Gå til innhold
Hundesonen.no

vom og hundemat


dogge

Recommended Posts

Heisann,

jeg lurer litt om noen kan si meg hvor mye "for per kg hund" man bør gi av vom og hundemat nr33/nr25?

hva med en 30 kg polarhund mot en 50 kg polarhund?

hva gir dere i valpetida?

hvor mye gir dere av vom og hundemat?

om dere kombinerer med tørrfor.. hvor mye gir dere da av vom og hundemat?

og en ting til .. disse blokkene.. hva er den enkleste måte å dele de opp på? noen erfaring?

tine det helt ned.. og deretter dele de opp?

takker så masse for svar :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

1. dele voma.

Tine den halvt, så "brekke av ønsket mengde" og fryse på nytt.

Lurt å tine den i dusjen/badekar/ evt. søppelsekk med masse aviser nedi, kommer en del blod og kraft!

2. hunde på 20-30 kg ble anbefalt 500 gram kjøtt og halvparten av halv anbefalt dose tørrfor fordelt på to måltider. Jeg ble anbefalt å bruke tørrfor samtidig som vom.

Men du må se an hva som passer for deg og din hund.

Diare de første par dagene må du regne med, dette er vanlig og går over.

Men noen hunder takler ikke tørrfor sammen med kjøttet, men et tørrfor måltid og et kjøttmåltid!

Jeg ble også anbefalt å fore mest på kvelden og mindre måltid om morgenen!

For at de skal nyttegjøre seg næringsstoffene lettere.

de skal ha vom og hundemat hver dag. Kanskje 700 gram til 50 kg hund?

Du ser jo fort om hunden får i seg nok, mye/ lite med å følge med på vekta!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfinger reglen er vel at hunden skal ha 1-2% av vekta

Må bare prøve seg frem. Blir hunden tjukk, gi mindre mat og visa verca

Akkurat nå bruker jeg bare tørrfor, men skal starte med VH igjen.

Jeg gir VH til frokost og kun tørrfor til middag.

Ikke hatt noe problemer med diare eller noe.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer kun på V&H og sper på med råe bein i ny og ne.

Har en på 7,5 kg. som får litt i ovekant av 100 g. og to /av samme rase) på ca. 25 kg, hvor den ene får 350 g. og den andre 480 g. - forbrenningen dems er så forskjellig at de har behov for ulik mengde.

Ga opp de blokkene til slutt jeg og gikk over til kg. pølser - mye enklere og mindre klin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang deling, så kan du spørre h*n du kjøper av, om de kan hogge den opp for deg. Han jeg kjøper av gjør det, men tar en krone (!) :icon_redface: mer pr kg. Deretter tiner jeg opp de mindre blokkene, deler de, og noen pakker jeg i porsjoner. kjempegreit å gi hunden en prosjon frossen mat, da koser hun seg godt.

Min hund får ca 1% av kroppsvekten sin pr dag, for hun legger veldig lett på seg. Har også hørt at man skal gi 1-2% av kroppsvekten til en voksen hund, og var det opptil 6% for valper/unghunder, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Forer kun på V&H og sper på med råe bein i ny og ne.

Har en på 7,5 kg. som får litt i ovekant av 100 g. og to /av samme rase) på ca. 25 kg, hvor den ene får 350 g. og den andre 480 g. - forbrenningen dems er så forskjellig at de har behov for ulik mengde.

Ga opp de blokkene til slutt jeg og gikk over til kg. pølser - mye enklere og mindre klin.

Hvor handler du kg-pølser? Jeg bor også i Elverum og forer med V&H. Hittil har jeg handlet halvkg-pølser på Hamar, og har tenkt å kjøpe en 20kg-blokk når jeg bare får manna meg opp til å hakke den i porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer bare med vom og hundemat nå, og har en blandingshund på tett under 40 kg. Vi gir rundt 600 gram, og litt ekstra i perioder med mye aktivitet. Vi kjøper ca 100 kg i gangen, og kapper det opp i 1 kgs blokker med en sag som står på gården her. Blir litt griseri men mye enklere enn å hogge opp med øks eller lignende. Trenger ikke å la den ligge til tining heller da :icon_redface: .

