Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om løpetid og parring


teresemor

Recommended Posts

Det er forsåvidt individuelt. Det blir litt som oss damer: vi har ikke menstruasjon like lenge og eggløsning samtidig vi heller :)

Men når tispen blør, ca 10-14 dager vanligvis, kan hun ikke parres. I dagene etter blødningen, ca 7 dager, så står hun for hannhundene og da kan det bli valper av det. Men som sagt så er det store forskjeller. Jeg har hørt om tisper som har hatt blødninger fra en til tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når tispen blør, ca 10-14 dager vanligvis, kan hun ikke parres.

Åh?!

I dagene etter blødningen, ca 7 dager, så står hun for hannhundene og da kan det bli valper av det. Men som sagt så er det store forskjeller. Jeg har hørt om tisper som har hatt blødninger fra en til tre uker.

Dette er bare vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å sitte der og skirve at dette er bare vås kan du heller gjengi det som er korrekt da. Jeg beklager på det sterkeste at jeg tok feil. Unnskyld, unnskyld unnskyld!

Det er skrevet et utall bøker om emnet. Ingen av disse kan heller gi noe fasitsvar på hvor lenge løpetiden varer, når tispa får løpetid, hvor mye hun blør, hvilken farge blodet har, hvilken dag eller klokkeslett tispa må parres for å få (flest mulig) valper, hvor ofte tispa får løpetid eller om hun blir steril som gammel.

Er man det minste interessert i emnet så snakker man med en erfaren veterinær eller to, oppdrettere og leser bøker om emnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar :):P

men bli nå ikke så sinna for det om det er snak om forskjellige svar jeg har fått.

jeg er bare glad for å høre hva alle mener.

men nå forstår jeg litt mer; at det er veldig individuelt og at det ikke er likt for noen av tispene, hvis man skal sammenligne det med kvinnenes mens så blir det jo hipp som happ hvor lenge hundene har løpetid osv...

men tusen takk for svaret.

lærte litt vettu ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset står den ene tispen min på syvende dag i løpetiden, og står ca 3 dager. En annen (som nå er sterilisert) sto på 17 dagen i løpetiden.

Jeg vet om ei tispe som tok på 21 døgnet etter løpetidsstart. Så dette er som Lotta skriver veldig vanskelig å gi en fasit på, da det er veldig individuelt.

Det sikreste om man ikke ønsker valper er å følge godt med på hundens vulva om den hovner opp og når det starter å blø, og holde hunden i bånd i 3 til 4 uker..... (Personlig vil jeg si at bedre med litt for lenge enn litt for kort....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ mange svar på et relativt enkelt spørsmål...

NORMALT sett har tispen løpetid i 3 uker, normalt sett så står hun omtrent i midten av dette (og da har hun eggløsning - IKKE som oss mennesker som har eggløsning mellom våre "perioder").

Utrrykket "å stå" betyr at hun er villig til å ta i mot hannhund, og synes det hadde vært hyggelig å parre seg.

At det er variasjoner mellom individene er selvsagt, men det pleier å være ganske tydelig når tispen begynner å "stå". Da slutter blødningen (i alle fall blir mye, mye lysere), tispen blir ivrigere mot hanner (og det meste annet, kanskje..) og da begynner det å nærme seg eggløsning og optimalt parringstidspunkt.

Flere av mine har så begynt å blø litt igjen, men oftest ikke i sånne mengder som i de første 10-12 dagene.

Som regel er det ganske ukomplisert å ha en tispevant hannhund sammen med løpetispen den første og siste uka' av løpetiden, men det kanskje er mest å betegne som en "risikosport".

Man må da dels ha en "cool" hannhund som ikke blir stresset, man må se på dyrene sammen, se signalene etc. For det er HER problemene kommer med disse tispene som IKKE har lest de ørti hundebøkene - og finner like godt ut at hun vil parre seg på tredje - eller tjuetredje - dagen...

Har heldigvis ikke opplevd det på mine, og heller aldri noen tjuvparring ("bank i bordet").

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...