser ikke er noe problem. Den samme erfaringer har han jeg kjøper de av.

Det er og publisert en artikkel på nettet om sommerfugler og proteinrikkost for vellykket yngling der det anbefales nettopp røde myggiser.

3) sommerfugler er en fredelig dvergciklide (les = lar andre fisker være i fred) som ikke gjør så mye leven av seg. Den er ganske skjør - dvs. at god vannhygiene, riktige vannverdier og lite stress er særdeles viktig for å få til denne. En sommerfugl som trives i karet vil være et praktfullt fargetilskudd og et syn for øyet! Den er dog noe sky av natur, men med godt med planter og andre gjemmesteder vil dens sjarmerende vesen komme til sin rett. Sommerfuglen oppholder seg for det meste langs bunne, men der det holdes bunnfisker vil den søke seg til midtsjiktet.

4) Marianne: har du tenkt over sammenstningen og vannverdiene dine før du skaffet sommerfugler? En sommerfugle krever langt surere vann (PH godt under 7) og et bløtere vann enn f.eks. dine Mollyer. Egentlig er dette fisker som krever så forskjellige verdier at risikoen for at du ikke får de til er meget høy!

Sånn! Da fikk jeg tømt meg i dag og... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer meg ikke inn på sonen fra hjemme-PC'n så benytter sjansen nå... :hug:

Har hørt flere har det problemet... Håper det ordner seg snart! :o

Har noen ting på hjertet her:

1) Min påstand om at Marianne ikke har stort nok kar er basert på at jeg vet størrelsen på hennes kar, og en 112 liter er IKKE stort nok for to PAR - enslige sommerfugler (les=KUN et kjønn) er ikke teritorielle og ser ikke på de andre som konkurrenter, men når et par etablerer seg blir de teritorielle og vil jage og stresse ALLE andre artsfrender.

Har selv erfart at til og med en 240 liter ikke er stor nok - dette ligger i fiskens natur.

Nei, det var vel det jeg også regnet med.. Foreløbig går det bra, men i det jeg ser at det ikke går lenger så flytter det ene paret.. Kjenner jeg blir litt irritert på dyrebutikker som ikke kan informere om sånt...

2) temaet røde myggiser og sommerfugler er, som Marianne sier, et omdiskutert tema som ikke er bevist med kalde fakta, dvs. at en del ANTAR at sommerfugler ikke "tåler" røde myggiser. Dog er min erfaring, etter å ha foret sommerfugler med dette i 2-3 år, at sommerfugler og røde myggiser ikke er noe problem. Den samme erfaringer har han jeg kjøper de av.

Det er og publisert en artikkel på nettet om sommerfugler og proteinrikkost for vellykket yngling der det anbefales nettopp røde myggiser.

;) Lurer på om det handler mest om hvordan du gir myggisene, stivfrossene eller opptint :ahappy:

3) sommerfugler er en fredelig dvergciklide (les = lar andre fisker være i fred) som ikke gjør så mye leven av seg. Den er ganske skjør - dvs. at god vannhygiene, riktige vannverdier og lite stress er særdeles viktig for å få til denne. En sommerfugl som trives i karet vil være et praktfullt fargetilskudd og et syn for øyet! Den er dog noe sky av natur, men med godt med planter og andre gjemmesteder vil dens sjarmerende vesen komme til sin rett. Sommerfuglen oppholder seg for det meste langs bunne, men der det holdes bunnfisker vil den søke seg til midtsjiktet.

Syns nå mine er litt sånn overalt jeg da! ;)

4) Marianne: har du tenkt over sammenstningen og vannverdiene dine før du skaffet sommerfugler? En sommerfugle krever langt surere vann (PH godt under 7) og et bløtere vann enn f.eks. dine Mollyer. Egentlig er dette fisker som krever så forskjellige verdier at risikoen for at du ikke får de til er meget høy!