Jeg lurer også litt på det med å fore valper på vom og hundemat. Har hørt rundt 6 prosent av kroppsvekten jeg og men er litt usikker. Tror vi blir å fore mer etter øyemål enn å veie opp til valpen vi får. Man ser ganske fort om det blir lite eller mye.

Vi hadde ikke problem med diare når vi gikk over til vom og hundemat. Og har ikke hatt noe magetrøbbel i etterkant heller. Vi forer ikke med tørrfor ved siden av. Ser ikke helt poenget i det når vom og hundemat er et fullfor, og det ikke trengs noe ekstra for å få fart på maven. Har dog litt tørrfor igjen fra forrige for som vi slenger ut nå og da så Buster kan søke etter, men det er snart tomt og vi kommer ikke til å kjøpe mer.

Angående mengde så har jeg forstått at det er veldig individuellt, og derfor må man bare prøve seg fram. Men skal man følge anvisningene så er det vel mellom 300 og 600 gram til en 30 kgs hund, og mellom 500 gram og 1 kg på en 50 kgs hund. Men noen trenger mer, andre trenger mindre alt avhengig av forbrenning og aktivitet. Det finner man fort at av med sin egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor handler du kg-pølser? Jeg bor også i Elverum og forer med V&H. Hittil har jeg handlet halvkg-pølser på Hamar, og har tenkt å kjøpe en 20kg-blokk når jeg bare får manna meg opp til å hakke den i porsjoner.

Handlet også blokker og halvkilospølser på Hamar før hun jeg kjøper av begynte å forhandle det, er ikke mer enn et par mnd. siden hun begynte å forhandle det selv.

Send meg en PM så skal du få navn og nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
aha, jeg gir kun v&h, og gir ca 400-500 g.. til en malamute på ca 30kg.

Nå vinterstid kommer jeg nok til å gå over til den med fisk, som er noe fetere.

Jeg måtte til slutt kutte ut V&H av ulike årsaker:

1. Det ble for dyrt. Han jeg har veier ca 47 kg. Han fikk til å begynne med 1 kg om dagen, men da raste han ned i vekt. Gikk opp til halvannen, deretter 2 kilo, og ennå forble han så tynn av folk reagerte. Så vi gikk tilbake til tørrfôr.

2. han fikk etterhvert påvist allergi for husmidd og etter at jeg sluttet med V&H gikk også mye av kløingen hans over. Ble for mye og store proteiner for hans del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foret pointeren min som veier ca. 24 kilo på V&H + tørrfor, da har han fått 1 kg V&H + ca. 250 gram tørrfor per dag. Det kommer veldig an på hvor aktive hundene dine er og hvor høy forbrenning de har.

Du må da overfore noe vannvittig..?! 1kg V&H + 250 grsm tørrfor til en hund på 24 kg....!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da overfore noe vannvittig..?! 1kg V&H + 250 grsm tørrfor til en hund på 24 kg....!?

Det er ikke meg du spurte, men hun du spurte er sjeldent her for tiden :D Det er forskjell på hunder og forbrenninga deres, og hvor mye de skal ha avhenger av aktivitet - er hunden svært aktiv, skal den ha mer mat.

En av mine tidligere hunder fikk 2 kg V&H i døgnet han, tervueren hannhund på 23 kg - noe som betyr at han var minst 5 kg undervektig (han var 70 cm høy, så ut som en borzoi i tervpels egentlig). Han ble ikke i noe bedre hold samme hvor mye mat vi puttet i ham (og ja, han hadde selvsagt fått markkur og vært hos veterinær). Når han gikk på tørrfor fikk han 2 liter tørrfor og en boks vom fra Felleskjøpet i døgnet. Ikke dreit han mer enn vanlig heller. Han var i normal aktivitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mengde V&H.. Jeg har to hunder på mellom 68-75 kg. De må ha minst to kg V&H hver per dag for å opprettholde vekt, helst 2,5kg, og 3 kg for å legge på seg.. :rolleyes: Og de er ikke over normalen aktive. Jeg bruker ca 160-180 kg i mnd, og kjøper fra "fabrikken" . Er så heldig å ikke bo mer enn en times tid unna :)

Kjøper 200kg i slengen, det er akkurat det jeg har plass til, var innom finn.no og ordnet egen hundemat-fryser :P

Vi forer også kun på V&H. Etter min mening bør man ikke/trenger man ikke blande våtfor og tørrfor, sålenge våtforet er ett fullfor.

