Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlsråd


Guest Christine

Recommended Posts

Har jeg misforstått når jeg tror at man kan sende mail til avelsrådet, for å høre om hvilke oppdrettere som avler på hva, og spør om anbefalte oppdrettere? :icon_redface:

Delvis rett har du her ja.

Avlsrådet kan fortelle deg hva de forskjellige avler på, men de har ikke lov til å annbefale en oppdretter fremfor en annen. Kjenner en som trakk seg fra avlsråd pågrunn av dette for hun orket ikke tanken på at folk la ut masse penger på en valp som måtte avlives etter et år(noe som skjedde med et helt kull hun måtte videreformidle til valpekjøpere) og hun visste at oppdretteren ikke avlet på bra hunder(taushetsplikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Delvis rett har du her ja.

Avlsrådet kan fortelle deg hva de forskjellige avler på, men de har ikke lov til å annbefale en oppdretter fremfor en annen. Kjenner en som trakk seg fra avlsråd pågrunn av dette for hun orket ikke tanken på at folk la ut masse penger på en valp som måtte avlives etter et år(noe som skjedde med et helt kull hun måtte videreformidle til valpekjøpere) og hun visste at oppdretteren ikke avlet på bra hunder(taushetsplikt).

Så de kan ikke svare på spm. mitt angående om de kunne anbefale en oppdretter eller fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis rett har du her ja.

Avlsrådet kan fortelle deg hva de forskjellige avler på, men de har ikke lov til å annbefale en oppdretter fremfor en annen. Kjenner en som trakk seg fra avlsråd pågrunn av dette for hun orket ikke tanken på at folk la ut masse penger på en valp som måtte avlives etter et år(noe som skjedde med et helt kull hun måtte videreformidle til valpekjøpere) og hun visste at oppdretteren ikke avlet på bra hunder(taushetsplikt).

Det var dette vi også fikk beskjed om da vi snakket med en i avlsrådet for vorsteher da vi skulle kjøpe Varja. Han sa også at han ikke hadde lov til å anbefale noen fremfor andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette vi også fikk beskjed om da vi snakket med en i avlsrådet for vorsteher da vi skulle kjøpe Varja. Han sa også at han ikke hadde lov til å anbefale noen fremfor andre.

Selvsagt kan ikke medlemmer i et avlsråd sitte og anbefale noen oppdrettere framfor andre. Avlsrådet kan formidle valper etter kombinasjoner som oppfyller raseklubbens krav til avl. Dersom avlsrådet selv mener at de gjennom det må formidle valper etter kombinasjoner de mener ikke holder mål, må de gjøre noe med avlsreglene. Da er det de som ikke er gode nok for rasen :icon_redface:.

Tenke seg til om avlsrådsmedlemmene skulle få lov til å kun formidle de kullene DE syntes var bra - etter sin SUBJEKTIVE mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kynisk her, men det er vel ikke bare i de raseklubbene jeg har vært borte i som har avlsråd og valpeformidlere med selektiv hukommelse? Det er fort gjort å "glemme" et kull hos en oppdretter vi ikke har sansen for, liksom..

Nei, i teorien så skal det ikke være sånn - såpass skjønner de fleste.. Men teori og praksis er ikke alltid det samme, er det vel? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kynisk her, men det er vel ikke bare i de raseklubbene jeg har vært borte i som har avlsråd og valpeformidlere med selektiv hukommelse? Det er fort gjort å "glemme" et kull hos en oppdretter vi ikke har sansen for, liksom..

Kjenner til et par episoder rundt akkurat det ja. Mye friendship inne i bildet inblant. -Veldig synd, men sånn er bare enkelte folk...! Kanskje mer av det i små klubber enn de store, har jeg fått inntrykk av i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vel, nå har jeg fått svar..

Trodde avlsråd skulle være mer alvorlig jeg :D Uten og nevne hvordan rase, så fikk jeg bare svar på halvparten av spørsmålene mine, og fikk høre at jeg hadde såå mange spørsmål osv..

Men men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg fått svar..

Trodde avlsråd skulle være mer alvorlig jeg :P Uten og nevne hvordan rase, så fikk jeg bare svar på halvparten av spørsmålene mine, og fikk høre at jeg hadde såå mange spørsmål osv..

Men men... :)

Nei huff hadde du for mye å spørre om? :D

Det er ikke verre for dem at de prøver så godt som mulig å svare på alle men det er jo ikke sikkert alle gidder det da :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nei huff hadde du for mye å spørre om? :D

Det er ikke verre for dem at de prøver så godt som mulig å svare på alle men det er jo ikke sikkert alle gidder det da :unsure:

Hihi, hadde vel det :) Syns ikke det selv, fordi jeg stilte et spørsmål og sa hvorfor jeg ville ha det og det osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...