Gå til innhold
Hundesonen.no

Hils på Sniff!


Guest Christine

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

.....som er en høyst oppfunnet rase for å kamuflere am.staff og pitbull - søt valp...

Skal ikke amstaff og pitbull veie mer enn mellom 11 og 20 kg? Trodde det var eng. staff som var så liten jeg? :D

Søt valp da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det syns ju att det är en blandras hund !

troligen mellan eng.staffordshireterrier & något annat. men inte en amstaff eller apbt i alla fall !

har själv en reg / rasren american pitbull terrier hemma.

Skal ikke amstaff og pitbull veie mer enn mellom 11 og 20 kg? Trodde det var eng. staff som var så liten jeg? :D

Søt valp da ;)

beror på vad du vill att den ska väga upp till ägaren. själv har jag en pitbull som väger 24 kg.

jag gillar ej den magra typen på apbt.

så min hund får äta sig mätt. :P han är ej fet men lite musklad ändå. ej överdrivet.

han är ju fortfarande bara valp än. ;)

*Dobbeltpost. Bruk siterknappen. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Haha, får vel bare vente på stamtavla før jeg sier et pip mer :D

Om den kommer da...

Men hittil tror jeg at: hunden er ikke godkjent som rase av NKK, men i america..Så om stavtalva kommer som den bør, så kommer den fra america.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

hihi tror ikke den er godkjent i amerika heller :P her er oversikten over godkjente raser der ;)

AKC

men men.. søt er den iallefall! :D:P

Hmm...Ja, jeg har stussa lenge over den ;)

Haha! Jeg gir opp!

Edit: alle rasene står jo ikke der :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Haha, får vel bare vente på stamtavla før jeg sier et pip mer :D

Om den kommer da...

Men hittil tror jeg at: hunden er ikke godkjent som rase av NKK, men i america..Så om stavtalva kommer som den bør, så kommer den fra america.

Med mindre ditt søskenbarn har kjøpt hunden i Amerika så kommer h*n nok ikke til å få noen stamtavle på valpen i det hele tatt.

"Rasen" begynner å bli svært poppis blandt folk som før valgte am.staff - og jeg ønsker å henvise til følgende:

§ 2. Dokumentasjonskrav

Dersom det er tvil om et dyr er en farlig hund etter § 1 kan politi og tollmyndigheter kreve at hundeholderen dokumenterer dens rase eller type.

Som minstedokumentasjon etter at en hund er blitt fire måneder gammel, kreves at hunden er identitetsmerket med microchip og at dette identitetsmerket knytter hunden til et registreringsbevis påført DNA-koding med en tilknyttet stamtavle.

Når det foreligger særskilte omstendigheter kan politiet, i enkelttilfeller, bestemme at annen tilfredsstillende dokumentasjon kan tre i stedet for kravet etter andre ledd.

Dersom ikke fremlagt bevis fjerner tvilen på stedet, regnes hunden som en farlig hund. Ved slik tvil som nevnt kan politiet eller tollmyndigheter ta hånd om hunden straks, jf. hundeloven § 24. Hundeholderen skal på begjæring gis en rimelig frist til å supplere dokumentasjonen mens hunden tas hånd om etter annet punktum.

Jeg legger til litt til fra "breedinfosiden"

The Olde English Bulldogge is a very new and rare breed developed by David Leavitt through the crossing half English Bulldog, and the other half: Bullmastiff, Pit Bull, and American Bulldog. In 1971 he became disenchanted with English Bulldogs due to their breeding and breathing problems. He discovered that they didn’t look like their ancestors who were healthier and less extreme. David's goal was to produce a dog with the looks of the 18th century bulldog, with the temperament of today's English Bulldogs, yet healthy, without breathing problems, or all the other aliments today's English Bulldogs are prone to. This new breed can now breathe. They will never be like hounds, able to run for miles during the hottest weather of summer, but they’re three times better than the restricted modern Bulldog. Cesarean section births are not necessary. Artificial insemination, due to male ineptness and lack of drive, has been replaced by natural ties. Life span is over eleven years. All breeding stock have had hip x-rays. No dog with bad hips is bred. David says he is now achieving his goal of producing a Bulldog with the health and temperament to be able to serve people, instead of forcing people to serve him.

og refererer til loven om rase forbud som sier at en haug med raser er forbudt og også blandinger av disse - og her står i klartekst at det ER en blanding.......... og når rasen sogar ikke er godkjent av noen lands kennel klubb - ja, da er det en blandingshund og dermed forbudt faktisk.