Dobbeltpost brug redigeringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meg du spurte, men hun du spurte er sjeldent her for tiden :) Det er forskjell på hunder og forbrenninga deres, og hvor mye de skal ha avhenger av aktivitet - er hunden svært aktiv, skal den ha mer mat.

En av mine tidligere hunder fikk 2 kg V&H i døgnet han, tervueren hannhund på 23 kg - noe som betyr at han var minst 5 kg undervektig (han var 70 cm høy, så ut som en borzoi i tervpels egentlig). Han ble ikke i noe bedre hold samme hvor mye mat vi puttet i ham (og ja, han hadde selvsagt fått markkur og vært hos veterinær). Når han gikk på tørrfor fikk han 2 liter tørrfor og en boks vom fra Felleskjøpet i døgnet. Ikke dreit han mer enn vanlig heller. Han var i normal aktivitet..

Noen hunder har vel bare sinnsyk forbrenning?

Det høres mye ut, men noen hunder må bare ha så mye mat. Når jeg fikk min var han skrapa, så han ble satt på oppfôringskur. I starten gikk han på mellom 750g-1 kg hills CD/ eukanuba performance blanding og ca 250 g v&h. Dette er en liten setter på knappe 23 kg nå som han er i riktig hold (veide vel 18 når jeg fikk han).

Nå har vi byttet fôr igjen og han går på rundt 350 g tørrfôr + 250 g v&H per dag, litt mer "normal" mengde men det endrer seg sikkert om jeg bytter til mindre energirikt fôr (går nå på labb pluss, mer fett og proteiner enn i hills C/D iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til slutt kutte ut V&H av ulike årsaker:

1. Det ble for dyrt. Han jeg har veier ca 47 kg. Han fikk til å begynne med 1 kg om dagen, men da raste han ned i vekt. Gikk opp til halvannen, deretter 2 kilo, og ennå forble han så tynn av folk reagerte. Så vi gikk tilbake til tørrfôr.

Jeg hadde tidligere en boerboel på 70 cm og 70 kilo. Han var en aktiv hund, han var flott og muskuløs, og hadde ikke et gram overflødig fett på kroppen - bare muskler.

Han spiste cirka 1,5 kg V&H hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga vår gamle hund Vom. men det er lenge siden nå, og jeg husker ikke alt.

Forer dere KUN med vom og slike 'pølser'?

Er det dyrt eller billig i forhold til tørrfòr ?

Jeg gir ikke vom, jeg gir et fullfôr som heter Vom & Hundemat. Jeg betaler 200 kr for en 20-kilossekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med V&H, begynnte med å kjøpe 1/2 kg pølser og ga 12kr pr pølse og brukte 60 pølser pr mnd.til to hunder = 720kr

Gikk over til å kjøpe 20kg blokker gir 280kr pr blokk, bruker da 30kg i mnd=420kr

Før brukte jeg tørrfor Hills og ga 520pr sekk.

Jeg gir ikke vom, jeg gir et fullfôr som heter Vom & Hundemat. Jeg betaler 200 kr for en 20-kilossekk.

Bruker du tørrfor fra Vom & hundemat ettersom du skriver sekk? eller mente du blokk? Og hvor kjøper du V&H for 200kr? :)

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga vår gamle hund Vom. men det er lenge siden nå, og jeg husker ikke alt.

Forer dere KUN med vom og slike 'pølser'?

Er det dyrt eller billig i forhold til tørrfòr ?

forte du med vom eller V&H? Jeg forer V&H kilospølsene, det er for meg billigere, enn å fore med Royan Canin eller Pro Plan (som var de forene hun "likte" best av tørrfor). Det er faktisk billigere selv om hun spiser ganske mye i forhold til størrelsen sin..

Jeg betaler 20 kr kiloet for pølsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du tørrfor fra Vom & hundemat ettersom du skriver sekk? eller mente du blokk? Og hvor kjøper du V&H for 200kr? :)

Nei ,jeg mener "sekk" som i 20-kilosblokk i plastsekk. Jeg kjøper V&H direkte fra produsent, derfor prisen. Jeg kjøper inn både til meg selv og mange av hundevennene mine. Jeg har tre frysere, så det funker så bra, atte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...