Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel bør kaninunger være før de selges?


meg123

Recommended Posts

Kaniner er leveringsklare når dei er 8 uker gamle.

Noken meiner at det er tidligere, men man skal ikkje ta dei fra moren for tidlig, for da kan dei bli svakere som voksne, og bli fort syke osv.

det er riktig som Synne seier at dei selger kaninunger altfor unge i dyrebutikkene. I dyrebutikken her har dei ti$logmed innrømt at dei tar inn kaninunger mellom 3 og 5 uker gamle; ikkje eldre, for eller så vil ikkje folk kjøpe dei :D

Eg kjøpte jo Kasper i dyrebutikk, og fikk opplyst at han var 8 uker når eg henta han. Heldigvis trur eg dei snakka sant; om han ikkje var eldre, for han var et fint ungdyr som var passe stor når eg fikk han.

Noken kaniner er heller ikkje leveringsklare ved 8-ukers alder, da kaniner kan utvikle seg forskjellig og det er ikkje alle som er klare for å bli "sendt bort" når dei er 8-veker. Men dette ser man da.

Håper du fikk svar, uten at det bere blei masse rot :wub:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noken kaniner er heller ikkje leveringsklare ved 8-ukers alder, da kaniner kan utvikle seg forskjellig og det er ikkje alle som er klare for å bli "sendt bort" når dei er 8-veker. Men dette ser man da.

Håper du fikk svar, uten at det bere blei masse rot :icon_redface::lol:

Og noen må leveres før de er 8 uker. Jeg kjøpte hos oppdretter og skulle egentlig hente de når de var 8 uker, men de måtte leveres mye tidligere fordi moren begynte å gå lei av de og begynte så smått å vise tegn til aggresjon mot kaninungene (noe jeg tror det var en grunn til at mora gjorde, send meg pm hvis du lurer på hvorfor Henriette ). Og selv om kaninene mine "bare" er 5 mnd så har jeg ikke sett noe tegn på at det går dårlig med de selv om de ble tatt bort fra moren tidligere (var 5 uker da jeg hentet de) enn hva de skulle. Men jeg anbefaler også på det sterkeste å kjøpe fra oppdretter jeg da, selv om kaninene i dyrebutikken også trenger hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen må leveres før de er 8 uker. Jeg kjøpte hos oppdretter og skulle egentlig hente de når de var 8 uker, men de måtte leveres mye tidligere fordi moren begynte å gå lei av de og begynte så smått å vise tegn til aggresjon mot kaninungene (noe jeg tror det var en grunn til at mora gjorde, send meg pm hvis du lurer på hvorfor Henriette ). Og selv om kaninene mine "bare" er 5 mnd så har jeg ikke sett noe tegn på at det går dårlig med de selv om de ble tatt bort fra moren tidligere (var 5 uker da jeg hentet de) enn hva de skulle. Men jeg anbefaler også på det sterkeste å kjøpe fra oppdretter jeg da, selv om kaninene i dyrebutikken også trenger hjem.

Dei trenger ikkje å leverest, men dei bør taest fra moren litt før 8 uker. Men det KAN bli en ganske stor omveltning og både taes fra moren OG flytte samtidig, da en kanin bør fravennes moren.

Er HEILT einig i det at du anbefaler å kjøpe fra oppdretter :lol:

For da får du kanskje vite litt om slekta bakover, og da kan du f.eks vere sikker på at kaninen ikkje har genetiske defekter/sykdommer lenger bak i slekta. I tillegg så kan det jo vere fint og få litt råd osv. visst man ikkje har hatt kanin tidligere.

Er ganske sikker på at Kasper blei tatt ifra moren ved 4-5 ukers alder, og han har heller ikkje vist tegn på at det har vert altfor ille. Heldigvis.

Er litt interresert i å vite hvorfor du trur at det var en grunn til at mora til din kanin begynte å vise aggresjon, så om du ikkje vil skrive det her, kan du sende meg en PM da? blei så nysgjerrig eg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei trenger ikkje å leverest, men dei bør taest fra moren litt før 8 uker. Men det KAN bli en ganske stor omveltning og både taes fra moren OG flytte samtidig, da en kanin bør fravennes moren.

Jo, men om de uansett skal taes fra moren så kan de likevel flytte? Må jo være mye større omvelting å bli tatt i fra mora også senere igjen venne seg til nytt sted/situasjon? Uansett så kommer det veldig an på individet og tror man må se an hvor langt i utviklinga kaninen er kommet. Da tenker jeg psykisk vel og merke. Skal vel også nevnes at en god grunn til at det også gikk bra for min del og hente de så tidlig var fordi jeg hentet to søstre og da er de igjen to.

Er litt interresert i å vite hvorfor du trur at det var en grunn til at mora til din kanin begynte å vise aggresjon, så om du ikkje vil skrive det her, kan du sende meg en PM da? blei så nysgjerrig eg :icon_redface:

Jepp, sender pm

Forrsten Henriette; har du tenkt å skaffe deg kanin nr 2 eller? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :D ei jente tenker jeg B)

Så koslig :D Må nå spørre med en gang jeg da så nysgjerrig som jeg er av meg :D Har du tenkt på navn, rase og fra hvilken oppdretter (hvis det er oppdretter du skal ha fra da selvsagt)?

Og en annen ting, bare fordi jeg er nysgjerrig og uviten på akkurat dette. Har du tenkt å kaninene samme bur eller hver for seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :D hvilken rase? :D

Trur det blir løvehode :P

Så koslig :D Må nå spørre med en gang jeg da så nysgjerrig som jeg er av meg :P Har du tenkt på navn, rase og fra hvilken oppdretter (hvis det er oppdretter du skal ha fra da selvsagt)?

