Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er dette?


Carina

Recommended Posts

Definer "kan brukes skikkelig og ikke bare er til pynt"? :)

Ja, det er kanskje lurt, vi legger gjerne forskjellige ting i det. :) Jeg vet jo heller ikke forskjellen på utstillingsgroenendaeler og bruksgroenendaeler.

Jeg vil ha en hund til agility eller en bruksgren (må sette meg litt mer inn i hva som finnes av forskjellige grener) + lydighet + lange turer i uka til fots eller sykkel. Men, jeg vil også ha den med på helgeturer, ukesturer og toukesturer på fjellet. På disse turene vil jeg at den skal kunne hjelpe til med å bære sin egen mat (kløv). Så jeg vil ha en hund som etter å ha gått en hel dag, spretter opp morran etterpå og er klar for mer. På vinteren vil jeg at den skal kunne brukes til snørekjøring, og jeg ønsker at den skal kunne dra en pulk med noe last i - feks et barn. Kanskje at den kan kjøres i spann med pointeren. Vorsteheren er jo kvart trekkhund, så forventer ikke at den skal være på linje med den når det gjelder trekking - selv om det ikke hadde gjort noe. Jeg er vant til pointeren og vorsteheren som alltid er klar for action og er med uansett hva det måtte være. Vorsteheren er ung enda, men hun har det 'i seg'. Ønsker ikke at den nye hunden skal være noe 'dårligere' hvis du skjønner hva jeg mener. ;) Også vil jeg ha en hund som elsker å bruke hodet og lære nye ting, men jeg har fått inntrykk av at de gjelder de fleste belgere uansett avstamming.

Tror jeg har fått med meg det meste nå.

For alt jeg vet holder en hund etter rene utstillingslinjer godt til alt dette, da vil jeg gjerne ha ærlig tilbakemelding om det så jeg ikke tar meg vann over hodet med noe annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, det er kanskje lurt, vi legger gjerne forskjellige ting i det. :) Jeg vet jo heller ikke forskjellen på utstillingsgroenendaeler og bruksgroenendaeler.

Jeg vil ha en hund til agility eller en bruksgren (må sette meg litt mer inn i hva som finnes av forskjellige grener) + lydighet + lange turer i uka til fots eller sykkel. Men, jeg vil også ha den med på helgeturer, ukesturer og toukesturer på fjellet. På disse turene vil jeg at den skal kunne hjelpe til med å bære sin egen mat (kløv). Så jeg vil ha en hund som etter å ha gått en hel dag, spretter opp morran etterpå og er klar for mer. På vinteren vil jeg at den skal kunne brukes til snørekjøring, og jeg ønsker at den skal kunne dra en pulk med noe last i - feks et barn. Kanskje at den kan kjøres i spann med pointeren. Vorsteheren er jo kvart trekkhund, så forventer ikke at den skal være på linje med den når det gjelder trekking - selv om det ikke hadde gjort noe. Jeg er vant til pointeren og vorsteheren som alltid er klar for action og er med uansett hva det måtte være. Vorsteheren er ung enda, men hun har det 'i seg'. Ønsker ikke at den nye hunden skal være noe 'dårligere' hvis du skjønner hva jeg mener. :) Også vil jeg ha en hund som elsker å bruke hodet og lære nye ting, men jeg har fått inntrykk av at de gjelder de fleste belgere uansett avstamming.

Tror jeg har fått med meg det meste nå.

For alt jeg vet holder en hund etter rene utstillingslinjer godt til alt dette, da vil jeg gjerne ha ærlig tilbakemelding om det så jeg ikke tar meg vann over hodet med noe annet. ;)

???

Mulig jeg er en smule tilbakestående igjen - men hva mener du med bare til pynt?

Ingen belgere er bare til pynt, spørsmålet er bare om du har som ambisjon om å bli verdensmester i noen av disse "grenene" - det være seg lydighet, agility, bruks eller trekking?

Har du ambisjoner om å bli best i verden i en eller annen hundesportsgren så snevrer du inn valgmulighetene når det kommer til belger veldig. Det finnes bare ett fåtall oppdrettere som oppdretter rene brukshunder - hunder med tanke på folk med svært høye ambisjoner om å nå langt.

Hvermansen som skal ha seg en god allround hund klarer seg med en belger fra nær sagt hvilken som helst kennel - dog kan det være lurt å høre rundt med flere oppdrettere, dra rundt å treffe hunder fra flere kenneler og gjøre seg opp en mening selv.

En hvilken som helst belger vil med rett trening (kondisjon og styrke liksom) gå utenpå både vorsteren og pointeren i utholdenhet - de er laget for å holde koken hele dager av gangen, og når vorsteren og pointeren trenger natta på seg før de er klare for en ny tur så er som regel en belger i samme kondisjon klar etter fem minutter på lading. Vel og merke om det er det du vil ha - legger du opp til å få en hund med god kondisjon, så får du det - og de står ikke tilbake for noe.......... Legger du løpet opp riktig så får du en hund som holder ut lenger enn de fleste - en belger er alltid klar for action.

