Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyra og Loke (Laekenois og Groenendael)


Mud
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herlige bilder! Bruker ikke å synes at Lakken er noe spesielt fin, men din Lyra er jo nydelig!

Hun kan treffes i Bø ja :D

Var usikker på om jeg skal legge dette i Loke eller Lyra tråden da det er bilder av begge to men her er ihvertfall bilder av krapylene på tur med 2 gode venner julaften formiddag. Niktia og Singha er 2 mektig populære naboer som er evig tålmodige med små krokodiller og gale svartinger. Vi går tur med de så ofte vi kan ;)

"kommer du muttern?"

20061224_0085.jpg

Nikita i farta (sjeldent syn)

20061224_0086.jpg

Vanskelig å få med alle fire på bildet

20061224_0088.jpg

Lyra leker RR valp som er ute med far..

20061224_0091.jpg

Ellers så dilter vi etter Loke hva enn han gjør..

20061224_0089.jpg

20061224_0093.jpg

20061224_0095.jpg

20061224_0102.jpg

Singha og Niktia har funnet en pinne!

20061224_0098.jpg

Lyra møter livets harde realiteter

20061224_0097.jpg

Singha vant :P

20061224_0100.jpg

Peneste RR i verden det tenker jeg :wub:

20061224_0104.jpg

Hvis noen skulle lure: ja, jeg passer godt på vesle valpekroppen når de store begynner å rase rundt. Singha veier over 50kg og er en livlig herremann så det skal ikke mye til før det går med et lite laeken bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyra er nudelig! Men jeg fikk aldri hilst på, det må gjøres en gang :wub:

Det må vi ordne en gang serru ;)

Nå er hun i gang med å bli malle med skjegg. Hun blir nappet helt ned for første gang i sitt liv i kveld, dvs alle de sorte og hvite fjonene på kroppen hennes skal vekk og jeg tar en omgang til på ørene. Har kommet ca halvveis i prosessen og jeg må si hun ser veldig anderledes ut. Ikke så pjuskete og valpete liksom.. Godt hun får beholde skjegget i det minste.. :D

Tar bilde etterpå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn!Nappingen tok lengre tid en forventet da storebror har en mildt sagt dårlig dag i dag og trengte matmor :wub:

Her er Lyra før napping..dvs for nesten to uker siden..hun hadde enda mer rare fjoner tidligere i dag, men de syntes ikke så godt på de nyeste bildene..

20061213_0046.jpg

Her er den lille mallen min:P

20061226_0110.jpg

20061226_0108.jpg

20061226_0106.jpg

20061226_0107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ingen skjeggrotte for tenk! <_< *furt*

Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan hun er nå som jeg har blitt kjent med henne.

Hun er faktisk - i det store og det hele - en behagelig valp. Hun har en nesten fungerende av-knapp allerede og kan godt finne på å slenge seg nedpå å slappe av litt på eget initiativ selv på besøk hos andre. Sove derimot gjør vi bare i senga sammen med mamma, i sofaen ved siden av mamma, eller i bilen. Hun har sovi et par ganger på gulvet men da har hun våknet litt og lagt seg der selv. Jeg kan enda ikke forlate rommet (eller sofaen) uten at hun våkner og sutrer men hun blir ikke hysterisk lenger. Hun har veldig veldig veldig egne meninger om hvordan verden skal være og protesterer høylydt og intenst hvis den ikke er som hun ønsker. Hun er skikkelig kosete og hører stort sett på "au" når hun lekebiter..stort sett... ikke om kvelden når hun er overtrøtt. Da er hun en liten piraya på speed og jeg må stort sett polstre meg og tvangsroe henne til vi begge sovner *flir*

Hun er overhodet ikke så førerorientert som jeg så for meg. Hun kan godt stå igjen og sulle med sitt lenge etter vi andre har gått fra henne og ofte må jeg rope på henne for å få henne til å følge etter. Hun går stort sett forann på tur og bare satser på at vi andre kommer etter et sted.

Hun er ikke akkurat sosial men synes folk er kule så lenge de gir henne godis eller har henne på fanget og koser med henne. Hun tar ikke kontakt med folk på eget initiativ med mindre de har godis. Hun er ikke redd mennesker, hun synes bare de er unødvendige.