Neida mor, dette har jeg seff ikke tenkt på ;) Men går det ikke så går det ikke, det er ikke så mye værre enn det! :D

Sånn! Da fikk jeg tømt meg i dag og... :rolleyes:

Tenk på blodtrykket nå da.. *flir* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida mor, dette har jeg seff ikke tenkt på :hug: Men går det ikke så går det ikke, det er ikke så mye værre enn det! :ahappy:

Veel...greit nok at det "bare" er fisker, men det dreier seg tross alt om levende vesener - ergo bør vel forholdene legges like mye til rette for deres livskvalitet som man gjør for andre dyr vel! Er jo derfor man velger å holde på med denne hobbyen?!?! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel...greit nok at det "bare" er fisker, men det dreier seg tross alt om levende vesener - ergo bør vel forholdene legges like mye til rette for deres livskvalitet som man gjør for andre dyr vel! Er jo derfor man velger å holde på med denne hobbyen?!?! :glare:

Hehehe, nei selvfølgelig ikke bare fisker! Og ja jeg er enig i at forholdene bør legges tilrette.. Jeg har bestandig hatt mye forskjellig fisk, som sikkert ikke bestandig har hatt best av å bo sammen, men det har nå gått bra, nesten bestandig...! :hug: Foreløbig ser dette ut til å gå bra, hvordan det vil gå framover vet jeg ikke, men det ser jeg jo..! ;)

Forresten så fant den ene råååååsa sneglisen min at den ville ta seg en tur på utsiden av karet, som ikke var så lurt.. Så den endte sine dager i en hybelkanin... :o Prøvde å putte den i vann når jeg fant den men det var nok litt sent.. ;)

Har hatt snegler ganske lenge nå og det er den første som har krabbet ut, heldigvis! Håper ingen av de andre så det og finner ut at det har de også lyst å prøve...! ;)

Har du sett noen værmelding framover eller? Om det blir noen varmegrader så jeg kan sende sneglene dine snart!? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel sagt det en del ganger før og, men det ER forskjell på å overleve og å trives. En del fisker kan faktisk bli noen tiår og da er det jo trist å la de overleve noen måneder i feil miljø...

Tja...Teisens arvtager sier det er spådd mildvær fremover nå. :rolleyes: Er ca. 0 grader her nå, så det er vel ikke så lenge til det er trygt å sende flaskepost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel sagt det en del ganger før og, men det ER forskjell på å overleve og å trives. En del fisker kan faktisk bli noen tiår og da er det jo trist å la de overleve noen måneder i feil miljø...

Og det er jeg helt enig i! :o Nå ser de ut som de trives, selv om jeg ikke er noen ekspert så syns jeg nå det ser sånn ut! :ahappy:

Tja...Teisens arvtager sier det er spådd mildvær fremover nå. :rolleyes: Er ca. 0 grader her nå, så det er vel ikke så lenge til det er trygt å sende flaskepost...

Hmm er jo ikke til å bli helt klok på det været her.. Men nå er det endel kaldere hos deg en hva det er her tror jeg, så du får si i fra når du mener det er trygt! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har det skjedd endel endringer i karet mitt, fått ny sand bla, endel nye planter og en ny stein som er drit kul! :ahappy: Kirsebær reker har jeg også kjøpt, de er vanskelige å ta bilde av siden de er så små så det må jeg ha litt mer tålmodighet for tror jeg.. :) Sånn ser det ihvertfall ut nå, jeg er super fornøyd! :innocent:

IMG_3674.jpg

IMG_3675.jpg

IMG_3676.jpg

Fiiiiine steinen min!

IMG_3677.jpg

IMG_3683.jpg

IMG_3684.jpg

IMG_3687.jpg

Finnene til Knut har vokst ut igjen, men de er ikke så fine og knall gule som de en gang var... :D

IMG_3682.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo knallbra, Marianne! Lyst og trivelig som gjør at fargen på tetraene dine kommer fint frem.

Den steinen var skikkelig tøff.

Takk! :ahappy: Har skiftet det ene lysstoffrøret og det gjorde susen gitt :D Er skikkelig fornøyd med karet nå! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel...greit nok at det "bare" er fisker, men det dreier seg tross alt om levende vesener - ergo bør vel forholdene legges like mye til rette for deres livskvalitet som man gjør for andre dyr vel! Er jo derfor man velger å holde på med denne hobbyen?!?! :glare:

Godt og riktig sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...