Gå til innhold
Hundesonen.no

Norfolk terrier


E&C
 Share

Kunne du tenke deg en norfolk terrier?  

23 stemmer

  1. 1.

    • Jeg har faktisk norfolk terrier!
      1
    • Ja, veldig gjerne!
      3
    • Vet ikke... kanskje!
      6
    • Nei!
      13


Recommended Posts

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om rasen norfolk terrier og hvorfor vi valgte den.

Norfolk terrieren har sitt opphav i øst- England, der den tidlig på 1900- tallet ble veldig populær på grunn av sin evne til å utrydde skadedyr. Den er en sterk, utholdende og kompakt liten jeger på 6-7 kilo og med en idéell mankehøyde på 26-27 cm.

Man skal imidlertid ikke la seg lure av størrelsen. Norfolk terrierens årvåkenhet, lojalitet og selvtillit blir trukket frem i enhver rasebeskrivelse. Dessuten er den aldri aggressiv, og den elsker barn. NTK skriver bl.a annet følgende om Norfolk terrieren i sin rasebeskrivelse: "Skallet ser tøft ut, men inni fins et hjerte av gull og en aldri sviktende lojalitet!"

Det er også derfor vi ønsket oss en norfolk terrier... fordi den på alle måter er en stor hund i et lite skall. Vi synes selvfølgelig også at den er veldig pen å se på. Vi liker spesielt godt den personlighetsgivende barten og det årvåkne blikket.

Nå er det bare en uke til vi skal hente hjem vår lille norfolk- valp, og vi gleder oss veldig. Vi er veldig spent på hvordan den kommer til å takle den lange kjøreturen fra oppdretteren på Gjøvik og hjem til oss i Bergen. Men vi beregner god tid og legger inn i alle fall én overnatting. Kanskje noen her har erfaring med sånne kjøreturer fra før... Vi tar gjerne imot gode tips og råd :D

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset på "jeg har faktisk Norfolk Terrier" fordi jeg har fått bekreftet fra oppdrettern at det er konstantert 2 valper, og at jeg skal få den ene!!!!!!!!!!!! :D Jeg ble ikke lite glad for å få den mailen :D Gikk nesten i taket, var helt skjelven etterpå :mrgreen: Så nå begynne nedtellingen. Valpene ventes i begynnelsen av august...

Selv kjørte vi bare 25 min da vi hentet Aro, men jeg tror som regel det går bra på de lange hente-turene...

Blir spennende å se fremover hvordan de utvikler seg :mrgreen:

Lykke til med hentingen neste uke!!

Har dere hatt hund før forresten?

Vi har en Rhodesian Ridgeback gutt på 2 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset på "jeg har faktisk Norfolk Terrier" fordi jeg har fått bekreftet fra oppdrettern at det er konstantert 2 valper, og at jeg skal få den ene!!!!!!!!!!!! :D  Jeg ble ikke lite glad for å få den mailen :D  Gikk nesten i taket, var helt skjelven etterpå  :mrgreen:   Så nå begynne nedtellingen. Valpene ventes i begynnelsen av august...

Selv kjørte vi bare 25 min da vi hentet Aro, men jeg tror som regel det går bra på de lange hente-turene...

Blir spennende å se fremover hvordan de utvikler seg :mrgreen:  

Lykke til med hentingen neste uke!!

Har dere hatt hund før forresten?

Vi har en Rhodesian Ridgeback gutt på 2 år :D

Så kult.. :D :D

Kan du legge ut noen bilder av denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset på "jeg har faktisk Norfolk Terrier" fordi jeg har fått bekreftet fra oppdrettern at det er konstantert 2 valper, og at jeg skal få den ene!!!!!!!!!!!! :D  Jeg ble ikke lite glad for å få den mailen :D  Gikk nesten i taket, var helt skjelven etterpå  :mrgreen:   Så nå begynne nedtellingen. Valpene ventes i begynnelsen av august...

Selv kjørte vi bare 25 min da vi hentet Aro, men jeg tror som regel det går bra på de lange hente-turene...

Blir spennende å se fremover hvordan de utvikler seg :mrgreen:  

Lykke til med hentingen neste uke!!

Har dere hatt hund før forresten?

Vi har en Rhodesian Ridgeback gutt på 2 år :D

Næmmen, jeg viste ikke at du var på utkikk etter ny hund en gang jeg :D Gratulerer så mye!!

Når det gjelder Norfolk Terrier så må jeg si at det er en rase jeg muligens kunne hatt... men jeg er ikke så veldig glad i stri pels... (vet egentlig ikke helt hvorfor...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kjempenydelige, men jeg vil nok ikke ha en selv. Men man vet jo aldri, det er slett ikke den siste rasen jeg ville valgt.

Jeg kjørte fra Tønsberg til Levanger i Nord-Trøndelag, når jeg henta valpen min. Vi kjørte det på en dag, og det gikk kjempebra. Det beste er nok å ta det hele uten overnatting, hvis du har mulighet for det. Da slipper valpen å forholde seg til så mange midlertidige hjem så tidlig, og kan knytte seg til sitt nye hjem med en gang. Lykke til i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har fått litt dårlig inntrykk av den, men altså et engangsintrykk (hvis det er noe som heter det), vel å merke.

Var på hundens dag, og så et kull med valper der, bjeffa som gærne, også den skarpe stemmen!

Men som sagt, har ikke erfaring med rasen, så kan godt hende jeg tar feil :wink:

Nydelige bilder forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...