Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er dette?


Carina

Recommended Posts

Nå er det jo en million andre slike tråder, så håper noen gidder ta seg tid til å svare på min.. :P

Vi har alltid vært bestemt på antall hunder vi ønsker å ha, så når vorstehervalpen er gammel nok (i hodet..), vil jeg begynne å kikke meg om etter en valp. Har kikket litt på forskjellige raser, men vil gjerne ha tips fra dere som kanskje har litt erfaringer med forskjellige raser.

Det jeg ønsker fra den nye hunden i tilfeldig rekkefølge:

Ikke for liten, helst ikke mindre enn 50 cm.

Ikke for stor (tung), vil ha en 'kvikk' rase som kan henge med pointer og vorsteher

Ikke ha krøllete hår (synes ikke det er så pent), langhår gjør ingenting - jeg er forberedt på pelsstell og har ingenting i mot det

Kunne brukes til agility og lydighet, muligens andre bruksgrener for moro

Ønsker en litt førerorientert hund

Ikke jakthund, altså fuglehunder, elghunder osv. Litt jaktinstinkt er ingen hindring, men vil ikke ha en til renavlet jaktmaskin. :P

Kan bære kløv.

Kan brukes til snørekjøring.

En rase hvor hunden selv ønsker å være i aktivitet, ikke en jeg må dra med meg i båndet for å trimme den

Tror jeg har husket det meste nå, hvis ikke får jeg føye mer til etterhvert. :rolleyes:

Setter stor pris på om noen gidder ta seg bryet med å svare. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Riesenscnauzer

Belger

Bruksschäfer

Flatcoated retriever

Siberian og Alaskan husky, men de er ikke i utgangspunktet så veldig førerorienterte

Hovawart, noen av dem er kanskje litt tunge i kroppen, men ikke alle

Det var de jeg kom på i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem rasene som faller meg inn er: Belger dyrene, Australsk Kelpie hannhund (med tanke på str), Boxer, Lapphund rasene hannhund (pga str ønske ditt, men gjerne litt tyngre å jobbe med enn dem andre rasene jeg har nevnt)

Ellers så passer gjerne retrivere inn, men da av den mer aktive enden av rasene.

Men jeg syns Belger passer best med din beskrivelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat eller en annen retriver fra jaktende/ dual pruposelinjer, det finnes mange andre retrivere enn golden og labrador om du ikke vil ha en så "vanlig" hund. Ellers er det jo belger, kelpie, boxer, eventuelt en bc. Men egentlig synes jeg at flatcoat må være en superhund for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke ha pointer eller vorsteh? Vorsteh fra trekklinjer, fx? Hmm.. kanskje ikke typisk lp-hund..

Hva med gjeterhund av noe slag?

Ser du har blitt tipset om springer, men i så fall bør du velge en jaktvariant, (pga at den må holde tritt med pointer/ovrsteh), men så vil du ikke ha noe jakthund, og da er jo den utelukket. I tillegg kan de jo gjerne ha krøllete pels.. ;) Jeg ville satset på border collie eller noe i den duren. De klare i alle fall å holde folkge med de fleste.. hehe.. og passer til lydighet og ag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vil du ikke ha pointer eller vorsteh? Vorsteh fra trekklinjer, fx? Hmm.. kanskje ikke typisk lp-hund..

Hva med gjeterhund av noe slag?

Ser du har blitt tipset om springer, men i så fall bør du velge en jaktvariant, (pga at den må holde tritt med pointer/ovrsteh), men så vil du ikke ha noe jakthund, og da er jo den utelukket. I tillegg kan de jo gjerne ha krøllete pels.. ;) Jeg ville satset på border collie eller noe i den duren. De klare i alle fall å holde folkge med de fleste.. hehe.. og passer til lydighet og ag. :D

Ja! Vorsteh fra trekklinjer!

Er mange Vorstehere i Sverige som konkurrerer i LP. De er så ivrige og raske også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! ;)

nå er jo jeg ganske langt i fra en mester i sånne ting men kan jo ihvertfall komme med et forslag!

Siberian Husky!

Vil tro at det er en rase som passer til de kriteriene du har satt!

Husky er flotte hunder, men passer de veldig godt til agility og lydighet? Og er de særlig førerorienterte?

Engelsk springer spaniel, flatcoated retriever eller boxer var de rasene jeg tenkte på da jeg leste kriteriene dine.