Og en annen ting, bare fordi jeg er nysgjerrig og uviten på akkurat dette. Har du tenkt å kaninene samme bur eller hver for seg da?

Har verken tenkt på navn eller oppdretter egentlig,men mulig det blir hos den oppdretteren jeg kjøpte Mowgli hos. Men det skal hvertfall være en hunn.

Om jeg kan ha dem sammen vei jeg ikke(har spurt om det sjøl i en annen tråd her inne selv,da jeg ikke helt vet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jo, men om de uansett skal taes fra moren så kan de likevel flytte? Må jo være mye større omvelting å bli tatt i fra mora også senere igjen venne seg til nytt sted/situasjon? Uansett så kommer det veldig an på individet og tror man må se an hvor langt i utviklinga kaninen er kommet. Da tenker jeg psykisk vel og merke. Skal vel også nevnes at en god grunn til at det også gikk bra for min del og hente de så tidlig var fordi jeg hentet to søstre og da er de igjen to.

Nope, er ikke enig her. Det er en omveltning å bli tatt fra mor, men en enda større å flytte til et ukjent miljø. Ungenes immunforsvar er dårlig ved 5 ukers alder, og det å flytte innebærer mye stress for en liten unge i tillegg til at den faktisk kommer til et nytt miljø med andre bakteriekulturer (eller hva jeg skal kalle det). Derfor anbefales det at selv om moren gikk lei ungene ved 5 ukers alder, noe jeg personlig anser som en dårlig egenskap hos en avlskanin, skal de skilles fra men likevel ikke flytte til nytt hjem før ved rundt 8 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan godt hende du er uenig. Men som sagt tidligere så er det mer bak situasjonen enn hva du vet, og da mener jeg at du kan ikke uttale deg om dette er/var er dårlig avlskanin.

Øhh? God dag mann, økseskaft? Ser du ikke at hovedpoenget mitt var at man ikke bør selge kaninungene før ved 8 ukers alder selv om de må tas fra moren tidligere? Jeg sa heller ikke at dette var en dårlig avlskanin, men at å bli lei ungene tidlig GENERELT er en DÅRLIG EGENSKAP hos en avlskanin. Du uttaler deg om at det ikke er noe problem å bytte hjem når de allikevel er tatt fra mora, og dette er jo feil. Da ser jeg på det som min plikt å opplyse om dette slik at ikke folk begynner å selge alt for unge kaniner i hytt og pine.

Kaninunger er ikke LEVERINGSKLARE før de er rundt 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke nekte på at jeg ikke er flink til å ordlegge meg, noe som kan føre til at det jeg sier kommer ut galt. jeg har aldri ment at beste og det riktige er ta ungene vekk fra mora så tidlig, men i min situasjon gikk det greit. Dessuten tror jeg at trådstarteren fikk det svaret hun var ute etter - iallefall håper jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

De fleste dyrebutikker vet ikke noe nesten om dyrene de selger. De sier kattunger er lev.klare når de er 8 uker, de sier kaniner er gnagere! :shocked: De sier hamstere har godt av små bur og de sier til og med at det ikke finnes noen forskjellige hamsterraser! :shocked:

Jeg vil ikke anbefale noen som helst å kjøpe dyr fra dyrebutikker, uansett pleier de ikke få så god plass å boltre seg på heller. I den dyrebutikken nermest meg har jo syriske hamster bare matskål, vannskål, bunnstrå og en halv neve høy å drive med, det er som om vi skulle vært på et lite rom men en liten, vond seng, litt vann, litt mat, og et teppe det, mens vi hele dagen hørte justin timberlake synge høyt og mange små barn og ropte og skrek og stappet fingrene sine inn igjennom vinduene. :)

En gang når jeg var i dyrebutikken var det en dame med to barn som var der, og så sa sønnen på en 6-7 år at han ville ha "en sånn der"( degus), og moren bare" nei, ikke nå", og søsteren på en 4-5 år sa" ja! jeg vil også ha hvis JOakim får!" Moren bare, ja hva er det da? Og så sa moren til butikkdamen at hun ville ha " to sånne rotter eller noe" ( det var to deguser ), og så sa hun hun skulle ha "det" buret( det var et lite dverghamster bur, sånn med grønn plastikk mange steder ), og litt rotte mat og to skåler, så kjøpte hun rett og slett to "rotter" til ungene sine på 4 og 6 år.! :shocked::shocked:

Skremmende at folk gjør slikt, og ikke minst at dyrebutikkene lar dem kjøpe SÅ små bur til to deguser som egentlig trenger MYE; MYE mere plass! :shocked:

Uff a meg! Fikk lyst til å gå bort til hun moren og gi henne en nøye leksjon om hvordan man behandler deguser!

MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oj.... det hørtes ike bra ut... stakkars små deguser.... skjønner godt at du syntes det var dårlig av butikken.... :) Men et lite spørsmål.... jeg fikk kaninene mine når de var 9 uker gamle... de er veldig sammensveiset og støtter seg på hverandre... er det dumt at de blir tatt i fra hjemmet sitt ved 9 ukers alder..? eller er de For gamle da..?

bare nysgjerrig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et lite spørsmål.... jeg fikk kaninene mine når de var 9 uker gamle... de er veldig sammensveiset og støtter seg på hverandre... er det dumt at de blir tatt i fra hjemmet sitt ved 9 ukers alder..? eller er de For gamle da..?

bare nysgjerrig :rolleyes:

Nei, det er ingen problem at kaninene er eldre enn 8 uker når de leveres, men rundt 8 uker er i mine øyne et minimum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...