Valpen er søt, men det er beklagelig at folk lar seg lure bare fordi de vil ha noe som er "kult"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "rase" som det vil bli vanskelig å forsvare opphavet til overfor strikte lovmakere, nettopp fordi denne gamle typen "boston bulldogge" var de som ble brukt i pitfights - altså til å slåss med andre dyr - mens den moderne og mindre typen, Bostonterrier, raskt tok en helt annen retning. Når det om rasen hevdes at man har bevart "de gamle opprinnelige linjene", så hvordan vil det tolkes? Den tsjekkoslovakiske ulvehunden, der ulv sist ble krysset inn på 60-tallet, ble som kjent forbudt. Hvor langt bakover vil myndighetene se? De er jo ikke så veldig oppegående på en del av disse tingene.... sukk.

Denne hunde"rasen" er ikke registrert noe offisielt sted, og ser ganske så like ut en "bullehund" - vekten på hann er 11-20 kilo og og fargene er mye av de samme, da vil jeg anta at politiet vil stoppe vedkommende og kreve dokumentasjon. Jeg mener... dette merker jo selv de med engelsk staff idag, og de er vel på omtrent samme vekta <_<

Og da har din venninne et visst problem. HUN må nemlig bevise at "nei, dette er ingen ulovlig miks, smuglet inn fra Sverige" - men at "ja, dette er noe folk i USA hevder er en egen rase, som har pitbull i stamtavlen men som ikke er det nå lenger". Selv folk som har blanding av tja, boxer og labrador, kan risikere trøbbel dersom politiet legger vrangviljen til "og synes de ligner", og eier ikke har dokumentasjon/beviser.

For at denne hunden skal få muligheter til et lykkelig liv, bør det sjekkes om den "kennelklubben" den eventuelt er registrert i, eller som foreldrene er registrert i, er godkjent av myndighetene her i Norge. Er foreldrene registrert mens valpen ikke er chippet eller registrert, siden den kanskje ikke er født i USA?, bør en blodprøve tas så det kan dokumenteres at den er etter disse foreldrene osv. For politiet vil det holde at den LIGNER på en amstaff eller pitbull, til at den inndras og settes på kennel til eier kan dokumentere at "jo, den er registrert og renraset og chippet etc". Ellers risikerer den avlivning, kort sagt.

Dette er en av svakhetene i hundeloven, at ansvaret for å bevise sin uskyld legges på "tiltalte" - istedenfor "uskyldig til det motsatte er bevist". Men det er jo nettopp fordi folk tar inn all slags bullemikser fordi det er stilig, eller de vil omgås reglene, eller de jukser med papirer, at dette kom dessverre. Men nå er det her - og da har man tenkt såpass langt når man tar inn hund, håper jeg :D

Søt valp ellers, men den kan risikere å leve litt farlig. Lykke til, håper din venninne finner en måte å få slått fast identitet på en måte som vil virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlige familiefolk fortsatt så uvitende at de kjøper hunder som pr definisjon er ulovlige?

Man kan jo mene hva man vil om hundeloven, men særlig gjennomtenkt kan slike kjøp umulig være? ... Eller?

Desverre ja, det er fortsatt veldig mange som ikke forstår alvoret i dette. Je så nettopp en annonse om bl. valper mellom staffe og rottis.. selv om det ikke er noen ulovlig rase iblandet i dette,vil valpene få et utseende som desverre antakeligvis vil se mistenkelig ut. Og slike annonser ser man til stadighet.

Ellers er det jo ikke verre enn at en bokser blaning kan linge en amstaff/pit blanding da. Hvis polti mener den ser slik ut..

