Gå til innhold
Hundesonen.no

Sliter med vekta til golden tispa mi


meg123

Recommended Posts

Ja hun spiser til hun er mett. ,hun får masse mat ,men hadde forbøtta stått open så er jeg nesten sikker på at hun hadde spist til hun hadde spydd,siden hun er sinnsykt glad i mat :)

Hvor mye fett detforet jeg bruker nå inneholder vet jeg ikke,siden jeg tømmer foret oppi en sånn forbøtte å kaster sekken,så det har jeg ikke sett. Var vetrinær som anbefalte det foret da hun ikke tåler det han anbefalte først(et vetfor fra Eukanuba)

Edit: Har prøvd Eukanuba(forskjellig typer),pro plan,precept,hills,vom åsså royal canin da.

Bare Royal hun tåler(hun spyr og er skikkelig dårlig av di andre)

Hvor mange desiliter tørt tørrfor får hunden din pr dag? (Hvor lenge varer en 15 kg sekk til henne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 185
  • Created
  • Siste svar

Hvor mange desiliter tørt tørrfor får hunden din pr dag? (Hvor lenge varer en 15 kg sekk til henne?)

Finner ikke desilitermålet å klare ikke ta det i huet :) ,men hun får et halvt royal c beger fem ganger om dagen+godbiter(pølser),matrester(gjerne ris el spaghetti) og kefir hver dag.

En 15 kg sekk holder ca en måned på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffdah :s

Leit at det har blitt sånn, Henriette :)

Men hun er da en fiiiin jente fordeom :D

Selvom hun er litt tynn...:D

Er hun veldig aktiv, hver dag, så kan det jo kanskje ha noe med det å gjøre åsså?

Hjelper ikke fore en hund til den sprekker, åsså trene som FY, etterpå i flere timer...:P

Er som oss... løper det av seg ;P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund på 25 kilo gikk på et fòr han ikke klarte å holde vekta av. En 10 kilossekk varte i ca 12 dager, han fikk nesten dobbelt av hva en hund på hans størrelse skal ha. Ble forferdelig mye møkk av det, noe som tydet på at fòret besto av mye han ikke hadde behov for. Sansynligvis hvete, fòret var laget av dette og bittelitt kylling.

Har fra før av prøvd høyenergi på hunder som er for tynne, men det fungerer sjeldent særlig bra. Høyenergi består ofte har store mengder protein, mens det de trenger er mer fett. På noen hunder har jeg tilsatt usaltet, smeltet smør med veldig god virkning. Er animalsk fett. Vet at andre har prøvd hvalspekk med samme gode virkning. Andre igjen bruker planteoljer, men det har jeg ikke så mye erfaring med.

Vom kan gå bra, men en av mine blir dårlig i magen av bare noen skjeer.

Fett må de vennes til, og enkelte hunder vil aldri tåle større mengder av det. Har de sensitiv tarm i utgangspunktet, kan mye fett gjøre vondt verre.

Ei tid dreiv jeg og kokte høns, er mye fett i de. Gav de en mix av kjøtt, fett og kraft, men de må som sagt vennes til det.

Dette var til hunder som gikk tur 4-5 timer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke desilitermålet å klare ikke ta det i huet ;) ,men hun får et halvt royal c beger fem ganger om dagen+godbiter(pølser),matrester(gjerne ris el spaghetti) og kefir hver dag.

En 15 kg sekk holder ca en måned på henne.

Finn et litermål (eller kjøp deg et nytt på Rimi til en 10er - jeg vil tro at hun vil trenge minst 1,5 til 2 liter tørt tørrfor pr DØGN for å legge på seg. - Fordelt på 2-3 måltider.)

Husk å veie henne før du starter oppmatingen - og vei henne 1 gang i uka for å se utviklingen.

Står hun vanligvis med så krokete/sammenknepet rygg/buk som på bildet du har lagt ut her? (Slikt har jeg bare sett naturlig på hunder som har magevondt/er ekstremt sultne over tid...) Men det kan selvsagt også være at hun bare står oppstilt litt "krøkkete" :P ?

