Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsopplegg


Maria

Recommended Posts

Ja, det har seg sånn at jeg har hatt lang treningspause med Chessea nå, og føler på ntt vi er klare for å trene litt lydighet igjen, for å en gang kunne klare bronsjemerket så vi kan starte med agility-kurs i stovner neste sommer. Men saken er den at jeg er ganske dårlig når det kommer til å legge opp treningsøkter og å vite hva jeg skal trene på når. Struktur i treningen med andre ord.

Per i dag er det sånn at jeg går ut i hagen, trener i 10 minutter på ett eller annet (med relativt dårlig intensivitet), neste dag på noe helt annet igjen. Deretter trener jeg kanskje ikke på en uke. Av slik rote-trening kommer ikke noe godt. Vi får ikke lært inn noe som helst. Jeg skal nå prøve å trene hver dag til en fast tid.

Kan noen hjelpe meg og fortelle litt om hva jeg burde lære inn (lærer inn alt med shaping/target hvis det har noe å si), og i hvilken rekefølge, og hjelpe meg litt med å legge opp en treningsøkt? Hvor mange momenter skal vi trene på hver økt? Hvor lenge?

Alt dette målrettet mot bronsjemerket.

Setter veldig stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet du er ustrukturert, ville jeg meldt meg inn i en hundeklubb eller treningsgruppe. Å trene alene er ikke så positivt for verken deg eller hunden over lengre tid. :)

Hadde løsningen ennå vært så enkel..

Jeg har rett og slett ikke tid eller midler til å dra til hundeklubben flere ganger i uken. Det er uaktuelt å trene i den lokale klubben (dårlige erfaringer med den), og den nærmeste da er jeg avhengig av transport for å komme meg til. Har ikke bil.

Ikke meningen å virke negativ, men det blir rett og slett for vanskelig for meg nå i høst, å dra på hundeklubb flere ganger i uka. Og kurs, ja det skulle jeg gjerne gått uendelig av, men jeg har ikke råd. Derfor trenger jeg tips til hva jeg kan gjøre hjemme. Etter hvert blir det nok hundeklubb på oss også, men ikke ennå. Vi er ute og treffer andre hunder stadig vekk ellers.

Igjen.. ikke meningen å virke negativ.. Takk for tipset allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg opp en plan over hva du kan tenke deg å lære hunden. Vi har jo en hel haug med grunnferdigheter ( bla en liste over dem på martines side..) som du trenger om du skal ha et grunnlag for noe som helst framover i hundetreningen, kurs osv. grunnen til at det heter grunnferdigheter er jo at dette bør "alle" hunder kunne, hvertfall de som trengs innen det du vil drive med. Har du dessuten mesteparten av disse inne, vil annen trening bli enklere også. :)

Når det gjelder struktur i treningen er det med loggskriving veldig lurt. Først setter du deg mål med treningen (øktene, hva skal du gjøre?), så setter du opp en liste over hvor mange økter du vil ta og hvor lenge disse vil vare. så setter du inn i hver enkelt økt hva du skal gjøre den økten, og hvor lang tid du gir hunden på det. Det kalles latenstid. (vet ikke om du er vant med slik loggføring, men fortsetter jeg ;))

så fører du belønningsfrekvens (om du klikker, hvor mange klikk (rett utført fra hundens side) i forhold til hvor mange ganger du repeterte. Til slutt skriver du opp hvordan hver økt gikk, og evt. ting du må huske til neste gang du skal trene på dette. Er så mye enklere å holde struktur i treningen på denne måten! ;)

Om du har planer om å starte til bronsemerket, er jo dette øvelser du bør få inn..bronsemerket går jo nesten utelukkende på noen av grunnferdighetene, så har du dem, er det nesten bare å sette sammen øvelsene..

lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...