Gå til innhold
Hundesonen.no

10 måter å belønne uten godbiter!


Mud

Recommended Posts

Eva Bodfälte sin bok, kontaktkontraktet, har nå endelig kommet ut på norsk og jeg har løpt og kjøpt. (eller bestilt på canis ;))

Har ikke fått lest så mye i den enda, men jeg fikk en liten aha opplevelse allerede tidlig i boken hvor hun forteller at hun pleier å be alle sine kurselever finne minst 10 måter å belønne hunden på som ikke innebærer godbiter! Jeg trodde jeg var relativt flink til å droppe godbiter og se på andre løsninger men jeg ble litt svar skyldig... Joda, jeg kan godt ramse opp ti forskjellige ting i miljøet jeg kan belønne han med ( få bade, hilse på andre hunder/mennesker etc ), men slik jeg forstå det var det snakk om 10 forskjellige belønninger som kom fra fører. Men jeg har uansett notert det ned som "fri"

Noen som har ideèr eller vil fortelle om hva som virker på deres hund?

Hittill bruker jeg :

Drakamp

Ball

Pinne

Massasje

Få lov å "bite" meg i armene og knurre

Fri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

-Å få lov til å hoppe opp på eier og koooose (vet om en som bruker dette som superforsterkning på sin hund, mens min hund ikke syns noe spesielt om det med mindre det vanker godbit :P )

- Eier krabber ned på bakken og lar hunden få ha drakamp med hestehalen (min hund liker den, men jeg liker den ikke ;) )

-Har man en hopp og spretthund med mye innestengt energi kan det være gøy å få hoppe hinder over beinet til eier

- Løpe sisten eller katt/mus-lek? Eller løpe om kapp mot en gjenstand (kongle el.l) som eier har kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få utføre den absolutte favorittøvelse? Tinka kan få springmarsj, hopp over hinder eller apportering som belønning (springmarsj er selvsagt ikke like morsomt som apportering, men det kan funke). Eventuelt å hoppe opp på benker osv... Men selvsagt slår det ikke godbiter eller drakamp.

Hmm... Den er vanskelig. Er ikke så mange belønninger utenom omgivelsesbelønning og mat som man skulle tro, gitt. Trenger man virkelig så mange som ti belønninger som ikke innebærer mat eller å få gjøre noe i omgivelsene?

Jeg klarer meg i alle fall lenge med å bruke godbiter, drakamp, å hente leker, å bære på leker, å herje litt med armer og diverse, å få gå ut av huset/hilse på mennesker/hilse på hunder/bade/lukte på tisseflekker/gå videre/rulle seg i kudritt osv som belønning. Og jeg tror ikke det er særlig mye vits i å ha flere belønninger å spille på - hverken for meg eller Tinka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

1 Løpe og jage hverandre og jeg ruller tulling rundt på gresset sammen med hunden

2 Ball

3 Drakamp

4 Dytte/bryte kamp (for hunden min er det bedre enn å få hene en ball)

5 Løpe om kapp etter og konkurrere om f.eks. kong eller taustump

6 Fri

7 Få lete/søke etter favorittleka

8 På agilitybanen er det belønning for hunden min å få gå tunnellen

9 Løpe i skogen sammen med meg og løpe rundt trær, brå vendinger osv. jage meg

10 Får løpe bort til andre hunder

11 Får løpe bort å snuse på tispe med løpetid (for hannhunder) (kjenner en som bruker det)

12 Få lov til å bade og avkjøle seg hvis det er ett vann i nærheten.

Eller hva som helst annet hunden måtte like.

13 Elsker den mennesker kan det være belønning å få løpe bort å hilse på folk

14 Liker den å gå spor kan det brukes som belønning (ihvertfall helt til slutt siden det tar litt tid)

15 En øvelse hunden liker f.eks. slalom mellom beina på eier, hoppe over beinet hvis hunden syns en øvelse er spesielt gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektive:

* Drakamp

* Jaktlek, både etter ting som kastes og som dras på bakken. Vi bruker ofte en kombinasjon av de to første; jeg kaster kongen, hun henter den og legger den foran meg - jeg "lure-drar" og setter den til slutt i bevegelse - så har vi skikkelig drakamp.

* "Sisten" - jeg løper etter henne og hun etter meg, vekselvis

* Få søke gjenstand (slenge ut nøkkelknippe, klikker eller annnen liten ting fra lommene)

* Fri (herunder å få lov til å leke med andre hunder, hilse på folk etc.)