MVH/Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått mange gode råd, og det blir spennede å se om økt fôrinntak kan øke vekten, det hadde jo vært det aller beste. ;) Men om det ikke er tilfelle vil jeg også henvise deg til Ellen Schanke på veterinærhøgskolen, en uhyre dyktig dame, som følger opp pasientene sine grundig. Da jeg leste denne tråden tenket jeg umiddelbart på gastriointestinal lidelser, som feks pankreatitt. Nettopp fordi hunden din ikke tåler så mye ulik mat, og fordi den er stresset, det _kan_ blant annet være tegn på magesmerter, men nå er ikke jeg noen veterinær..

Det er ikke så veldig mange veterinærer som kan så mye om disse tingene, som Ellen Schanke, så jeg ville oppsøkt henne, om som sagt den andre strategien ikke fungerer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et litermål (eller kjøp deg et nytt på Rimi til en 10er - jeg vil tro at hun vil trenge minst 1,5 til 2 liter tørt tørrfor pr DØGN for å legge på seg. - Fordelt på 2-3 måltider.)

Husk å veie henne før du starter oppmatingen - og vei henne 1 gang i uka for å se utviklingen.

Står hun vanligvis med så krokete/sammenknepet rygg/buk som på bildet du har lagt ut her? (Slikt har jeg bare sett naturlig på hunder som har magevondt/er ekstremt sultne over tid...) Men det kan selvsagt også være at hun bare står oppstilt litt "krøkkete" :P ?

MVH/Lotta

Har snakka med en veldig flink mann om henne nå,å skal bla begynne på valpefor igjen. Så håper ting bli bedre.

Ellers var det et dårlig bilde av henne ;) Fant ingen ståbilder da monica spurte så bare tok e kjap-et lite heldig bilde og en lite heldig såstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at hun er veldig stresset/urolig hjemme, og tror at det kan ha sammenheng med at hun ikke legger på seg.Har du hørt om eller prøvd d.a.p?

http://www.apotek1.no/modules/module_123/p...&tabmid=249

Det er ingenting å tape på å prøve :) (annet enn de 300,- som stikk kontakt utgaven koster :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at hun er veldig stresset/urolig hjemme, og tror at det kan ha sammenheng med at hun ikke legger på seg.Har du hørt om eller prøvd d.a.p?

http://www.apotek1.no/modules/module_123/p...&tabmid=249

Det er ingenting å tape på å prøve :D (annet enn de 300,- som stikk kontakt utgaven koster :P )

Hr hørt om det men aldri prøvd. Men skal vurdere det helt klart! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr hørt om det men aldri prøvd. Men skal vurdere det helt klart! :D

Jeg bruker den selv hjemme og kan virkelig anbefale den. Jeg har ei tispe på 1 år som har hatt veldig hormon forstyrrelser og når vi i tillegg flyttet i august så ble hun utrolig stresset og urolig. Hun bare vandret rundt og fikk aldri roet seg. Hun ble også ganske nervøs og gikk rundt og knurret på alt fra møbler og tv til sin egen skygge.

Etter at vi fikk d.a.p i hus har hun blitt en helt annen hund. Hun roer seg greit og isteden for å vandre rundt og knurre når hun ikke blir aktivisert så leker hun litt eller legger seg i senga si.

Stresset er ikke helt borte enda, og jeg må fortsatt jobbe masse med henne, men jeg så en klar forbedring etter kort tid.

Den virker sikkert ikke for alle, men er verdt et forsøk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt våtfòr? Hva med Norwegian Polar eller Vom & Hundemat? Mine har spist det i snart 4 år og jeg er kjempefornøyd. Om det ikke fins forhandler av NP der du bor er det fullt mulig å bestille halvkilos-pøser som blir sendt med posten. Hun bør nok ha et kilo om dagen vil jeg tro for å legge på seg. Du skriver at hun spiser ca 15 kg i måneden med tørrfòr. Syns ikke det var unormalt mye. Det tror jeg hanhunden min også gjorde den tid han fikk tørr mat. Nå er det stor forskjell på hunders forbrenning. Hanhunden min kan godt spise 1 kg av NP hver dag uten å legge på seg, mens tispa mi som er av nesten samme størrelse ikke kan få noe mer enn vel halvparten hvis hun ikke skal bli fet. Og de får samme mosjon og er av samme rase.