Hun liker ikke å bli holdt fast og håndert, hverken av meg eller fremmede, så det trener vi MYE på. Mye bedre å ta tak i det nå enn å stå å trene det med en stor belger som gladelig bruker tenner for å slippe unna. Det sto vi nemlig å strei med i fjor ved disse tider på svartingen og jeg må si det ikke alltid var like enkelt å finne folk som ikke bare var villige - men også egnede - til å drive håndteringstrening av store belgere som faktisk ikke VIL bli holdt fast og tatt akkurat der og der (takk for hjelpen btw Hilde *flir*). Problemet med Lyra er vel heller omvendt enn det jeg hadde med Loke, folk synes synd på henne og begynner å lokke og trøste.. Ikke lett å foklare at valpen faktisk ikke er redd, den har bare ****** egne meninger :lol:

Hun simpelthen ELSKER lyden av sin egen stemme og bjeffer ved enhver anledning - gjerne bare for morro skyld.. Den der må jeg si er det største problemet med henne og den eneste negative overaskelsen. Jeg fikser ikke bjeffing særlig godt :unsure:

Hun var kattevant ved ankomst og har fått noen alvorsord av Lotte som gjør at hun ytters sjelden jager pusekattene.. Helt utrolig! Pan var nærmere året før pus kunne gå helt trygt over gulvet og Jonas var direkte slem mot pus til han var over 2 år. Lyra har allerede sovet i samme sofa som begge pusekattene! *stolt*

Loke har blitt gud over alle guder og han blir regelrett terrorisert av den lille. Det går ikke ann å ha han i bånd og ikke henne for da blir hun skikkelig krokodille og biter seg fast i stakkar svarting. Han sier ikke i fra med mindre han virkelig føler han må så jeg går heller inn å styrer henne. De leker ikke sammen inne (det er visst ikke lov mener Loke..) men de kan godt leke litt sammen på tur. Stort sett går leken ut på at han løper i forveien og hopper lekent rundt henne når hun tar han igjen..hehe..han er litt redd for å skade henne enda så det er lite fysisk lek fra hans side enn så lenge. Andre hunder er og kule så lenge de ikke overfaller henne. Får hun hilse i sitt eget tempo blir hun fort varm i trøya og bryr seg svært lite om hverken brumming eller voldsom lek. Hun er så vidt jeg kan bedømme en smule skeptisk til hunder som er mindre enn henne eller på samme størrelse.

Ellers så stjeler hun alt hun kommer, over klatrer på border og biter seg fast i alt hun kan nå - slik som alle valper bør, hun tisser konsekvent der det passer minst og driter alltid inners inne bak noe så jeg virkelig må lukte meg frem til det og kravle meg frem - hun er i det hele tatt en aldri så liten drømmevalp :icon_redface:

Noen bilder som Hilde tok når vi var på besøk hos de spisse snutene i går:

261215.jpg

261214.jpg

261213.jpg

26123.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har begge ørene reist seg.. begge har vært oppe i noen minutter av gangen de siste dagene men så har de venstre ramlet ned igjen :D Har prøvd å ta bilder av henne i hele dag men det er pokker ikke enkelt! Nå har vi vært ute en laaaang tur med storebror i regnet og det var to veldisg slitne og våte belgerkropper som kravlet oppi hver simn sofa etterpå. Da fikk jeg tatt bilde :D *flir* det ser jo ikke helt lurt ut med de ørene hehe

20061230_0112.jpg

20061230_0113.jpg

20061230_0114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåmmin, hun er jo helt forferdelig nydelig! *smelt*

Syns de er søtest når de er rampete jeg :icon_redface: Men det er kanskje derfor jeg ifølge enkelte har uoppdragne hunder? :icon_redface:

En annen belgereier prøvde å si at greia var å late som om de lovlige tingene var ulovlige, for da skulle de vissnok foretrekke de "ulovlige lovlige" tingene.. Jeg testa det aldri ut jeg.. hehe

Men du? Du må ikke GI godbiten før hun har SLUPPET bh'en..? :icon_redface:

Nå er jo ikke Sofus belger, men veldig mye setter i sjel :wub: Uansett, den der greien der forsøkte jeg med ham. Og det er noe i det. MEN, det krever at hunden er en smule oppegående selv. For hvis ikke, så vil den jo bare ture frem til tross for det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har desverre drept kameraet mitt (ikke spør) så jeg har ingen splitter nye biler av tøtta mi, men hun utvikler seg da stadig psykisk og.

