Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal jeg få opp intensiteten?


Maria

Recommended Posts

Jeg føler generelt sett at treningene til meg og Chessea har veldig lav intensitet. Jeg får bare ikke til å lære henne for eks. fri ved fot, for hu bare dasser etter meg. Jeg har lave krav, høy forsterkningsfrekvens, og har prøvd det meste av leker og godbiter som motivasjon. Når vi trener agility er motoren i gang med en gang, mens under lydighetsøkter går det tregt.

Har noen supertips til hva jeg kan gjøre for å øke motivasjonen til Chessea? Forslag til belønningsformer eller forsterkninger som kan dra opp intensitetsnivået? Hvis jeg trener mens jeg er andre steder enn hjemme, for eks. på en lekeplass, er det for mange andre interessante ting.

Er jeg rett og slett nødt til å begynne fra scratch, og lære inn bedre kontakt og oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er nødt til det, begynne på scratch. Eller iallefall konsentrere deg om det en stund. Jeg regner med at du har prøvd forskjellige typer kamping og sånt, kamping er iallefall noe som får min hund til å gå gjennom taket. Prøv å få henne totalt fiksert på f.eks kong med snor eller en spesiell fille.. Den skal kun brukes i treningssammenheng, og du må jobbe med å få henne gal etter den. Det KAN funke. Hm. Jeg hadde ikke så mange gode råd igrunn, hehe. Lykke til iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...dette hørte kjent ut... Akkurat som om å beskrive meg og min ene hund det der.

Jeg fant ut at selv om jeg var ovebevist om at kravene var lave nok, belønningsfrekvensen høy nok og belønningen riktig fant jeg ut etter veldig laaang tid at der tok jeg feil! :)

For det første hadde jeg så lave krav at hunden syntes det var lite interessant, belønningsfrekvensen var høy nok men belønningen var langt fra det han mente var verdt å jobbe skikkelig for.

Jeg byttet ut klikker og godbiter med aktiv bruk av meg selv og min kropp (kremt...) og masse lek både med kong og mine armer (au!).

Dette var nok til å øke hans motivasjon for å jobbe med klikker og godbiter når vi skal lære inn noe nytt eller finpusse litt.

Fotøvelsene fikk vi dreisen på ved å bruke mye "jakt", brå helomvendinger, plutselige hopp til siden osv. - da måtte han jo følge med på hva jeg gjorde hele tiden, for å bare gå frem og tilbake rett opp og ned var jo gørrkjedelig!

Det å være mye mer aktiv selv og høyne kravene (men ikke for mye) var botemiddelet for hans interesse for gresset, andre hunder, lukter etc. på div. treningsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et par tips av Silje, og har prøvd det ut. Og vips, intensiteten økte betraktelig.. Guri, så mye belønning og presisjon har å si.

Men tusen takk for innspill. Feilien ligger nok i meg og timingen min. :) Maria må selv skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. :)

For min del gjelder det bare å være ærlig med meg selv, og å "innrømme" at belønningsfrekvensen faktisk ikke var høy nok. Prøver nå å belønne hver gang hun tar kontakt og veldig ofte i det hele tatt, så hun ikke får tid til å dette av. Men selvsagt, det er jo ikke en varig løsning. Kan jo ikke holde oss på valpestadie-trening hele tiden. jeg tenker på hvis vi skal utvide øvelser litt mer og sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...