Gå til innhold
Hundesonen.no

Sint på barn :S


Minadachs

Recommended Posts

Nå for litt siden hadde vi besøk av ei hyper lita jente. Og når Maja lå i kurven sin, så legger hun flere tråder oppå hodet hennes, og Maja ble veldig irritert så hun glefset etter henne. Hun fikk ikke tak i jenta, men jeg heiv meg opp av sofaen og tok Maja. Jenta påstod at Maja beit henne, men jeg så med egne øyner at hun bare "advarte" med ett lite glefs. Men så sa jenta på 4 år at, nei hunden beit ikke. Rare ungen. Og da sa jeg ifra at Maja ikke er så blid idag, og at Maja må få lov til å ligge i fred, men hva enn jeg sa, så var hun borti bikkja. Tilslutt turdte jeg ikke annet enn å ta bikkja i fanget på sofaen. Pappaen til jenta satt i kjellern med pappa å så roseborg kamp. Og da synes jeg virkelig at han kunne tatt med ungen sin ned, i stedenfor å lempe ungen hos meg, og jeg som missliker unger og. Huff.

Men er redd Maja skal gjøre dette flere ganger, så håper det ikke er noe mentalt noe, men noe det kanskje er allikevel. Kunne jeg K-testet henne, eller hva det heter, sånn mental test? Og hvor får jeg testet mentaliteten hennes?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for litt siden hadde vi besøk av ei hyper lita jente. Og når Maja lå i kurven sin, så legger hun flere tråder oppå hodet hennes, og Maja ble veldig irritert så hun glefset etter henne. Hun fikk ikke tak i jenta, men jeg heiv meg opp av sofaen og tok Maja. Jenta påstod at Maja beit henne, men jeg så med egne øyner at hun bare "advarte" med ett lite glefs. Men så sa jenta på 4 år at, nei hunden beit ikke. Rare ungen. Og da sa jeg ifra at Maja ikke er så blid idag, og at Maja må få lov til å ligge i fred, men hva enn jeg sa, så var hun borti bikkja. Tilslutt turdte jeg ikke annet enn å ta bikkja i fanget på sofaen. Pappaen til jenta satt i kjellern med pappa å så roseborg kamp. Og da synes jeg virkelig at han kunne tatt med ungen sin ned, i stedenfor å lempe ungen hos meg, og jeg som missliker unger og. Huff.

Men er redd Maja skal gjøre dette flere ganger, så håper det ikke er noe mentalt noe, men noe det kanskje er allikevel. Kunne jeg K-testet henne, eller hva det heter, sånn mental test? Og hvor får jeg testet mentaliteten hennes?!

Jeg hadde også blitt temmelig grinete hvis noen hadde stått over meg og lagt tråder på hodet mitt mens jeg lå i senga mi <_< så synes ikke det er noe rart at hun glefset, er jo hunders måte å si ifra at dette liker jeg ikke. Men for å slippe dette senere må DU ta ansvar for hunden din, og holde sånne "drittunger" (unnskyld uttrykket) unna henne. Ellers kan du få en hund som ikke liker barn ettervert.

Mvh

Laila S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde tatt ungen på fanget, istedenfor bikkja.... Vel, her i huset har ungene alltid lært at hunder som sover, eller ligger på plassen sin, skal få ligge i fred! Selvfølgelig skal ikke en hund bite uansett, men en hund er en hund og ikke et leketøy. Selvom enkelte her mener at hunder skal tåle all mulig håndtering uten å advare, eller glefse, mener jeg -ut fra det lille du forteller- at det ikke umiddelbart ser ut til å være noe som helst i veien med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke så gammel, er du? 16 år ut fra profilen. Kanskje du bør snakke med faren din, og be ham om å få slippe å måtte passe barnet alene når de kommer på besøk?

Alternativt... siden det er så sjelden: Steng hunden din inne på et annet rom når DETTE barnet er på besøk, og så sørger du for å trene opp hunden din på ANDRE - og hyggeligere - barn i mellomtiden. Ikke sant; du skal ikke trene på det vanskeligste først, og hvis jenta er hyper og ikke hører på deg, så er det dumt å starte med henne. Start med noen hyggelige, hundevante barn - du "finner" sikkert noen. Lær hunden din til å forbinde godbiter med ethvert barn den ser, og jobb med det - spør eventuelt om du kan få gå på et kurs med den.

Du har en hund som snapper etter barn - selv om du mener den ikke "biter". Men fordi en dachs er så liten, vil både voksne og barn gjerne seg bøye NED mot den, og bøye seg OVER den - slik at de faktisk risikerer å bli bitt.

Jeg kjenner en som fremdeles har en stygg skade på nesetippen som aldri helt gror, fordi en dachs beit ham i nesa! Folk flirer litt når de hører rasen, det er ikke snakk om så mye, men det er stygt - og det gror ikke helt til, og det plager ham. Så det er lurt at du tenker på å oppsøke litt hjelp - men heller hjelp til å trene hunden.

Antagelig er den ikke SÅ vant til barn, og den er kanskje ikke trent aktivt til å forbinde noe positivt med dem? Det kan du nemlig gjøre. Nå VET du at du har en litt "lett-snappet" hund, og da har du et stort ansvar i å passe på den. Men tenk litt slik: Kanskje hunden din synes barn er litt ubehagelige, den får ikke være i fred, og den har ikke noen mulighet til å gå sin vei heller innendørs - og små hunder tar ofte litt i når de sier fra til store hunder de er redd for, for eksempel. Og så gjør hun det altså mot et barn som ikke lar henne være i fred. Da må DU beskytte hunden din, sørge for at dette ikke skjer.