Sånn for ordens skyld: ørene står enda og pelsen har begynt å krølle seg litt.

Hun er fortsatt en hyperglad valp sånn helt uten hemninger. Jeg vil fortsatt påstå at hun etter forholdene er en behagelig valp, men hun har da allerede prestert å rive i stykker en av jakkene mine i IPO lek..Ikke ante jeg at frøkna var såå spretten.. ;)

Hittill er jeg knallfornøyd med den lille, mine tidligere erfaringen med tisper er at de har vært litt sånn myke, veike og stakkarslige, ikke denne her - hun er full av futt og frekk som ****. Høyt og lavt hele tiden og hun har en helt egen evne til å nesten forgå av glede når man prater til henne med en litt morsom stemme. Hun blir liksom bare gladere og gladere og gladere helt til man må stoppe for man tror nesten valpen sprekker hele hunden logrer og tunga (og tenna) går i alle retninger tilsynelatende ukontrollert. Litt sånn ---- > ;)

Som tidligere nevnt så kan hun faktisk slappe av på eget initiativ, og da er hun fryktelig avslappet, men samtidig er hun en krutttønne når hun er aktiv. Lot en kollega av meg holde i den andre enden av kongen i dag og komentaren var "oi, fy **** den lille rotta der!". Hun tar litt av på kongen innimellom noe jeg er usikker på om jeg skal forsterke eller dempe da jeg faktisk ikke aner hvordan hun blir som voksen. "Alle" sier de er lugnere enn mallen og derfor bør stresses opp fra de er valper skal de bli gode konkuransehunder- det var jo også planen min - men folk som ikke kjenner rasen og har sett henne sier jeg bør gå inn å kontrollere henne allerede nå og legge leken litt på is. Jeg VIL ha en laeken med trøkk men jeg vil samtidig ikke ha en hund som går i spinn ved synet av en leke... Hittill virker hun veldig god på å samle stresset sitt, men så er hun bare 4 mnd enda.. Dette vil hele tiden være en vurderingsak tror jeg..

Hu er fortsatt et formidabelt matvrak og har fått fullstendig dilla på v&h..hun får nesten ikke puste når hun skjønner hun skal få det..

Det som kommer inn må ut og hun har faktisk blitt veldig flink til å gjøre nettopp det: gå ut..Pan var renslig når han var rundt 4mnd og jeg tror ikke Lyra er så langt unna.. Hun sier konsekvent i fra når hun må bæsje, men kan finne på å ile inn på soverommet mitt når hun må tisse. Synes hun er flink uansett jeg ;)

Kjeftamentet hennes er fortsatt på høygir. Jeg har blitt rådet til å overse det og fått beskjed om at hun sannsynligvis ikke er en gneldrebikkje av natur. Jeg er usikker på om jeg er enig, jeg synes hun bjeffer mer og mer.. Det være seg på folk, katter, meg eller maten min.. Jeg begynner nesten å venne meg til den grusomme lyden ;)

Folk er hun fortsatt ikke glad i ,det vil si hun liker noen veldig godt fra første møtet og hun har ikke noe mot folk generellt, de har bare ikke noe med å ta på henne. Hun hopper gjerne oppå folk som ikke gir henne oppmerksomhet, men med en gang hun får det så ignorerer hun de eller går vekk. I følge naboen min oppfører hun seg som en Rhodesian Ridgeback hehe... Har hun blitt kjent så er folk bare stas og da kan hun fort bli litt slitsom.

For tiden tilbringer hun og storebror dagene med å være med meg rundt på konkurrent - analyser. Dvs vi besøker omtrent hvert eneste byggvarehus på sentrale østlandet. Lyra får komme ut på hvert sted og får luftet seg rundt på parkeringsplassen og sett på folket. Hjemme i krøderen finnes det jo ingen fremmede så jeg føler at dette er viktig og en unik mulighet til å miljøtrene henne. Ellers så løper hun og Loke daglig rundt på byggeplassen til det som skal bli skandinavias største byggvarehus, med all støy, smell og rare mannfolk det innebærer så jeg begynner å føle meg trygg på at tøtta får sin del av miljøtrening når det kommer til den biten. Fellestreninger har det blitt mindre av enn ønsket, men der setter vi i gang for fullt neste uke..

