Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjenoppbygging og styrking av ben


Mirai

Recommended Posts

Som dere alle sikkert vet, så brakk jo Mona benet da hun var 8-9 uker. Er friskmeldt nå, på grunn av at det er to måneder siden det skjedde. Når hun går (det var lårbenet som knakk) så bøyer hele låret seg inn under kroppen på hunden. Det virker ikke som om dette plager henne, hun løper jo og danser rundt.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal få "bygget" opp igjen bakparten hennes, og få tatt igjen det tapte. Vi hadde besøk av oppdretterne for en uke siden, og de hadde med søsteren til Mona, Frøya. Tydelig at den valpen hadde mer kontroll og styrke i bakparten.

Vi ahr begynt å gi henne noe som heter Joint Aid i maten, det skal hjelpe på ledd og sånn for hunder i alle størrelser og aldre. Det er forøvrig noe nytt på markedet nå som egentlig er et produkt til hester, men som kommer til hund også nå. Men bare dette alene kan jo ikke bygge opp benet hennes igjen.

Jeg kan jo ikke gå turer med henne for at hun skal bli sterkere, ikke mer enn de korte turene på ti-femten miinutter hun skal ha, for jeg vil ikke risikere HD eller belastningsskader.

Tar gjerne imot tips og råd her, er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i alle fald at lidt svømning er bedre end ingenting... de fleste hunde elsker jo også at svømme når først de får det lært. Her i Danmark er der en del steder hvor der er en slags svømmehaller for hunde, måske der er sådan en i nærheden af hvor du bor, hvis du har langt til havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vann er intet problem å finne. Det er bare å kjøre i fem minutter :D Jeg får vel ta meg en tur en av de nærmeste dagene og se hvordan hun reagerer. Hvordan skal jeg få henne uti? Selv om jeg er litt Nordenstammer har jeg ikke tenkte å KASET henne ut fra en brygge eller noe. Hehe.. sykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selv hoppe ud i det, det har jeg altid gjort med mine, for at vise at vandet ikke er farligt. Men det kommer også lidt an på hvad hun synes om det mener jeg. Er hun interesseret så prøv at gå lidt ud og se om hun ikke kommer med af sig selv, når hun synes du er langt nok væk. (de hunde jeg har prøvet det med kom ret hurtigt) Alt efter hvad hun siger til det kan du jo enten lade hende nøjes med at soppe lidt eller svømme.

Ved ikke om dette ville fungere for dig, men for mig er det gået fint sådan. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann er tingen her ja! Sliter litt selv med å få LiLi til å like vannet, men hun begynner å bli bedre nå. Og for all del, ikke tving henne utti! Ha på henne langline eller noe, og bare gå utti, ha gjerne med deg no skikkelig digg godis eller en leke hun digger. Og ikke la henne få noe på land! Det beste er om det er langgrunt, så kan du leke med henne i grunna. Det synes hun sansynligvis er greit, særlig hvis det er varmt. Det verste er når de mister fotfestet, så det er lurt å leke masse i vannkanten først. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...