Lykke til, og snakk gjerne med de voksne om det - at du må konsentrere deg om hunden, og ikke ha ansvar for barnebesøket helt alene mens de ser på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for litt siden hadde vi besøk av ei hyper lita jente. Og når Maja lå i kurven sin, så legger hun flere tråder oppå hodet hennes, og Maja ble veldig irritert så hun glefset etter henne. Hun fikk ikke tak i jenta, men jeg heiv meg opp av sofaen og tok Maja. Jenta påstod at Maja beit henne, men jeg så med egne øyner at hun bare "advarte" med ett lite glefs. Men så sa jenta på 4 år at, nei hunden beit ikke. Rare ungen. Og da sa jeg ifra at Maja ikke er så blid idag, og at Maja må få lov til å ligge i fred, men hva enn jeg sa, så var hun borti bikkja. Tilslutt turdte jeg ikke annet enn å ta bikkja i fanget på sofaen. Pappaen til jenta satt i kjellern med pappa å så roseborg kamp. Og da synes jeg virkelig at han kunne tatt med ungen sin ned, i stedenfor å lempe ungen hos meg, og jeg som missliker unger og. Huff.

Men er redd Maja skal gjøre dette flere ganger, så håper det ikke er noe mentalt noe, men noe det kanskje er allikevel. Kunne jeg K-testet henne, eller hva det heter, sånn mental test? Og hvor får jeg testet mentaliteten hennes?!

Tror vi er ganske like når det gjelder barn (hihi) :)

Men tilbake til saken. Rex har blitt litt rar til unger selv, sånn plutselig (ikke sikker på åssen han er nå), men tror det kan komme av at noen har gjort noe med han mens han har hvert i hagen før.

Hvordan er maja med unger om de f.eks setter seg ned på avstand? Kommer ho og vil bli klappet? Eller er ho sint? Eller bare overser ho dem?

Ho er nok bare irritert for at jenta plager henne når ho vil sove, og at det kommer av det. Men en K-test eller hva det heter, har de vel ikke med barn der? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at selv om denne jenta er en drittunge, så har du mulighet til å trene på at Maja skal bli bedre med barn. Men det er noen ting du må gjøre først; få skikk på ungen! <_< Sett deg i respekt! Barn SKAL høre etter hva en voksen sier (en fire-åring ser på deg som voksen, selv om du kanskje bare er 16). Du har prøvd "snill-metoden", nå er det på tide å bli streng og ta frem sinte-stemmen om hun ikke hører. En fireåring klarer fint å skjønne hva du sier når du sier hun skal la hunden være i fred, men du må kanskje minne henne på det, og når hun har latt hunden være i fred en stund, fortell henne at nå har hun vært flink og holde seg unna hunden!

Når du har fått kontroll over ungen, kan du begynne med hunden. Gi jenta (som heldigvis er gammel nok til å bli med på dette) godbiter å gi hunden. Lær Maja enkle triks hun kan gjøre for å få godisen (gi labb, give me five, rull rundt, spill død). Lær gjerne inn med klikker, så Maja ikke sitter og venter på en kommando for å gjøre noe, men prøver seg frem selv. Jenta kan nå sitte/stå med godbiten i hånda, og Maja tar selv initiativ til å gjøre noe for å få den, og på den måten får hun et mer positivt forhold til unger (i alle fall denne jenta).

Hvis du ikke klarer å få kontroll på ungen, få kontroll på hunden. Kjøpt billige kompostgrinder, og sett opp rundt plassen hennes, eller i et hjørne hun ligger mye i. Jenta kan ikke gå bort til henne og plage nå, men kan gi godbiter, griseører osv. Maja får ikke inntrykk av å bli stengt ute fra det som skjer, hun er med, men nå er hun trygg for at jenta skal plage henne, og kan dermed slappe av. Kanskje er du heldig, og jenta skjønner nå at du mener alvor med at hun ikke skal plage Maja, og da kan du prøve å droppe grinda.

Tenk sikkerhet i alt du gjør med hund og barn, spesielt siden du vet (og det kan du på en måte være glad for) at hun kan snappe. Du vet derimot ikke hvor bite-grensen går, om den ligger tett opptil snappe-grensen, eller om den er langt unna. Men det vil du jo heller ikke finne ut, så ikke ta noen sjanser. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din blir kanskje litt engstelig og utrygg når det står en utemmet firåring og legger tråder på hodet hennes? Jeg synes ikke det er noe rart, men hun skal ikke reagere sånn likevel - det er uønsket adferd, sant. Det er skummelt om hun en gang skulle bite og man er borti feil folk... Veldig skummelt. Men kan jo hende at dette bare skyldes det at hun der er ekstremt forstyrrende og ukontrollerbar for hunden din, så hun må si ifra. Som andre råder her, ville jeg prøvd å sosialisere hunden din med andre barn. Gradvis... Vi hadde en gang en engstelig hund. Hun bet ikke, men kunne knurre. De barna som var hos oss, kastet puter på henne. Det ble til at, siden barna ikke hørte, lot vi hunden vår ligge i sengen sin på hunderommet i mens. Det er et alternativ, men med så ung hund som du har er det lurt å også få trent henne på den type situasjoner, men med andre enn hun jenta som er så vanskelig å få til å være forsiktig og vise hunden respekt når den hviler på plassen sin. Jeg ser du ikke er så gammel og uansett bor du jo hjemme, så det burde ikke være bare ditt ansvar å passe på når hun er på besøk. Kanskje hører hun bedre på de "voksne" i hennes øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...