Gå til innhold
Hundesonen.no

Skorper


netteliten

Recommended Posts

jeg merket at Bajas hadde en en runding med skorper, det var ganske stort, mye "flassing" av skorper.

Han hadde lekt med en annen hund, så jeg antok de hadde lekebitt og han hadde fått sår.

Så jeg gjorde ikke så mye med det.

På fredag oppdaget jeg en ny plass med en skorpe. Minnet om en skaubjørn/flått som hadde sittet der.

Så i dag. Han har vært to dager på overnattingbesøk.

Og halsen hans, nakken hans, mot skallen er full av sånne skorper.

Det starter som om det har vært et stikk, eller skaubjørn, så sprer deg seg, så flasser han av skorpene.

Hva kan det være?

Det virker ikke som om han klør seg, men klapper han der så er det tydelig at det klør, han LENER seg mot meg! Mmm! liksom!

Samtidig virker han litt trist, han spiser ikke og han er stiv i leddene.

Han mister ikke pels, og huden er ikke missfarget.

Min teori;

1. kanske er det såpe han reagerer på, ble dusjet på torsdag, men jeg hadde ikke dusjet han da de første kom.

2. Vi har byttet for, kan dette være tegn på at han ikke tåler foret?

3. Kan det være noe midd/ utøy...

4. HVis våteksem, han har ikke på seg halsbånd inne, og noen av sårene er så høyt oppe at han har ikke halsbånd der. Men kan våteksem spre seg? er jo mye regn for tiden, blir våte hver dag.

5. Kan det være stress?

Jeg skal ringe vetterinæren, men om noen vet hva det kan være, så kanskje jeg kan se det an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..kan det være ringorm? Klør han?

Vanskelig og si når man ikke ser det selv, kanskje du kunne tatt et bilde av det?

Jeg har ikke kamera, det er på service. Men det er på huden, brune skorper. væsker ikke...

Han har fått ormekur. Men kanskje ikke nok?

huden er ikke påvirket rundt skorpene...

Ringorm, ikke tenkt på at det kan slå ut i huden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringorm, ikke tenkt på at det kan slå ut i huden...

Ringorm er en soppinfeksjon i huden, og det er forferdelig smittsomt, og det kan smitte mennesker.

Ellers kan det sikkert være alt det du nevnte og litt til. Vær litt forsiktig i møte med andre hunden, siden det kan være smittsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos dyrlegen. Vi stakk innom på morgentur for å bestille time.

HUn sa at hun ikke hadde tid da, så fikk time kl 13.

Det tok to timer å utrede ham! Tok prøver av ørene og sårene og det har jo blitt sår nå, ikke bare skorper.

Hun spurte om sår på huden på magen, albuene og i øret, og det var der alt sammen.

Så han har klassiske symptomer på allergi!

Ingen smittsomme midd eller andre utøy, hun kikket jo etter det også.

Så nå er det diett og antibiotika for huden som har betennelse.

Kontroll om 14 dager.

Sjampo å vaske seg i, øredråper og ørerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos dyrlegen. Vi stakk innom på morgentur for å bestille time.

HUn sa at hun ikke hadde tid da, så fikk time kl 13.

Det tok to timer å utrede ham! Tok prøver av ørene og sårene og det har jo blitt sår nå, ikke bare skorper.

Hun spurte om sår på huden på magen, albuene og i øret, og det var der alt sammen.

Så han har klassiske symptomer på allergi!

Ingen smittsomme midd eller andre utøy, hun kikket jo etter det også.

Så nå er det diett og antibiotika for huden som har betennelse.

Kontroll om 14 dager.

Sjampo å vaske seg i, øredråper og ørerens.

Akkurat det har gordonsetter tispa vår å! Men di ahr funnet ut at hun er allergisk mot absolutt alt ut og inne desverre . Kan du ikke holde oss oppdtaret? Hadde vært nyttig å høre hvordan det går! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har gordonsetter tispa vår å! Men di ahr funnet ut at hun er allergisk mot absolutt alt ut og inne desverre . Kan du ikke holde oss oppdtaret? Hadde vært nyttig å høre hvordan det går! :barfy:

Bajas har brukt antibiotika siden tirsdag.

