Gå til innhold
Hundesonen.no

Treg sitt og dekk


Ida85

Recommended Posts

om du får til en god sitt f.eks så ros og belønn og vis at "dette var superbra", og heller begynn på en annen øvelse som er litt mer morsomt, får opp motivasjonen litt (som du også får når du roser mye).

Så kan du evt prøve igjen senere. Legg inn litt lek, og gjør treningen morsom. Del opp i flere små økter, istedet for en lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært valpen min sitt og dekk, men jeg synes det går så treigt fra jeg sier kommandoen til han legger seg ned eller setter seg... Noen som har tips til hvordan jeg skal få det til å gå raskere?

Ja det er ikke så lett å få alt til å gå på skinner. Du sier du har lært valpen sitt og dekk. Så sier du at du syns det går så treigt. Javel..da har du med andre ord lært valpen din å sette/legge seg treigt. Hunder er befriende ærlige..det er bare så se hva de gjør, så ser man tvert hva de har lært.

Så du bør spørre deg selv..hvorfor og hvordan har jeg lært den det? Man må av og til evaluere for å stake ut veien videre fram. Nyttig!

Etter bloggen din å dømme så trener du med positiv forsterkning og da får du mer av den atferden du forsterker. Får du ikke det, så har du ikke forsterket den. Gjør slik: Glem kommandoer...bare belønne når hunden setter/legger seg helt av seg selv. Man trenger ikke lære hunder å sette eller legge seg..de kan det helt av seg selv..du skal bare belønne dem når de gjør det. Du må lære hunden de spillereglene at den må tilby noe for å få noe. Den får et reportoar av atferden den vil tilby for å oppnå noe den vil ha og når den oppdager at å tilby å smelle rompa i bakken fører til belønning, så sier du hva den atferden heter mens den gjør det. Du får dirkete kobbling mellom knallsitt/dekk og ordet/kommandoen. Her kommer så 80 prosent reglen inn. Hunden må tilby minst fire av fem knalldekker før du begynner å trappe ned belønningen eller endrer kriteriene. Og viktig! Du må ikke bruke korrigeringer...slik som å hjelpe den ned i sitt f. eks. Da rakner hele læringsprosessen fordi det blir som å spille ludo med to sett ulike spilleregler. Ganske forvirrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bruke korrigeringer...slik som å hjelpe den ned i sitt f. eks. Da rakner hele læringsprosessen fordi det blir som å spille ludo med to sett ulike spilleregler. Ganske forvirrende

Når ble hjelp en korrigering, Ingar? Det har jeg ikke fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja bruker positiv forsterkning (klikkertrening). Egentlig så fant jeg noe som løste saken ganske raskt.. Pannekaker! Så mulig det var belønningen det var noe feil med.. Da jeg tok frem pannekakebitene begynte han plutselig å slenge seg ned og sette seg opp i en knakende fart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja bruker positiv forsterkning (klikkertrening). Egentlig så fant jeg noe som løste saken ganske raskt.. Pannekaker! Så mulig det var belønningen det var noe feil med.. Da jeg tok frem pannekakebitene begynte han plutselig å slenge seg ned og sette seg opp i en knakende fart :P

Det er lurt å ikke la han løse seg ut av posisjonen før du belønner. Altså: ikke la han sprette ned i dekk og så opp igjenn for å få belønning. Belønn han i den posisjonen du ønsker han skal være :D

Edit: jeg ville også fått frem atferdene på nytt frivellig med ønsket tempo før jeg la på komando igjenn og vært nøye med latenstiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. latenstiden? :D

Ooops...*slå seg selv i hodet for å bruke dumme klikkertrenerord* :P

Tiden fra du sier komandoen til atferden blir utført..altså, hvis du sier sitt så vil du at hunden skal sette seg med en gang. Går det for lang tid så får ikke hunden belønnig. Lurt å være strikt med det litt tidlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble hjelp en korrigering, Ingar? Det har jeg ikke fått med meg.

En hjelper kan være så mangt. I dette tilfelle..å hjelpe hunden ned i sitt... fysisk, det gikk kanskje ikke klart frem ..men setter hunden seg for å unngå å bli "hjulpet"..så trener man med positiv straff. Andre typer hjelpere kan være av en annen art, men det er hvordan hunden opplever dem som sier litt om hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veldig viktig å belønne til rett tid, ikke etter øvelsen er fullført (da er det bliet du belønner), men når den gjør det. For da belønner du at den setter seg, og ikke sitter, at den legger seg og ikke ligger.

Så lenge hunden er klikkertrent er det ikke nødvendig å belønne med en gang hunden gjør det riktige. Hvis hunden vet at klikket betyr at det den gjorde nå var rett, så gjør det ingenting om godbiten kommer litt senere (feks hvis du stå lengre vekke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er klikkertrent er det ikke nødvendig å belønne med en gang hunden gjør det riktige. Hvis hunden vet at klikket betyr at det den gjorde nå var rett, så gjør det ingenting om godbiten kommer litt senere (feks hvis du stå lengre vekke).

Jeg ser på klikk som en belønning :) så for å skrive det sånn da:

Og veldig viktig å klikke til rett tid, ikke etter øvelsen er fullført (da er det bliet du belønner), men når den gjør det. For da belønner du at den setter seg, og ikke sitter, at den legger seg og ikke ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør mitt beste for å klikke på rett tidspunkt ja :) Tror liksom ikke det er der problemet ligger. Men at kommandoene ikke sitter så godt som det jeg vil at de skal gjøre er veldig mulig. Så å klikke mer for frivillig sitt og ligg en stund til er nok ingen dum idè...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...