Gå til innhold
Hundesonen.no

vom og hundemat


dogge

Recommended Posts

Jeg hadde tidligere en boerboel på 70 cm og 70 kilo. Han var en aktiv hund, han var flott og muskuløs, og hadde ikke et gram overflødig fett på kroppen - bare muskler.

Han spiste cirka 1,5 kg V&H hver dag...

Det går på forbrenningen til hunden og aktivitetsnivået. Jeg har en hund som er særdeles aktiv (redningshund) og trenes fysisk "hardt" flere ganger i uken. Og når man måtte opp i 2 kg om dagen - og kanskje enda mer, ble regnestykket enkelt. Selv om jeg kjøpte rett fra de som selger og fikk forhandlerpris (ca 7,- pr halvkilo's pølse) - ble det billigere med tørrfôr og han slapp de sinnsyke mengder med fôr.

En annen ting - som jeg skrev tidligere her - han ble også kvitt våteksemen etter at jeg kuttet ut V&H..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på forbrenningen til hunden og aktivitetsnivået. Jeg har en hund som er særdeles aktiv (redningshund) og trenes fysisk "hardt" flere ganger i uken. Og når man måtte opp i 2 kg om dagen - og kanskje enda mer, ble regnestykket enkelt. Selv om jeg kjøpte rett fra de som selger og fikk forhandlerpris (ca 7,- pr halvkilo's pølse) - ble det billigere med tørrfôr og han slapp de sinnsyke mengder med fôr.

En annen ting - som jeg skrev tidligere her - han ble også kvitt våteksemen etter at jeg kuttet ut V&H..

Synes egentlig det er litt bra jeg at det kommer noen slike historier om v&h. Det er absolutt et bra fôr, men synes det er bra at historier om når ikke dette var "Himmelen" også kommer frem. til tider har jo nesten dette fôret "gudestatus" her inne:P Selv fungerer min hund utmerket, men viktig med flere sider av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har flere venner med hunder kan man tjene noen kroner på å slå seg sammen for en bestilling fra leverandøren direkte. Vi gjorde det på skolen ifjor.. Kjøpte blokker vi da, så det stilelr seg jo litt annerledes, men er mulig å sjekke ut iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går betalte jeg 13 kroner for 0,5 kg. på TAM Alna.. Synes det er ganske dyrt ift. NP (vi betaler i underkant av 400,- for 20 kg). Jeg kjøpte 6 pølser i går..

Vi bruker å blande vi, da. 1/3 v&h og 2/3 NP.. :lol: Veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150,- spenn for en 20-kilossekk, og 300,- for 20 kilo med pølser her. Not too bad. ;)

Jøss, da får du det billigere enn jeg gjør når jeg kjøper det direkte hos produsenten. Hvordan får du til det? Jeg betaler 200 kr for en 20 kgs sekk.

Jeg har to store hunder. Og dette er billigere for meg enn tørrfor fra Hills og RC og for i samme sjanger. Selvom jeg også kjøper grønnsaker til mine hunder. Og de kjøper jeg til vanlig butikkpris.

Når det gjelder hvor mye hunden skal ha er det 2 prosent av kroppsvekten som er anbefalt. Men man må prøve seg frem på egen hund. For mine ble det for mye, for noen er det sikkert for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger V&H-pølser (10 stk 130 kroner) på TAM på Lade Arena, sånn btw. Det er sikkert mulig å få det billigere et annet sted (om du kjøper blokker i stedet for pølser).

Jeg synes di kunne selge 1 kg pølser på lade. Eller 5 kg for min del. Har lyst til å full fore på det etter vært men vet ikke hvor di selger større en 0,5 kg i trondheim. noe som blir dyrer en å kjøpe større.

Tror Trollbutikken i Trondheim også selger vom og hundemat, både pølser og blokker ;)

Takk det står ingen ting om dette på hjemmesiden til v&h.

Hos Troll selger de kun valpeforet i 1/2 kgspølser, ellers har de blokker og pølser på 1kg. Pølsene koster 25,- pr stk, 22,- hvis man kjøper 10. Og jo, de står oppført under forhandlere på V&H. Trollbutikken ligger på Sorgenfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da får du det billigere enn jeg gjør når jeg kjøper det direkte hos produsenten. Hvordan får du til det? Jeg betaler 200 kr for en 20 kgs sekk.

Det blir billigere når man bestiller større mengder. Jeg betaler også 200 kr for 20-kgs sekker, og jeg kjøper da cirka 60-80 kg. Prisen ville nok blitt rimeligere om jeg bestilte ett tonn om gangen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte til slutt kutte ut V&H av ulike årsaker:

[...]

2. han fikk etterhvert påvist allergi for husmidd og etter at jeg sluttet med V&H gikk også mye av kløingen hans over. Ble for mye og store proteiner for hans del.

Har proteinstørrelsen noe med husstøvmidd å gjøre?

Er det andre med allergihunder som bruker V&H?