Springer spanielen er jo en jakthund, dessuten er det for liten etter min smak. Flatene jeg har sett har virket litt.. 'trege'.. vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Men det virker for meg som at retrieverne ofte har korte bein og lang rygg, hvis du skjønner? Men Flaten er flott, så hvis det finnes noe fra brukslinjer ellerno så kunne det kanskje vært interessant. Skal sjekke det ut. Boxer liker jeg ikke pga ansiktet, ellers virker det som kjempehunder.

En labrador,men da må man være obs på at de er så glad i mat at de ikke klarer og sette grenser selv

Se lenger opp angående retrieverrasene.

Skreiv du ikke i en annen tråd her at du hadde lyst på Groenendael?

Jo, har falt veldig for den rasen. Men det er så mange som sier at det ikke er en hund for uerfarne, så jeg vet ikke om jeg burde kjøpe en slik hund? Det blir jo bare min/vår tredje hund.. :unsure:

Ikke så mange som klarer det vel?

Det var det da. :P

Schæfer, belger, Border collie (kanskje litt liten?), Jakt golden/labrador Var de jeg kom på nå

Schæfer blir litt store og tunge synes jeg, iallefall de jeg har truffet. De har også vært veldig 'trege'.. Men hvis du vet noe annet om denne rasen ville det vært interessant å høre - det er jo fine hunder. Border Collie har jeg ikke tenkt på, men har de veldig behov for å gjete eller? Kanskje jeg må lese litt om disse. Men kan de stilles ut? (Kan lite om denne rasen) Jaktgolden ja. Det skal jeg kikke litt på. Men har disse et veldig jaktinstinkt, som pointere og vorstehere har? Eller?

Riesenscnauzer

Belger

Bruksschäfer

Flatcoated retriever

Siberian og Alaskan husky, men de er ikke i utgangspunktet så veldig førerorienterte

Hovawart, noen av dem er kanskje litt tunge i kroppen, men ikke alle

Riesenschnauzere er jeg ikke sånn kjempebegeistret for pga utseende.. Bruksschæfer skal jeg kanskje kikke litt på. Flat, husky: Se lengre opp. Hovawart har jeg kikket litt på, flotte hunder men jeg er redd de blir for store til å henge med de andre hundene? :unsure:

Belgere: Ja, det hadde vært noe det. Se lengre opp.

Dem rasene som faller meg inn er: Belger dyrene, Australsk Kelpie hannhund (med tanke på str), Boxer, Lapphund rasene hannhund (pga str ønske ditt, men gjerne litt tyngre å jobbe med enn dem andre rasene jeg har nevnt)

Ellers så passer gjerne retrivere inn, men da av den mer aktive enden av rasene.

Men jeg syns Belger passer best med din beskrivelse

Belgere: se lengre opp. Lapphund vet jeg ikke helt hva er, skal kikke litt på det. Kelpiene er utrolig flotte synes jeg, det er kun størrelsen som mangler. Skal kikke litt mer på dem. Boxer: Ikke så fine synes jeg. :D

Flat coated retrivever, belger

Se lengre opp.

Flatcoat eller en annen retriver fra jaktende/ dual pruposelinjer, det finnes mange andre retrivere enn golden og labrador om du ikke vil ha en så "vanlig" hund. Ellers er det jo belger, kelpie, boxer, eventuelt en bc. Men egentlig synes jeg at flatcoat må være en superhund for deg.

Skal kikke litt på disse 'bruksretrieverne' (hørt noe så teit?) :P . Belger og Kelpie er kjempeflotte. Boxer er jeg ikke så begeistret for.

Vil du ikke ha pointer eller vorsteh? Vorsteh fra trekklinjer, fx? Hmm.. kanskje ikke typisk lp-hund..

Jeg ville satset på border collie eller noe i den duren.

Nei, er redd for at vi ikke får jaktet med alle siden det bare er gubben som går på jakt foreløpig. Synes ikke om å ha en hund med slikt jaktinstinkt som ikke får jakte. Også vil jeg gjerne ha en litt mer førerorientert hund. ;) Border Collie er flotte, skal lese litt om dem. Men forresten, er dette mye hund for en som ikke har lang erfaring?

En av de få gangene jeg faktisk foreslår min rase. Ut fra kriteriene du nevnte syns jeg dobermann treffer godt på alle sammen!

Dobermann er flotte, har tenkt en del på denne rasen. Holder de følge med de andre? Og er de førerorienterte?

Groenendael var det første som falt meg inn. Eller hva med en av de andre belgerne, aussie, kelpie, dobermann?

