Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal til for å få dette til?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har sett flere ganger at folk går på fortau, langs vei, blandt folk etc uten å ha hunden sin i bånd. Senest idag gikk det en mann med en risenshnauser forbi butikken uten at hunden var i bånd. Og hunden gikk ved siden av han helt rolig. Selv med biler omkring som kjørte. Og så var vi på et skianlegg idag og en mann med en stor hund skulle hente noe, og han bare kommanderte hunden i dekk og slapp båndet og gikk ifra hunden. Og hunden lå der å ventet. Selv om Hera stod bare 6-7 meter unna..

Så kanskje spørsmålet mitt er litt vanskelig å svare på, men hva skal til både av hund og eier, for å at dette skal kunne gå bra og få det til? Å ha sånn kontroll over hunden at den kan gå løs? hva kreves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik hund som jeg kan kommandere i sitt eller dekk utenfor kinaen og han ligger der mens jeg går inn og henter/betaler maten selv om det går hunder forbi(bor ikke i byen).

Jeg har ikke trent i hjel for å få til dette, det er bare hunden som er slik hehe, han er veldig lett trent og det eneste som betyr nesten like mye som å gjøre meg glad er kong med tau og katter.

Min forrige hund var nesten stikk motsatt av han jeg har nå, så det er ikke jeg som er en suveren hundetrener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rabalder er inne på noe viktig..Hundens natur.. 2 av mine hunder har kunnet gå løs overalt. Min første og min tredje.. De hadde det bare i seg på en måte... Jonas har vel eid ett bånd i hele sitt liv og det ble borte for noen år siden. Han bor og ble oppdratt midt i Olso gryta og selv som unghund gikk han løs rundt på fortauene der. Det var på en måte helt naturlig.. Sheila kunne gå løs overalt bare hun ble luket av den "fang meg" humoren. Jeg var overhodet ikke en bedre hundetrener da enn det jeg er nå, men jeg kan aldri se for meg noensinne at jeg kan ha Loke løs ved en trafikkert vei eller et sted med mye styr. Han mangler det genet rett og slett :) Pan kunne jeg forsåvidt ha gjort det med hadde det ikke vært for at han spiste mennesker som tok kontakt med han og da var det greit å ha noe å stoppe han med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo bare å trene det da........

Nå har jeg rett nok ikke hundene løs overalt - ser ikke noe poeng i at hunden til enhver tid skal gå under kommando så når vi går tur på steder med biler og sånn så er de i bånd og de slipper å gå ved fot hele tiden - men om jeg hadde villet så hadde det gått fint å gå løs med de voksne.

Ad det å si dekk og bli - vel, det er jo bare å trene på dekk og bli det - om hunden ikke har noen annen formening enn at dekk og bli betyr nettopp dekk og bli så vil den ligge uansett forstyrrelser.

Krever ikke allverden det heller, litt innsats og så er det bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første hunden jeg hadde gikk løs overalt og bestandig. Hund nummer to sto løs utenfor butikken og ventet. Hund nummer tre (eller egentlig fire for Solo kom jo først, men hun flyttet jo med Ane) er Fibi og hun er ikke engang med overalt, og er absolutt ikke løs annet enn i skogen og andre områder jeg har full kontroll både på henne og omgivelsene! :) Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvor stor "frihet" hunden kan få! Uansett kreves det langvarig og målbevisst trening. Fri ved fot er for eksempel kjekt å kunne. "Være her" er også veldig lurt. Dessuten kunne mine to første hunder "stopp" i betydningen stå stille til jeg sier noe annet! Den lille prinsessa kan også "stopp", men da i betydningen "kutt ut det tullet der din drittbikkje" :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det høres så lett ut slik ihvertfall belgerpia sier det. For meg føler jeg på meg at endel erfaring kreves. At man må vite hva man driver med blant annet. For meg virker det helt umulig å få min hund til å skal gå løs. Ja løs er hun i skogen osv. men feks på fortau blandt folk. Får henne ikke til å gå fot I bånd engang :) Med så mye iver og distraksjon ser jeg det vanskelig. Hun surrer og lar seg distrahere av alt. Jaktinstinkter er der, hunder liker hun også, ro har hun ikke i kroppen. Ja å høre på meg hele tiden hva er det? :P

Meen det er vel heller meg som mangler kvalifikasjonene til å lære en hund dette. Men bare det å se på hunden min og hvilken personlighet hun har, gjør at jeg troooor det har litt å si på hunden også :D

Så derfor ser jeg med stoooor beundring på de som går med en hund helt løs på et fortau. Da blir jeg imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har litt med 'selvfølgelighet' og litt med at det 'alltid har vært sånn'... Om en hund har erfaring i at det går an å sprette opp av dekk eller komogtameg-leken funker når den er løs/ikke komme når man roper osv osv så skal det mye mer trening/reperasjon til før det går an enn om man gjør det 'riktig' fra starten av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves ingen erfaring for å få det til.. det er heller ikke vanskelig eller krever tonnevis med trening...har du den rette hunden. Det bare "blir sånn". Jeg trodde jeg var flink til å trene hund jeg! Helt til jeg fikk en litt annen type hund :) Akkurat som jeg trodde folk som hadde problemhunder hadde gjort noe galt, helt til jeg selv fikk en problemhund :D Jeg hadde tilmed en "vanskelig" rase (JRT) som førstegangshund og tispa som jeg kunne ha løs overalt - selv når hun var høyløpsk - var omplasseringshund. Du og du, hvor flink jeg var :rolleyes:

Ikke stress med det du Djerve.. du er muligens en bedre trener enn de du ser har sånne hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror dette heller går mer på "åssen hunden er", enn hvor flink man er til å trene hund.

