Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige typer hundefor


Ina

Recommended Posts

Nå er det igjen ca 12 kilo med LABB her i huset. Og siden det er såååå mange som sier at det nærmest er gift for hunden, så lurer jeg på litt forskjellig.

Kan jeg få din erfaring med foret du har brukt/bruker? Hvorfor byttet dere for? Hva er positivt/negativt med de forskjellige fortypene?

Pris på de forskjellige fortypene?

- Labb

- Royal Canin

- Eukanuba

- Hills

- Olivers

- Specific

- Andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Syns Eukaneuba er ett veldig bra for.. :D

Koster litt over 500 kr for 15 kg.

Det ble så dyrt så jeg sluttet med det, men skal begynne med det igjen nå snart.. :P Det eller royal canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Eukaneuba er ett veldig bra for.. :D

Koster litt over 500 kr for 15 kg.

Det ble så dyrt så jeg sluttet med det, men skal begynne med det igjen nå snart.. :P Det eller royal canin.

Hva foret du med når du slutta med Eukanauba? Rettere sagt, hva forer du med nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Eukanuba og er veldig fornøyd!

Avføring er bra, og det virker som om hun liker det.

Kan ikke fortelle så mye om hvordan pelsen er fordi hun har allergi (klør av seg pelsen :D ). Det er ikke fòr allergi da. Trudde dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg bruker selv Hills. Dette er et litt dyrt for, men det er utrolig bra mener jeg. Alle hunder er forskjellige, så Hills har forskjellige fortyper og smaker, så man finner noe for hver hund. dessuten merker man ekstrem forskjell på pelsen! Den røyter mindre, også blir pelsen friskere. Dette foret har vi brukt på tre av valpekullene. Syns det er det beste :D men det er veldig individuellt, så jeg ville valgt ut ifra det hunden mener :P ta med deg for tester, så ser du hvem hunden liker best :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål til (graver og spør jeg nå.. :oops: )

Hvor mye mat får hunden din hver dag?

Ei jeg kjenner har en voksen rotweilerhann. Hun sier han får 0,5 kg Royal om dagen. Hvis han skulle gått på LABB så måtte han ha fått 3-5 kg om dagen for å dekke de samme behovene. Kan dette stemme!?

I "brukerveiledningen" for LABB står det at en voksen hund på 50 kilo skal ha 0,6 kg.

Hvorfor skal jeg ikke fore på LABB? Hvorfor skal jeg bytte fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy har aldri blitt foret med noe annet en royal canin..

Synes dette er et for som fungerer kjempefint så ser ingen grunn til å bytte.. :wink:

Kan jo fortelle at når Amy var valp fikk hun noe utseltt i nakken.. Tok ho med til dyrlegen og de første de spurte om var om eg foret ho med labb! De kunne fortelle om utrolig mange hunder som fikk alergi ol, når de hadde blitt foret med labb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med Labb og hunden liker det, så må du bare fore med det.

Jeg begynte med eukanuba: men sluttet pga. prisen

Så ble det Labb: men slutta med det fordi hunden flasset og klødde

Så har jeg prøvd maxdog: det var greit, men hunden ble litt matlei og kløen fortsatte.

coop xp : hunden likte det ikke i det hele tatt, og jeg syns det luktet stygt også..

Så ble det Pedegree: Var helt greit for men hunden spiste så mye av det og fikk så mye avføring. Også at flassen og kløen ikke gikk helt bort.

Og nå har det endt opp på Troll hundefor: Det koster 330 kr for 20 kg. så prisen er kjempeflott! Det er norskprodusert og har gode råvarer. + omega3 og ølgjær som gir en utrolig fin og glansfull pels! Ho har ikke flass lengere og alle kommenterer hvor fin pels ho har. Legger ved en link hvis dere vil lese mer om foret:

http://www.troll-hundefor.no/

Så mye måtte vi prøve, så er så glad for at vi endelig har funnet er for som er bra for oss, iforhold til prisen og at hunden ikke klør eller flasser. :D

Og så får hunden 10 dl for om dagen ca. +/- ettersom om ho gjør noe minder eller mer ilpøpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Precept Plus og vom til mine to hunder.Kjempefornøyd med det,men Precept plus er litt dyrt,246 kr. for 3 kg,men siden jeg har to små hunder(Pomeranian og Papillon) går det bra å fore de med det siden de har en 3 kg. sekk i flere måneder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen syntes at 500kr for kvalitetsfôr er dyrt...vi vil vel gi hunden vår det beste for at den skal yte sitt beste for oss og ikke bli syk?

Jeg har brukt Specific hele tiden med unntak av en liten periode nå med Olivers, men hun fikk allergi av det så da måtte jeg begynne å fôre med Specific igjen.

Nå spiser hun godt igjen og klør ikke i ørene mer, angrer på at jeg byttet, men hørte på andre som sa at det fôret var såå bra...

For 15 kg Specific Fibril (slankefôr) betaler jeg 502kr og har sekken i ca 2mnd.

