Gå til innhold
Hundesonen.no

Når vi prøver å klappe henne...på hode...


BareLinn

Recommended Posts

Ja, som tråden sier...

Vi overtok i sommer ei blandingstispe på 5år...(Født i mai)

Hun er verdens snilleste og jeg vil si hun kan det grunnleggende...Men hun varsler så fort det går noen i døra her...Litt slitsomt iogmed at vi deler inngangsdør med h*n som bor i leiligheten over oss...

Vi har pleid å knipse henne på nesa, og si NEI...Og da har hun somregel hørt...etter et par ganger...

Men vi har lagt merke til en ting...Men ikke tenkt NØYE over det før idag...

Når vi skal evt knipse henne så viker hun unna...Hun bøyer hode til siden, og ned, for å slippe unna hånden..

Men så fant vi ut at...Det gjelder åsså når vi prøver å klappe henne på hodet... :P

Hun viiker unna, og prøver såååå sårt å slippe unna hånden...

Vi syntes dette er litt leit..Og lurer på noen råd, om hva dette KAN skyldes...

Vi har ALDRI slått henne, eller vært slem med henne på noen måte... :P

Kan dette være noe som sitter igjen fra tidligere?

At evt tidligere eier har vært "slem"?? ;)

Syns det er leit at hun skal være redd når vi prøver å stryke henne.... :lol:

For ellers er hun en alle tiders hund, som vi er veldig glade i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Dere pleier å knipse henne på snuta når hun varsler - og syns det er merkelig at hun viker unna når dere vil kose? Unnskyld, men tror dere hun er tankeleser eller? Åssen skal hun vite at det er kos og ikke knips dere har tenkt å gjøre nå da, liksom? Selvfølgelig viker hun unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Dere pleier å knipse henne på snuta når hun varsler - og syns det er merkelig at hun viker unna når dere vil kose? Unnskyld, men tror dere hun er tankeleser eller? Åssen skal hun vite at det er kos og ikke knips dere har tenkt å gjøre nå da, liksom? Selvfølgelig viker hun unna!

Nei asså..Vi knipser henne SVÆRT sjeldent...

Hun får som regel kun et NEI...og har forholdt seg bra til det..

Dette gjelder ikke -bare om hun har fått et NEI...men generlt sett hele tiden så viker hun unna, og har gjort det siden vi fikk henne...

Hadde ikke spurt om råd, om jeg trodde dette var min feil..Dette MÅ være noe fra tidligere...

Hunden er jo tydelig nervøs når folk vil klappe henne på hodet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å knips henne på nesa! Hva slags metode er det? Gå på et grunnkurs med henne hos en annerkjent hundeskole. Der vil dere lære hvordan dere skal lære inn atferd og (som dere tydligvis prøver) hvordan avlære atferd! Knipsing er garantert ikke en metode dere vil bli anbefalt å bruke! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei asså..Vi knipser henne SVÆRT sjeldent...

Hun får som regel kun et NEI...og har forholdt seg bra til det..

Dette gjelder ikke -bare om hun har fått et NEI...men generlt sett hele tiden så viker hun unna, og har gjort det siden vi fikk henne...

Hadde ikke spurt om råd, om jeg trodde dette var min feil..Dette MÅ være noe fra tidligere...

Hunden er jo tydelig nervøs når folk vil klappe henne på hodet... :lol:

Altså.. La oss si at jeg med jevne mellomrom stryker deg over håret.. Men en gang i blandt - gjerne SVÆRT sjeldent - så lapper jeg til deg i bakhuet istedetfor.. Vil ikke du huke deg litt hver gang jeg beveger hånda mi borti huet ditt da, tror du? Sånn i tilfelle jeg har tenkt å slå og ikke klappe denne gangen?

Kan være at det er fra tidligere OG, men hunden er ikke nødvendigvis slått av den grunn.. Hva mener du med "tydelig nervøs" når folk vil klappe henne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. La oss si at jeg med jevne mellomrom stryker deg over håret.. Men en gang i blandt - gjerne SVÆRT sjeldent - så lapper jeg til deg i bakhuet istedetfor.. Vil ikke du huke deg litt hver gang jeg beveger hånda mi borti huet ditt da, tror du? Sånn i tilfelle jeg har tenkt å slå og ikke klappe denne gangen?

Kan være at det er fra tidligere OG, men hunden er ikke nødvendigvis slått av den grunn.. Hva mener du med "tydelig nervøs" når folk vil klappe henne da?

Vel...sånn som...hvis vi har henne med ut, så er hun som regel løs med oss ute i gården...

Og om naboen kommer å hilser først , og så vil klappe, så viker hun unna, og legger seg flat med engang...