Min mening altså - kort sagt - er du ute etter en god allrounder - ¨så holder det lenge med en helt normal og vanlig belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, Djervekvinnen. :)

Tusen takk for svar Belgerpia. Ang. 'til pynt', så satte jeg det bare på spissen for å være sikker på at folk skjønte hva jeg mente. Hos andre raser er det jo store forskjeller på utstillingshunder og hunder etter brukslinjer, derfor skrev jeg at jeg ikke visste når det gjaldt denne rasen og om noen kunne fortelle meg litt om det. Feks retrievere er jo helt avlange, mens jakt-retrievere ser ut til å være litt bedre tilpasset et liv ute i skauen liksom, hvis du skjønner. Hadde ikke inntrykk av at det var så stor forskjell på belgerne, men ville bare være helt sikker. Verdensmester har jeg ingen ambisjoner om å bli. :) Nå har du jo gitt meg et bra svar på at belgere etter utstillingslinjer er mer enn gode nok, så da er jo alt i skjønneste orden og jeg kan begynne å kikke på forskjellige oppdrettere og se om jeg kan lære meg litt om belger-linjer osv. Det er jo enda en stund til vorsteheren er voksen nok, så har goood tid. Hvis du har noen oppdrettere du spesielt vil anbefale tar jeg gjerne i mot tips. ;)

At belgeren skal løpe runder rundt vorsteheren og pointeren gleder jeg meg til å se, da skal han løpe lenge og fort. :P Etter din beskrivelse høres en belger akkurat ut som vorstehertispa til gubben, minus jaktinstinktet også er de jo mer førerorienterte. Med andre ord - en perfekt hund i mine øyne. Kan nesten ikke vente. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At belgeren skal løpe runder rundt vorsteheren og pointeren gleder jeg meg til å se, da skal han løpe lenge og fort. :)

Helt OT, og jeg kjenner ingen belgere, men det kunne jeg også tenke meg å se :)

Men at belgerne holder koken lenge er jeg ikke i tvil om. De er jo atletiske - ser sånn ut ihvertfall.

Men en ting jeg lurte på, hvordan går det med all pelsen og skogen ? Blir det mye buske/kviste plukking etter skogsturer ? De har kanskje mest pels på "toppen" av kroppen og ikke så mye på beina/under magen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At belgeren skal løpe runder rundt vorsteheren og pointeren gleder jeg meg til å se, da skal han løpe lenge og fort. :) Etter din beskrivelse høres en belger akkurat ut som vorstehertispa til gubben, minus jaktinstinktet også er de jo mer førerorienterte. Med andre ord - en perfekt hund i mine øyne. Kan nesten ikke vente. ;)

Ta bilder av belgeren som løper runder rundt vorstheren og pointeren da? hehe :P

Men du? Belgere har jaktinstinkt altså.. Ikke sånn jakthund-jaktinstinkt, men sånn løpe etter syklister og rådyr-jaktinstinkt.. En forholdsvis sikker innkalling er heldigvis enklere å lære en førerorientert hund enn de mer selvstendige jakthund-rasene, men det er nok nødvendig å trene inn en innkalling som funker allikevel, selv med belger :P

EDIT: MonicaT

Belgerpelsen er forholdsvis lettstelt :P Frk. Dinersen, som er en SVÆRT velpelset tispe (når hun har pels <_< ) trenger en skikkelig gjennombørsting en gang i uka for å være i utstillingskondisjon - ihverfall når hun bor hos særinger som ikke syns noe om "filtert pels", men det er forbausende lite som fester seg i pelsen. Den er jo ikke veldig lang under magen og på beina, så det som fester seg, fester seg evt i halen og rundt hals/nakke.. En annen "kjekk" ting er jo at når pelsen har tørka, så ligger stort sett grusen igjen der hunden har ligget (derfor "kjekk", min hund ligger i sofaen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, og jeg kjenner ingen belgere, men det kunne jeg også tenke meg å se :)

Men at belgerne holder koken lenge er jeg ikke i tvil om. De er jo atletiske - ser sånn ut ihvertfall.

Men en ting jeg lurte på, hvordan går det med all pelsen og skogen ? Blir det mye buske/kviste plukking etter skogsturer ? De har kanskje mest pels på "toppen" av kroppen og ikke så mye på beina/under magen ?

Nå har jeg rett nok en "korthåret" groenendael... Han er langhåret men har langt mindre pels enn mange av den "nye typen" som det kalles. Vi bor i skogen og går masse tur i skogen og jeg bøster han vel sånn ca hver 14 dag..og da drar jeg bare kjapt over.. De eneste gangene jeg har børstet pelsen hans skikkelig har vært før en utstilling og da går jeg over en gang dagen før og børster han litt grundigere rett før vi går inn.