Og så får du trøste deg med at så lenge hun ikke feiler noe fysisk er det faktisk mye sunnere for en hund å være for tynn enn for tykk. Ulempen er at de ikke har noe å gå på om de skulle bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har stamtavle på henne regner jeg med? Siden hund var så mørk så streifet det en tanke om at hun kanskje har noe jaktgolden i seg. Hvordan ser foreldrene ut?

Ellers må man som andre sier ikke gå utifra disse faste målene til fòrposene. F.eks labradoren jeg hadde fikk bare halvparten av det som sto på pakka og han var en meget aktiv muskelbunt. Det kommer helt ann på forbrenningen til hunden.

Og du hadde prøvd vom uten hell? Har du sjekket om hun har allergi siden hun kaster og og blir syk av stort sett alt mulig fòr?

Ett tips hvis du skal gi valpefòr så gi large breed valpefòr. Å gi vanlig valpefòr til en stor hund som er noe utsatt for sjellettproblemer er verre enn å gi voksenfor.

Ellers gi hunden mer proteiner i tillegg til fòret. Ha eggeplomme eller kokt egg over maten ett par ganger i uken og litt grønnsaker.

Bløter du vanligvis opp fòret? hvis ikke så prøv å bløt det opp for da får hun i seg mye mer veske samtidig. Husk at 75% av kroppen hennes består av vann:)

I tillegg angående stresset. det er ikke forsket så mye på enda men en forskningsrapport hittil viser at C.vit demper stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har stamtavle på henne regner jeg med? Siden hund var så mørk så streifet det en tanke om at hun kanskje har noe jaktgolden i seg. Hvordan ser foreldrene ut?

Og du hadde prøvd vom uten hell? Har du sjekket om hun har allergi siden hun kaster og og blir syk av stort sett alt mulig fòr?

Ellers gi hunden mer proteiner i tillegg til fòret. Ha eggeplomme eller kokt egg over maten ett par ganger i uken og litt grønnsaker.

Bløter du vanligvis opp fòret? hvis ikke så prøv å bløt det opp for da får hun i seg mye mer veske samtidig. Husk at 75% av kroppen hennes består av vann:)

I tillegg angående stresset. det er ikke forsket så mye på enda men en forskningsrapport hittil viser at C.vit demper stress.

Ja,jo,tror hun har noe jaktgolden baki rekka trur jeg. Mammaen var veldig mørk. Pappaen har jeg aldri sett. Men det som er så rart er at en søster av Emma er blitt helt "hvit" :unsure: ,mens Emma og en annen søster er blitt mørke.... Ellers har jo oppdretter sunket ned i jorda da(kjempemoro :D )så finner liksom ikke ut noe mer <_<

Hun er ikke allergisk,men veldig sensitiv mage.Egg og grønnsaker skal prøves :P

Foret bløter jeg alltid opp :P

Mente du at c-vitamin demper stress?? gir man da i pilleform eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså....... nå har Lotta forsøkt å si det i innlegg etter innlegg - gi mer mat..

...om 15 kilo for varer en måned så får ikke hunden din mye mat - da får den det en normal hund på den størrelsen får til vedlikehold - dvs. når den har ønsket vekt og man ønsker å bibeholde dette.

At 15 kilo varer en måned cirka betyr at hunden din får langt under en liter for om dagen - og det er tydeligvis for lite til en hund som er så aktiv.

Øk matmengden - det er ikke noe annet å gjøre liksom.

Kjøp deg ett deslilitermål - koster rundt 10ern på Nille eller noe.

Et halvt Royal Canine beger er 2 dl her i huset - og da får hunden din 1 liter om dagen, du kan fint øke med fem til ti desiliter til i døgnet frem til hun får ønsket vekt.

Nå hadde jeg også en golden som min første hund som var drittynn (ala kroppsfasongen på din tispe faktisk) som ung, jeg måtte opp i over 2 liter om dagen for å få økt vekten hans.

Altså - oppsummering - en 15 kilo's sekk på en måned er NORMALT for en hund av den størrelsen - konklusjonen er derfor at hunden din får for lite mat i forhold til aktivitetsnivå.

Min anbefaling - øk fôrmengden til ca. 2 liter for dagen - dvs. 4 toppa målebeger (RC), så skal du se det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....... nå har Lotta forsøkt å si det i innlegg etter innlegg - gi mer mat..