Asså...vi KNIPSEr ikke PÅ henne...men liksom...med fingen...NEI liksom...

Så vi har aldri gjort henne noe fysisk...

Og jo...jeg ville selv tenkt meg om 2ganger om du sku klappa te med innimellom i bakhue... ;):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere treffer hunden fysisk eller ikke spiller ingen rolle :lol:

Luna føler tydeligvis ubehag med at dere berører hodet hennes. Om det er fordi hun blir redd på grunn av at dere treffer fysisk, eller fordi det er en brå bevegelse mot hodet hennes, hun blir redd uansett. Og det er der dere må begynne. Slutt å skremme henne, begynn å roe ned, ingen brå bevegelser rundt hodet hennes. Hun må få tilbake truen på at dere ikke er farlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer hun med å trekke seg unna hvis du stryker henne i munnvikene også? Ikke all hunder liker å bli tatt på oppå hodet. De kan vennes til å like det, sånn som med klemming. Kanskje ikke din hund har vært vant til å bli kost med på det viset, eller har dårlig erfaringer med det. Hannhunden min tillater all slags kos fra de han kjenner godt, men liker ikke å bli tatt på hodet av folk han ikke kjenner.

Jeg ville startet klappingen med å stryke i munnvikene og gradvis nærmet meg toppen av hodet, hvis du synes du må klappe akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hele tiden sagt at du kjenner de forrige eierene til Luna så innmari godt og har så god kontakt med de... Da burde du jo også vite hva slags metoder de har brukt på henne da?!

Slutt med knipsinga! Det hjelper ihvertfall ikke! Kom dere på kurs og lær dere hvordan dere skal gjøre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som tråden sier...

Vi overtok i sommer ei blandingstispe på 5år...(Født i mai)

Hun er verdens snilleste og jeg vil si hun kan det grunnleggende...Men hun varsler så fort det går noen i døra her...Litt slitsomt iogmed at vi deler inngangsdør med h*n som bor i leiligheten over oss...

Vi har pleid å knipse henne på nesa, og si NEI...Og da har hun somregel hørt...etter et par ganger...

Men vi har lagt merke til en ting...Men ikke tenkt NØYE over det før idag...

Når vi skal evt knipse henne så viker hun unna...Hun bøyer hode til siden, og ned, for å slippe unna hånden..

Men så fant vi ut at...Det gjelder åsså når vi prøver å klappe henne på hodet... :)

Hun viiker unna, og prøver såååå sårt å slippe unna hånden...

Vi syntes dette er litt leit..Og lurer på noen råd, om hva dette KAN skyldes...

Vi har ALDRI slått henne, eller vært slem med henne på noen måte... :D

Kan dette være noe som sitter igjen fra tidligere?

At evt tidligere eier har vært "slem"?? :D

Syns det er leit at hun skal være redd når vi prøver å stryke henne.... :D

For ellers er hun en alle tiders hund, som vi er veldig glade i ;)

Asså...vi KNIPSEr ikke PÅ henne...men liksom...med fingen...NEI liksom...

Så vi har aldri gjort henne noe fysisk...

Hva gjør dere egentlig? Knipser henne på nesen som du skriver i hovedinnlegget ditt eller knipser dere med fingrene uten å være ani henne som du prøver å få frem i et innlegg under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt klart, om man knipser :) hunden sin på nesen, så vil den såklart vike unna hver gang du, eller noen andre kommer med hånden! Hun vil jo ikke bli knipset! Vær glad du ikke har min gamle hund, hun hadde glefset til på hånden din. Sånt skal man da ikke finne seg i! Slutt med det straks, stakkars hund! Hva hendte med ordet nei? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knipsing eller ei, mange hunder kryper litt sammen hvis de klappes på hodet. Dette er da ganske kjent og en av grunnene til at man aldri skal klappe fremmede hunder på hodet, men heller under haka. Årsaken er enkel; hånden syns ikke når man klapper på skallen og de fleste hunder foretrekker å se gjenstanden som berører et organ som er utenfor rekkevidde av tennene. Altså, for hunder er det vanskelig å gripe hånden over hodet hvis den skulle føle behov for å forsvare seg.

Min hund senker hodet litt skeptisk når jeg klapper eller fører hånden over hodet. Hun har aldri blitt knipset eller tatt i på en negativ måte, men hun er bevisst på at det er en forsvarsløs situasjon. Erfaring eller ei, det er et naturlig instinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en hund bør tåle å bli knipset på eller what ever, så kunne skille mellom kos og straff. Mye har med din egen kroppsholdning å gjøre. Hvis du straffer hunden med et mildt gemytt selv, så kan hunden bli usikker med det å skille. Hvis du er streng og bestemt i kroppen og sier NEi etc først, så "vet hunden" at straff kan komme hvis den ikke hører.

