Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du at din neste hund skal hete?Eller hva het din gamle hund?


MegaMarie

Recommended Posts

Navn på hunder som er/har vært i familien og som er oppbrukt:

Kira (bull terrier)

Tanisha (papillon)

Trulte (golden)

Ronja (golden)

Pia (cavalier)

Rikk (flat)

Ina (golden)

Eno (golden)

Philip (dachs)

Nala og Tara er også oppbrukt. (marsvin jeg hadde før)

Min hund heter Luna. Mest fordi jeg synes navnet er fint.

Min neste hunds navn har jeg ikke tenkt noe særlig på enda. Må se ann rase og sånt. Men det skal iallfall være nøye gjennomtenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Min neste hund kommer til å være enda en finsk lapphund men denne gangen en tispe importert fra Finland :wub:

Navn jeg har tenkt som mulige på mine neste hund er:

Tispe

- Iben (til en skikkelig mørk jente)

- Likha (uttales Likka med trykk på k'ene, altså ikke Lika :brr:

- Nikki

- Saga (altså som et eventyr, ikke sag)

- Ida/Oda

Hannhund

- Villemann (Ville)

- Leevi

- Kero (navnet marco egentlig skulle ha :sint_01:

- Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laika - het bare Laika. Jeg var ikke med i navneavgjørelse, vet ikke motivasjonen bak.

Latruda's Trulte - Trulte, rare valpen som bare ble igjen og valgte oss som eiere.

Latruda's Dark Lady - Darkie, som var mørk i tegningene, og faktisk ble litt ladylike i mentalitet - når ikke gale søster Trulte fikk henne med på bøll...

Og disse tre er grunnlaget for kennelnavnet: LAika, TRUlte og DArkie.

Int.N.S.Uch. Latruda's Minnie Minika Laikadatter - Minnie, og åpenbart datter av vår Laika

Latruda's Bitten Minika - Bitten - og datter av Minnie

Latruda's Tabitha Minika - Tabitha - også datter av Minnie

Latruda's Kelsie Minika - Kelsie - jaggu også datter av Minnie, oppkalt etter en karakter i Lov og rett i LA mener jeg det var...

Apoletano's Admiral Thunder - Admiralen, små shih tzu-gutter må ha navn med trøkk i! Oppdretter foreslo navnet, og vi likte det - og Admiralen ble et naturlig hverdagsnavn.

N.S.Uch. Pangos Movin' On - blodlinjene våre var borte, vi trengte noe nytt for å kunne gå videre, og slik fikk Movi det navnet. Hentet fra en oppdretter som hadde en hannhund vi forsøkte å få valper på egen tispe etter to ganger, så da fikk vi i det minste noe av det blodet vi forgjeves forsøkte å få.

Pangos Make Up - hun hadde en tanfarget stripe på ene side av den hvite snuta, som en leppestift, så oppdretter hadde allerede døpt henne. Helt i orden for oss, og det ble Majken til hverdags.

Apoletano's Duke Kimito - Kimito blant venner, shih tzu-gutt som skulle overta tronen etter Admiralen blant alle bernerdamene. Siden halvbroren var Admiral, måtte jo også denne gutten få en fornem tittel. Det var D-kullet, og hva er vel fornemmere enn en Hertug? (Duke). Artig nok het ei søster Duchess etellerannet.

N.Uch. Latruda's Even Long Shots Make It - Even blant venner. Vår første bernerhannhund, men han var så lovende i valpekassa at vi måtte bare gjøre et forsøk, ta en sjanse på om det kunne gå bra med en bernerhannhund i tispeflokken, ta en sjanse på at han kunne bli den utstillingshunden vi ønsket oss...

Latruda's Embrace Me - Embi blant venner. En må ha tispe for å få valper, så vi beholdt også søstra til Even. En veldig kosete valp som bare måtte få det navnet. "Hold rundt meg, kos meg".

JWW-08 Xkumle X-Faktorer av Hiselfoss - X'en blant venner. X'en er materialiseringen av mange drømmer, håp, fantasier og ambisjoner for mitt vedkommende, når jeg nå forsøker å drive kennel Latruda videre. Men det er mye som skal klaffe, det er en del X-Faktorer man rett og slett ikke vet noe om når en kjøper en valp, en må bare håpe at hunden blir pen nok, snill nok og sunn nok, en kan ikke styre det på annen måte enn å velge seg en kombinasjon som føles som et riktig utgangspunkt. Og jeg er ikke så glad i å overlate kontrollen til andre, jeg liker å ha oversikt og kontroll, og da blir jo disse X-Faktorene desto mer Xkumle! Jeg nekter derimot å kalle en søt bernervalp for Xkumle/Xkumla, og X-Faktorer ble for langt. Arbeidsnavnet, for å slippe å kalle henne "valpen", var X'en, og plutselig var det blitt navnet hennes.

Forhåpentligvis kan X'en bli mor til vårt F-kull, hvor jeg håper det kommer noe som er bra nok til at jeg vil beholde det, og jeg har en god del F-navn klare. Selv om ikke X'en blir mor, vil F-kullet komme før eller senere. Men de navnene holder jeg for meg selv, så ingen andre tar de.