Han var slapp frem til i går, nå er han masete og aktiv igjen.

Ørene er mye bedre, kløen er bedre, har brukt sjampo som jeg ble anbefalt av vetterinær to ganger!

Så medisinene virker.

Dyna er erstattet med matte som er allergivennlig, og vaskbar. den samler ikke støv. (kjøpt på Felleskjøpet) sengen hans er av skinn, så den er også allergivennlig!

Foreløpig er alt bra! han liker maten, matlysten er litt opp og ned. Men han spiser det han skal!

Når han er ferdig med antibiotika skal jeg prøve homeopatmedisin på ham!

Neste tirsdag skal vi på kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, høres ut som Tulla mi dette. Hun har tidvis disse skorpene, lener seg inntil meg, sofan osv for å få klødd seg. Og hun er allergisk. Går litt opp og ned, i vår klødde hun seg til blods, da behandlet vi med akupunktur, noe som hjalp veldig. Akkurat nå er hun nokså grei, flasser litt mer enn en normal hund, men ikke så mye. Klør litt, men ikke sånn som før, da hun kunne klø seg i et kvarter i strekk. Hun er allergisk mot innendørsallergener og muligens mot noe i fôret. Vom og Hundemat er det eneste jeg har prøvd til nå som fungerer, mistenker at hun reagerer på lagermidd i tørrfôr. Vurderer å evt fryse tørrfôr hvis jeg noen gang skal prøve å gi henne det fast(et tips til deg også, forresten).

Har prøvd utallige shampoer, noe som virker et par dager, men nå er det leenge siden hun er badet, og hun er bedre enn når jeg bader henne ofte. Har igrunn ikke noe stor tro på sånne shampoer, jeg.. :icon_redface: Kortison fungerte bare i begynnelsen, så ble flekkene på magen vi smurte, immunt mot det. Nå er de nesten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært til dyrlegen igjen.

Desverre er det ikke sikkert Bajas har "bare allergi"

Han mangler pels over øynene, noe dyrlegen mener er allegitegn. Men han får jo ikke pelsen tilbake.

Han er blitt klengete igjen, går pådo 5 ganger på 2 timer, tisser hver 3de time, og da MYE!

Han er rød i ørene igjen og er stresset og rar.

Hun synes han så fin ut.

Ingen kløe, ingen hudirritasjoner.

(Aker seg da, men det glemte hun å se etter)

Og jeg spurte om det kan være nyrer, lever, diabetes, etc.

Men hun trodde ikke noe på det.

Han er jo ikke slapp!

Men fikk da lov å ta en urinprøve!

DET var bra!

For der var det mye celler, mye groms og mye som ikke var som det skulle!

Han tok blodprøve, både med nyrene og med allergi!

Og hun sa at han er spesiell, og skal nå snakke med flere dyrleger om han!

For det er TYDELIg noe som ikke er bra!

Jeg fikk ikke noe svar nå om det er noe som kan fikses, hva som er galt, kreft eller nyresvikt eller hva det måtte være. Men skal tilbake på torsdag. Han får da noe beroligende. Og skal ta ultralyd av nyrene. Og har da fått svar på blodprøven.

HÅPER han blir frisk!

Er litt engstelig her nå!

Nei, slapp er han ikke, men alt det motsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! :rolleyes:

Har hunden din blitt sjekket mot skabb? Det er en enkel test. Be om en skrapeprøve og de sjekker i et mikroskop om det er skabb. Dette kan være smitte fra rev eller evt andre hunder. Mine hunder har hatt det. De er kvitt det nå. Hunden får en sprøyte :) og etter noen dager skal du selv legge på et stoff i nakken eller ryggen. Etter ca 20 dager skal den revaksineres. Etter 1.sprøyte skal den ikke hilse/være med andre hunder i ca 1 uke.