Mine foreldre kjøpte seg en nydelig amstaff tispe en god stund før forbudet, og ble lovet papirer på henne, men desverre viste deg seg at det var noe tull med oppdretter og hun hentet aldri papirene som nkk sente til henne på postoppkrav( oppdretter altså) og ville ikke betale utgiftene alikavel for dette..og enden på visa var at tispa ble papirløs. Det var en stressende tid for mine foreldre dette da forbudet kom. vi jobbet mye for og få de papirene.. men nytteløst.

Tiden som fulgte, med flere papirløse amstaffer i samme by ble avlivet og mamma følte at hun var helt bunden på armer og bein ang hunden, ikke kunne den reise noen sted med henne opp i landet, ikke kunne dem ta henne med ut nesten.. Og tanken på hva hvis noe skulle skje, en annen hund som feks fløy i henne og hun tok igjen, og dermed er det uansett hvordan de snur og vender på det dems feil.. de som sitter med denne uregistrerte "farlige " amstaffen. Nei det ble for mye for dem, og de bestemte seg for og ta henne med til dyrlegen selv og få henne avlivet. Noe begge mine foreldre i midten av 50 årene har gått rundt og sørget for siden.. de sier begge de har nesten mistet lysten på hund etterpå, da ingen kan måle seg med personligheten man finner hos denne rasen. Men det blir bedre nå da... men det viser bare en av mange sjebner pga forbudet. selv om de valgte og avlive selv, enn at hun en dag plutselig kunne blitt tatt fra dem..

De hadde i tilegg brukt mye tid på henne, da hun var understimulert og like jobbet med da dem fikk henne, men de fikk seg til slutt en helt fantastisk hund..

uff dette ble kanskje lit OT? men ville bare vise hvilket stress det kan bli for dem som sitter med en hund som kan se ulovlig ut eller er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Haha, får vel bare vente på stamtavla før jeg sier et pip mer :)

Om den kommer da...

Men hittil tror jeg at: hunden er ikke godkjent som rase av NKK, men i america..Så om stavtalva kommer som den bør, så kommer den fra america.

Har dere fått "stamtavla"?Ikke for å være frekk eller noe,men jeg er nesten 100% sikker på at det er ikke er en såkalt "Boston Bulldog" og tror veeldig sterkt på at det er en Amstaff.Har jeg rett Christine..?

Personlig ville jeg ALDRI kjøpt en ulovlig rase fordi den kommer til å bli avlivet uansett hvilken oppfinnet "rase" det er.Tror de fleste er enige med at det er ikke er en Boston Bulldog,men en Amstaff.Man må jo nesten være blind for å ikke se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jaha..Jeg har selv stuffa over et uvanlig rasenavn, og har slått med flere ganger at det er en blanding.

Men som sagt...Det er ikke min hund, og jeg ville aldri kjøpt noe som er ulovelig. Skal snakke litt mer med eieren og få fram hva dette egentlig er for no tull...

Ja,valpen er søt, men er den ulovelig så er den ulovelig!

over og ut fra min side iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen på bildet ligner jo overhodet ikke på de som blir kalt for Old Boston Bulldog(eller hva det var).

Har jo helt forskjellig hodeform, og sikkert også størrelse!

Og for de som fremdeles ikke har skjønt det:

Staffe er forkortelse for English Staffordshire Bull Terrier.

Amstaff er forkortelse for American Staffordshire Bull Terrier.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På den første linken av old Boston bull stod det jo..

Olde Boston Bulldogge Photos

(Boston Bull) (Boston Bulldog) (Old Boston Bulldog)

Boston Bull er en annet navn på Boston terrier da..

Det er jo ganske vankelig å se slikt på bilder da.

Men synes den har flere trekk av staffe enn amstaff.. etter min erfaring med møte av disse rasene.

Jeg har faktisk sett en annonse på en slik Old Boston bull på finn.. synnes nå den lignet mer på amstaff...

Håper de finner ut åssen blanding de er..

De kan jo eventuelt ta en blod prøve da. Gjøre en avtale med en vett som ikke hater amstaffer så i tilfelle det er amstaff i den at de får muligheten til omplassere den til et annet land de er lovlige så slipper de å avlive den eller noe..