Om det blir ny valp i huset før et F-kull, har jeg ikke noe navn klart - jeg må se an hvor i alfabetet oppdretter er, og hva som føles riktig der og da. Jeg liker navn med en betydning, og navn som ikke alle andre heter. Min hund er unik, og det skal navnet også være. Jeg har ei bok med potensielle stamtavlenavn til enhver bokstav, samt navn til temakull om jeg skulle få lyst til det, og boka oppdateres stadig. Hverdagsnavn har jeg derimot tenkt lite på, for det kommer alltids et eller annet logisk ut av stamtavlenavnet - jeg liker at det er en viss sammenheng.

Ellers er ikke jeg verre enn at jeg også døpte bilen: Dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine favoritter:

HANN:

King-

Rex-

Diesel-

Ricky-

TISPE:

Lassie-

Samantha-

Nikita-

Cindy-

Navn på hunder vi har hatt her i familien :

Zakky(samojed)

Ricky(golden/Labrador)

Cindy(Golden retriver)

Timmie(Engelsk cocker spaniel)

Samantha(Labrador/fuglehund)

Nikita(Border collie/schæferhund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tre egne hunder jeg har hatt, så har de hett noe da jeg fikk dem, og begynt å ta kontakt på navnet sitt alt, så dermed ble det dumt å skifte. Dessverre. Det hadde vært fint å planlegge navn og finne noe riktig personlig!

- Lady - tradisjonelt og kjedelig synes jeg, men en skikkelig lady - tertefin, elskverdig, men fornem - av vesen, det var hun faktiskt.

- Silva - flott, synes jeg - lett for hunden å oppfatte - og så betyr det "skog" på latin - litt poetisk og passende for en hund. Men folk misforsto ofte og trodde hun var oppkalt etter dronning Silvia av Sverige - æsj!

- Mishka. - Hun het Misha da jeg fikk henne, men jeg slang på en - k - midt inni for å kalle opp en som heter Bjørn, og som har fødseldag på samme dato som hunden. (Mishka - bjørneunge på russisk) Hun la ikke merke til forandringen selv, og ser ut som en liten bjørn også.

Den neste? - det bør vel bli noe med- s - eller -sh- lyd i, samt to stavelser. Det sies at hunder oppfatter s/sh lyder svært godt, og også ord med to stavelser. Viktig ved kontakt og innkalling.

Dessuten er det triks å ha navn med to stavelser om man skal konkurrere. Da kan navnet - for hunden - gå for en dobbelt-kommando. Noe som ellers ikke er lov å gi i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den neste? - det bør vel bli noe med- s - eller -sh- lyd i, samt to stavelser. Det sies at hunder oppfatter s/sh lyder svært godt, og også ord med to stavelser. Viktig ved kontakt og innkalling.

Jeg har hørt det der flere ganger nå, men våre hunder må være levende bevis for at det ikke er noen fundamental lov. Selv Admiralen - fire stavelser og ingen SH-lyd - kom på navnet sitt. Faktisk er det bare to hunder som har hatt S-lyd i navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det der flere ganger nå, men våre hunder må være levende bevis for at det ikke er noen fundamental lov. Selv Admiralen - fire stavelser og ingen SH-lyd - kom på navnet sitt. Faktisk er det bare to hunder som har hatt S-lyd i navnet sitt.

Ingen av mine har hatt sh lyd heller.. Det er nok grunnen til at de var ulydige :blink:

Min neste hund skal hete Fido.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det med navn litt meir på sparket eg. Vente til eg evt får hunden og ser åssen h*n er med personlighet osv før eg bestemme meg.

Loke heter rottisen eg har no. Skulle egentlig heite Odin, men han var (og er) ein uskikkelig luring. Akkurat som den norrønne guden Loke :-)

Embla heite tispa mi, aner ikkje hvorfor eg valgte det. Var vel fordi det er det eneste jente navnet i norrøn mytologi eg kan (bortsett fra Frøya og det liker eg ikkje noe særlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Vår første hund, som var en skikkelig gatemix, het Whiskey. Hvorfor hun fikk dette navnet vet jeg ikke, men maken til herlig hund skal man iallefall lete lenge etter! :P

Min hund heter Brilliant Ballack (Brilliant var kullnavnet, og Michael Ballack er en tysk, meget god fotballspiller)

Derfra kom da også kallenavnet til hunden min, "Mischa" forkortet fra "Michael".

Hva mine neste hunder skal hete er jeg jaggu ikke sikker på, men navn jeg liker er bla.

Hannhund:

Jazz

Tango ("Mischa" skulle egentlig hete det først)

Tispe:

Coco

A'Siss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden nå heter Embla, det ble liksom bare sånn falt for navnet når jeg så det.

Neste hund skal være hannhund og hete sjanten, eller skuffa så jeg kan rope SKUFFA! når/viss han ikke kommer på innkalling:D Har sansen for litt morsomme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten skal forhåpentligvis hete Tequila Sunrise (Sunny blir da kallenavnet). Og tidligere hund het Rasmus, nåværende til mamma og pappa heter Chico (kun fordi vi bodde i Mexico og trodde det var skikkelig unikt og spansk navn.. så feil går det an å ta, har ihvertfall møtt 10-20 hunder som heter det i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...