Ser jo mange førstegangseiere som får til dette med å ha hunden løs, mens andre som har hatt flere hunder oppgjennom livet ikke har fått det til.

Noen raser "egner" seg kanskje mer å? Men tror mye kommer an på individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to hunder som har kunnet gå løse overalt og to hunder som ikke kan det! Han første jeg hadde, og Lita.. Lita har jeg jo ikke hatt så lenge enda så håper jo at hun også blir en sånn hund, men jeg har mine tvil foreløbig! :D Laurelle og Tequila er "løshunder" og ja jeg går også for den teorien at noen bare er sånn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en sånn hund. Kan ha henne løs alle steder. Og jeg har henne ikke under kommando hvis jeg har henne løs i byn, hun dilter etter meg uansett. Blir hun litt opptatt av å snuse et sted eller en annen hund eller noe er det bare å si "kom igjen" og så er hun med meg igjen. Jeg kan også legge henne igjen utenfor butikken løs hvis jeg vil, men pleier å ha på båndet forde (jeg har ikke noe å bevise og båndet er en ekstra sikkerhet når jeg ikke er der). Jeg kan også ha henne løs under løpetid unntatt de dagene hun står, da må jeg ta bånd på henne hvis det kommer hanhunder. Hun er også av den trygge avbalanserte typen som ikke lar seg vippe av pinnen uansett miljø.

Og jeg skal være den første til å innrømme at det ikke bare er mine fantastiske egenskaper som hundetrener som har gjort henne sånn, desverre kanskje :) . Hun har rett og slett alltid vært veldig enkel å ha med å gjøre og trene. Naturlig trygg og rolig type (kanskje litt vel rolig :rolleyes: ) Og så tror jeg det har litt med at jeg ikke hadde så mye peiling på alt man måtte og ikke måtte gjøre når jeg fikk henne. Det har liksom alltid vært en selvfølge at hun kunne gå løs fra hun var liten. Og skulle jeg lære henne dekk og bli var det ikke snakk om å analysere i hue og ræva hvis hun reiste seg. Positiv respons når hun gjør som hun skal, negativ hvis hun gjør feil. Så, jeg tror at hunden min kan gå løs er mest pga hvordan hun er, rett og slett. Og at alt på en måte har vært naturlig og selvfølgelig. På den andre siden kan jeg jo nevne at hun ikke er spesielt flink i lydighets konkurranser e.l. det er ikke snak om noen perfekte innsitter eller å smelle ned i dekk, men tilgjengjeld er hun trygg. Så jeg vet ikke, det bare er sånn...

Tror det har litt med 'selvfølgelighet' og litt med at det 'alltid har vært sånn'... Om en hund har erfaring i at det går an å sprette opp av dekk eller komogtameg-leken funker når den er løs/ikke komme når man roper osv osv så skal det mye mer trening/reperasjon til før det går an enn om man gjør det 'riktig' fra starten av...

Der tror jeg du har et stort poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det er veldig individuelt. Min forrige hund (korthåret vorstehund) kunne gå løs overalt. Det ble bare sånn :) Hunden jeg har nå går kun løs i skogen eller på områder jeg har god oversikt. Det som er litt merkelig er at han kan gå løs på eiendommen vårs uten problemer. Det kan gå katter, folk, hunder osv. forbi uten at han går utenfor grensen. Vi har ikke trent spesielt på dette, utenom at helt fra han var valp har jeg alltid ropt han tilbake, eller hentet han om han har passert grensen. Om vi er utenfor grensen og det kommer en katt forbi kan du være sikker på at han flyr etter den. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det har noe med om man stoler på hunden, og lar hunden merke at "dette her skal gå bra, det her klarer vi!" sånn samarbeidsånd :)

Har øvd med Ruby to ganger, og i går hadde jeg med meg begge to på tur, toya og ruby, og skulle ha med meg en sånn trestubbe sak hjem til degusene, ergo jeg kunne ikke ha de i bånd, og da komanderte jeg begge to på plass, og så tasset vi de ti min hjem fra skogen uten bånd, og da møtte vi på alt fra biler , unger, til andre dyr som hund , katt og fugl, og ikke EN gang måtte jeg kjefte på en av de, ( for å være ærlig hadde jeg trudd toya ikke kom til å takle det, siden hu måtte gå ytterst,) men det funket. Har aldri vært så stolt aav dyra her før jeg, Så nå er det mer trening, sånn at det går like bra neste gang :D

Mange som sier at jeg er en tulling som tørr å gå med begge hundene løse samtidig, men det er da man skulle hatt kamera i går og tatt opp, for å så vist til de menneskene.. hihi...

Bare noen av tankene mine rundt det med på plass og sånn..hihi

jeg kan ikke komandere toya i dekk, og gå vekk i butikk eller noe å forvente at hu ligger der når jeg kommer tilbake, da hadde nok hun tatt seg en tur på egenhånd er jeg redd for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...