Desverre ja, det er fortsatt veldig mange som ikke forstår alvoret i dette. Je så nettopp en annonse om bl. valper mellom staffe og rottis.. selv om det ikke er noen ulovlig rase iblandet i dette,vil valpene få et utseende som desverre antakeligvis vil se mistenkelig ut. Og slike annonser ser man til stadighet.

Ellers er det jo ikke verre enn at en bokser blaning kan linge en amstaff/pit blanding da. Hvis polti mener den ser slik ut..

Mine foreldre kjøpte seg en nydelig amstaff tispe en god stund før forbudet, og ble lovet papirer på henne, men desverre viste deg seg at det var noe tull med oppdretter og hun hentet aldri papirene som nkk sente til henne på postoppkrav( oppdretter altså) og ville ikke betale utgiftene alikavel for dette..og enden på visa var at tispa ble papirløs. Det var en stressende tid for mine foreldre dette da forbudet kom. vi jobbet mye for og få de papirene.. men nytteløst.

Tiden som fulgte, med flere papirløse amstaffer i samme by ble avlivet og mamma følte at hun var helt bunden på armer og bein ang hunden, ikke kunne den reise noen sted med henne opp i landet, ikke kunne dem ta henne med ut nesten.. Og tanken på hva hvis noe skulle skje, en annen hund som feks fløy i henne og hun tok igjen, og dermed er det uansett hvordan de snur og vender på det dems feil.. de som sitter med denne uregistrerte "farlige " amstaffen. Nei det ble for mye for dem, og de bestemte seg for og ta henne med til dyrlegen selv og få henne avlivet. Noe begge mine foreldre i midten av 50 årene har gått rundt og sørget for siden.. de sier begge de har nesten mistet lysten på hund etterpå, da ingen kan måle seg med personligheten man finner hos denne rasen. Men det blir bedre nå da... men det viser bare en av mange sjebner pga forbudet. selv om de valgte og avlive selv, enn at hun en dag plutselig kunne blitt tatt fra dem..

De hadde i tilegg brukt mye tid på henne, da hun var understimulert og like jobbet med da dem fikk henne, men de fikk seg til slutt en helt fantastisk hund..

uff dette ble kanskje lit OT? men ville bare vise hvilket stress det kan bli for dem som sitter med en hund som kan se ulovlig ut eller er ulovlig.

Det foreldrene dine eventuelt kunne gjort er å ha en kjøps kontrakt mellom dem og selger.

De kunne jo å ha id merket hunden når de fikk den hos vetten og registrert den der. da de fikk den For da kommer det jo frem at den ble kjøpt før rase forbudet inntrådde og og hvis politiet trodde det var en pitbull

så kunne de utført en blodprøve som viste at det ikke var det..

Slått sammen dobbelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tini... ja hun var ide merket :icon_redface: før forbudet. men det hjelper lite når man alikavel ikke kan bevise hun ikke var en amstaff som var lovlig da.. hun kunne like godt været en pit som var ulovlig på det tidspunkt...

Vi fikk ikke tak i oppdretteren heller, lette overalt etter henne. men hun var som sunket i jorden...

Hunden var kjøpt hos hannhund eieren, og de viste ikke noe om noe..

De vurderte og levere henne tilbake, men fryktet hun ville havne i dårlig miljø, da vi etterhvert fikk vite en del ting om forgie eier..

så vi holdt på ganske lenge med og finne en løsning på prob ja.. ringte og styrte land og strand. Så var ikke en avgørelse som kom over natten nei., og velge og avlive.

kontaktet NKK også.. men desverre var det lite som kunne gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 3 weeks later...

Nusselig valp! Må bare si at:

Staffe=Staffordshire Bull Terrier (Lovlig, men kan bli ulovlig en gang om jeg ikke husker feil)

Amstaff=Amerikask Staffordshire Bull Terrier(Er ulovelig, men de som fikk denne rasen FØR det ble ulovelig har lov å ha den fortsatt)

Søt rase forresten! Selv liker jeg veldig godt Boston Terrier da så ikke så rart jeg syns den var søt :blink: Også liker jeg Staffer som den valpen liknet på så ikke rart jeg liker valpen :lol: Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...