De siste bildene jeg tok av henne er i fra Nyttårsaften.

Her er noen..

20061231_0153.jpg

20061231_0154.jpg

20061231_0156.jpg

20061231_0150.jpg

20061231_0131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går øra hennes fortsatt i kryss på toppen der? Det var veldig facsinerende.. Egentlig burde hun alltid være sånn syns jeg ;) Det er ikke så stygg lyd da, den bjeffinga hennes.. Har du hørt terrieren eller Tjukken? DET er stygg lyd det :shocked: Hun bjeffer ihvertfall hun, ikke sånn hyleskrikepiping som visse andre vi kjenner.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går øra hennes fortsatt i kryss på toppen der? Det var veldig facsinerende.. Egentlig burde hun alltid være sånn syns jeg ;) Det er ikke så stygg lyd da, den bjeffinga hennes.. Har du hørt terrieren eller Tjukken? DET er stygg lyd det :shocked: Hun bjeffer ihvertfall hun, ikke sånn hyleskrikepiping som visse andre vi kjenner.. hehe

Jepp..de gjør det <_< Syntes ikke det er noe særlig pent jeg, men alle andre synes det er fryktelig sjarmerende visstnok..de sprer seg når hun er sliten da..man kan nesten måle tretthetsgraden hennes på vinklingen på øra hehe

Det skal hun ha: hun bjeffer som en hund med baller *ler* Bortsett fra når hun drar igang den "mooohoohoho" lyden hun bruker for å få igang litt action. Dumme dyret hehe..

Vet hun at Fibi har tenkt å kidnappe storebror og muttern i noen timer en dag?

Det hun ikke vet har hun ikke vondt av! ;)

Jeg var akkurat en liten tur på toalettet her. Rutinert som jeg er skyver jeg da potetgullet innerst på stuebordet i håp om at det overlever sekundene med fravær.. det gjorde det ikke.. Når jeg kom ut igjen var krølltrynet godt plassert langt inne i den store posen som brått lå på gulvet. Gulvet var forøvrig klissvått av vannet hun veltet i prosessen. Herlig... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat en liten tur på toalettet her. Rutinert som jeg er skyver jeg da potetgullet innerst på stuebordet i håp om at det overlever sekundene med fravær.. det gjorde det ikke.. Når jeg kom ut igjen var krølltrynet godt plassert langt inne i den store posen som brått lå på gulvet. Gulvet var forøvrig klissvått av vannet hun veltet i prosessen. Herlig... :rolleyes:

Det høres nesten ut som om det er labrador du har kjøpt deg!

En del av det du forteller minner faktisk en del om sånn som Tinka var som valp (det er fryktelig morsomt å vise at man har tenner).

Du må vekke kameraet ditt fra døde igjen, så vi får få noen nye bilder av henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp..de gjør det <_< Syntes ikke det er noe særlig pent jeg, men alle andre synes det er fryktelig sjarmerende visstnok..de sprer seg når hun er sliten da..man kan nesten måle tretthetsgraden hennes på vinklingen på øra hehe

Jeg sa ikke at det var pent? ;) Det er fascinerende.. hehe

Kjekt å ha noe å måle etter da, når øra står så mye fra hverandre, er hun litt sliten, når de står SÅ mye fra hverandre, da er hun kjempesliten! hehe ;)

Det skal hun ha: hun bjeffer som en hund med baller *ler* Bortsett fra når hun drar igang den "mooohoohoho" lyden hun bruker for å få igang litt action. Dumme dyret hehe..

Ja dæven.. Imponerende mye ordentlig lyd i lille kroppen! *ler*

Jeg var akkurat en liten tur på toalettet her. Rutinert som jeg er skyver jeg da potetgullet innerst på stuebordet i håp om at det overlever sekundene med fravær.. det gjorde det ikke.. Når jeg kom ut igjen var krølltrynet godt plassert langt inne i den store posen som brått lå på gulvet. Gulvet var forøvrig klissvått av vannet hun veltet i prosessen. Herlig... :rolleyes:

Det høres nesten ut som om det er labrador du har kjøpt deg!

Jeg syns det der høres ut som en helt vanlig belger-ting jeg *skuler på frøknene* <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...