Ok, men ikke det mest effektive:

* Få lov til å hoppe opp

* Få utføre en favorittøvelse (snurr er en sikker vinner)

* Få løpe fram og tilbake mellom beina mine mens jeg "liksom" fanger henne (denne brukes sjelden, da hun har en tendens til å ville stange hodet i "arvegodset"... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eva Bodfälte sin bok, kontaktkontraktet, har nå endelig kommet ut på norsk og jeg har løpt og kjøpt. (eller bestilt på canis :))

Har ikke fått lest så mye i den enda, men jeg fikk en liten aha opplevelse allerede tidlig i boken hvor hun forteller at hun pleier å be alle sine kurselever finne minst 10 måter å belønne hunden på som ikke innebærer godbiter! Jeg trodde jeg var relativt flink til å droppe godbiter og se på andre løsninger men jeg ble litt svar skyldig... Joda, jeg kan godt ramse opp ti forskjellige ting i miljøet jeg kan belønne han med ( få bade, hilse på andre hunder/mennesker etc ), men slik jeg forstå det var det snakk om 10 forskjellige belønninger som kom fra fører. Men jeg har uansett notert det ned som "fri"

Noen som har ideèr eller vil fortelle om hva som virker på deres hund?

Hittill bruker jeg :

Drakamp

Ball

Pinne

Massasje

Få lov å "bite" meg i armene og knurre

Fri

I nylæring har man ikke så mange alternativer en mat fordi man ikke klarer å få til den hurtige frekvensen som er nødvendig. Det kan kanskje være nødvendig med en belønningstakt på f. eks. 30 ganger pr. minutt..altså hver 2. sekund og da sier det seg selv at ball drakamp osv. vansklig fyller det kravet. Men som jackpot..ja..der er slike ting nyttige. Også senere i læringsprosedyren når frekvensen er langt lavere kan andre ting være gode å ty til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nylæring har man ikke så mange alternativer en mat fordi man ikke klarer å få til den hurtige frekvensen som er nødvendig. Det kan kanskje være nødvendig med en belønningstakt på f. eks. 30 ganger pr. minutt..altså hver 2. sekund og da sier det seg selv at ball drakamp osv. vansklig fyller det kravet. Men som jackpot..ja..der er slike ting nyttige. Også senere i læringsprosedyren når frekvensen er langt lavere kan andre ting være gode å ty til.

Varför menar du att det är nödvändigt att belöna så ofta under inlärning? För mig har frekvens egentligen inte så mycket med hur ofta (i sekunder räknat) du belönar. Dessutom kan jag belöna lika snabbt med boll som med godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nylæring har man ikke så mange alternativer en mat fordi man ikke klarer å få til den hurtige frekvensen som er nødvendig. Det kan kanskje være nødvendig med en belønningstakt på f. eks. 30 ganger pr. minutt..altså hver 2. sekund og da sier det seg selv at ball drakamp osv. vansklig fyller det kravet. Men som jackpot..ja..der er slike ting nyttige. Også senere i læringsprosedyren når frekvensen er langt lavere kan andre ting være gode å ty til.

Min erfaring er at man ikke trenger å repetere så mye når man har en skikkelig belønning.

Derfor bruker jeg ball - også i nyinnlæring.

Ja - belønningen tar lengre tid, men antall reptitisjoner som skal til før atferden "sitter" er færre enn med en annenrangs belønning.

Noe jeg har gått glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför menar du att det är nödvändigt att belöna så ofta under inlärning? För mig har frekvens egentligen inte så mycket med hur ofta (i sekunder räknat) du belönar. Dessutom kan jag belöna lika snabbt med boll som med godbit ;)

Det kommer an på hunden egentlig. Jeg sa vel..kan være nødvendig. Og man må heller ikke ta hele innlæringen under ett. Jeg skiller ut nylæring og for å lære hunden å konsentrere seg lengre et en sekund om gangen kan en hurtig frekvens være nødvendig. Så hva som er rett frekvens er veldig individuellt.. men en så hurtig takt som jeg sa..er noen ganger etter min erfaring nødvendig, men da som regel bare helt i starten. Kanskje etter noen få repetisjoner kan det godt være rett med en langsommere frekvens. Du sa selv i et tidligere innlegg at du også i nylæring gjerne brukte godbit fremfor ball , selv om ballen egentlig er en bedre forsterker en godbiten og det nettopp for å få til hurtigere frekvens. Hunden svelger..og er straks klar igjen for en ny. Kaster man ball, så blir det ikke lett med så hurtige repetisjoner. Men det vet du jo selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: Jo, visst använder jag ofta godbit, eftersom det ofta passar bättre för mig under nyinlärning (kasta bollar inomhus är sällan en höjdare), men jag menar inte att det går på frekvensen egentligen. Mer tids-/energibesparande. Jag skulle räkna frekvensen som tiden mellan det att hunden är klar med belöningen och tills han hör klicket. Sedan om belöningen tar 1 eller 15 sekunder, spelar egentligen ingen roll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Få masse kos