Altså - oppsummering - en 15 kilo's sekk på en måned er NORMALT for en hund av den størrelsen - konklusjonen er derfor at hunden din får for lite mat i forhold til aktivitetsnivå.

Min anbefaling - øk fôrmengden til ca. 2 liter for dagen - dvs. 4 toppa målebeger (RC), så skal du se det hjelper.

Emma får masse mat!! Men har fått beskjed av både dyrlege og trener som ser henne ofte at jeg ikkeskal gi mer enn 2 ,5beger med royal canin pr dag. Hun får nå valpefor (2,5 målebeger om dagen)+annen mat og 1 pk pølse annenhver dag(på trening),åssåhar jeg henne mye i ro nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Emma får masse mat! Men har fått beskjed av både dyrlege og trener som ser henne ofte at jeg ikkeskal gi mer enn 2 ,5beger med royal canin pr dag. Hun får nå valpefor (2,5 målebeger om dagen)+annen mat og 1 pk pølse annenhver dag(på trening),åssåhar jeg henne mye i ro nå.

Men hva vet treneren? Og siden når ble veterinærer spesialister på foring?

Dersom du har en 15 kilos sekk en hel måned så får hunden din akkurat det den skal ha i forhold til rase og størrelse, altså - den får NORMALE mengder fôr - og om veterinæren din mener at du ikke skal øke fôrmengden så bør du finne deg en ny veterinær - for igjen - en golden tispe skal ha omtrent 15 kilo for i måneden normalt sett i forhold til rase og størrelse - så skal du ha henne opp i vekt så bør ikke en sekk vare lenger enn to uker..........

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke er villig til å prøve å gi henne mer mat liksom - hva er problemet med det?

Det skjer jo ikke noe feil med hunden på noen måte liksom.............. to og ett halvt målebeger mat er ikke mye mat og ferdig med det - jeg bruker RC selv - og vet akkurat hvordan de målebegerne ser ut - rottisen her får tre målebeger for dagen - terven - som veier 22 kilo - får fire om dagen (ifølge sekken skal han ha halvannen, men trenger mer fordi han vokser osv.) - groenvalpen får to målebeger valpefor for dagen og han er 12 uker liksom - terrierdyret - hun får nesten ett målebeger om dagen (veier 6 kilo, men er også i vekst og er 7 måneder) - den eneste som får normal mengde mat er eldste terven - hun får fire dl (ett snøtt målebeger) pr. dag.

To og ett halvt målebeger RC valpefor er bittelitt over en liter for om dagen - og det er IKKE mye mat uansett hva du måtte mene om saken - en hund i vekst trenger mye mer enn det.

Jeg vet ikke hva din definisjon av mye er - men 1 liter mat er ikke mye mat ....

Men.... - jeg skjønner liksom ikke hvorfor du poster her på forumet om du ikke vil ha råd jeg da....... du er ikke den eneste som har feta opp hunder liksom - og det eneste som hjelper er mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke er villig til å prøve å gi henne mer mat liksom - hva er problemet med det?

Men.... - jeg skjønner liksom ikke hvorfor du poster her på forumet om du ikke vil ha råd jeg da....... du er ikke den eneste som har feta opp hunder liksom - og det eneste som hjelper er mer mat.

Eeeeh,selfølgelig,men jeg har liksom prøvd det da. Å fordi jeg har hørt som sagt fra vet at jeg ikke skal gi mer enn 2,5,ja da har jeg ikke gjort det da. Jeg har full tiltro til at han har peiling på det.(ja da jeg veeet han ikk er noe forspsesialist,men han har jo litt greie på ting da.Å hun får som sagt en god del ved siden av. Er ikke bare en kopp for å ferdig med det liksom :D

