Gå til innhold
Hundesonen.no

Frifôring/fastfôring


LiLi

Recommended Posts

Poenget med at vi gir dem mat til faste tider går litt på at vi viser oss som leder for dem som gir dem maten sin.

I naturen er det jo lederen som kommer med maten til resten av floken og lar dem spise.

Hvis man begynner med fri fôring så kan det hende at de blir sære på det også og vil til slutt bare spise pølser og biff, det gjør nabohunden vår, slitsomt og dyyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Zico var mindre pleide jeg å la maten stå, men når han ble ca 6 mnd så begynte jeg å gi han til faste tider isteden. Han spiste utrolig lite når maten sto fremme, han ville jo ikke ha når han fikk til faste tider i begynnelsen heller, men etterhvert skjønte han nok at om han ikke spiste den så fikk han ikke mer før neste dag. :wink:

Nå fungerer dette kjempefint, han spiser mye bedre og mere enn han gjorde når den sto fremme hele dagen. :D

Kan uansett ikke ha noe mat fremme nå da... Han er sammen med Oscar - matvraket og Lady, mammas tispe hele dagen og hun er litt agressiv når det kommer til mat så det hadde nok ikke gått så bra... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner med fri fôring så kan det hende at de blir sære på det også og vil til slutt bare spise pølser og biff, det gjør nabohunden vår, slitsomt og dyyrt.

Den skjønte jeg ikke? Det er jo snakk om tørrfôr uansett om det står fremme eller ikke. Og tørrfôr blir heller ikke dårlig av å stå fremme.

Tror jeg bør forklare litt nærmere hva jeg egentlig mener. Altså hunden blir ikke tjukkere for det om man lar maten stå. Jeg mener at man gir den posjonen den skal ha, fx en gang om morgenen og en gang om kvelden, eneste forskjellen er at man ikke tar det bort når det har gått så og så lang tid. Siden min hund ikke kaster seg over maten, men liker best å ta litt nå og litt da. Kanskje hun spiser halve med en gang, så sparer hun resten litt og spiser opp det siden. Jeg ser egentlig ikke noe negativt i det. Men jeg spør altså, siden "alle" nå for tiden sier at man må ta bort maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det funker for deg, hvorfor ikke?

Men jeg regner med at med tiden vil de aller fleste hunder lære seg at dersom de ikke spiser vil maten forsvinne. Det gjelder jo dem som ikke har tilgang til maten hele dagen, som katter har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det funker for deg, hvorfor ikke?  

Men jeg regner med at med tiden vil de aller fleste hunder lære seg at dersom de ikke spiser vil maten forsvinne. Det gjelder jo dem som ikke har tilgang til maten hele dagen, som katter har.

Ja, det er jo greit nok det, at hun vil lære seg det, og det vet hun for så vidt også, siden det er det jeg har gjort. Men siden hun foretrekker og ikke kaste i seg alt med en gang, så er kanskje ikke det noe verre? Kattene mine har alltid hatt fri tilgang til mat, og det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...