Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder-avl


Marthe

Recommended Posts

Som kanskje noen har fått med seg så har jeg en hannhund på 6 år. Han er en veldig stor og kraftig, i forhold til det som er normalt. Det er flere som driver med gjeterhunder som mener jeg bør bruke han i avl. Dette er pga at han har et sterkt gjeterinstinkt, enorm motor, og et kraftig og pent utsende.

Jeg har hele tiden tenkt at bønder bryr seg nå vel ikke om utsende på hundene, men det gjorde hvis disse... Jeg hadde egentlig tenkt å kastrere han, for det blir litt travelt med 2 tisper og en hannhund under løpetid. Det måtte jeg ikke gjøre mente de jeg snakket med.

Jeg kommer ikke til å få noe gjeterhund prøve på han, for han er brukt på kyr og er for hard på sau.

Hva mener dere? :D

Jeg har ikke satt meg inn i avl på bc. Er heller ikke så veldig interessert i det. Så jeg står blank på dette området ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle aldrig använda en vallhund i avel som inte var meriterad på vallhundsprov? Kan du inte gå prov på nöt (kor)? Det finns i alla fall i Sverige.

Jag tycker att "stark vallinstinkt, stor motor och snyggt utseende" stämmer in på de allra flesta border collies jag känner. Vilka egenskaper i vallningen har din hund rent specifikt, som skulle vara något att tillföra till rasen? Varför är det en fördel att han är större och kraftigare än det som är normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fanny sier, kan du ikke gå en prøve på storfe? Da vil han iallefall også bli mer attraktiv for eventuelle tispeeiere og valpekjøpere, mange i norge som bruker hundene på kyr. Jeg ville nok ikke kjøpt Border Collie valp etter foreldre uten prøve, eller brukt hannen min om han ikke har prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så betyr en gjeterhundprøve ikke så mye for meg. Det finnes nok av "udugelige" bikkjer som har den prøva, og som ikke på langt nær er gode nok til å avles på.

Det som ikke er så positivt for meg er at du sier hunden er så sterk at den er for sterk for sau. Det finnes jo noen sånne hunder, men de norske sauene tåler ganske mye. Det optimale er jo en sterk hund som ikke skremmer sauene, og det er mer denne egenskapen som i allefall jeg personlig foretrekker. Men det er som fler skriver her veldig mange ting som bør stemme med en gjeterhund før den brukes i avl. Hva er naturlig i hunden? Hvordan flanker den? Utganger, skremmer den sauene osv. osv. Så er kunsten å finne en tispe som matcher, enten man avler for å prøve å utjevne svakheter eller fremheve egenskaper(helst begge deler).

Det tar mange år for å bli en flink oppdretter, og det gjelder nok ikke minst Border Collie.

Hva slags linjer er det på hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har lyst å avle på donny.

Grunnen til at jeg vil det er at han er bra på sau, bra stamtavle, bra i agility osv...

Men har fått endel komentarer på hvor stygg han er... egentli er han bare lik sin bestefar Sweep.

Men til topicen: Tror det varierer på bøndene jeg... mange vil ha smånette hunderog andre vil ha store

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så betyr en gjeterhundprøve ikke så mye for meg. Det finnes nok av "udugelige" bikkjer som har den prøva, og som ikke på langt nær er gode nok til å avles på.

Självklart är det så! Men för mig är det nog i alla fall ett minimum att hunden är startad på prov. Det är inte ett bevis på att hunden är bra avelsmaterial, men det finns i alla fall något dokumenterat. För mig som är svensk, är det en självklarhet att bara hundar med godkänt vallhundsprov går i avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Självklart är det så! Men för mig är det nog i alla fall ett minimum att hunden är startad på prov. Det är inte ett bevis på att hunden är bra avelsmaterial, men det finns i alla fall något dokumenterat. För mig som är svensk, är det en självklarhet att bara hundar med godkänt vallhundsprov går i avel.

Er enig i det du sier, at det bør være et minstkrav når man ikke kjenner noen av foreldrene. Men hva hvis du en dag så valper etter en fantastisk hannhund eller tispe, som hadde alt du ser etter i en hund, så hadde du ikke kjøpt fordi den ikke har gjeterhundprøve?

Men for å vri på det igjen. Ja til kun registrering av valper etter godkjente foreldre, men det skjer nok ikke, er mye penger i registrering for nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det du sier, at det bør være et minstkrav når man ikke kjenner noen av foreldrene. Men hva hvis du en dag så valper etter en fantastisk hannhund eller tispe, som hadde alt du ser etter i en hund, så hadde du ikke kjøpt fordi den ikke har gjeterhundprøve?

Men for å vri på det igjen. Ja til kun registrering av valper etter godkjente foreldre, men det skjer nok ikke, er mye penger i registrering for nkk.

Ja, jeg er på en måte enig der og. Jeg kjenner en hund som er en fantastisk dyktig gjeterhund i praktisk arbeid, både på sau og storfe, men han har ikke gjeterprøve. Allikevel, om jeg fikk vite at han skulle brukes på et kull, og jeg likte tispa, begge var friske o.l., så ville jeg nok vurdert det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...