Min forrige hadde langt mer pels og han børstet jeg også max hver 14 dag så det er nok langt mindre styr med pelsen enn folk tror :) Men så er det jo litt hva man gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilder av belgeren som løper runder rundt vorstheren og pointeren da? hehe :)

Men du? Belgere har jaktinstinkt altså.. Ikke sånn jakthund-jaktinstinkt, men sånn løpe etter syklister og rådyr-jaktinstinkt.. En forholdsvis sikker innkalling er heldigvis enklere å lære en førerorientert hund enn de mer selvstendige jakthund-rasene, men det er nok nødvendig å trene inn en innkalling som funker allikevel, selv med belger ;)

EDIT: MonicaT

Belgerpelsen er forholdsvis lettstelt :P Frk. Dinersen, som er en SVÆRT velpelset tispe (når hun har pels <_< ) trenger en skikkelig gjennombørsting en gang i uka for å være i utstillingskondisjon - ihverfall når hun bor hos særinger som ikke syns noe om "filtert pels", men det er forbausende lite som fester seg i pelsen. Den er jo ikke veldig lang under magen og på beina, så det som fester seg, fester seg evt i halen og rundt hals/nakke.. En annen "kjekk" ting er jo at når pelsen har tørka, så ligger stort sett grusen igjen der hunden har ligget (derfor "kjekk", min hund ligger i sofaen :P )

Ja, litt jaktinstinkt gjør ikke noe som jeg nevnte lengre opp. Det er dette med at de automatisk går i søkemodus, gjerne mange hundre meter unna, når de slippes som jeg ikke vil ha på min neste hund. Liksom.. ja.. håper du skjønner, er ikke så god til å forklare. :) Innkalling er vel nummer èn på listen over de viktigste ting min hund bør kunne, så den skal vi trene masse på. :P

Ser for meg all sanden det blir med en langhåret hund, når jeg vet hvor mye det er med våre to ultrakorthårede. Støvsuger allerede hver dag. :P Nå har vi kjøpt sånne spesielle tepper som hundene får ligge på når de er våte som sørger for at hundene tørker fortere, og sanden blir liggende i teppet slik at man bare kan riste det etterpå. Ganske genialt. :P

Briard og Bearded Collie; Hva er det? Er det sånn tusselabber med hår i øynene? Hvis det er det, så synes jeg ikke sånne hunder er noe særlig pene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan man da klippe ned? :) De er visst utrolig fine brukshunder, så jeg anbefaler å ta en titt på de to rasene. Det er blant annet en Bearded Collie som gjør det bra i agility, og som er nedklippet.

Nedklippet? Hele hunden? Jeg har ikke noe i mot pelsstell altså, men jeg har ikke så lyst å kjøpe meg en hund som jeg må klippe all pelsen på hele tiden.. Eller mente du kanskje bare i ansiktet? For det er ikke bare det jeg ikke synes er så fint, men jeg er ikke så begeistret for hele 'tusselabblooken'. Kan jo kikke litt på dem, men tviler egentlig på at det blir en slik hund. Takk for svar uansett. :D

Edit: Søkte på Google bildesøk etter de to rasene, og jeg syntes ikke de var noe fine. Jeg er kanskje litt sær, men jeg ønsker meg en hund som jeg synes er flott å se på. Men tusen takk for svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Søkte på Google bildesøk etter de to rasene, og jeg syntes ikke de var noe fine. Jeg er kanskje litt sær, men jeg ønsker meg en hund som jeg synes er flott å se på. Men tusen takk for svar. :D

*host* :blush: :)

aImg_7750.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst! ^_^

herasitter2.jpg

Hehe :)

Hehe, dobermann er også utrolig flotte. :D Jeg har alltid likt dobermann. Da jeg var mindre gikk jeg noen turer med ei nydelig brun/tan tispe, utrolig herlig hund men hun var nok for sterk for meg den gangen så jeg sluttet å gå tur med henne. Siden har jeg alltid kastet et ekstra blikk på disse flotte hundene når vi møter dem på tur. :D Bare i det siste har de fått stor konkurranse fra Groenendael, en rase jeg nesten ikke visste om før jeg begynte å vanke her på forumet. :P Jeg vet ikke så mye om Dobermannen, så det at de er såpass førerorienterte var litt nytt for meg. Trodde de var veldig selvstendige. :P Det er mye derfor de fortsatt er med i vurderingen siden jeg nå var ute etter en hund som er førerorientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste innlegget ditt tenkte jeg på Australian shepherd.. :) De fleste egner seg kjempe godt til ag og lp.. Men kanskje litt for liten?

Ja, er ikke de bare noen og tredve cm? Som jeg skrev i første innlegg vil jeg helst ikke ha en hund under 50 cm. Aller helst over/rundt 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, er de så store. Blander kanskje litt med Sheltie jeg nå? :) Egner de seg til trekking og kløving?

De er omkring bc, de målene jeg har satt opp er etter rasebeskrivelsen til aussien på NKK.

Jeg vil tro de kan egne seg til trekking og kløv. Aktive hunder er det også. Så ja, vil nok si meg enig og tro dette er en rase som vil passe deg etter hva du sier selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...