Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund tatt i felle


vipsen

Recommended Posts

  • 2 months later...

Off...Folk tenke jo ikkje.. Det kunne like så godt vore ein unge (eller ein voksen person for den saks skyld). Folk går på tur. Uansett kvifor skulle han sette ut ei felle i det heile?? Stakkars det "vildyret" som skulle forvikle seg i ei slik felle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Uff, stakkars hund og eier!

Det er jo faktisk ikke lov heller. All fangst ved bruk av felles skal være human, selektiv og sikker (pluss at de som fangster må ha jegerprøver osv). Og det er jo helt klart at denne fella ikke var særlig selektiv. Useriøst og lite gjennomtenkt! Sånt skal ikke skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut for meg som at det er en lovlig felletype hunde ble avlivet med. Conibear tror jeg fella heter og den dreper øyeblikkelig viltet. I dettetilfellet var det en hund, og jeg tror nok avlivingen var effektiv nok og således human.

Det er likefullt en tragedie! men husk ar vi ikke vet hvor fellen sto og antakelig var den lovlig oppsatt.

og selektiv, hvordan får man noe mekanisk til å være selektivt?

Conibear feller er eneste lovlige felle for større viltarter og settes opp på trekkveier, hunden ble nok tatt ved et rent ulykkestilfelle. Dessverre og smertelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... slik fellebruk er nå en HOBBY som ingen er avhengig av, og det handler vel egentlig om småviltjegere som vil ta rovdyr - så de kan ha byttet i fred?

Norsk Fangstmann, som organiserer blant andre fellejegerne, sier dette på hjemmesiden:

"Foreningen hadde som formål og berge småviltet, og ble også kalt "småviltets beskyttere". Likeledes var det i formålsparagrafen en klartekst om at rovvilt skal og bør høstes ut på lik linje som matnyttig vilt."

På hjemmesiden selger de også feller forøvrig, med informative artikler med døde små rovdyr hengende i fellene. Ser at en god del mindre hunder godt kunne tre seg innpå der, gitt.

Men altså: NØDVENDIG?

Nei, jeg personlig synes ikke det - fellefangst er en hobby for noen som liker å synes at dette er den "beste" måten å drive jakt på, så de kan ha "sitt" småvilt i fred...

Når det går utover andres husdyr, når feller settes opp såpass nære folk og dyr, så bør det ikke tillates. Skrev jeg først - før jeg fant dette (i artikkelen det er link til under):

"Fangst er i utgangspunktet forbudt etter viltlovens §24. Forskrifter om bruk av fangstredskaper åpner allikevel for bruk av noen fangstmetoder på en rekke arter. Forutsetningene er at fellene ikke utsetter viltet for unødige lidelser, ikke skader eller avliver fredet vilt, og ikke utsetter mennesker eller tamme dyr for fare.

Det er mange jaktmetoder som er blitt avskaffet gjennom årene, fordi samfunnet har endret syn på det - sånn er det bare, og å romantisere over det å være "fangstmann"... vel, det er en litt for vemmelig drøm for meg å like.

Interessant lesning:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/faktaark/fa...rk_fangst.shtml

Blant annet:

"I Norge finnes det ingen type-godkjenning av feller. I Sverige ble typegodkjenning av feller allerede innført tidlig på åttitallet. Dette betyr at det stilles kun generelle krav til fellekonstruksjonen i Norge. Det finnes allikevel lite dokumentasjon om hvordan de fellene som brukes i Norge fungerer med hensyn til kravet om human avliving.

Siden det ikke finnes nøyaktige beskrivelser for hvordan ulike feller skal være utformet eller brukes, er det fangstutøverens kunnskaper og erfaring som avgjør hvor humant fangsten blir. Jegerprøven gir allikevel minimal opplæring i fangst og feller. Det finnes heller ingen krav til praktisk erfaring.

Dyrevernproblemer kan oppstå med drepende feller når slagmekanismen ikke slår kraftig nok til å drepe dyret som fanges. Dette kan skyldes slitte deler, trutnet treverk, rust, svak fjæring, ising eller vegetasjon som gjør at slagkraften blir nedsatt. Feil bruk og montering av fellene kan også forårsake dyretragedier. Åte som er satt for langt inn i fella kan føre til kroppsslag, og åte for langt ut gir slag over snuten eller over en fot. I slike tilfeller vil dyret dø en svært smertefull død grunnet kvelning, utmattelse eller blodtap. Det kan gå mange timer før fella blir kontrollert og dyret blir avlivet. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sa i forrige innlegg: av feller for større dyr som har til hensikt å drepe viltet er Conibear eneste lovlige felle i norge i tillegg til minkfelle som henges opp. Rypesnarer og feller som fanger dyret levende er en annen diskusjon.

Selvfølgelig er den inntrufne hendelsen en tragedie, og bør kanskje vekke tanker og et etterarbeid som utreder hendelsesforløpet så man kan se hva som kan bli gjort annerledes ved senere anledninger.

JA, fangst er en hobby. Dette på lik linje med jakt, men begge disse formene for avlivning av vilt er viktige for den viltforvaltningen vi idag har i Norge. Fangst er også en del av den norske kulturen og tradisjonen. Vi har i århundrer drevet med det og det er derfor en viktig del av vår kulturarv. For fangstmenn/ kvinner er det derfor like ille å avskaffe fangst med felle.

Man kan takke for at dyret døde øyeblikkelig, og så kan man heller se på hendelsesforløpet for så å se hvor man kan sette inn tiltak for å hindre hunder og andre dyr som fellen ikke er beregnet for i å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...