- Masse ros

- Drakamp

- Få bite i båndet

- Få løpe og herje i båndet

- Fri

- Få en leke

- Frisbee

Ellers kommer jeg ikke på noe mer, men skal nok innrømme at godbitene funker best, sammen med masse ros :rolleyes:;)

Alle finner jo uansett sin måte å belønne hunden sin på som fungerer best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig fra hund til hund her i huset. Nirm er den "enkleste" å belønne egentlig. Dvs han har større spekter på hva han kan bli belønna med, men det tipper litt fort over for han til tider...

1. Kos

2. Drakamp

3. Løpe etter hundens mens den har en leke (Vidas favoritt)

4. Få hoppe opp (mest effekt på Bogar)

5. Gjøre ferdig øvelsen (funker kun på Nirm - og da må det være hinder, kjegler og/eller apportbukker inne i bildet)

6. Bade (Nirm)

7. Få lov til å klatre på en ting (Nirm)

8. Kaste leke (bruker det sjeldent)

Kommer nok ikke opp i 10 per hund. Bruker lite godbiter på Nirm og Vida (annet enn i spor). Mens Bogar er et matvrak, og er yppelig å bruke godiser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: Jo, visst använder jag ofta godbit, eftersom det ofta passar bättre för mig under nyinlärning (kasta bollar inomhus är sällan en höjdare), men jag menar inte att det går på frekvensen egentligen. Mer tids-/energibesparande. Jag skulle räkna frekvensen som tiden mellan det att hunden är klar med belöningen och tills han hör klicket. Sedan om belöningen tar 1 eller 15 sekunder, spelar egentligen ingen roll.

Ja- jo raskere det skjer jo mer hyppig frekvens. I nylæring er min erfaring at f. eks. fire i minuttet er for tregt.. noe senere kan det være ypperlig..Men det viktigste er jo at man får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, den var en vanskelig en... Jeg sliter med motivasjon fra før av og finne ti andre ting som kan brukes... *I tenke boksen*

-Drakamp, ikke alltid en sikker vinner, spørs på humøret;)

- Hoppe opp, prøver å unngå det, men må jo få lov noen ganger;)

-"Bli gale", emm ja.. Altså Borzoi+Lill=gærninger, altså jeg klikker helt og løper rundt og lager morsomte lyd.. det er en sikker vinner, men kommer da ikke i riktig tidspunkt eller

Oi oi... Jeg klarer visst ikke flere.. Jeg får bruke dagen imorgen til å prøve ut forskjellig ting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Innkalling kan i mange situasjoner være belønning (men må bli fulgt opp av belønning for innkallingen). Fx trente jeg Tulla til å løpe lengre vekk fra meg, og mer i skogen, i sommer. Kun ved hjelp av innkalling. Kan også få henne til å leke mer med andre hunder ved hjelp av innkalling når hun leker som "verst". Hadde jeg kalt henne inn når hun bare løp, hadde hun etterhvert kommet inn til meg og satt seg og tigget godbiter hos meg. Når hun får belønning i form av innkalling for å leke, må hun leke for å få innkalling, som fører til belønning. Blir som en slags baklengskjeding. Mange andre ting som fungerer godt også, men de er vel nevnt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbit har sjeldent eller aldri fungert på Marco. Ballen(den rosa) er visst bare helt fantastisk. Han tilbyr øvelser så fort han ser den. Så ball og andre leker ble brukt her også i nyinnlæring.

Med godbit detter han faktisk litt sammen. Men alikevel så er jo det å trene med en leke og litt vanskelig til tider og da skulle jeg ønske at det var mulig å få han ned på jorden og belønne med godbiter. Ikke alltid det passer å kaste ball eller herje med biteleke. Noen ganger må man jo bruke godbit som f.eks som fanny sier om det å trene inne. Kan jo ikke kaste ballen inne visst ikke man har en hall.. :)

Men jeg prøver å finne noe som er super godt og pølsebiter har fungert i det siste. Heldigvis. Men han blir vel mer glad i mat jo eldre han blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...