Groenendael.. ;) Liker også Malinois, men det tør jeg iallefall ikke etter alt som har blitt sagt her inne. Tervene er også flotte men liker den svarte litt bedre, Laekenois liker jeg ikke pga krøllepelsen. Hvor store er Aussiene? Kelpie/Dobernmann: Se lengre opp.

Ja! Vorsteh fra trekklinjer!

Er mange Vorstehere i Sverige som konkurrerer i LP.

Nja.. hadde egentlig ikke tenkt på en til vorsteher da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har falt veldig for den rasen. Men det er så mange som sier at det ikke er en hund for uerfarne, så jeg vet ikke om jeg burde kjøpe en slik hund? Det blir jo bare min/vår tredje hund.. :unsure:

Eh.. Du trenger ikke noen doktorgrad i hund for å ha belger.. Det du trenger mest sans for humor.. ;) Og like at det går fort - på godt og vondt - i hodet såvel som i kroppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Du trenger ikke noen doktorgrad i hund for å ha belger.. Det du trenger mest sans for humor.. :P Og like at det går fort - på godt og vondt - i hodet såvel som i kroppen ;)

Det er det inntrykket jeg har fått av dem og det er derfor jeg har blitt så 'forelsket' i rasen. ;) Vorsteheren vår er jo veldig sånn, overalt på en gang. Kjempekjekk og oversjarmerende hund - kjapp og lettlært på godt og vondt, men litt for lite førerorientert. ;) I tillegg er jo svartingene utrolig flotte å se på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dobermann klarer å holde følge med de andre ? JA det tror jeg det er ingen fare for at den ikke klarer. Energi som bare det og god utholdenhet. En trimmet dobbis kan gå til den stuper. (og ja det er laaangt, og da mest i mangel på søvn :D ) Førerorienterte? JA en hund som er utrolig motivert og lett å forsterke. Mange sier at det er en "enmannshund", fordi hunden knytter seg til eieren, er reservert på fremmede. Min hund slipper meg aldri ut av synet. Har meg i fokus hele tiden. Men alle er forskjellige, så innkalling er jo et must. (vil tro på det fleste raser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dobermann klarer å holde følge med de andre ? JA det tror jeg det er ingen fare for at den ikke klarer. Energi som bare det og god utholdenhet. En trimmet dobbis kan gå til den stuper. (og ja det er laaangt, og da mest i mangel på søvn ;) ) Førerorienterte? JA en hund som er utrolig motivert og lett å forsterke. Mange sier at det er en "enmannshund", fordi hunden knytter seg til eieren, er reservert på fremmede. Min hund slipper meg aldri ut av synet. Har meg i fokus hele tiden. Men alle er forskjellige, så innkalling er jo et must. (vil tro på det fleste raser)

Ok, takk for svar. Da må jeg ta en runde til med dobermannen. :D Har ikke truffet noen enda som har klart å holde følge med våre, men det har vel kanskje mer med eierne enn hundene å gjøre. ;) Hvordan er det forresten med to vakthunder sammen? Blir det mer lyd da? For vorsteheren har jo en del vaktinstinkt, og jeg lurer på om det vil balle på seg med en dobermann? For de har vel masse vaktinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du lurer på jeg...du ønsker deg Groenendael ;) Og som 2ne poengterer: de er faktisk ikke voldsomt krevende... du må bare ha humor.

Tenk så kjedelig verden ville vært uten belgere! ;)

Og så er de til uvurdeerlig hjelp i husarbeidet :D

20060729_0143.jpg

20060729_0146.jpg

Selv om de blir fort slitne..

20060729_0147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bør jeg henvende meg dersom jeg vil ha en Groenendael som kan brukes skikkelig og ikke bare er til pynt? :) Noen kenneler å anbefale?

Noen som vet om noen gode dobermannkenneler?

Heller litt mot Groenendael - har falt for dem og kommer meg ikke opp igjen.. :)

Men vil ikke utelukke Dobermann riktig enda. En av disse to blir det, har jeg klart å bestemme meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bør jeg henvende meg dersom jeg vil ha en Groenendael som kan brukes skikkelig og ikke bare er til pynt? :) Noen kenneler å anbefale?

Noen som vet om noen gode dobermannkenneler?

Heller litt mot Groenendael - har falt for dem og kommer meg ikke opp igjen.. ;)

Men vil ikke utelukke Dobermann riktig enda. En av disse to blir det, har jeg klart å bestemme meg for.

Definer "kan brukes skikkelig og ikke bare er til pynt"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...