Har også prøvd noe som heter Triumph Nuggets (15kg 450kr), men det syntes Chicka var "æsj!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren brukte Royal Canin på valpekullet, men etter en måneds tid fikk Tinka flass av det så vi byttet til Hills. Det fungerte hun forsåvidt bra på, men da vi så en fortest (ikke den som ble dratt tilbake, men en annen en som jeg ikke husker navnet på), hvor LABB ble rost veldig mye, bestemte vi oss for å prøve det siden det kostet et par hundrelapper mindre for mere for. Vi merket ikke noe forskjell på Tinka fra da hun brukte Hills til da hun brukte LABB, men etterhvert nå så har det gått litt i bølgedaler. Hun får Biola annenhver dag, men hadde det ikke vært for det så vet jeg egentlig ikke om LABB hadde holdt mål, sånn gjennomsnittlig sett.

Nå har Tinka vært på kennel i to uker, hvor hun har blitt fôret på Lone Star, og hun kom hjem med skinnende blank pels og bra avføring. Så det spørs om vi ikke bytter til Lone Star etterhvert. Enten det, eller Hills.

Så lenge fôret fungerer for deg selv og hunden din,så ser jeg ingen grunn til å bytte bare fordi det ikke fungerer for alle andre hunder. Jeg tror de dårlige ryktene LABB har fått er litt som de dårlige ryktene f.eks. amstaff og schäfer har fått - når to hunder ikke fungerer på LABB blir det spredd mest mulig rykter om det, mens om tre hunder ikke fungerer på Eukanuba så blir det ikke sagt så mye om det. På samme måte som med amstaff vs golden retriever. Jeg sier ikke at det er sånn, men jeg tror nok et til en viss grad er den påstanden sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig veldig stort fler tall av hunder som fôres på LABB som ikke tåler det.

LABB kommer fra Felleskjøpet og har ikke like god kvalitet som annet kvalitets hundefôr, dette gjelder faktisk fôr for hester fra Felleskjøpet også, bare søppel.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Eukanuba, men pga dårlig matlyst byttet jeg til Royal Canin, som til og med jeg syns at lukter bedre :D Dette falt tydeligvis i smak hos Mona, og nå spiser hun ALLTID opp i motsetning til før.

Det koster 519,- for 15 kg.Ligger vel på samma prisnivået som Eukanuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Eukanuba, men pga dårlig matlyst byttet jeg til Royal Canin, som til og med jeg syns at lukter bedre :D Dette falt tydeligvis i smak hos Mona, og nå spiser hun ALLTID opp i motsetning til før.

Det koster 519,- for 15 kg.Ligger vel på samma prisnivået som  Eukanuba.

Hvor mye får hun pr dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får både Eukanuba og Royal Canin, blander jeg. :wink:

Er veldig bra med begge de.

Ifølge dyrlegen min er Eukanuba det beste foret, men desverre er det ike alle hunder som liker det.

Jeg syns heller ikke det er dyrt med 500 kr for kvalitetsfor.. Det er jo ikke så mye mer enn butikkfor da? Dvs ca 33 kr kiloen jo. :wink:

Jeg leste forøvrig på canis at Pedigree og labb kan fremkalle hudallergier og ørebetennelse hos hunder, vet ikke om det kan ligge noe i det, men Lady, mammas tispe fikk pedigree før og hun var veldig plaget med ørebetennelser, så byttet de over til eukanuba og ørebetennelsene forsvant. har ikke hatt en eneste etter det. I tilegg har hun fått mye bedre kondisjon.. vet ikke om det har noe med saken å gjøre da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forøvrig på canis at Pedigree og labb kan fremkalle hudallergier og ørebetennelse hos hunder, vet ikke om det kan ligge noe i det, men Lady, mammas tispe fikk pedigree før og hun var veldig plaget med ørebetennelser, så byttet de over til eukanuba og ørebetennelsene forsvant. har ikke hatt en eneste etter det. I tilegg har hun fått mye bedre kondisjon.. vet ikke om det har noe med saken å gjøre da.  :wink:

Det har ALT med saken å gjøre! Desverre er det så altfor få som innser betydningen og konsekvensene av korrekt foring..!

Din mor sin tispe, er kun en av maaaange tilfeller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ALT med saken å gjøre! Desverre er det så altfor få som innser betydningen og konsekvensene av korrekt foring..!

Din mor sin tispe, er kun en av maaaange tilfeller! :P

Ja jeg misstenkte jo det også da. Og jeg fortalte henne hva jeg hadde lest på Canis og overtalte henne til å skifte.. :P

DEssuten er hun litt overvektig og Eukanuba har jo light for... *argumentere, argumentere* :D:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forøvrig på canis at Pedigree og labb kan fremkalle hudallergier og ørebetennelse hos hunder, vet ikke om det kan ligge noe i det, men Lady, mammas tispe fikk pedigree før og hun var veldig plaget med ørebetennelser, så byttet de over til eukanuba og ørebetennelsene forsvant. har ikke hatt en eneste etter det. I tilegg har hun fått mye bedre kondisjon.. vet ikke om det har noe med saken å gjøre da.

Jeg skrev litt høyere opp:

Jeg har brukt Specific hele tiden med unntak av en liten periode nå med Olivers, men hun fikk allergi av det så da måtte jeg begynne å fôre med Specific igjen.  

Nå spiser hun godt igjen og klør ikke i ørene mer, angrer på at jeg byttet, men hørte på andre som sa at det fôret var såå bra...

Så det har en sammenheng det vetrinærene sier om kvalitetsfôr og butikkfôr...

Jeg trodde egentlig at Olivers skulle være av såpassgod kvalitet at allergien ikke skulle oppstå, men det gjorde den..

Jeg kommer aldri mer til å kjøpe fôr annet sted enn hos vetrinæren eller i dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...