Gå til innhold
Hundesonen.no

Frifôring/fastfôring


LiLi

Recommended Posts

Her kan du dele dine meninger ang. frifôring vs. fastfôring.

Altså enten ha maten stående fremme så hunden kan spise når den vil, eller å gi maten til sånn nogenlunde fast tid, og bare ha den fremme i ca. en halv time.

Vil gjerne høre fordeler, ulemper og erfaringer med begge måtene.

Selv fôrer jeg fast nå, men hun er ikke særlig god til å spise, og foretrekker og selv dele det litt ut over dagen. Så lurer på om jeg bare skal la henne gjøre det. Har alltid gjort dette med kattene, og det funker kjempebra på dem. Problemet er jo når man reiser og sånn, at de ikke får i seg nok mat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor det ligger, vi finner det :cry:

Jeg gir henne maten, men hvis hun ikke spiser den opp innen 15-20 minutter så tar jeg den vekk. Det gjør så hun spiser når hun får, så hun ikke skjønner at hun kan gå og småspise hele dagen lang.

Jeg gir ikke maten til faste tidspunkt heller, vil ikke ha en hund som er stilt etter klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor det ligger, vi finner det :)

Jeg gir henne maten, men hvis hun ikke spiser den opp innen 15-20 minutter så tar jeg den vekk. Det gjør så hun spiser når hun får, så hun ikke skjønner at hun kan gå og småspise hele dagen lang.

Jeg gir ikke maten til faste tidspunkt heller, vil ikke ha en hund som er stilt etter klokka.

Men hva er galt med å småspise? Det er jo ganske stor forskjell på hundene våre da, så det kan jo være annerledes sånn sett. LiLi gidder ikke se på matskåla når jeg setter den frem engang. Venter alltid en liten stund før hun går bort. Men hun spiser den alltid etter hvert, så derfor tenker jeg på om jeg bare skal la den stå fremme. Det er jo ikke rare greiene hun skal ha i seg uansett :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har labrador, så har ikke akkurat maten stående fremme kan du si :cry:

Gir faste måltider: Morgen, midt på dagen og kvelds på vesla, og morgen og kveld på gamlemor. Uansett labrador eller ikke, jeg liker å ha faste rutiner på fôringen, da hunden er et vanedyr og mage deretter. De skal helst ha samme mat, på samme plass, til samme tid hver dag. Prøver å gjøre dette så godt jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fastforing. Han får sin tildelte mengde med mat, og hvis han ikke rører den i løpet av 15-20 min, så fjerner jeg den.

Da kan jeg være sikker på at han ihvertfall spiser det neste måltidet!

Jeg forer ikke på et bestemt tidspunkt. Det varierer heller etter når vi står opp, om skal bort den dagen osv. Som IW sa: Vil ikke ha en hund som er stilt etter klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir den tørr ja, så den kan godt stå fremme sånn sett. Det er jo det som er forskjellen, har man en hund som spiser, så er det liksom ikke noe problem. Men så lenge hun liker best å småspise, så er jo egentlig det greit for meg. Det eneste problemet jeg ser er det med når man er på reise eller sånn, men da spiser hun uansett lite.

Hmm, Charlotte. Vet ikke om du har sett løshunder, men de spiser altså forskjellig mat til forskjellig tid på forskjellige steder hver dag :cry: Det er det som er naturlig for dem faktisk. Det kan selvfølgelig være at det er annerledes for domestiserte hunder, men tror nok dette er en relativt moderne tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fastforing. Han får sin tildelte mengde med mat, og hvis han ikke rører den i løpet av 15-20 min, så fjerner jeg den.  

Da kan jeg være sikker på at han ihvertfall spiser det neste måltidet!

Problemet er at hun liksom ikke bryr seg om mat. Hjelper ikke å hoppe over et måltid, da må jeg i så fall sulte henne i flere dager, og det vil jeg ikke mens hun er valp. Så lenge hun spiser bedre om jeg lar det stå, synes jeg det virker greit. Jeg gir henne bare den porsjonen hun skal ha for det da, ikke full matskål liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at hun får mat så lenge det passer meg. Da maser hun ikke, og dessuten spiser hun. Matlysten er bedre nå som vi bruker Royal Canin :) Til og med JEG syns det lukter bedre!

Ja, royal canin er best :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er ganske utsatt for magedreining, så fordøying og mosjon er veldig vikig. Jeg må vente en time eller to etter et måltid før jeg kan mosjonere hunden, så det blir vanskelig å la hunden spise når den vil. dessuten blir maten fort dårlig når den står åpent, så man kan risikere å kaste mye mat. Da er det bedre om hunden er sulten når den får maten sin, slik at den spiser det opp.

Jeg gir hunden mat 1 gang om dagen. Om kvelden før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det er sant at man øker risikoen for mavedreining om en mosjonerer hardt enten før eller rett etter maten.

Men fakta er at de fleste mavedreininger kommer om natta når hunden ligger og sover. Veterinær som har sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt før! Det er stor fare for det når man mosjonerer/stresser mye rett før eller etter et måltid. Står i alle bøker jeg har lest, oppdrettere min har sagt det, står i førstehjelpsboka jeg har og det er det som høres mest fornuftig ut. :? Mange sier det er best å fore hunden på kvelden da den er mest rolig etter dagen, for på morgenen er hunden ivrig etter natten og lett å gjøre ting og gå ut litt for tidlig. Men jeg er ikke sånn fanatisk da, bare ikke går tur med hunden rett etter et måltid, og lar hunden ligge iro en stund før maten.

Utdrag fa boka: magedreining forekommer i forbindelse med anstrengelse, mosjon og foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett monster når det kommer til mat. (Han sluker nesten all mat hel)

For en dust alså..

Setter matskåla ned også etter omtrent 2 min er all mat vekke..

Så ideen om å la han småspise hele dagen funker dårlig for meg.. :cry:

Jeg gir han tørt. Og ikke til faste tider.. Tar det som det kommer.. Så slipper han å bli avhengig til tidspunkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det samme - 2 min, og alt er vekk :cry: Men det er godt å se hun spiser, for med Eukanuba kom den derre småspisinga, og da ble det nesten bare 2 måltider pr dag fordi hun MÅTTE spise pga hun var skikkelig sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. :) Hehe..

Diego er ikke kresen i matveien. Så kan gi han hva som helst og kan sluker det. Så det syns jeg ikke gjør noe.. :cry:

Prøvde nettopp (1 uke siden) å gi han sånn hundepølse kjøpt i butikken..

(Ok, kanskje ikke det smarteste av meg da) Stakkaren fikk kjempe dårlig mage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja.. Var ikke så mange som svarte på det jeg lurte på men.. Altså fordeler og ulemper med å la maten stå vs, å ta den bort.

Jeg sa at det ikke er bra iht. magedreining for min type hund. Og at maten kan blir dårlig og må kastes oftere. Ser egentlig ikke noen fordeler med å la hunden spise hele dagen. Noen hunder er glupse og eter alt de kommer over uansett og da kan man få en overvektig hund, enn når man kan regulere selv hvor mye mat hunden får. Så jeg syns at hunden skal få ha sine måltider. Trenger ikke å være på direkte klokkeslettet, men en gang på morgenen eller kvelden. Da unngår man en masete hund når klokka nermer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...