Har hund som er allergisk mot husstøvmidd og lagermidd, og hun reagere spesielt på Royal Canin sitt fòr, men trodde det var i tørrfòr lagermidd helst likte seg og ikke i våtfòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos(21 kg, 55 cm) får ca 550 g om dagen, mens Blondie(23 kg, 55 cm) får ca 450 g om dagen. Jeg gidder ikke kjøpe blokker og dele opp selv, vi betaler 500,- per 20 kg à 1kg pølser.

Men jeg syns det er elendig kvalitet på pakningen til pølsene, noen åpner seg og ofte renner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har proteinstørrelsen noe med husstøvmidd å gjøre?

Er det andre med allergihunder som bruker V&H?

Har hund som er allergisk mot husstøvmidd og lagermidd, og hun reagere spesielt på Royal Canin sitt fòr, men trodde det var i tørrfòr lagermidd helst likte seg og ikke i våtfòr?

I følge veterinæren er det bla proteinene i fôret som er med og påvirker kløen. Prøvde Hill's vet fôr en periode. Husker ikke om det var Z/D eller hva det het... men ihvertfall ble jeg forklart at fôret er behandlet og har så små proteiner at kroppen ikke merker at de mottar de. Jeg har funnet ut at min fungerer like bra på Hill's Sensitiv eller Hill's Lam og Ris. Alt annet fôr samt V&H gjør at han begynner å klø. Og forklaringen er at proteinene i fôret er med på å "fremelske" kløen.

Lagermidd kjenner jeg ikke til. Når det gjelder husstøvmidden, hjelper det godt å skifte ofte på stedene han ligger. Da klør han langt mindre. Ligger han over lengre tid på steder det ikke er skiftet underlag, klør han plutslig mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge veterinæren er det bla proteinene i fôret som er med og påvirker kløen. Prøvde Hill's vet fôr en periode. Husker ikke om det var Z/D eller hva det het... men ihvertfall ble jeg forklart at fôret er behandlet og har så små proteiner at kroppen ikke merker at de mottar de. Jeg har funnet ut at min fungerer like bra på Hill's Sensitiv eller Hill's Lam og Ris. Alt annet fôr samt V&H gjør at han begynner å klø. Og forklaringen er at proteinene i fôret er med på å "fremelske" kløen.

Lagermidd kjenner jeg ikke til. Når det gjelder husstøvmidden, hjelper det godt å skifte ofte på stedene han ligger. Da klør han langt mindre. Ligger han over lengre tid på steder det ikke er skiftet underlag, klør han plutslig mye mer.

Fôrallergi skyldes at hunden har en unaturlig reaksjon på enkelte proteiner i maten. Hvis hunden har fiskeallergi, så reagerer den på proteinene i fisk. Har hunden allergi mot storfekjøtt, så er det storfeproteiner som forårsaker allergireaksjonen. Hvis hunden har kornallergi, så kommer det av proteinene i kornet.

En typisk reaksjon er at hunden får kløe.

Hvis hunden er allergisk, så lønner det seg å sjekke hva den tåler og ikke tåler. Hvis du mistenker fiskeallergi, så prøv å gi et lite stykke rått eller kokt fisk daglig i minst en uke. Mistenker du storfe, svinekjøtt, kylling, osv så prøv dette også. Bruk minst en uke på hver av dem, og ikke gi dem samtidig. Mistenker du korn, så prøv å gi en liten mengde av f.eks. kokt ris daglig, deretter kan du prøve hvetemel, bygg, mais, osv. Idéen er å gi en og en matvare som du mistenker, og se om det gir noen forverring av kløen. Du bør selvfølgelig samtidig gi et fôr som veterinæren anbefaler i forbindelse med elimineringstesting. Dette fôret bør ikke inneholde noe som helst av de råstoffene du mistenker.

Når du gjennomfører elimineringstesten, bør du ikke gi noe annet som kan påvirke resultatet. Unngå vaksinering, unngå bading og pelsbehandling med sjampo og lignende, unngå flåttmidler, osv. Du bør også unngå bruk av tøymykner når du vasker hundetepper og lignende, og du bør ikke bruke ukjente vaskemidler i huset. Kjøper du nye hundetepper, så vask dem på 60 grader før du tar dem i bruk. Det er heller ikke så lurt å gjennomføre elimineringstest i forbindelse med løpetid eller røyteperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg synes di kunne selge 1 kg pølser på lade. Eller 5 kg for min del. Har lyst til å full fore på det etter vært men vet ikke hvor di selger større en 0,5 kg i trondheim. noe som blir dyrer en å kjøpe større.

De tar inn alt som V&H tilbyr - du må bare bestille om du skal ha noe annet enn 0,5kg pølser. Jeg har akkurat bestilt to pølser på 5kg av TAM bare for å prøve, men prisen var så stiv av jeg nesten kunne ha kjøpt 0.5kg istedet. Det positive med disse store pølsene er at jeg får delt de opp i riktig posjoner (i overkant av 800g).

Blir bayeros på meg neste gang hvis ikke TAM senker prisen på 5kg'n med 40-50kr.

Hmm.. ved nærmere ettertanke blir det nok bayeros neste gang uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...