Synes at symptomene høres ut som det kan være skabb. Det har vært mye skabb på rev i år og mange hunder har blitt smittet. Det er faktisk så smittsomt fra rev til hund at det er nok at reven går i haven å rister seg, eller i skogen for den sags skyld, så kommer hunden etterpå å leker der eller går i samme leie som reven, og vips kan hunden være smittet. Det skader ihvertfall ikke å ta en skrapetest.

NB! Reveskabb er ikke smittsomt fra hund til menneske.

Lykke til videre med hunden din og håper at vet`n finner ut hva som er galt.

klem fra oss fire :rolleyes:

Tzar: Kaukasisk Ovtcharka, Tuva: Kryssning mellom Shæfer og Labrador, Baltus: langhåret huskatt og meg selvfølgelig, Groggen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! veldig synd å høre om hunden din. jeg har vert gjennom noe lignende... kenny hadde skorper over hele kroppen. under skorpene var han rød. han klødde hele tiden. han fikk antibiotika på antibiotika... det gikk aldri over. han var allergisk mot tøv midd og en type våt sopp som var i huset. eneste som kunne redde han var å leve på sprøyter (som han hater) og at vi måtte flytte. i tillegg ville han aldri legge på seg:( til slutt måtte vi ta farvel til kenny.

håper for all del det går bra med bajasen din!

en hilsen fra meg og min Bajas:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og sjekk litt rundt - dyrleger kan ha nokså forskjellige kunnskaper om dette. Også fordi noen har spesiell interesse for ting, eller klarer å holde seg oppdatert. Du kan jo prøve å lete på nettet, prøve på hundenettsteder i andre land, og høre om noen har forslag. Jeg leste tips om en amerikansk side her inne om hunder med leddproblemer/forkalkninger, og det var interessant.

Prøver du homeopat, så finnes det dyrleger som samarbeider med dyrehomeopater - og som kan kjøre totalundersøkelser. Dette med immunproblematikk er krøkkete greier, en bekjent hadde en hund som tidvis knapt hadde pels på deler av kroppen, der hjalp det endel med selvlagd fôr og visse tilskudd, men det ble rene vitenskapen. Sørg iallfall for å føre en nøye logg, over hva som hjelper, hvor lang tid ting tar, hva svarene er - det blir litt "detektivarbeid".

Jeg er veldig for "second opinions", enten det er veterinærer eller leger... fordi alle kan ikke ha hørt om alt. Men samtidig er ikke alle så flinke til å sende videre pasienter de ikke helt forstår seg på, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg hundre prosent enig med Akela. Min lille frosk fikk jo diagnosen prolaps med forkalkninger, det var det IKKE. Det var kraftig HD. Og dette av en meget populær dyreklinikk. Nei, oppsøk en nummer to, og få en second opinion. To meninger er alltid greie å ha. Og hvis veterinæren din blir fornærmet eller fraråder dette, så bytter du ut h*n øyeblikkelig. Lykke til videre med han, satser på at dere får dette under kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas hadde ikke skabb, ikke midd, ikke utøy eller parasitt. Ikke borrelia eller leishmaniose.

Han hadde hovne lymfer, litt allergi, litt infeksjon.

Men han endret atferd drastisk, beit seg selv og andre, ble tullerusk, litt ekstremt.

Og peip halve døgnet i 3-4 dager, da også hele natta!

Så ut som han fikk angst, så "glemte han seg" og var 6 uker og ulydig igjen.

En må se ham for å forstå han. ADHD tror jeg han må ha hatt...

Dyrlegen sa at han ikke skal endre atferd så drastisk og på så kort tid på verken allergi, eller de andre symptomene. Hun fant ikke noe fysisk som kunne hjelpe ham.

Stoffskiftet var ok, og alle andre tester. Men han var lemster den ene dagen og spretten den neste.

Sterke humørsvingninger, på tre timer merket hun det GODT.

Jeg våget ikke å ta han hjem igjen, han var helt uberegnelig.

Så nå hviler han for godt.

(dette kort fortalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...