Gå til innhold
Hundesonen.no

Ènhundspolitikk


magicka

Recommended Posts

"Enhundsrestriksjonen er et ledd i bekjempelsen av rabies. Sykdommen er på fremmarsj i Kina. Et land hvor bare tre prosent av hundene er vaksinert mot rabies. Bare i september døde 318 mennesker av sykdommen på landsbasis."

Kanskje ikke så rart likevel...

Kanskje de heller burde vurdere å vaksinere hundene oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Kina er ikke noe u-land heller, men et land med enorme forskjeller mellom mer normale byer og fattig landsbygd. I byene har folk kjæledyr på samme måte som vi har, og har også råd til det - men det er jo nettopp byhundene som rammes sterkest.

Hundene på landet er antagelig "løshunder", eller ikke identifiserbare hos eiere; vil tippe at det er der rabiesen også herjer.

Dagens løshundaksjoner dreier seg antagelig om en "opprydding" før OL i Beijing, og at man tar med noen ekstra i samme slengen. Fordi jeg har sett flere bilder enn dette, der eide, og vaksinerte, hunder ble tatt med av hundefangerne - mens eierne gråt og prøvde å holde dem igjen.

Kina er et helt hinsides land når det gjelder menneskers og dyrs rettigheter - makthaverne gjør akkurat som det passer dem, på en brutal måte, enten det er folk eller fe. For hvor mye betyr det fåtallet som får rabies, når de samme myndighetene som beordrer hundeslakten samtidig lar de sinnssykt forurensende fabrikkene langs de store flodene få holde på - så titusener, hundretusener lider. 300 millioner bønder på bygda har ikke rent drikkevann... fordi myndighetene har vært villig til å gjøre ALT for å bli konkurransedyktig økonomisk, inklusive å indirekte ta livet av eller gjøre mange av landets innbyggere syke.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1188496.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Men det kan heller ikke stikkes under en stol at det er store sosiale forskjeller. Kanskje en lov om at for å eie hund må man ha så og så høy inntekt er på sin plass? *ironivarsel*

Med tanke på at det finnes en milliard kinesere er det litt vanskelig for meg i allefall å vite best hvordan kinesiske myndigheter skal løse sine utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetenes overtramp, også mot dyr, bør iallfall ikke unnskyldes.

Særlig ikke når kinesiske dyrevernere, i likhet med andre asiatiske, kjemper i en smule motvind - og gjerne ber om hjelp. Dette er verdens sjette økonomisk sterkeste land, og ikke et fattig u-land. Men et land der Norge gjerne prøver å selge alt fra laks til pels... fordi økonomien begynner å bli så sterk der.

Da sier man ikke "takkars", og godtar alskens overgrep... heller ikke mot dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien er sterk i Norge også, men det er mange som likevel ikke har spesielt god råd. De sosiale forskjellene er langt større i Kina enn de er her.

Ikke misforstå meg, jeg unnskylder ikke dyremishandling. Men jeg fordømmer ikke automatisk en slik politikk dersom den på sikt kan føre til bedre forhold for dyrene. Og jeg vet alt for lite om både loven og forholdene til å fordømme den - spesielt ut i fra en artikkel i dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enhundsrestriksjonen er et ledd i bekjempelsen av rabies. Sykdommen er på fremmarsj i Kina. Et land hvor bare tre prosent av hundene er vaksinert mot rabies. Bare i september døde 318 mennesker av sykdommen på landsbasis."

Kanskje ikke så rart likevel...

Det bor 1,3 milliarder mennesker i Kina. At 318 dør av rabies i måneden er da ikke så mange tatt i betrakning? Hvor mange dør av sykdommer i forbinnelse med all spyttingen de gjør OVERALT?!

De bør uansett bli flinkere til å vaksinere hundene sine, men det er vel luksus for folk der å ha råd til sånt. Kina er et enormt land med 1/6 av verdens befolkning. Synes ikke det er så veldig rart at de lager strenge regler i det landet egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det bor 1,3 milliarder mennesker i Kina. At 318 dør av rabies i måneden er da ikke så mange tatt i betrakning? Hvor mange dør av sykdommer i forbinnelse med all spyttingen de gjør OVERALT?!

De bør uansett bli flinkere til å vaksinere hundene sine, men det er vel luksus for folk der å ha råd til sånt. Kina er et enormt land med 1/6 av verdens befolkning. Synes ikke det er så veldig rart at de lager strenge regler i det landet egentlig.

Hm, tar jeg feil hvis jeg sier at det ikke er lov å spytte i Kina? Jeg mener da vitterlig at det medfører bot evt. fengselsstraff?

Uansett, enig med deg i regnestykket ditt. Ganske liten prosentsats som dør av rabies...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...