Grunnen til at jeg postet det var for å få gode råd..er vel akkurat det jeg har spurt om tror jeg...at hun må ha mat det skjønner jeg å,å jeg er ikke akkurat gnien på maten altså :rolleyes: men nå er det en grunn til at hun går ned da. Gjerne det jeg ville ha litt råd om hvordan da få henne opp i vekt-å beholde vekten bra. Jeg er fult klar over at jeg ikke er den eneste som prøver å fete opp hunder,og jeg har snakket med flere som har slitt med nettopp dette,prob mitt er at når jeg har prøvd det di har hatt gode resultater på skjer det ikke noe forandring på MIN tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du risikerer ved å gi mer mat er at det hun eventuelt ikke trenger (tar opp) kommer ut igjen. Jeg ville helt klart som belgerpia sier gitt henne mer. Som jeg sa i mitt forrige innlegg så spiste mine hunder ca 15 kg i mnd dengang de spiste tørrfòr og det er hunder av omtrent samme størrelse. Og du skriver at hunden ikke tåler vom. Mener du ren vom da eller fullfòret fra Vom og Hundemat? Jeg ville forsøkt å gå over på enten NP eller V&H. Om du vil fortsette med RC øker du mengden betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma får masse mat! Men har fått beskjed av både dyrlege og trener som ser henne ofte at jeg ikkeskal gi mer enn 2 ,5beger med royal canin pr dag. Hun får nå valpefor (2,5 målebeger om dagen)+annen mat og 1 pk pølse annenhver dag(på trening),åssåhar jeg henne mye i ro nå.

Dette er HELT HORRIBELT OG PÅ GRENSEN TIL JA, JEG VET IKKE HVA!! En radmager hund som slikker skålen sin ren hver eneste dag FÅR FOR LITE MAT (og sulteforing er IKKE TILGIVELIG").

Bytt veterinær, bytt venner, bytt omgangskrets, og GI HUNDEN DIN MAT SLIK AT DEN BLIR METT!!!

Det spiller overhode ingen j**la rolle hva resten av verden mener hvis du lar hunden din sulte ihjel foran matskåla.

Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er HELT HORRIBELT OG PÅ GRENSEN TIL JA, JEG VET IKKE HVA! En radmager hund som slikker skålen sin ren hver eneste dag FÅR FOR LITE MAT (og sulteforing er IKKE TILGIVELIG").

Bytt veterinær, bytt venner, bytt omgangskrets, og GI HUNDEN DIN MAT SLIK AT DEN BLIR METT!!

Det spiller overhode ingen j**la rolle hva resten av verden mener hvis du lar hunden din sulte ihjel foran matskåla.

Skjerp deg!

Vel, det er et ganske stort skritt for mange å gå så langt som å legge ut et innlegg som alle kan se der de legger ut om "problemet" sitt.

Og det er mange hundeeiere som er usikre og ikke vet hva de skal gjøre. De vil bare hundens beste og vil ikke gjøre noe galt. Altså, for mange vil da veterinær og hundeinstruktøren være da en trofast kilde som de vil stole 100% på. Og det skjønner jeg godt. Hvorfor skal egentlig en person stole mer på ett par ukjente mennesker på internett fremfor sin faste veterinær og instruktør? Det høres jo ikke akkuratt klokt ut:)

Så det hjelper da ikke å samle opp all frustrasjon over alle andres hundehold som man ikke liker å la dette gå utover en enkelt eier.

Hva med å prøve å hjelpe og gi tips istedenfor å henge ut et menneske på denne måten som egentlig bare vil sin hund best og vil gjøre hva som helst. Virker ikke som denne hunden har det så fryktelig vondt heller spør du meg. Den ville bare hatt det enda bedre om den hadde fått på seg noen kilo til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aktiv hund som ideelt sett skal veie et par kilo mer enn din. Han går på VoH og tørrfor. Da jeg først begynte med VoH sa hun damen i butikken at en sånn halvkilos pølse om dagen burde være nok til ham. Prøvde det i noen dager, men skjønte jo at han fikk alt for lite. Så da begynte jeg å gi mer - selvsagt.

Nå går han på 1 kg VoH + et fullt målebeger med tørrfor - og nå er han i flott hold. Aldri i livet om jeg hadde villet hørt på hun som sa at en halv kilo var nok når hunden ikke holdt vekta - selv om hun har masse hunder selv og forhandler foret, og kanskje burde ha litt peiling. For meg virker det litt rart at du ikke engang vil prøve å gi mer når hunden faktisk er for tynn.. Det er jo til og med det enkleste å prøve, istedenfor å løpe til veterinær i eningen for å finne ut hva som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...