Så ja det ligger kanskje noe mer bak, noe fra tidligere fortid, som har gjort at hunden har blitt usikker. kanskje at noen har vært for voldsom med henne. Så det beste er å bygge opp tilliten til henne, og så kan dere begynne med å stryke og kose andre steder på kroppen først. Klø under haka eller på halsen osv. Og noen hunder igjen liker ikke å bli kost på hodet. Og mange hunden snur seg bort for å dempe. Unngå korreksjon fysisk og vær kjælen med hunden og få et godt forhold med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en hund bør tåle å bli knipset på eller what ever, så kunne skille mellom kos og straff. Mye har med din egen kroppsholdning å gjøre. Hvis du straffer hunden med et mildt gemytt selv, så kan hunden bli usikker med det å skille. Hvis du er streng og bestemt i kroppen og sier NEi etc først, så "vet hunden" at straff kan komme hvis den ikke hører.

Så ja det ligger kanskje noe mer bak, noe fra tidligere fortid, som har gjort at hunden har blitt usikker. kanskje at noen har vært for voldsom med henne. Så det beste er å bygge opp tilliten til henne, og så kan dere begynne med å stryke og kose andre steder på kroppen først. Klø under haka eller på halsen osv. Og noen hunder igjen liker ikke å bli kost på hodet. Og mange hunden snur seg bort for å dempe. Unngå korreksjon fysisk og vær kjælen med hunden og få et godt forhold med henne.

Ja, enig. Hunder er da ikke så dumme at de ikke kan skille mellom "fy og nei" og knips på nesen når de bråker, og på kos.

Nå er det jo ikke alle hunder som liker å bli klappet på hodet, fordi det å ta på hundens hode kan føles som en truende handling i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en hund bør tåle å bli knipset på eller what ever, så kunne skille mellom kos og straff. Mye har med din egen kroppsholdning å gjøre. Hvis du straffer hunden med et mildt gemytt selv, så kan hunden bli usikker med det å skille. Hvis du er streng og bestemt i kroppen og sier NEi etc først, så "vet hunden" at straff kan komme hvis den ikke hører.

Er du streng og bestemt og sier nei, etc, så straffer du vel! Fysisk avstraffelse er også straff, men all korreksjon er altså straff! Solo sprang inn i et strømgjerde i går, så hun skvatt tilbake og hylte. Det er straff det og! Atferd blir straffet og forsterket kontinuerlig, tilsiktet eller ikke! Når man ønsker å sette inn atferdsmodifiserende tiltak, er det viktig å vite hva man gjør! Her ser det ut som om hunden kan forbinde hånden i nærheten av hodet med fysisk avstraffelse. Det kan også se ut til at den dermed ikke forbinder dette med den atferden knipsingen skulle fjerne, men at knipsingen har vært en effektiv metode for å etablere en aversiv mot berøring av hodet! Når jeg først er i gang, vil jeg gjerne komme med en påstand om at trusler er forkastelig både i hunde- og barneoppdragelse! Hvordan i all verden skal hunden kunne forutse at det vil komme fysisk avstraffelse (som jeg tolker ditt svar til), hvis den ikke etterkommer en verbal korreksjon? Det kan vel være lurt å tenke på å forsterkeden atferden du vil ha, altså "være stille", i stedenfor å ty til forhistoriske metoder med tvilsom effekt!

Så ja det ligger kanskje noe mer bak, noe fra tidligere fortid, som har gjort at hunden har blitt usikker. kanskje at noen har vært for voldsom med henne. Så det beste er å bygge opp tilliten til henne, og så kan dere begynne med å stryke og kose andre steder på kroppen først. Klø under haka eller på halsen osv. Og noen hunder igjen liker ikke å bli kost på hodet. Og mange hunden snur seg bort for å dempe. Unngå korreksjon fysisk og vær kjælen med hunden og få et godt forhold med henne.

Nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg ikke stilling til knipsing eller ikke knipsing, det har flere andre tatt stilling til før meg :D

Men, altså- noen hunder liker ikke å bli klappet på hodet! Så enkelt kan det faktisk være.

Akkurat som at noen mennesker ikke liker å bli klemt. Så kanskje dere skal bare la henne få lov til å slippe å bli kost med på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hund som heller ikke liker å bli klappet på hodet. Dette kommer av at hun har blitt mye herjet med av andre store hunder. Denne herjingen har hun likt hele livet og "eglet" opp til selv. Men innimellom tok lekekameratene henne i nakkeskinnet og bar henne. Var nok noe feige lag da denne hunden jeg kjenner er veldig liten mens lekekameratene er veldig store. Uansett, så har dette ført til at hun viker unna viss en prøver å klappe henne på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...